vauva lehden otsikosta: PÄIVÄHOITOON ALLE YKSIVUOTIAANA, keskustelua
onko sinusta hyvä juttu vai huono vai oletko neutraali tämän asian suhteen?
itse ehdottomasti vastaan!
alle 1-vuotias on vielä ihan vauva ja kyllä vauvalle tulee ne lähimmät ihmiset olla oma äiti ja isä, sisarukset jos niitä on ja sitten isovanhemmat. mun mielestä on tärkeää että lapsi saa semmoisen turvallinen, vakaan ja lämpimän kasvatuspohjan kotona ainakin 5-vuotiaaksi saakka. 5v laittaisin itse päiväkotiin ja sitä kautta enemmän kiinni sitten sosiaaliseen elämään. me kun asumme vielä kerrostalossakin niin tuossa pihapiirissä on kyllä paljon muitakin lapsia joiden kanssa leikkiä, eli ei jää kyllä kavereista paitsi vaikkei päiväkodissa olekkaan. musta ei ole kiva jos vieras ihminen (vaikka olisikin kasvatusalan ammattilainen) niin hoitaisi mun omasta näkökulmasta LIIAN PIENTÄ lasta. joten liian pientä lapsukaista ei tule sysätä vieraiden ihmisten käsivarsille hoitoon tai laitostamaan kun siihen laitostumiseen joutuu jo myöhemminkin oppivelvollisuuden kautta kun koulut alkaa niin kerkiää kyllä sitäkin elämää oppia... raha-asioihin se tietysti vaikuttaa jos toinen vanhempi on poissa työelämästä, mutta rakkaus on tärkeintä, mielummin sitä kittuuttaa sitten pienemmällä rahalla kunhan vaan tietää sen että pärjää ja ettei jää nyt liian paljon paitsi kaikista tärkeistä jutuista/asioista... on siis julmaa laittaa VIELÄ KATSOTTUNA ETTÄ LAPSI ON VASTA JOITAKIN KUUKAUSIA EI EDES 1VUOTTA NIIN PÄIVÄKOTIIN KUN KOTONA TUON IKÄSEN TULIS SAADA OLLA! :(
tässä mun mielipide. ^^
Kommentit (102)
" teilläkin on varmaan sekä äiti ja isä kotona? " mieheni oli sen perus isyysvapaan kotona mitä sai olla ja palasi sitten töihin.
mutta minä en palannut vaan jäin lapsen kanssa kotiin kotiäidiksi.
mutta miksi ihmeessä sitten lisäännytte jos äitiys tai isyys ei maita? pakollisista "velvotteistako" ?
Eli jos olisin koti äiti ja mies olisi töissä, niin sille ei isyys maita????? eli ei pidä lisääntyä, niinkö? Aivan sama asia jos molemmat on töissä! Olisiko sinunkin miehesi pitänyt miettiä kaksi kertaa ennen kuin teki lapsen? Ei se vanhemmuus mihinkään häviä vaikka töitä tekee, itse olen menossa töihin ja lapsi on 9kk ja kyllä mielummin jäisin kotia mutta mutta menen töihin että saan taata lapselleni kodin ettei tarvitse sitä rakkautta antaa taivasalla
kerrostalolähiössä vuokra-asunnossa.
En minä ole pätevä arvioimaan toisten valintoja. Ja joillakin ei edes valinnan mahdollisuutta ole, ei ole pph:ta jne. Omaani en kuitenkaan niin pienenä haluaisi hoitoon laittaa. Lapseni aloittaa nyt 1,5-vuotiaana päiväkotihoidon, aikaisemmin kuin halusin, mutta tuli niin hyvä työmahdollisuus, että sitä ei voi tällä alalla jättää väliin.
En ole lukenut lehden juttua, mutta olen ihan varma, että siinä ei tuomita varhaista päivähoitoa, koska sellaisen kannanoton tehtyään Vauvalehti menettäisi lukijoitaan.
nyt 14v ja on ilmeisesti välttynyt suuremmilta traumoilta :).
mutta oma äitini saattoi olla kanssani kotona vain 3kk ja ison siskoni kanna vain 6vk.
Normaaleja meistä taisi tulla.
että vauva lehdessä tuomittaisiin sitä että laitetaan alle 1-vuotiaita hoitoon, ihan omasta ajatuksesta sain fiiliksen aloittaa tämmösen keskustelun, on mukava aina bongata tosta lehdestä otsikko ja ruveta siitä keskustelemaan, ilman että koko juttua tarvitsee edes lukea vaan omia kantoja asioihin nimittäin en mäkään oo sitä artikkelia lukenu...
mut mikset ois voinu jättää työtilaisuutta väliin? ainahan voi ja töitä tulee uusia.
hyvin on mennyt, vanhimmat ovat jo aikuisia ja täysin täyspäisiä heistä kaikin puolin on tullut.
sysätä vauvan vieraille käsivarsille?
eikö äitiys tosiaan vaan maita vai onko asuntolainaa mitä pitää maksella sitten poikkeen ym? ja jos ei makseta niin kusessa ollaan?
ap.
lapselle olla myös vaikka se perhepäivähoitaja. Eihän kaikilla oleedes mummoja yms. Hoidossa lapsi viettää paljon aikaa ja hoitaja tulee lapselle tärkeäksi ja turvalliseksi aikuiseksi.
kaikilla ku ei ole vaihtoehtoa, että jäädäkö kotiin vai ei.
se yksi tärkeä ihminen on vaikka se perhepäivähoitaja!
se ei oo se, vaan se on minä ja isänsä.
niin ja tosiaan ei kaikilla mummoja ja ukkeja välttämättä ole, mutta yleensä on kuitenkin vanhemmat koska jostain ne lapset on jokatapauksessa sikiäneet...
"
kaikilla ku ei ole vaihtoehtoa, että jäädäkö kotiin vai ei. "
vaikka kuinka olisi vanhemmat, yhä edelleen ei aina ole mahdollisuutta valita.
Sinä olet onnellisessa asemassa kun olet saanut valita.
ota jo ne lasit pois ja katso maailmaa, se ei ole mustavalkoinen.
"
kaikilla ku ei ole vaihtoehtoa, että jäädäkö kotiin vai ei. "
:DD noniin eli sinulla olisi ollut varaa valita jos vaan olisit jäänyt.
tässä elämässä ei oo kun yksi pakollinen asia ja se on kuolla.
teilläkin on varmaan sekä äiti ja isä kotona?
sysätä vauvan vieraille käsivarsille?
eikö äitiys tosiaan vaan maita vai onko asuntolainaa mitä pitää maksella sitten poikkeen ym? ja jos ei makseta niin kusessa ollaan?
ap.
"
Sinä olet onnellisessa asemassa kun olet saanut valita. "
mutta sanoin vaan että en mene, katellaan sitten kun lapsi on isompi ja tästä en jousta.
:DD noniin eli sinulla olisi ollut varaa valita jos vaan olisit jäänyt.
tässä elämässä ei oo kun yksi pakollinen asia ja se on kuolla.
Suomi kun on niin ihana maa, ettei tuilla elä vaikka kuinka kituuttaisi. Kun ei edes vuokraa saa maksettua kaiken muun päälle.
se henkilökohtainen
"
Sinä olet onnellisessa asemassa kun olet saanut valita. "mutta sanoin vaan että en mene, katellaan sitten kun lapsi on isompi ja tästä en jousta.
Kaverini joutui viemään alle vuoden ikäisen päiväkotiin vaikeassa elämäntilanteessa.
Mies löysi uuden rakkauden ja muutti tämän luokse asumaan kaverini äitiysloman aikana.
Kaveri jäi yksin talolainan kanssa remontin keskelle vauvan kanssa. Hänellä ei ollut vaihtoehtoja, sillä mies irtisanoutui aivan kaikesta.
Vaikka itse olin pitkään hoitovapaalla, ymmärrän kaverini ratkaisun ja tiedän ettei se ollut hänelle helppo.
Vaikka tämä kaverini on saanut talouttaan tasapainoon mm. muuttamalla pienempään ja halvempaa asuntoon, on elämänsä edelleen todellista kituuttamista.
Ei todellakaan tulisi mieleen lähteä arvostelemaan hänen ratkaisujaan.