En olis ottanut tuttavapariskuntaa minnekään, jos olisin tiennyt...
Mies on ystävystynyt työkaverinsa kanssa, ja me puolisotkin sitten olemme tutustuneet.
Mökkivieraaksi sitten herra Insinööri ja vaimonsa. Ihan sillain epämuodollisesti, että eihän me mittään, kunhan tullaan pikaseen käymään.
Nyt tiedän, että mikä tämä vähättelyn tarkoitus oli.
Insinööri on nimittäin piinaavan pihi. Tulevat "ihan epämuodolliseti vaan piipahtamaan" tarkoittaa sitä, ettei tarvitse tuoda mitään tuliaisia.
Toivat toki ruokaa: hk blöö, kahvipaketti, joku sulatejuusto, koulunäkkipaketti, ei leikkeitä tai mitään muuta grillattavaa kuin lenkkimakkara siis.
Lähtiessä olikin, kas kummaa, jääkaapissa nimenomaan syömättä jääneet kuppanen lenkkimakkara, sulatejuustopaketti ja näkkkileipä. Ilahtuuneena mies huomaa, että "nämähän ovatkin ihan käyttämättömiä" ja pakkaa ne takaisin mukaansa.
Kahvipaketista totesi naurahtaen, että se on emännän lahja. Kiitti.
Juomana oli vaimolle 2 siideritölkkiä, itselle mäyris. Ei mitään muuta. Kuitenkin suu nappasi kovasti esim. viinin suhteen: "annapa ku mäkin maistan kun en oikein noista viineistä ymmärrä". Hyvin näytti maistuvan.
Väkevät olivat kovasti makuun: kylläpä pikku näkäräinen tässä kohtaa tekis hyvää. Ja niin teki.
Sitä vaan, että meidän ruuat; kanavartaat gillattuna, juustot, salaatti, pehmeä leipä sekä erityisesti leikkeleet menivät kaikki. Siis ne söi meidän eväät mutta ottivat takaisin mukaansa (onneksi) ne halpiskäntyt, mitkä mukamas toivat omiksi eväikseen.
Vaimo tunnusti, ettei koskaan, ikinä milloikaan saa ostaa kanaa muuten kuin jotain paistisuikaleina. Ei ollut ikinä syönyt rintafilettä.
Vierailun jälkeen mieskin alkoi muistella, että miten työkaveri luistelee esim. työmatkoilla tai kokouksissa/seminaareissa mahdollisimman pienellä osallistumisella mihinkään itse.
Pihien ihmisten kanssa ei vaan jaksa. Ne ei älyä hävetä, vaan ovat koko ajan jotenkin voitonriemuisia, kun pääsivät taas kerran halvalla.
Tulee tunne, että järkkään jonkun vastakuitin, että tulee vähän takaisin.
En tarkoita, että mun talous olisi viikonlopun ruuista kiinni.
Vaan jotenkin tuntuu, kuin se olisi omastam mielestään taas kerran "voittanut" jotain ja taputtaa tyytyväisenä itseään olkapäälle.
Arsyttää tuommoinen käytös. Ja sylettää itseni, kun se sylettää.
Kommentit (64)
mukanaan jos on MÖKKIvieras! Siellähän nauttii toisten saunasta ja järvestäkin ilmaiseksi.
Itse olen vähän oppinut rajoittamaan tarjottavia tietyille vieraille. Kerran meitä oli isompi joukko kutsuttu vierailulle ja tarjolla oli alepizzoja, jossa pv juuri ummessa. Pöydässä vielä tuomarisperhe kehui onnistunutta ostostaan. Multa jäi syömättä maun takia. Yäk!
Kerään ja säilön marjat ja sienet. Mustikkapiirakkaani on kehuttu ja hyvää se onkin. En koskaan tarjoa tätä herkkua niille, jotka eivät viitsi itse kerätä marjoja tai leipoa kun kutsuvat vieraita. Arvostan valtavasti jos joku on vaivaa nähnyt ja leiponut jotain kun kutsuvat meitä kylään.
En koskaan tarjoa tätä herkkua niille, jotka eivät viitsi itse kerätä marjoja tai leipoa kun kutsuvat vieraita. Arvostan valtavasti jos joku on vaivaa nähnyt ja leiponut jotain kun kutsuvat meitä kylään.
Tarviiko kaikkien olla hyviä leipureita?? En ymmärrä yhtään katsantokantaasi. Kyllä vaivaa voi kutsujen eteen nähdä kovastikin, vaikkei omia leipomuksia olisikaan tarjolla. Joku toinen taas voi olla jossain muussa asiassa hyvä, ylipäätään hyvä emäntä, joka on kattanut kauniisti ja osaa jutella kaikkien vieraiden kanssa ja saada vieraat viihtymään. Usko tai älä, siihen ei kaikki kykene, ja siinä ei mustikkapiirakkakaan auta, jos muuten on huono emäntä.
Kyllä kutsuivat itse itsensä mieheni kautta. Minähän ei heitä edes niin tunnekaan.
Ja olivat kyllä yötä. Illalla ei juoda ruuan kanssa olutta, viiniä, siideriä ja napsuja jos ajetaan myöhemmin autolla takaisin.
Näkkileipä ja sulatejuusto olivat ilmeisesti aamiaistarvikkeita mallaamassa.
On aivan utoopinen ajatus, että heiltä tulisi kutsu takaisin heidän mökilleen (jota ei ole) tai heidän kaupunkiasuntoonsa (jonne ei ole tietääkseni kutsuttu ketään).
Itse vaan vähän hämmennyin tuosta viikonlopun evästyksestä. Jotenkin vaan aloin ihmetellen seuraamaan miten hyvin kaikki muu maistui, paitsi omat tuomiset. Jotka pakkas lähtiessään siis mukaansa, paitsi kahvipaketin.
Rahasta ei ole heillä pulaa, siitä ei tarvi sääliä ollenkaan. Päinvastoin, rahaa on, sitä kerätään ja asuntolainaakin lyhennetään kovalla tahdilla, joka myös kaikille kerrotaan.
Ei vaan mulle oikein napannut tällainen seurustelu.
Voihan sitä saita olla, mutta että järveäkään ei saisi käyttää ilmaiseksi, ja mustikkapiirakkaa ei voi leipoa, jos ei vastavuoroisesti saa samaa. Pidätkö ollenkaan ystävistäsi, vai onko kaikki vain hyödyn tavoittelua?
joten viinipullo tuliaisena tuntuisi tosi oudolta.
Meillä aika tarkkaan sanotaan, mikä on vierailun/kyläilyn idea.
-joskus järkätään ex tempore -juhlia/tapaamisia nyyttäriperiaattella, jolloin jokainen tuo, mitä kaapista löytyy
-joskus joku haluaa järkätä juhlat, vaikkapa mökillä, ja silloin vieraat voivat tuoda halutessaan pienen mökkituliaisen, mutta en todella odota saavani mitään
-joskus mökkeillään yhdessä, jolloin jokainen perhe huolehtii omista ruuistaan. Sovittaessa voidaan esim. ostaa ruuat yhdessä ja jakaa summa. Tai voidaan toki tehdä ruuat yhdessäkin, mutta sekin sovitaan erikseen.
Meillä on kaveripiirissä ihmisiä eri elämäntilanteissa; jotkut ovat opiskelijoita ja toiset tienaavat hyvin, osa on sinkkuja ja osa suurperheellisiä.
siis nehän tuli teille VIERAIKSI!! Mistä lähtien vieraat tuovat omat eväät? Ikinä kuullutkaan moisesta. Musta oli paljon jo kun toivat tuon vertaa. Itse olsiin tietenkin tarjonnut kaikki ruoat mukisematta ja viinit myös. Ihme pihi tuo ap täytyy sanoa.
Me ilomielin tarjoamme vieraille ruoat ja juomat. Ei tulisi kyseeseenkään, että toisivat omat eväät, jos ovat vain yhden yön tai kaksi. Olemme työssäkäyviä, joten meillä on varaa tarjota vieraille ruoat.
Tuliaiset ovat sitten jotain sellaista mitä ei ole tarkoituskaan tarjota vieraille (yleensä) tai sitten ne ovat jotain pientä lisää ruokapöytään (esim. jälkkäriä, herkkuleipää tms.)
Kun itse menemme mökkikylään (vain kutsuttuna), kysymme etukäteen mitä ruokia meidän kannattaa tuoda ja sitten viemme pyydetyt ja vähän ekstraa. Yleensä kotiin palatessamme meille vielä tungetaan jotain viemäämme väkisin takaisin..
En alkaisi omia vieraitani arvostelemaan. Tärkeintähän on se sosiaalinen puoli, yhdessä olo ja tutustuminen. Jos ihmissuhteissa jää vain arvioimaan osaavatko muut käyttäytyä jonkun koodin mukaan milloin missäkin, jää paljosta paitsi. Mulla on suvussa ja tuttavissa ihmisiä, jotka eivät vain osaa ajatella tällaisia asioita. En silti katko välejäni heihin tai valita heidän käytöksestään muille. Olemme kaikki omanlaisiamme.
tarjoamme toki ruuat ja juomat.
Jos joku kutsuu itsensä meille kylään, kuuluu mielestäni hyviin tapoihin tuoda tuomisia. Varsinkin jos on kyse yli yön kestävästä vierailusta.
Ymmärrän ap:n pointin hyvin. Jotkut ovat pihejä moukkia eivätkä siitä muutu. Minä esimerkiksi tunnen ihmisen, joka lataa aina kännykkänsä vieraalla sähköllä ja saa siitä tyydytyksen kun kokee säästävänsä sähkölaskussa.
mukanaan jos on MÖKKIvieras! Siellähän nauttii toisten saunasta ja järvestäkin ilmaiseksi.
Itse olen vähän oppinut rajoittamaan tarjottavia tietyille vieraille. Kerran meitä oli isompi joukko kutsuttu vierailulle ja tarjolla oli alepizzoja, jossa pv juuri ummessa. Pöydässä vielä tuomarisperhe kehui onnistunutta ostostaan. Multa jäi syömättä maun takia. Yäk!
Kerään ja säilön marjat ja sienet. Mustikkapiirakkaani on kehuttu ja hyvää se onkin. En koskaan tarjoa tätä herkkua niille, jotka eivät viitsi itse kerätä marjoja tai leipoa kun kutsuvat vieraita. Arvostan valtavasti jos joku on vaivaa nähnyt ja leiponut jotain kun kutsuvat meitä kylään.
Olen samaa mieltä,etenkin jos menee toisten MÖKILLE (josta on pitkä matka kauppaan yms.) grillaamaan,niin on todella rumaa mennä tyhjin käsin tai sen pelkän kahvipaketin kanssa.
Mitäs jos sulla on jonkun samoin ajattelevan kanssa nyt sitten noidankierre? Kumpikaan ei voi tarjota toiselle sitä ITSE TEHTYÄ, kun viimeksikin se ämmä tarjosi itselle vain einestä? ;)
Ärsyttää jotenkin tuo aloittajan asenne. "halpiskäntyt"..
Onko siis vieraiden tuomat murkinat oltava jotain gourmeeta kun mökillenne tulevat?
Meillä kaveriporukan kanssa on tapana että käydään mökille mennessä lähimmältä huoltoasemalta hakemassa maitoa, makkaraa, sellaista tarjoamista kun mökin omistajat vievät sinne sitten ns. kunnon ruuat, muut tuo lisäkkeitä ja muuta grillattavaa.
Yleensä myös jokainen pakkaa "känttynsä" vierailun päättyessä pois koska mökin jääkaappi yleensä tyhjennetään kun mökin omistajatkin lähtevät viikonlopun vietosta takaisin kaupunkiin.
Sä et vaan tunnu tykkäävän tästä pariskunnasta muutenkaan? Paistaa vähän sellainen läpi.
Mulle ei kavereiden tullessa haittaa pätkääkään tuovatko tullessaan mitään, hauska viikonloppu on pääasia.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 18:55"]
Pihit ihmiset ovat kyllä veemäisiä. Varsinkin siinä, kuten ap:kin sanoo, etteivät itse tajua omaa moukkamaisuuttaan ja pitävät vierailua onnistuneena, kun kuluttivat mahdollisimman vähän rahaa ja saivat syödä ilmaiseksi hyviä ruokia.
Ei ole mikään ihme, että pihien ympäriltä kaverit kaikkoavatkin. Ei sellaisten kanssa vain jaksa, yhdessä oleminen on niin mahdottoman vaikeaa ja raskasta.
T. Välit pihiin kaveriin lopulta katkaissut.
[/quote]
just näin!
Työkaverini on pihein ihminen,sitä ei vaan jaksa. Kehuskeli viime kesänä suureen ääneen että tuli edullinen loma kun ystävä oli kutsunut mökille,oli kuulemma vienyt punkkuplon viemiseksi. Mutta lähtiessään oli pyytänyt sen takaisin koska sitä ei ollut avattu. Eli noi pihistelijä-saiturit laskee vain sitä että pääsevät itse mahd halvalla. Karseita tyyppejä.
Olipas tökeröä käytöstä vierailta. Toisaalta minun pitää kyllä nyt petrata kun menen seuraavan kerran äitini mökille että vien enemmän syömistä mukanani.
Meille tullessa on toki mukava jos tuo tuliaisia mutta jättäkää ne yököt viinit ja muut viinakset pois. Onneksi tuttavani ja ystäväni tämän jo tietävätkin :)
Siis ei hitto. Me ainakin mun miljardöörikavereiden kanssa tuodaan aina AINAKIN oma asuntoauto/vaunu pihaan, siis kuka kehtais majottautuu yökylässä toisen kotiin?? Sit kans jos joku tuo tuliaisiks halvempaa ku tonnin viinii, ni se on sit bye bye bitch.
Kaikil on kans omat grillit mukana ja ruuat, ettei kellekkään tuu loukattu olo et niinku pitäs ystävän vierailu kestittää. Siis kuka semmosta tekee??
Näitä sosidanin ove-tyyppejä on jokaisen tuttavapiirissä! Valitettavasti. Itse laittaisin järjestykseen heti alkuun. Jos ei tajua tuoda mitään mukanaan, niin mitään ei sitten muutakaan tarjota. Kahvit voin keittää. Lidln halvimpia jauhokeksejä. Ei muuta.
Mää oon lukenu tän joskus kauan sitten
Tämä on hyvä klassikko. Aihe on joka kesä ajankohtainen.
Kyllä tässä kohtaa nyt maistuisi pieni näkäräinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos juuri silloinkin on näin huono taloudellinen tilanteeni. Niin en voi viedä juuri mitään.
Ihan itkettää kun ei voi ostaa mitään ylimääräistä, just kotona selvitään perusruoka, leipä, maito.Eipä ole leikkeleitä, ei hedelmiä, ei mitään ylimääräistä.
Olisikin kauheaa jos joku kutsuisi kylään, kun en voisi mitään viedä tuliaisiksi...
Voi varmaan sanoa että nyt ei ehdi, eikö!?
Ja hyvät ystävät tietää yleensä toistensa tilanteen.
Mentiin kaverin mökille kutsuttuna vieraana. Mukanamme veimme runsaasti hyvää grillattavaa, salaattivärkit, aamiaisleikkeleitä ym. Lisäksi veimme viinejä, viskipullon ja muistaakseni camparipullon. Isäntä kovasti kiitellen otti pullot vastaan.
Meille tarjottiin koko viikonlopun ajan KOTIVIINIÄ ja snapsuiksi jotain leijona-viinaa (?).
Jossain vaiheessa kävi kaivolta nostamassa vettä. Sinne oli säilötty erikseen, omaan ämpäriinsä ne pullot joita me toimme. Koko vierailun aikana niitä ei näkynyt pöydässä, vaikka yritettiin vähän vihjaillakin jostain hyvästä viskinmausta.
Tarjoilu meille pysyi jonakin happamana kotiiviininä, jota ei voi parhaalla tahdollakaan kehua, että olisi kaveri onnistunut valmistuksessa. Lähinnä siinä satsattiin että mahdollisimman paljon prosentteja annokseen.
Kyllä odotin, että jonkun pullon niistä meidän tuomisista olisi raskinut tarjota. Ne oli tarkoitettu meille kaikille yhdessä, eikä säilöttäväksi isännän omaan jemmaan.
Painakaapa kaikki te pihit insinöörit ja teidän nössyköt AMK-sössönoomit tämä viestiketju mieleenne! Ensi kesänä te nimenomaan lomailee Suomessa ja olette tulossa yökausiksi kylään mökeille: tuliaisina hapankorppuja, sulatejuustoa ja kahvipaketti!
Suurin osa yrittäjiä, osa jopa miljonäärejä. Me yrittäjiä myös, mutta emme rikkaita, mutta hyvin toimeentulevia. Emme vie ruokaa ellei ole erikseen sovittu että jokainen tuo jotain tiettyä ihan vaan sen takia että jos nopealla aikataululla tavataan niin ei yhden harteille jää kaikki laitto. Mutta kyllä silti aina viiniä/viskiä mies viedään vaikkei muusta olis sovittukaan.