En olis ottanut tuttavapariskuntaa minnekään, jos olisin tiennyt...
Mies on ystävystynyt työkaverinsa kanssa, ja me puolisotkin sitten olemme tutustuneet.
Mökkivieraaksi sitten herra Insinööri ja vaimonsa. Ihan sillain epämuodollisesti, että eihän me mittään, kunhan tullaan pikaseen käymään.
Nyt tiedän, että mikä tämä vähättelyn tarkoitus oli.
Insinööri on nimittäin piinaavan pihi. Tulevat "ihan epämuodolliseti vaan piipahtamaan" tarkoittaa sitä, ettei tarvitse tuoda mitään tuliaisia.
Toivat toki ruokaa: hk blöö, kahvipaketti, joku sulatejuusto, koulunäkkipaketti, ei leikkeitä tai mitään muuta grillattavaa kuin lenkkimakkara siis.
Lähtiessä olikin, kas kummaa, jääkaapissa nimenomaan syömättä jääneet kuppanen lenkkimakkara, sulatejuustopaketti ja näkkkileipä. Ilahtuuneena mies huomaa, että "nämähän ovatkin ihan käyttämättömiä" ja pakkaa ne takaisin mukaansa.
Kahvipaketista totesi naurahtaen, että se on emännän lahja. Kiitti.
Juomana oli vaimolle 2 siideritölkkiä, itselle mäyris. Ei mitään muuta. Kuitenkin suu nappasi kovasti esim. viinin suhteen: "annapa ku mäkin maistan kun en oikein noista viineistä ymmärrä". Hyvin näytti maistuvan.
Väkevät olivat kovasti makuun: kylläpä pikku näkäräinen tässä kohtaa tekis hyvää. Ja niin teki.
Sitä vaan, että meidän ruuat; kanavartaat gillattuna, juustot, salaatti, pehmeä leipä sekä erityisesti leikkeleet menivät kaikki. Siis ne söi meidän eväät mutta ottivat takaisin mukaansa (onneksi) ne halpiskäntyt, mitkä mukamas toivat omiksi eväikseen.
Vaimo tunnusti, ettei koskaan, ikinä milloikaan saa ostaa kanaa muuten kuin jotain paistisuikaleina. Ei ollut ikinä syönyt rintafilettä.
Vierailun jälkeen mieskin alkoi muistella, että miten työkaveri luistelee esim. työmatkoilla tai kokouksissa/seminaareissa mahdollisimman pienellä osallistumisella mihinkään itse.
Pihien ihmisten kanssa ei vaan jaksa. Ne ei älyä hävetä, vaan ovat koko ajan jotenkin voitonriemuisia, kun pääsivät taas kerran halvalla.
Tulee tunne, että järkkään jonkun vastakuitin, että tulee vähän takaisin.
En tarkoita, että mun talous olisi viikonlopun ruuista kiinni.
Vaan jotenkin tuntuu, kuin se olisi omastam mielestään taas kerran "voittanut" jotain ja taputtaa tyytyväisenä itseään olkapäälle.
Arsyttää tuommoinen käytös. Ja sylettää itseni, kun se sylettää.
Kommentit (64)
Ymmärrän sinua oikein hyvin. Tarinasi ihmiset kuulostavat ihan meidän saksalaiselta ystäväpariskunnalta :-) Tulivat meille neljäksi päiväksi kylään. Söivät jääkaapin tyhjäksi, arvostelivat meidän tekemää ruokaa mauttomaksi, ottivat retkievääksi paketillisen meidän leipiä, hedelmiä ja leikkeleitä etc, kaivelivat kysymättä kaikki keittiön kaapit ja olivat niin helkkarin nuukia, että edes kahvilassa eivät raaskineet koko reissun aikana käydä! Kai se nuukuus on joillekin elämän tapa. Minä en ainakaan aio enää olla isäntäperheenä tuollaisille ihmisille.
siis nehän tuli teille VIERAIKSI!! Mistä lähtien vieraat tuovat omat eväät? Ikinä kuullutkaan moisesta. Musta oli paljon jo kun toivat tuon vertaa. Itse olsiin tietenkin tarjonnut kaikki ruoat mukisematta ja viinit myös. Ihme pihi tuo ap täytyy sanoa.
mut kyllä sen verran pitää kohtelias olla että jos tuliaisia tuo niin ei niitä sitten takasin enää viedä :D
Meillä tapana viedä mökkituliaisiksi ruokia, viinejä, lapsille jotain herkkuja tms. ja yleensä vielä soitetaan ennen lähtöä että onko jotain mitä pitäis vielä tuoda. Ja autellaan myös ruuanlaitossa jne. Ei se nyt niin mee siltikään että ollaan kuin Ellun kanat..Meillä käydessään suurin osa vieraista myös tarjoutuu auttamaan esim. salaatin teossa jos aiotaan grillata ja mielestäni tämä toimii hyvin :)
Itse olisin laittanut vieraiden eväätkin tarjolle.
jos laskee tarjoamisiaan vieraille. Toivathan vieraat tuliaisia, outoa tietysti tuo poisvienti, mutta silti. Kyllä normaali isäntäväki tarjoaa vierailleen kaikki ruuat ja juomat. Ja tässä pitää sanoa kuten lapsillekin. Jos on vieraita, eikä halua jotain jakaa, niin pannaan se etukäteen piiloon, esim ne viinat ja viinit.
siis nehän tuli teille VIERAIKSI!! Mistä lähtien vieraat tuovat omat eväät? Ikinä kuullutkaan moisesta. Musta oli paljon jo kun toivat tuon vertaa. Itse olsiin tietenkin tarjonnut kaikki ruoat mukisematta ja viinit myös. Ihme pihi tuo ap täytyy sanoa.
Että kun menen kaverieden mökille (ne siis hoitavat grillaamisen, lämmittävät saunan, ovat kantaneet vettä valmiiksi jne jne jne) minusta on pelkästään kohteliasta osallistua jotenkin.
Vien siis yleensä juotavaa (Sangriatarvikkeita esim), ja osallistun ruokailuun vaikkapa tuomalla salaattitarvikkeet.
Kun kutsun vierita meille syömään, yleensä kysyvät että tuodaanko jotain, kun vastaan ei tarvitse, tuovat silti ruokajuomaksi viiniä.
Kohteliasta ja mukavaa =)
Vaikka olenkin varannut ruokavieraille tarpeeksi ruokaa ja juomaa muutenkin.
JOs vieraat sanovat että tulevay vain piakisesti käymään, leivon kakun, ja tarjoan kahvit, ja olisin kyllä hämmästynyt jos odottaisivatkin sitten suokaa ja söisivät kaapin tyhjäksi, jos ei ole sovittu että on ruokatarjoilua....
Meilläkin tarjotaan kaikki vieraille. Vastavuoroisesti mennessämme vierailulle odotamme saavamme valmiit tarjottavat itsellemme. Tuliaiset voimme viedä, mutta ruoka- ja juomahuollosta vastaa isäntäperhe, ellei muuta ole sovittu.
Mielestäni tämä ei osoita pihiyttä, koska toimii molempiin suuntiin vastavuoroisesti. Pihimpää olisi viedä HK:n sinistä ja näkkäriä, kuin mennä tyhjin käsin.
jos laskee tarjoamisiaan vieraille. Toivathan vieraat tuliaisia, outoa tietysti tuo poisvienti, mutta silti. Kyllä normaali isäntäväki tarjoaa vierailleen kaikki ruuat ja juomat. Ja tässä pitää sanoa kuten lapsillekin. Jos on vieraita, eikä halua jotain jakaa, niin pannaan se etukäteen piiloon, esim ne viinat ja viinit.
tulevat "ihan epämuodolliseti vaan piipahtamaan", niin ainakin minusta tuo kuulostaa siltä, että he haluavat vain käväistä pikaisesti, ehkä juoda kahvit mutta välttämättä ei sitäkään. Ei tuossa tapauksessa osaa varautua siihen, että vieraat jäävät syömään ja juomaan.
ystäväperheen luo viikonlopuksi ja vaikka tiedän, että he syöttävät ja juottavat meitä enemmän kuin tarpeeksi niin viemme myös jotain tuliaisia.
Ainakin viiniloota,olutta,pullaa ja karkkia.
Jotain pientä kivaa ostamme myös heidän lapselleen matkan varrelta.
En kehtaa ihan kahta kättä heittäen mennä kylään koko viikonlopuksi.
Ja ruuat ja grillaukset ym teemme yhdessä...mikäs sen mukavampaa :)
Siis vastavuoroisestihan nämä jutut hoituu. Emäntä ja isäntä keskittävät, ja sitten joskus toisinpäin. Siitä on vain vaivaa kaikille, jos puolin ja toisin raahataan valtavia tuliaismääriä, vaikkei ole pyydetty. Alkoholia on varsinkin ikävä saada, koska mieheni ei pidä siitä, että sitä on meillä kotona, ja sitten pitää hankkiutua siitä jotenkin eroon.
Ehkä ap:n vieraat tajus, ettei makkara ja näkkileipä teille maistu, ja häpeissään veivät pois. Mä olisin kohteliaisuudesta laittanut tuomisia tarjolle - vaikka sinänsä aika hupaisat tuomiset kyllä.
Ja jos juuri silloinkin on näin huono taloudellinen tilanteeni. Niin en voi viedä juuri mitään.
Ihan itkettää kun ei voi ostaa mitään ylimääräistä, just kotona selvitään perusruoka, leipä, maito.
Eipä ole leikkeleitä, ei hedelmiä, ei mitään ylimääräistä.
Olisikin kauheaa jos joku kutsuisi kylään, kun en voisi mitään viedä tuliaisiksi...
tarjota apetta ja juotavaa. Jos siis tulivat vain päiväksi? Useammaksi päiväksi kyllä kuuluisi jo tuoda omia ruokiakin.
Mäkin olisin ihan kohteliaisuuttani ensin asettanut tarjolle ne vieraiden tuomiset, eikö niin kuulu tehdä? :)
Noloin kohta tuossa kertomuksessa oli kyllä se, että ukkeli oli pakannut tuomiset takaisin mukaansa. Tosin sillekin oltaisi myöhemmin vaan naureskeltu.
eli talo tarjoaa ihan kaiken ja syötävää on niin paljon, ettei se kesken lopu, vaikka kaksin käsin mättäisivät.
En ymmärrä tätä nykytapaa, jossa kutsutaan vieraiksi ja sitten oletetaan, että vieras tuo ruuat tullessaan. Jopa mökkiviikonloppuna kutsuttuna vieraana minusta on outoa, että isäntäperhe haluaa kyläilystä maksun.
näkkäriä ja lenkkimakkaraa??? Varsinkin jos itse kutsuivat itsensä ja aikoivat jäädä niin kunnon tuliaiset. Eri asia jos olisitte kutsuneet ja varautuneet tarjoamaan kaiken. Itse vien AINA vähintään viinipullon vaikka piipahtaisin vaan yhdellä aterialla ja jos talossa on lapsia niin heille jotain. Pidemmälle, esim. yli yön vierailulle varaan jo laadukkaat salaattiainekset niin voimme yhdessä laittaa ruokaa.
Meillä käy silloin tällöin kesävieraita ja joskus me käymme tuttavilla. Ikinä ei kukaan vie mitään tarjottavaa mennessään. Hyvä seura on paras tuliainen!
Meidän tuttavapiirissä on siis tapana, että vieraat tulevat kesittäviksi ja sitten taas vuorollaan isännät pääsevät vieraiden osaan. Näin on ollut aina ja se sopii meille.
Jos olisin ollut ap, olisin kyllä grillannut ne tuliaismakkaratkin ja laittanut näkkärin ja sulatejuuston tarjolle.
Sen sijaan minustakin oli outoa, että vieraat veivät käyttämättömät tuliaiset mennessään.
Tässä yleiset normit meidän piireissä:
1. Isäntäväki tarjoaa vieraille ruuat. Jos meillä on vieraita, on itsestään selvää, että talo tarjoaa heille sapuskat. Ei tulisi kuulonkaan, että vieraiden tarvitsisi tuoda omat ruuat.
2. Kohtelias vieras kysyy, voiko tuoda jotain tai tuo esim. viiniä tai kukkia kysymättäkin.
3. Mitä tahansa vieras tuokin, sitä ei oteta lähtiessä mukaan, vaikka olisi vielä avaamatonta / jäljelläkin.
Miten tämä voi olla joillekin niin vaikeaa... Tai onneksi meidän kaveripiiriin ei kuulu pihejä ja kaikki osaavat käyttäytyä :D
Olitteko kutsuneet henkilöt teille vieraiksi vai tulivatko kutsumatta/kutsuivat itse itsensä kylään "piipahtamaan"?
Siinä on mun mielestä ihan koko ajatuksen pointti.
Me olemme kovia kutsumaan ihmisiä grillailemaan ja illallisille. Olemme vieraanvaraisia ja tykätään kun porukka viihtyy. Kun kutsumme varta vasten ihmisiä, emme koskaan oleta että heidän pitäsi tuoda omat eväät mukana. Toki useat vieraat huomaavaisesti tuovat jotain tuliaisia, viiniä, ruokaa ym. mutta eivät kaikki, emmekä sitä oletakkaan. Olemmehan me heidät kustsuneet meille vieraiksi, emmekä ole maininneet mistään nyyttikestimeiningistä.
Mutta sitten on näitäkin että meille soitetaan ja kysytään että mitä olemme puuhaamassa, ja jos olemme esim. juuri grillaamassa ym ja tämän kerromme soittajille ja he haluavat tulla meillä juurikin "piipahtamaan, kun lähistöllä ovat", niin jos meille itse kutsutaan itsemme kylään varoittamatta niin oletan kyllä että ei tulla kahta kättä heilutellen, vaikka en tästä kehtais sanoakaan vaikka tultaiskin.
Meillä on vuosien varrella ollut paljon kavereita, jotka ovat suoraan sanoneet käyttäneet hyväksemme vieraanvaraisuuttamme, eli kyllä ovat meidän kekkerimme ruokineen ja juomineen maistuneet hyvin, mutta koskaan emme ole saaneet vastavuoroisesti kutsua heille, niin sanomattakin on selvää että tälläiset "ystävät" ovat ajan saatossa jääneet.
Meidän tuttavapiirissämme ei siis harrasteta ollenkaan ruoan viemistä kyläpaikkaan. Olemme kaikki melko hyvintoimeentulevia perheitä, joilla ei ole toimeentulo-ongelmia ja olemme korkeasti koulutettuja.
Mites te, jotka viette aina ruokaa mennessänne? Sama vai eri tilanne?
yli viikon vieraita jotka ovat itse kutsuneet itsensä ja syövät meidän ruokia, ei tajua käydä kaupassa, suihkussa ollaan niin kauan että ison perheen vesisäiliä tyhjenee ennen kuin oma perhe käynyt pesulla, käytetään grillikaasua niin että koko uusi suuri kaasutönkkä tyhjeni yhdellä kertaa (maksaa monta kymppiä), astioita hajonnut jo monta, pelien osia rikkiä jne jne.. oon ihan loppu, pari päivää vielä...
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1666434/mieheni_kyll…
tässä ketjussa jo aiheesta....