Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En olis ottanut tuttavapariskuntaa minnekään, jos olisin tiennyt...

Vierailija
02.08.2012 |

Mies on ystävystynyt työkaverinsa kanssa, ja me puolisotkin sitten olemme tutustuneet.

Mökkivieraaksi sitten herra Insinööri ja vaimonsa. Ihan sillain epämuodollisesti, että eihän me mittään, kunhan tullaan pikaseen käymään.

Nyt tiedän, että mikä tämä vähättelyn tarkoitus oli.

Insinööri on nimittäin piinaavan pihi. Tulevat "ihan epämuodolliseti vaan piipahtamaan" tarkoittaa sitä, ettei tarvitse tuoda mitään tuliaisia.

Toivat toki ruokaa: hk blöö, kahvipaketti, joku sulatejuusto, koulunäkkipaketti, ei leikkeitä tai mitään muuta grillattavaa kuin lenkkimakkara siis.

Lähtiessä olikin, kas kummaa, jääkaapissa nimenomaan syömättä jääneet kuppanen lenkkimakkara, sulatejuustopaketti ja näkkkileipä. Ilahtuuneena mies huomaa, että "nämähän ovatkin ihan käyttämättömiä" ja pakkaa ne takaisin mukaansa.

Kahvipaketista totesi naurahtaen, että se on emännän lahja. Kiitti.

Juomana oli vaimolle 2 siideritölkkiä, itselle mäyris. Ei mitään muuta. Kuitenkin suu nappasi kovasti esim. viinin suhteen: "annapa ku mäkin maistan kun en oikein noista viineistä ymmärrä". Hyvin näytti maistuvan.

Väkevät olivat kovasti makuun: kylläpä pikku näkäräinen tässä kohtaa tekis hyvää. Ja niin teki.

Sitä vaan, että meidän ruuat; kanavartaat gillattuna, juustot, salaatti, pehmeä leipä sekä erityisesti leikkeleet menivät kaikki. Siis ne söi meidän eväät mutta ottivat takaisin mukaansa (onneksi) ne halpiskäntyt, mitkä mukamas toivat omiksi eväikseen.

Vaimo tunnusti, ettei koskaan, ikinä milloikaan saa ostaa kanaa muuten kuin jotain paistisuikaleina. Ei ollut ikinä syönyt rintafilettä.

Vierailun jälkeen mieskin alkoi muistella, että miten työkaveri luistelee esim. työmatkoilla tai kokouksissa/seminaareissa mahdollisimman pienellä osallistumisella mihinkään itse.

Pihien ihmisten kanssa ei vaan jaksa. Ne ei älyä hävetä, vaan ovat koko ajan jotenkin voitonriemuisia, kun pääsivät taas kerran halvalla.

Tulee tunne, että järkkään jonkun vastakuitin, että tulee vähän takaisin.

En tarkoita, että mun talous olisi viikonlopun ruuista kiinni.

Vaan jotenkin tuntuu, kuin se olisi omastam mielestään taas kerran "voittanut" jotain ja taputtaa tyytyväisenä itseään olkapäälle.

Arsyttää tuommoinen käytös. Ja sylettää itseni, kun se sylettää.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on saitureita ja pihistelijöitä kesämökeillä ja kaupunkiasunnoilla majailleet? itse törmäsin saiturimoukkaan viime kesänä. Pyysi äidiltäni majoitusta (on siis sukulainen) helsingistä. Äitini majoitti ja tarjosi ruuat. Vieraat: 2 aikuista ja 3 lasta toivat euroshopper kahvipaketin. Eivät osanneet myöskään kiitää kun ruokapöydästä nousivat. Olivat 2 yötä. Toiste ei kuulemma majoiteta.

Vierailija
2/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihit ihmiset ovat kyllä veemäisiä. Varsinkin siinä, kuten ap:kin sanoo, etteivät itse tajua omaa moukkamaisuuttaan ja pitävät vierailua onnistuneena, kun kuluttivat mahdollisimman vähän rahaa ja saivat syödä ilmaiseksi hyviä ruokia.

Ei ole mikään ihme, että pihien ympäriltä kaverit kaikkoavatkin. Ei sellaisten kanssa vain jaksa, yhdessä oleminen on niin mahdottoman vaikeaa ja raskasta.

T. Välit pihiin kaveriin lopulta katkaissut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin. Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö mielellään vieraita kestitsisi, mutta jos käytös on juuri tuota läpinäkyvää "jes, pääsinpä halvalla ja sain vielä sapuskatkin kotiin mukaan"- tyyliä, niin kyllä se sapettaa.

Minulla OLI ystävä, jonka kanssa oli kolmen tuoreen äidin porukka. Hänelle mentäessä pyysi aina tuomaan jotakin kahvileipää, luokseni ja toisen äidin luokse tuli aina tyhjin käsin. Eli siis minä ja toinen ystävä aina kustansimme tarjoiltavat. Hänen luonaan saattoi ehdottaa että hakisi kaupasta salaattitarvikkeet ja laski, kuinka paljon kummankin pitäisi antaa rahaa.

Ymmärrän jos jollakin ei ole rahaa, MUTTA ottaen huomioon, että halvin keksipaketti siellä kaupanhyllyllä taitaa ollareilun euron, ei varmaan kaada kenekään budjettia jos kuitenkin on varaa käydä baarissa ryyppäämässä.

Vierailija
4/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tekstiä oli vaikeaa lukea. Välimerkkien käyttö oli hapuilevaa ja kappalejaot olivat sekavasti.

Olen kyllä sitä mieltä itsekin, että kuluihin pitäisi osallistua tasapuolisesti. Meidät kutsuttiin mökkivierailulle viikonlopuksi. Ostimme todella kalliit tuliaiset perheen lapsilla. Tällä ajattelimme kuittaavamme oleskelumme. Heti saavuttuamme isäntäpari sanoi, että mennään kauppaan ja lasku laitetaan puoliksi. Järkytyimme.

Vierailija
5/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö.... Mä en taas ymmärrä. Jos me kutsutaan vieraita kotiin tai mökille niin kyllä me vieraille kaikki ruoat ja juomat tarjotaan! Jos vieraat jotain haluaa tuoda niin se kahvipaketti on ihan riittävä. Erikseen on sitten ns. Perusporukka jotka vietämme usein aikaa yhdessä mökillä. Silloin menot jaetaan tasan....

Vierailija
6/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia vieraita!Tämähän on kuin Solsidanista Ove, taitaa hänkin olla insinööri.

Vierailija
7/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä kuka loukkaantuu jos vieraaksi kutsutut ihmiset eivät tuo tarpeeksi tuliaisia? Mistä lähtien ne edes ovat olleet pakollisia, kyllä nyt tosin usein voisi vaikka viinipullon tai kukkasen viedä mutta kuka loukkaantuu siitä että vieraat syövät ja juovat mitä heille tarjotaan? Kait tei pääsette joskus vastavierailulle milloin teille tarjotaan herkkuja? Juurihan täällä aiemmin oli keskustelu, miten on epäkohteliasta olla tarjoamatta vieraille kahvit ja joskus myös ruokaa. Onko se mökillä vierailu sitten niin armelias lahja jollekin olevinaan, että pitäisi tuoda kauppa tyhjäksi? :) Ymmärrän toki noi jotkut jutut mitä ap kirjoitti, mutta jokin raja sentään.... Muutenkaan en ymmärrä kuka menee kylään ruokien vuoksi ja valittaa jos ei saa mitään, ja kuka valittaa jos vieraat niitä syövät:) Se on vaan ruokaa, onneksi meillä Suomessa sitä kyllä saa vielä sentään, ei sen tarvitse mikään pyhän taistelun aihe olla.

Vierailija
8/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2012 klo 13:12"]

siis nehän tuli teille VIERAIKSI!! Mistä lähtien vieraat tuovat omat eväät? Ikinä kuullutkaan moisesta. Musta oli paljon jo kun toivat tuon vertaa. Itse olsiin tietenkin tarjonnut kaikki ruoat mukisematta ja viinit myös. Ihme pihi tuo ap täytyy sanoa.

[/quote]

Ajat on muuttuneet. Ennen häävieraatkin meni vieraiksi juhlistamaan hääparin onnea. Nykyään vieraat maksaa oman ruokailunsa ja osansa paikan vuokrasta ja bändistä. Eli et kai kuvittele meneväsi kylään ja isäntäperheen tarjoavan sinulle ruoat.

Vierailija
9/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isäntäväki kutsuu vieraat kylään, on oletuksena, että isäntäväki tarjoaa kutsumilleen vieraille ruuat ja juomat.

Jos vieraat itse kutsuvat itsensä kylään, on oletuksena se, että he tuovat mukanaan syömisiä ja juomisia. Mitä pidemmästä visiitistä kyse, sitä tärkeämpi juttu. Hyviin tapoihin kuuluu vähintäänkin tiedustella etukäteen, mitä voi tuoda mukanaan.

Isäntäväellä täytyy myös olla oikeus (ja rohkeutta) kieltäytyä visiitistä, jos se ei sovi heidän suunnitelmiinsa.

Lisäksi kannattaa muistaa, että sekä yllätysvieraat että kala alkavat haista viimeistään kolmantena päivänä :)

Vierailija
10/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 19:18"]

Meidät kutsuttiin mökkivierailulle viikonlopuksi. Ostimme todella kalliit tuliaiset perheen lapsilla. Tällä ajattelimme kuittaavamme oleskelumme. Heti saavuttuamme isäntäpari sanoi, että mennään kauppaan ja lasku laitetaan puoliksi. Järkytyimme.

[/quote]

Minullekin on käynyt noin. Tuli älyttömän kallis reissu sitä myöten, emmekä menneet toiste. Minä en esim. syö ollenkaan lihaa, joten kyllä ärsyttää maksaa puolet jostain kylmäsavulohisalaattiaineksista, jos en sitä edes syö. Etenkin, kun kalliit tuliaiset on viety.

Vierailija
11/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2012 klo 13:45"]

Ja jos juuri silloinkin on näin huono taloudellinen tilanteeni. Niin en voi viedä juuri mitään.
Ihan itkettää kun ei voi ostaa mitään ylimääräistä, just kotona selvitään perusruoka, leipä, maito.

Eipä ole leikkeleitä, ei hedelmiä, ei mitään ylimääräistä.

Olisikin kauheaa jos joku kutsuisi kylään, kun en voisi mitään viedä tuliaisiksi...

[/quote]

Minulle kävi kuule kerran niin, että eräs kutsuttu kieltäytyi tulemasta juhliini, koska hänellä oli niin huono rahatilanne (opiskelija), ettei voi tuoda mitään viemisiä, eikä kehtaa tulla ilman! Olin nimenomaan korostanut, ettei mitään tarvitse tuoda, ja juhlissahan pöytä on koreana tietysti. Hän olisi saanut kyydinkin, sillä eräs toinen vieras tuli hänen naapuristaan.

Loukkaannuin, sillä hän tavallaan vieritti syyn minun niskoilleni. Minun juhliini ei muka kehtaa tulla tyhjin käsin - olisi edes sanonut suoraan, ettei itse vain jaksa/viitsi/halua tulla! Sanomattakin selvää, että tekosyyhän sen täytyi olla.

PS. Jos oikeasti ei halua tulla tyhjin käsin ja tili on ihan tyhjä, hän olisi varmasti saanut sen kaksi euroa Fazerin siniseen lainaksi lääkärimieheltään...

Vierailija
12/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se pienestä kiinni se ihmisten ärsytys. Jos ei ymmärrä mustaahuumoria, niin ei sitten voi ymmärtää. Kysehän oli mielestäni just siitä, että aa-a nämähän ovat vielä täällä... otampa...  Eipä tommosista halvoista tuomisista kukaan kehtaisi edes suutahtaa, senkun veivät, minkä toivat.

Aloittaja on kyllä itsekin pihi kuin mikä, senkun olisit kysynyt, että laitetaanko ne tuomiset tarjolle tai oisit vaan kysymättä laittanut, mitäs toivat sulle ne? Senku oisit pistäny broilerinrinnat piiloon. ja kaikille vaan näkkäriä ja makkaraa. :) Vieraat yleensä luulee, että jos sieltä pistetään paistumaan broilerit nenäneteen, niin niitä sitten varmaan kanssa tarjotaankin??? Eikai niitä nyt vieraiden nenän edessä aleta mättää summuun.

Itse vieraana en kyllä tutki toisten jääkaappia ja jos mitään ei tarjota, osaan myös lähteä aikaisemmin pois. Ja yleensä on ihan kirjoittamattomia sääntöjä milloin olis jo soveliasta lähteä. Vieraana ollaan ihan vieraanvaraisuuden varassa ja jos on kyse nyyttikesteistä, niin niistä kyllä puhutaan etukäteen.

Saksalaiset ovat omalukunsa. Aikanaan saattoivat lounasbuffetista ottaa isoihin rasioihin ruokaa mukaan vielä syömistensä päälle. Ei tosin pidä yleistää, mutta enpä ole mistään muusta kansallisuudesta kuullut moista puhuttavan.

Vierailija
13/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vie tuliaisiksi tuomansa näkkileivät hykerrellen mukanaan, niin kyse on kyllä sairaalloisesta piheydestä eikä mistään normaalista vierailusta, jossa tulija tuo mökkituomisia ja isäntäväki tarjoaa haluamansa aterian.

Joillain toki on ajatus, että kaikki tuovat grilliin omat grillattavat ja joskus itsekin olen mokannut tässä - en tajunnut, että kutsu grillibileisiin kahden työssäkäyän ok-talossa asuvan taloudessa käsittäisikin vain mahdollisuuden grillin ja takapihan käyttöön ja tulin vain muiden tuliaisten kera ilman grilliruokia. Pyynnöstä sain sitten lopulta yhden makkaran ja muistutuksen, että kaikki toi omat grillattavat. Melkein kyllä vein tuomani hedelmät, sipsit ja viinin pois siinä vaiheessa, mutta hillitsin itseni. 

Vierailija
14/64 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jarkyttavaa kaytosta vierailta! ne ruoat viedaan mita aiotaan syoda tai edes vastaava maara.  'grillibile' kutsut on erikseen jos vartavasten kutsutaan, sitten tullaan vieraaksi ja on ok etta tuodaan pullo viinia ja muutama kalja. 

Vierailija
15/64 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat omituisia.

Eräs ystäväni loukkaantui minulle kun en tuonut mitään tullessani.

Kysyin etukäteen tuonko jotain, niin vastaus oli että ei tarvitse.

No en tuonut mitään, mutta jälkeenpäin selvisi että olisi kuitenkin pitänyt ymmärtää tuoda ruokaaineksia jne ilman että pyydetään.

Jaahas....no tästä viisastuneena en edes kysy vaan tuon aina ruokaa ja juomaa vaikkei ne sitten sovi emännän tarjottavien kanssa yhteen ja käyvätpähän sitten maksusta vierailulleni tms.....

Vierailija
16/64 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää nostaa näitä vanhoja ketjuja? Jos on asiaa, niin aloittakaa uusi!

Vierailija
17/64 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuu itse itsensä toisten mökille ja yöpyy ja juo siellä, niin kyllä tod. pitää olla tuliaisia mukana! Eikä vaan itselle mäyristä ja sitten nappailee isäntäväen viinejä!

Pitäis kait tämän olla täysin selvä asia kaikkein paksupäisimmillekin av-mammoill ja niiden piheille miehille!

Vierailija
18/64 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans lähipiirissä tällainen "ove -insinööri". meni pari vuotta ennenkuin huomasin äärettömän muilta lypsämisen taidon, mutta sen jälkeen menikin maku koko tyyppiin.

Parhain temppu oli se, kun vei tuliaisiki juhannuksena (menivät koko perhe notkuvaan monenlajin ruokapöytään) AVATUN puolukkahillopurkin. Ei mitään muuta. Olin samassa tilasuudessa ja emäntä veti kyllä hyvällä pokalaa, kun kiitteli sydämellisesti tuliaisesta. Sivistynyt nainen.

Vierailija
19/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieras tuo olemattomat tuliaiset ja itse niistä pahastuu, niin ei tarjoa ruuan kanssa viiniä. "Meillä on nyt menossa ihan vesiviikot" voi sanoa ja kertoa samaan hengenvetoon, että on ihana olo, kun ei koko talossa ole alkoholia. Pehmeät leivät, leikkeleet jne. piilotetaan ja tarjolla on ne tuliaiset ja jotain omaa helposti pilaantuvaa siihen rinnalle. Jos vieraat ihmettelevät, miksi ei syödä jääkaapin antimia niin vastaus on, että niissä on päiväys mennyt vanhaksi, ei uskalla tarjota (ja tietty tätä ennen tussilla päiväykset piiloon).

Meillä käy todella harvoin vieraita, jotka käyttäytyvät noin, mutta me olemme juuri niin vieraanvaraisia kuin on vieraskin.

Vierailija
20/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli juuri tämmöinen, joka laski tarkkaan saavutetun hyödyn esim. ilmaisista kahveista, lounaan kuittasi grillimakkaralla jossain tempauksessa jne. Kuoli nuorena eikä päässyt oikein nauttimaan omaisuudestaan, minä tuhlasin sen vähemmän järkevästi parissa vuodessa ihan kostoksi. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän