Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni

Vierailija
13.11.2014 |

Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana. 

Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä. 

Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.

Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.

Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä. 

Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia. 

Kommentit (487)

Vierailija
1/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS:ssään kun lisäät vielä vatsakatarrin niin johan on lystiä. Tiedän, muutaman vuoden kokemuksella. :S On päiviä jolloin ey syö paljon mitään ja silti pitäisi ettei maha tulisi kipeäksi. Vetää mielen väkisinkin matalaksi välillä.

Vierailija
2/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"]IBS on vielä pieni vaiva verrattuna Cu:aan tai Crohniin. Jäät kyllä eloon vaikka joudutkin katsomaan mitä suuhusi laitat. Ja tiedoksi, ei välttämättä poistu kaikki oireet ruokavaliolla. [/quote] Anteeksi nyt vaan mutta IBS ei ole mikään pieni vaiva, pahimmassa tapauksessa oireet melkeinpä samat kuin chrohnissa!! Suututtaa tuo ainainen IBS:n vähättely!

[/quote]

Suutu vaan ihan rauhassa, tiedän kyllä mistä puhun! Keskimmäisellä pojallani on vaikea CU, tyttärellä myös CU+ IBS. Itselläni IBS ja vanhimmalla pojalla keliakia ja IBS.

Palataan asiaan sitten kun joudut pistämään itseesi biologisia lääkkeitä ja syömää asacolit ja kortisonit eikä mikään meinaa topata verenvuotoa!

Ja tyttärellä jatkuvasti kipuja ja pahoinvointia.
[/quote]
Hirvittävän ikävää, että noin on mutta ei se oikeuta sinua vähättelemään muiden oireita tai sairauksia. Itse tunnen monta crohnia sairastavaa jotka voivat paremmin kuin itse pahimpina kausina. Pitäisikö minun vähätellä teidän perheen sairauksia ja oireita "pieninä vaivoina" koska on olemassa paljon vakavampiakin sairauksia kuin "vain joku crohn"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:57"]

IBS:ssään kun lisäät vielä vatsakatarrin niin johan on lystiä. Tiedän, muutaman vuoden kokemuksella. :S On päiviä jolloin ey syö paljon mitään ja silti pitäisi ettei maha tulisi kipeäksi. Vetää mielen väkisinkin matalaksi välillä.

[/quote]

Jep, mulla todettiin gastroskopiassa kroonista kastriittia ja jotakin toista vielä, en muista mitä. Kun soitin kysyäkseni tuloksista, lääkäri selitteli että jotain on, mutta ei tiedä mitä tää on, pitänee kysyä kolleegalta. Jaaha. 

Vierailija
4/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:57"]

[/quote]

Jep, mulla todettiin gastroskopiassa kroonista kastriittia ja jotakin toista vielä, en muista mitä. Kun soitin kysyäkseni tuloksista, lääkäri selitteli että jotain on, mutta ei tiedä mitä tää on, pitänee kysyä kolleegalta. Jaaha. 

[/quote]

Oho, gastriitti jopa :)

Vierailija
5/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä teille kaikille, tää on ikävä vaiva :( <3

Mun miehellä samaa ongelmaa. Sillä pahimpia on ne ilmavaivojen aiheuttamat kivut. Sitä on kamalaa seurata vierestä kun toiseen sattuu. Meillä syödään tällä hetkellä aika tavallista ruokaa, koska hän on ennen koittanut ruokavalioita mutta tuntuu etteivät ole auttaneet. Sen verran kyllä sanoi, että oireita ei ole kun on ulkomailla; liekö sitten syynä ruoka vai stressittömyys. Kahdella tuttavallani ollut myös vatsavaivaa ja molemmille tehty leikkaus sen takia, poistettu suolta. Rankkoja kokemuksia ja vaikutukset koko loppuelämän. 

Halaus!

Vierailija
6/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa kohtalontoveri. Imodium on mun pelastaja. Oon kärsiny IBS:tä n. 7 vuotta. Siitä on kehittynyt paniikkikohtaukset ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Ihme että mies jaksaa katella tämmöstä touhua. On tehty ja kokeiltu vähän kaikkea ja lääkärissä rampattu. Pahin kaikista on se jatkuva kipu. Tällähetkellä olen maidoton/gluteeniton. Ja kaikki väriaineet ja sokeri on pois. Silti maha on kipeä ja vessa on oltava lähellä. Et ole yksin. Tsemppiä sulle!!

Vierailija
7/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko syödä? Pärjäisitkö nutridrinkeillä?

Vierailija
8/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monia auttaa ilmeisesti Imodium. Miten se vaikuttaa teillä ilmavaivoihin? Itse kokeilin sitä varmaan 18-19 -vuotiaana, ja mielestäni nuo vaivat pahenivat. En ole sen jälkeen uskaltanut enää sitä kokeilla, sillä ilmavaivat ovat minulle todella paha sosiaalisten tilanteiden vaikeuttaja, ja niiden aiheuttamat kivut ovat usein hirveät.

Ap

Vierailija
9/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"]IBS on vielä pieni vaiva verrattuna Cu:aan tai Crohniin. Jäät kyllä eloon vaikka joudutkin katsomaan mitä suuhusi laitat. Ja tiedoksi, ei välttämättä poistu kaikki oireet ruokavaliolla. [/quote] Anteeksi nyt vaan mutta IBS ei ole mikään pieni vaiva, pahimmassa tapauksessa oireet melkeinpä samat kuin chrohnissa!! Suututtaa tuo ainainen IBS:n vähättely!

[/quote]

Suutu vaan ihan rauhassa, tiedän kyllä mistä puhun! Keskimmäisellä pojallani on vaikea CU, tyttärellä myös CU+ IBS. Itselläni IBS ja vanhimmalla pojalla keliakia ja IBS.

Palataan asiaan sitten kun joudut pistämään itseesi biologisia lääkkeitä ja syömää asacolit ja kortisonit eikä mikään meinaa topata verenvuotoa!

Ja tyttärellä jatkuvasti kipuja ja pahoinvointia.
[/quote] Ei se, että jollakulla on asiat vielä huonommin oikeuta sinua vähättelemään muiden kärsimyksiä. Ei tuskaa voi mitata ja kilpailla kellä on kurjinta ja surkeinta. Lisäksi sinun ibs ei välttämättä vastaa toisen ihmisen ibs:ää.

Vierailija
10/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
11/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha täällä on riidellä siitä kenen kivut ja oireet ovat pahimmat, jokaisella on yksilöllinen tauti. Itselläni on Crohnin tauti ollut kohta 12 vuotta ja olen täysin työkykyinen eikä housuun ole vielä koskaan lurahtanut. Joten aloittaja on varmasti kurjemmassa kunnossa kuin minä.

Ap, oletko tutustunut SCD-ruokavalioon? Siitä on ollut apua monelle suolistosairaalle ja googlella löytyy paljon tietoa. Juuri viikko sitten oli artikkeli suomalaisesta miehestä jolla oli tehty leikkauskin ja kaikkea ja vasta SCD sai suolen rauhoittumaan.

Vierailija
12/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinua tutkittu kunnolla, ettei voisi olla kuitenkin kyse IBD:stä, eli CU:sta tai Crohnista? Monesti ikävä kyllä tulehdukselliset suolistosairaudet diagnosoidaan ärtyneen suolen oireyhtymäksi koska ei viitsitä tutkia kunnolla. Vaadi päästä kolonoskopiaan ja ulostenäytteestä voi mitata kalprotektiiniarvon, joka kertoo suolen tulehdustilasta. 

Vierailija
13/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:30"]Todella monia auttaa ilmeisesti Imodium. Miten se vaikuttaa teillä ilmavaivoihin? Itse kokeilin sitä varmaan 18-19 -vuotiaana, ja mielestäni nuo vaivat pahenivat. En ole sen jälkeen uskaltanut enää sitä kokeilla, sillä ilmavaivat ovat minulle todella paha sosiaalisten tilanteiden vaikeuttaja, ja niiden aiheuttamat kivut ovat usein hirveät.

Ap
[/quote]Minulla Imodium ei sovi, aiheuttaa pahoja kipuja. Eli ei kaikille kannata suositella.

Vierailija
14/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin samanlaisita oireista pari vuotta (en ole kyllä varma, oliko kyseessä ärtynyt suoli). En voinut käytännössä syödä mitään. Varsinkin viljatuotteista ja raaoista kasviksista tuli järjettömät kivut ja vatsa turposi raskausvatsan näköiseksi. Minulta tutkittiin keliakia ja laktoosi-intoleranssi, mutta mitään ei löytynyt. Minullakin kivut ja vaivat menivät niin pahaksi, etten voinut enää opintoja jatkaa. Lopulta yksi lääkäri määräsi jonkun reseptilääkkeen, muistaakseni happosalpaajia. Noilla vatsani rauhoittui ja ilmavaivat sekä kivut loppuivat täysin. Aluksi jouduin kuurin jälkeen vielä satunnaisesti ottamaan lääkettä, mutta nyt en ole tarvinnut niitä vuosiin. Elämä muuttui täysin ja nykyään voin taas syödä mitä vaan. Älä siis vielä luovuta, sinunkin vaivoihisi voi löytyä ratkaisu, tai ainakin helpotusta.

Vierailija
15/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:02"]

Onko sinua tutkittu kunnolla, ettei voisi olla kuitenkin kyse IBD:stä, eli CU:sta tai Crohnista? Monesti ikävä kyllä tulehdukselliset suolistosairaudet diagnosoidaan ärtyneen suolen oireyhtymäksi koska ei viitsitä tutkia kunnolla. Vaadi päästä kolonoskopiaan ja ulostenäytteestä voi mitata kalprotektiiniarvon, joka kertoo suolen tulehdustilasta. 

[/quote]

Minulta on ainakin testattu molemmat ja olen käynyt myös gastroskopiassa. En kyllä siis ole ap, mutta kuitenkin. Eikä minulle siis määrätty mitään lääkkeitä. Ainut, mitä lääkärillä oli sanottavana oli "ruoka-aineet eivät aiheuta oireita, vaan syöminen" mikä oli mielestäni typerästi sanottu.

Vierailija
16/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, olen itse kärsinyt n 20 vuotta, en ihan noin pahasta, kuitenkin todettiin sama tauti.  Kärsin työpaikkakiusaamisesta ja stressistä, mutta en sanoisi että se pilasi elämää.

Vaihdoin toiseen työhön ja olin siedettävässä kunnossa.  Välillä vessassa juoksemista, verenvuotoa ym.

Suklaassa on lisäaineita, jotka haitallisia noin yleensä.  Aloita aamu hellimällä vatsaa, kaurajuoma, gefilus-tuotteet jne.  Tee juuressosekeittoa, siitä saat maukasta ilman ärsyttäviä mausteitakin.

Säännölliset elämäntavat ovat hyväksi, huomioi että myös alkoholijuomissa on lisäaineita.  Voi ja maito on suositeltavaa jättää pois.

Vierailija
17/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
18/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös kärsin tästä. Kerran on tullut housuunkin ja puhkesin lähes hysteeriseen itkuun. Olin juuri saanut toisen lapseni ja jouduin ajamaan kotiin paskat housussa. Lapset olivat mukana ja vanhemmalle piti myös kertoa että äitillä tuli kakka housuun koska äiti on sairas. :((( Hirveä tilanne!

Vierailija
19/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni mainitsi, että hänellä on haavainen paksusuolentulehdus ja tähän lääkitys. Ei kuulemma joudu välttämään mitään tiettyjä ruoka-aineita. Melkein kyllä tuntuu, että hän pääsee helpommalla kuin minä, vaikka hänellä on virallisesti sairaus ja minulla "toiminnallinen vaiva" :)

Vierailija
20/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:19"]Ahdistus pahentaa oireita ja samoin stressi - ja sitä mahaahan sä paljon mietit? Sännöllinen elämänrytmi on tärkeää: säännölliset ruokailut, liikunta, nukkuminen. Mieti onko joku ruoka-aine joka erityisesti aiheuttaa oireita. Mulle ei käy ruis ollenkaan, samoin laktoosi - olen siirtynyt kauraan ja laktoosittomiin maitotuotteisiin. Tuo laktoosi aiheuttaa todella monelle ärtyneestä suolesta kärsivälle ongelmia - voisit koittaa jättää maitotuotteet vähäksi aikaa kokonaan pois. Sitten on tietysti vatsaa tasapainottavat kuituvalmisteet, kuten ViSiblin. Sitäkin voisit kokeilla. Tosin mulle ViSiblin ei käy ollenkaan - jos vatsa on kovalla tekee ripulin ja toisin päin. Toivottavasti näistä neuvoista ois jotain apua :)

T: toinen samasta vaivasta kärsivä
[/quote]

En ymmärrä miks tätä on alapeukutettu näin paljon? Ystävällisiä neuvoja, jotka tiedän oman kokemuksen ja työn (sh) puolesta hyviksi. Ehkä ei ois pitäny vastata mitään..

T: 6

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme