Muiden perheiden oikeasti todella outoja tapoja?
Meillä oli lapsena naapurina perhe, joka harjoitti jonkinlaista muinaista suomalaista luontouskontoa. Uskoivat tonttuihin ja pitivät saunatonttua pyhänä.
Kommentit (175)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:25"]
Kaverin lasten hiekkalaatikossa piti lasten leikkiä niin, että hiekkaa ei joutunut yhtään hiekkalaatikon reunalle. Perheen isän määräys. Ja ympärillä ei edes ollut mitään hienoa nurmikkoa tms. minkä hiekka olisi pilannut.
[/quote]
Minä kyllä ymmärrän tämän, koska se hienoksi jauhettu hiekkalaatikkohiekka maksaa. Eikä siis halua, että sitä joutuu reunalle ja siitä maahan laatikon ulkopuolelle.
Perheessä jossa on vanhemmat ja aikuiset pojat perheineen niin kaikki menee yhtä aikaa saunaan. Kaveri tuskaili tuon asian kanssa kun ei haluaisi käydä noin saunassa kun ovat yökylässä. En ikinä ikinä itse suostuisi tuollaiseen.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:03"]
Meillä oli lapsena naapurina perhe, joka harjoitti jonkinlaista muinaista suomalaista luontouskontoa. Uskoivat tonttuihin ja pitivät saunatonttua pyhänä.
[/quote]
Meillä naapurit uskovat Jeesuksen jälleensyntymiseen ja pitävät raamattua Jumalan sanana. Outoa sekin.
Meilläkin nukutetaan! Laulut, pusut, peittelyt ja sen jälkeen hiljaa oleilua kunnes molemmat (2v ja 4,5v) nukkuvat. Kestää max.puoli tuntia. Parasta <3
Muutama muistikuva nyt jo mananmailla olevasta sukulaistädistä. Hän hankki henkilöauton, jolla kuskasi usein viikonlopuksi veljensä lapset kotiin kirkonkyläsn oppikloulusta. Se tytöistä, joka kulloinkin istui pelkääjän paikalla, luki ääneen auton ohjekirjaa. Kenenkään muun kylässä en ole autossa pelännyt!
Sieni- ja marjaretkelle piti varmuuden vuoksi lähteä mukaan jonkun ajotaitoisen. Täti ei oikein osannut esim. peruuttaa, joten apu oli tarpeen. Minäkin kelpasin apuriksi, vaikkei minulla ajokorttia ollutkaan. Osasin kuitenkin ajaa.
Täti kävi usein iäkkäiden tätiensä luona, mutta ajoitus oli tarkkaa. Maalla liikkuivat maitoautot ja sellaisia täti suorastaan pelkäsi. Hän väitti aina, että tie sinne tätien luo oli niin kapea, ettei siihen sopinut rinnakkain pieni henkilöauto ja maitoauto.
Kotona tädillä oli hyvinvarustettu keittiö, mm. komea kahdella altaalla varustettu teräksinen tiskipöytä. Kuitenkaan tiskivettä ei suinkaan laskettu altaaseen suoraan, vaan sinne pantiin ensin kulunut vanha muovivati. Altaassa kuulemma tiskivesi, mahdollisimman pieni määrä!, jäähtyi liian pian.
Sitten dementia alkoi jo hiipiä. Täti oli ostanut uudet ruskeat nahkahanskat ja piilottanut ne pesukoneeseen, kun arveli, eli kanssaan asuvalla sisarella olisi huomauttamista ostoksesta. Kävi niin kuin odottaa sopi: seuraava lakanapyykki ei ollut pesun jälkeen valkoista vaan vaaleanruskeaa. Ja täti tietysti täysin tietämätön. Syytti kylässä käynyttä tuttavaa hanskojen piilottamisesta koneeseen.
Tädin nuukuudesta olisi paljonkin juttuja, mutta eiköhän nuo riittäne tällä kertaa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:32"]
no meillä klo 20.00.20.30 sammutetaan telkka ja mennään yläkertaan "koko perhe nukkumaan".. mikä tarkoittaa, että lasten nukahdettua hiivitään miehen kanssa takaisin alas & avataan telkkari :D
kuulostaa hassulta joo, mutta eivät nuo 2v & 6v suostu nukahtamaan jos joku istuu sohvalla !
[/quote]
Apua! Vanhemmuus ihan hukassa!!!! Mitä te teette kun lapset on teini-ikäisiä jos ei nyt ole tuon enempää auktoriteettiä?!?!?
[/quote]
haluatko sinä tulla kokeilemaan? telkasta ei kuule mitään, jatkuvasti joku tulee hyppimään siihen sohvalle tai kyselemään "mitä sä katot?" portaista kuuluu rammpausta & kikatusta, yläkertaan tehdään valoja..
vaikka hampaat on pesty, iltasatu luettu, peitelty sänkyyn & tiukasti sanottu että hyvää yötä. vaan ei auta, jos "haistavat", että isi & äiti vielä katsoo telkkaa alakerrassa !!!! en keksi enää, mitä vielä tässä kokeiltaisiin :(
[/quote]
meillä oli joskus sama ongelma, illat oli yhtä hullunmyllyä muutaman viikon. Lapsi oli noin 2-vuotias, eikä olisi millään jäänyt yksin nukkumaan. Kunnes tajuttiin antaa lapsen rauhassa katsella kirjoja iltasadun jälkeen. Rauhoittui sillä nukkumaan. Ei olla ikinä jouduttu edes rajoittamaan tätä omaa lukuaikaa, lapsi huutaa 10-15 minuutin päästä itse että saa tulla peittelemään. Joskus se yksinkertaisin ratkaisu on paras, mutta todellakin niin yksinkertainen ettei sitä edes heti tajua.
Meillä on ympäri vuoden lilat terassivalot. Ovat ihanan tunnelmalliset iltahämärässä myös kesällä. Lisäksi meillä on usein verhot kiinni, koska ei muisteta aina avata niitä naapureiden iloksi, kun tullaan illalla töistä. Huuhtelemme myös astiat ennen tiskikoneeseen laittoa. Ollaanpa me todella outoja.
Mun mielestä outoja on mm. ne kodit, joissa ei saa vessan ovea lukkoon ja joissa lampsitaan sisällä ulkokengät jalassa. Myös ne perheet on kummallisia, joissa ei lapsille opeteta käytöstapoja edes kyläillessä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:06"]
Serkun perheessä astiat pestään tiskialtaassa ennen astianpesukoneeseen laittamista.
[/quote]
Miksi teillä ylipäätään on tiskikone?
Onneksi pestään, kehtaa kylässä syödä astioista ilman pelkoa kuivaneista ruuantähteistä. Meillä huuhdellaan harjan kanssa myös astiat ennen koneeseen laittoa, ei haise tiskikone eikä löydy lautasista ja ottimista ruuantähteitä! Kaverilla ei taas pestä, ruuat ehtivät kuivua ruokavälineisiin seisoessaan tiskikoneessa ja saa aina kynnellä rapsutella ruuanpaloja "puhtaista" lautasista. Myös itse tiskikone haisee kuvottavalle ummehtuneelle. YÖK!
[/quote]
[/quote] En ole tuo vastaaja, joka ensin huuhtelee harjalla ja sitten koneeseen, mutta olen 100% samaa mieltä hänen kanssaan. Miten likaisena te muut tungette astiat koneeseen?
Ja toisissa keskusteluissa on hysteerisen hygienista porukkaa, mutta astianpesukone saa pyöriä paskoissaan?
Lisää myös koneen käyttöikää, jos vähän jaksaa huolehtia...
Eli meidän perheessä myös löytyy outoja tapoja .
Vanhempien huone on pyhä, sinne lapset eivät saa menna eivätkä saa maata meidän sängyssään.
Hiljaisuus kotona kaiken tärkein. Ei saa huuda kiljua, kuunnella musaa , eli vain rauhallinen tapa seurustella. Tv myös lähes äänetön.
Lapset eivät saa ottaa mitä tahansa jääkaapista. Kysyvät luvan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:48"]Yksi tuttavaperhe riisuu aina kengät autoon mennessä. Aina, kesät talvet. Minusta tämä on Melko Outoa.
[/quote]
TÄH???? :D
Eräässä tuttavaperheessä lapsi on saanut pelata väkivaltaisia pelejä 5 vuotiaasta saakka, valvoa niin myöhään kuin haluaa ja syödä mitä haluaa... Vaikka sipsejä/ karkkia lounaaksi päivälliseksi ja iltapalaksi. Perhe on varakas ja akateeminen mutta vanhemmat väsyneitä ja huonoissa väleissä:/
Ilta-Paskan "toimittaja" on tästäkin tehnyt oikein UUTISEN.
Hianoo -kyllä kannatti käydä tuon takia kouluja...
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:37"]Meidän koira ei suostu lähtemään ulos jos sisälle jää enemmän ihmisiä kuin lähtee mukaan koiralenkille! Nelivetojarrut päälle samantien kun ulko-ovi on mennyt kiinni ja elukka alkaa epäillä, että jää jostain kivasta sisällä tapahtuvasta paitsi. :-)
[/quote]
Hah hah ihana
Lapsena yhden kaverini perheessä kolme lasta jakoi saman huoneen, vieressä oli käytännössä aina tyhjillään vierashuone, jossa lapset eivät saaneet edes käydä, ovi oli kyllä aina auki joten huoneeseen näki. Olisikohan siellä kerran vuodessa yöpynyt joku. Talo ja piha oli aina kuin pommin jäljiltä, kaikki mikä irtosi käsistä jäi siihen paikkaan, vain se vierashuone oli siisti.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:23"]
Perussuomalainen kasvatusmentaliteetti "Tehkää niinkuin minä sanon, älkää niinkuin minä teen!" :D
[/quote]
Nukuttamisesta: meillä myös 1- ja 3-vuotiaat nukahtavat itse. 3-vuotias pitää joskus palauttaa sänkyyn, ehkä pari kertaa kuussa, jos ei ole saanut heti unta. Itse menen nukkumaan noin tunnin lasten jälkeen, ja kyllä se tunti on tosi kiva viettää omaa aikaa, kun se on ainoa mahdollisuus päivän aikana.
Oltiin mun tädin luona kylässä lasten kanssa vähän aikaa sitten. Täti nukkui silloin 3-vuotiaan kanssa samassa huoneessa. Oli hyvä huomata, miten tosi hyvästä nukahtajasta tuli parissa yössä ihan monsteri. Poika hillui 1,5 tuntia sen jälkeen, kun olisi pitänyt nukahtaa. Täti kun lähti mukaan kaikkiin riehumisiin. Palkitsi ne hihittelyllä, ja komentaminen oli sellaista "äläs nyt"-tasoa. Sanoin, että nyt et kommentoi mitään lapsen juttuihin, ei se pitkään jaksa itsekseen hillua. Eikä jaksanutkaan. Äkkiähän se nukahti, kun ei saanut mitään vastakaikua jutuille.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:25"]
Se, etteivät vanhemmat yli yläasteikäistä (lukiolaista) hyvin työhön kykenevää "lasta" rohkaista ja patisteta etsimään kesätöitä, vaan saavat koko kesän rellestää vapaasti ja elää koko seuraavan vuoden kaikki menot vanhempien pussista.
[/quote]
Tämä. Kyllä sitä jaksettiin kun itsekin olin nuori, eipä paljoa vanhemmat maksaneet menoja. Koko kesä tehtiin töitä jotta sai rahaa ylipäänsä opiskeluun. Nykyäänhän valtaosa vanhemmista kustantaa sentään opiskelut. Kyllä ne pennut jaksavat, jaksettiin ennenkin.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:03"]
Lapsena yhden kaverini perheessä kolme lasta jakoi saman huoneen, vieressä oli käytännössä aina tyhjillään vierashuone, jossa lapset eivät saaneet edes käydä, ovi oli kyllä aina auki joten huoneeseen näki. Olisikohan siellä kerran vuodessa yöpynyt joku. Talo ja piha oli aina kuin pommin jäljiltä, kaikki mikä irtosi käsistä jäi siihen paikkaan, vain se vierashuone oli siisti.
[/quote]
Jatkan vielä, perheessä siis tosiaan ei ollut tapana laittaa tavaroita paikoilleen, vaan kaikki jäi mihin sattui. Muistan kun kerran heillä ollessani astuin eteisessä puoliksi syödyn voileivän päälle, ja silloin nuorinkin perheen lapsista oli sentään jo kouluikäinen.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:33"]Pienten lasten nukuttaminen iltaisin. Istutaan tunti tai kaksi lapsen vieressä, silitellään ja lauletaan niin kauan että lapsi nukahtaa. [/quote] Niin, tuupataan lapsi yksin omaan huoneeseen ja sanotaan et 'nuku', se on se parempi vaihtoehto...? Aika kylmää menoa. Mä ihan mielellään nukutan mun nelivuotiaan kainaloon samalla kun luen hänelle iltasadun. Hipsin siitä sitten omiin puuhiini kun lapsi on nukahtanut. Mä en tajuu mitä kummallista lasten nukuttamisessa on?
[/quote]
Ei niin yhtään mitään, jos järjestely teille sopii. Nukahtaako lapsi myös jos äiti ei ole kotona tai on mummi nukuttamassa? Vai tapahtuuko sellaista koskaan? Minkä ikäisenä lapsi mahtaa sanoa että mee äiti jo muualle siitä, mä haluun nukkua? Ehkä ennen murrosikää.
[/quote]
Joo, semmosta tapahtuu että äiti ei ole aina nukuttamassa (jopa kahdesti viikossa!) ja kyllä isänsä/mumminsa/tätinsä saavat lapsen nukahtamaan. Emmä tiedä koska nukuttaminen/satujen lukeminen loppuu, mut ei mun maailma kaadu siihen puoltuntiseen mikä siihen menee (päinvastoin, se on jotenki ihanaa). Tuskin enää murkkua tarvii nukuttaa :D
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288769184286.html