Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muiden perheiden oikeasti todella outoja tapoja?

Vierailija
13.11.2014 |

Meillä oli lapsena naapurina perhe, joka harjoitti jonkinlaista muinaista suomalaista luontouskontoa. Uskoivat tonttuihin ja pitivät saunatonttua pyhänä.

Kommentit (175)

Vierailija
21/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:33"]Pienten lasten nukuttaminen iltaisin. Istutaan tunti tai kaksi lapsen vieressä, silitellään ja lauletaan niin kauan että lapsi nukahtaa. [/quote] Niin, tuupataan lapsi yksin omaan huoneeseen ja sanotaan et 'nuku', se on se parempi vaihtoehto...? Aika kylmää menoa. Mä ihan mielellään nukutan mun nelivuotiaan kainaloon samalla kun luen hänelle iltasadun. Hipsin siitä sitten omiin puuhiini kun lapsi on nukahtanut. Mä en tajuu mitä kummallista lasten nukuttamisessa on?

[/quote]

Se ei nyt vain ole AV:lla trendikästä. Meilläkin nukutetaan!
[/quote]

Kiva kuulla!! Ihan näiden saatte-rangaistuksen-jos-ette-nuku-yksin-tyyppien (jossain aiemmin 4 lapsen yh kertoi jakelevansa rangaistuksia lapsillensa jos nämä eivät osaa nukahtaa yksin, hrrrr!) jälkeen mukavaa lukea että jossain muussakin perheessä lapsia nukutetaan <3

Vierailija
22/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:32"]

no meillä klo 20.00.20.30 sammutetaan telkka ja mennään yläkertaan "koko perhe nukkumaan".. mikä tarkoittaa, että lasten nukahdettua hiivitään miehen kanssa takaisin alas & avataan telkkari :D

kuulostaa hassulta joo, mutta eivät nuo 2v & 6v suostu nukahtamaan jos joku istuu sohvalla !

[/quote]

Apua! Vanhemmuus ihan hukassa!!!! Mitä te teette kun lapset on teini-ikäisiä jos ei nyt ole tuon enempää auktoriteettiä?!?!?

[/quote]

haluatko sinä tulla kokeilemaan? telkasta ei kuule mitään, jatkuvasti joku tulee hyppimään siihen sohvalle tai kyselemään "mitä sä katot?" portaista kuuluu rammpausta & kikatusta, yläkertaan tehdään valoja..

vaikka hampaat on pesty, iltasatu luettu, peitelty sänkyyn & tiukasti sanottu että hyvää yötä. vaan ei auta, jos  "haistavat", että isi & äiti vielä katsoo telkkaa alakerrassa !!!! en keksi enää, mitä vielä tässä kokeiltaisiin :(

[/quote]

Siihen tepsii armoton karjaisu, mieluiten isän suusta. Ja jos sekään ei tehoa, niin sitten nurkkaan vähäksi aikaa unta hakemaan ja sitten uudelleen kokeilemaan nukkumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:13"]

Minusta ihanimpia lapsuusmuistoja oli, kun isä tai äiti luki iltasadun minulle ja odotti, että nukahdin. Olenkohan nyt kieroon kasvatettu, kun vanhemmat eivät katsoneet telkkaria ja karjuneet kuria minulle, että painu vittu kakara nyt sinne sänkyyn

[/quote]

Ja jälleen kerran: Näiden kahden ääripään välimuotoahan ei ole olemassa. Meillä lapsi on vauva-ajan jälkeen nukahtanut aina itsekseen iltasadun, -laulun ja -pusun jälkeen. Ovi jää raolleen ja me katsellaan telkkaria sohvalla. Pissalla saa lapsi käydä uudelleen jos täytyy, mutta yleensä ei nouse sängystä ennen aamua. Jos hänellä on asiaa, voi huutaa sängystä ja minä vastaan että "nuku nyt, äiti ja isi on täällä olkkarissa ihan lähellä". Jos on hätä, mennään luokse, mutta hyppyyttää ei aikuisia saa. 

Jos nyt saa itseään kehua, niin tämän nukkumaanmenoasian olen mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla kasvatuksessa hoitanut. 

Vierailija
24/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:33"]Pienten lasten nukuttaminen iltaisin. Istutaan tunti tai kaksi lapsen vieressä, silitellään ja lauletaan niin kauan että lapsi nukahtaa. [/quote] Niin, tuupataan lapsi yksin omaan huoneeseen ja sanotaan et 'nuku', se on se parempi vaihtoehto...? Aika kylmää menoa. Mä ihan mielellään nukutan mun nelivuotiaan kainaloon samalla kun luen hänelle iltasadun. Hipsin siitä sitten omiin puuhiini kun lapsi on nukahtanut. Mä en tajuu mitä kummallista lasten nukuttamisessa on?

[/quote]

Ei niin yhtään mitään, jos järjestely teille sopii. Nukahtaako lapsi myös jos äiti ei ole kotona tai on mummi nukuttamassa? Vai tapahtuuko sellaista koskaan? Minkä ikäisenä lapsi mahtaa sanoa että mee äiti jo muualle siitä, mä haluun nukkua? Ehkä ennen murrosikää. 

Vierailija
25/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:50"]... äidin mielestä lapsityövoiman väärinkäyttöä.
[/quote]

Mitä on lapsityövoiman oikea käyttö? :D
Sori ot.
[/quote] kotityöt

Vierailija
26/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:24"]

Nuorena kaverin kotona margariinia säilytettiin keittiön pöydällä. Varmaan yöksi laitettiin jääkaappiin, mutta muuten sai olla koko päivän huoneenlämmössä. Outoa ja ennenkaikkea ällöttävää. Muuten kyllä kiva kaveri ja mukava perhe :)

[/quote]

Yök! Mahtoi olla juoksevaa lirua illalla....

Vierailija
27/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eräs tuttavaperhe käy kahdesti viikossa saunassa. Ei siinä mitään, mutta outoa onkin se, että perjantaisin saa heittää löylyä kun taas keskiviikkoisin sauna vain lämmitetään muttei heitetä löylyä ettei kulu sähköä!

Vierailija
28/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:33"]

Pienten lasten nukuttaminen iltaisin. Istutaan tunti tai kaksi lapsen vieressä, silitellään ja lauletaan niin kauan että lapsi nukahtaa.

[/quote]

Mitä outoa on nukuttamisessa? Joo, jos siihen menee pari tuntia, niin voi miettiä, pitäiskö ajatella tapoja uusiksi, mutta mun mielestä siinä ei ole mitään kummallista, että lapsi tarvitsee aikuisen seurakseen nukkuma-aikaan. Meidän 3-vuotias meni jossain vaiheessa yksikseen nukkumaan, muttei enää. Kyselin häneltä, voisiko hän ottaa vaikka jonkun pehmolelun mukaansa illalla ja koittaa sen kanssa nukahtamista, johon hän sanoi, että ei, koska hän haluaa ihmisen. Mun mielestä aika vastaansanomatonta.

[/quote]

Jossain vaiheessa pitää joka tapauksessa opetella nukahtamaan ihan yksikseen. Meillä on opeteltu tämä tapa jo vauvana, ikinä en ole jäänyt lapsen viereen tätä paijaamaan, eikä kyllä ole aiheutunut asiasta mitään traumoja.

Olen kyllä kuullut vierailulla olevilta kavereilta ihmettelyä, kun lapsen nukkumaanlaitto on sujunut niin nopeasti enkä olekaan ollut illaistujaisista pois paria tuntia!

[/quote]

Joo, niinhän sitä pitää, mutta et varmaankaan usko tätä, mutta lapsiakin on erilaisia. Yksi nukahtaa helposti, ja toinen oppii sen taidon vasta kouluikäisenä. Minulla on molemmat lapset olleet erilaisia. Toinen nukahti vauvasta lähtien yksin, kunnes tuli viisvuotispäivä ja miltei kaikki alkoi pelottamaan. En minä todellakaan jättänyt pelkäävää lasta nukahtamaan yksin. Tuokin muuttui kun lapsi meni kouluun. No biggies.

Toinen lapsi taas vaati vauvana läheisyyttä ja hänen kanssaan nukuttiin perhepedissä. Kun hän siirtyi omaan sänkyyn, luettiin hänelle kunnes hän nukahti, muuten ei hommasta tullut mitään. Nukutukseen meni korkeintaan tunti, joten ei paha aika. Kun tuo lapsi taas tuli viisivuotiaaksi, hän ilmoitti että joo ei tarvii enää lukea, riittää kun saa halit ja pusut illalla. 

Kyllä minäkin silloin ihmettelin niitä jotka joutuivat nukuttamaan lapsiaan, kun tämä helpompi tapaus oli vauva, mutten ihmetellyt enää sen jälkeen kun toinen lapsi syntyi. Elämä opettaa ja silleen.

Vierailija
29/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:40"]

Yhdessä tuttavaperheessä suojellaan pihan perällä olevaa lumihankea. Eli siinä ei saa kävellä, siis lapset ei saaneet kävellä. Ei saanut tulla jalanjälkiä lumeen,kun ne on muka niin rumia. Vielä pienet lapset, jotka mielellään olisivat riehuneet lumessa. Käytiin siellä kylässä ja ihmeteltiin. Jouluvalotkin piti viedä sinne perälle leikkimökin kattoon ennen ensilumia, kun sen jälkeen ei voi enää kävellä sinne.

[/quote]

Oletko varma, että ulkonäköseikka esti? Ehkä syy oli se, että juuri siellä pihan perällä on kukkapenkki tai istutuksia, jotka eivät tykkää tampatusta lumesta?

[/quote]

Järkevä ihminenhän suojaa penkit tai istutukset joiden päälle ei saa mennä, tavalla tai toisella. Typerää kieltää koko pihan käyttö parin istutuksen takia. 

T: puutarhuri

Vierailija
30/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:33"]

Pienten lasten nukuttaminen iltaisin. Istutaan tunti tai kaksi lapsen vieressä, silitellään ja lauletaan niin kauan että lapsi nukahtaa.

[/quote]

Mitä outoa on nukuttamisessa? Joo, jos siihen menee pari tuntia, niin voi miettiä, pitäiskö ajatella tapoja uusiksi, mutta mun mielestä siinä ei ole mitään kummallista, että lapsi tarvitsee aikuisen seurakseen nukkuma-aikaan. Meidän 3-vuotias meni jossain vaiheessa yksikseen nukkumaan, muttei enää. Kyselin häneltä, voisiko hän ottaa vaikka jonkun pehmolelun mukaansa illalla ja koittaa sen kanssa nukahtamista, johon hän sanoi, että ei, koska hän haluaa ihmisen. Mun mielestä aika vastaansanomatonta.

[/quote]

Jossain vaiheessa pitää joka tapauksessa opetella nukahtamaan ihan yksikseen. Meillä on opeteltu tämä tapa jo vauvana, ikinä en ole jäänyt lapsen viereen tätä paijaamaan, eikä kyllä ole aiheutunut asiasta mitään traumoja.

Olen kyllä kuullut vierailulla olevilta kavereilta ihmettelyä, kun lapsen nukkumaanlaitto on sujunut niin nopeasti enkä olekaan ollut illaistujaisista pois paria tuntia!

[/quote]

Joo, niinhän sitä pitää, mutta et varmaankaan usko tätä, mutta lapsiakin on erilaisia. Yksi nukahtaa helposti, ja toinen oppii sen taidon vasta kouluikäisenä. Minulla on molemmat lapset olleet erilaisia. Toinen nukahti vauvasta lähtien yksin, kunnes tuli viisvuotispäivä ja miltei kaikki alkoi pelottamaan. En minä todellakaan jättänyt pelkäävää lasta nukahtamaan yksin. Tuokin muuttui kun lapsi meni kouluun. No biggies.

Toinen lapsi taas vaati vauvana läheisyyttä ja hänen kanssaan nukuttiin perhepedissä. Kun hän siirtyi omaan sänkyyn, luettiin hänelle kunnes hän nukahti, muuten ei hommasta tullut mitään. Nukutukseen meni korkeintaan tunti, joten ei paha aika. Kun tuo lapsi taas tuli viisivuotiaaksi, hän ilmoitti että joo ei tarvii enää lukea, riittää kun saa halit ja pusut illalla. 

Kyllä minäkin silloin ihmettelin niitä jotka joutuivat nukuttamaan lapsiaan, kun tämä helpompi tapaus oli vauva, mutten ihmetellyt enää sen jälkeen kun toinen lapsi syntyi. Elämä opettaa ja silleen.
[/quote]

Myönnän että lapsia on erilaisia, mutta soisin nukuttajienkin myöntävän, että jotkut tavat on ihan itse aiheutettu

Vierailija
31/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:33"]

[/quote]

[/quote]Mites kun lapsia on vaikka kolme? Se ihminen istuu sen esikoisen kanssa ja muut jäävät ilman?

Vierailija
32/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:13"]Minusta ihanimpia lapsuusmuistoja oli, kun isä tai äiti luki iltasadun minulle ja odotti, että nukahdin. Olenkohan nyt kieroon kasvatettu, kun vanhemmat eivät katsoneet telkkaria ja karjuneet kuria minulle, että painu vittu kakara nyt sinne sänkyyn
[/quote]Entäs jos lukee sadun, antaa pusun ja sitten kantaa lapsen sänkyyn x-kertaa karjumatta? Olisko tuo yksi vaihtoehto?

Vierailija
33/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:33"] Pienten lasten nukuttaminen iltaisin. Istutaan tunti tai kaksi lapsen vieressä, silitellään ja lauletaan niin kauan että lapsi nukahtaa. [/quote]   Mitä outoa on nukuttamisessa? Joo, jos siihen menee pari tuntia, niin voi miettiä, pitäiskö ajatella tapoja uusiksi, mutta mun mielestä siinä ei ole mitään kummallista, että lapsi tarvitsee aikuisen seurakseen nukkuma-aikaan. Meidän 3-vuotias meni jossain vaiheessa yksikseen nukkumaan, muttei enää. Kyselin häneltä, voisiko hän ottaa vaikka jonkun pehmolelun mukaansa illalla ja koittaa sen kanssa nukahtamista, johon hän sanoi, että ei, koska hän haluaa ihmisen. Mun mielestä aika vastaansanomatonta. [/quote]Mites kun lapsia on vaikka kolme? Se ihminen istuu sen esikoisen kanssa ja muut jäävät ilman?

[/quote]

Mä en mene sanelemaan, miten muiden ihmisten pitää tehdä asiat, mutta meille ei kolmea lasta tule, ja siinä vaiheessa, kun lapset ovat nukutusikäisiä, he ovat samassa huoneessa, joten tässä ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
34/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:03"]

Meillä oli lapsena naapurina perhe, joka harjoitti jonkinlaista muinaista suomalaista luontouskontoa. Uskoivat tonttuihin ja pitivät saunatonttua pyhänä.

[/quote]

Ap taitaa olla oikea idiootti. Miten naapurisi perhe poikkeaa jonkin muun uskonnon edustajista? Eikö ole ihan sama asia, uskooko johonkin taivaan isään, keijukaisiin vai saunatonttuun? Tosin antaisin tälle perheelle pisteet siitä, että jatkoivat omaa kotoperäistä perinnetään eivätkä jotain hiekkaperseisten paimentolaisten tuontiuskontoa, jota ei yhtään kummastella vaikka pitäisi.

Vierailija
35/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:53"]

no meillä klo 20.00.20.30 sammutetaan telkka ja mennään yläkertaan "koko perhe nukkumaan".. mikä tarkoittaa, että lasten nukahdettua hiivitään miehen kanssa takaisin alas & avataan telkkari :D

kuulostaa hassulta joo, mutta eivät nuo 2v & 6v suostu nukahtamaan jos joku istuu sohvalla !

[/quote]

Apua! Vanhemmuus ihan hukassa!!!! Mitä te teette kun lapset on teini-ikäisiä jos ei nyt ole tuon enempää auktoriteettiä?!?!?

[/quote]

haluatko sinä tulla kokeilemaan? telkasta ei kuule mitään, jatkuvasti joku tulee hyppimään siihen sohvalle tai kyselemään "mitä sä katot?" portaista kuuluu rammpausta & kikatusta, yläkertaan tehdään valoja..

vaikka hampaat on pesty, iltasatu luettu, peitelty sänkyyn & tiukasti sanottu että hyvää yötä. vaan ei auta, jos  "haistavat", että isi & äiti vielä katsoo telkkaa alakerrassa !!!! en keksi enää, mitä vielä tässä kokeiltaisiin :(

[/quote]

Kokeile kuria: nyt on tällainen sääntö, että te nukutte ja me vanhemmat valvomme. Piste.
[/quote]

Kannattaa osata perustella säännöt loogisesti niin että lapsikin ymmärtää, muuten sääntö on turha. Meidän iskä söi aina levyllisen suklaata ennen päivällistä ja kun kysyttiin miksei muut saa syödä herkkuja ennen ruokaa, niin vastaus oli "koska minä päätän/olen aikuinen"... No, nyt olen itse aikuinen enkä yhä vieläkään käsitä tuota sääntöä. Koska sille ei ole mitään perusteluja.

Vierailija
36/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:03"]

[/quote]

Ap taitaa olla oikea idiootti. Miten naapurisi perhe poikkeaa jonkin muun uskonnon edustajista? Eikö ole ihan sama asia, uskooko johonkin taivaan isään, keijukaisiin vai saunatonttuun? Tosin antaisin tälle perheelle pisteet siitä, että jatkoivat omaa kotoperäistä perinnetään eivätkä jotain hiekkaperseisten paimentolaisten tuontiuskontoa, jota ei yhtään kummastella vaikka pitäisi.

[/quote]

Haha, samaa mieltä!

Vierailija
37/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kokeile kuria: nyt on tällainen sääntö, että te nukutte ja me vanhemmat valvomme. Piste.
[/quote]

Kannattaa osata perustella säännöt loogisesti niin että lapsikin ymmärtää, muuten sääntö on turha. Meidän iskä söi aina levyllisen suklaata ennen päivällistä ja kun kysyttiin miksei muut saa syödä herkkuja ennen ruokaa, niin vastaus oli "koska minä päätän/olen aikuinen"... No, nyt olen itse aikuinen enkä yhä vieläkään käsitä tuota sääntöä. Koska sille ei ole mitään perusteluja.
[/quote]

Perussuomalainen kasvatusmentaliteetti "Tehkää niinkuin minä sanon, älkää niinkuin minä teen!" :D

Vierailija
38/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lasten hiekkalaatikossa piti lasten leikkiä niin, että hiekkaa ei joutunut yhtään hiekkalaatikon reunalle. Perheen isän määräys. Ja ympärillä ei edes ollut mitään hienoa nurmikkoa tms. minkä hiekka olisi pilannut.

Vierailija
39/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan jonkun toisen tapojen määrittelyä oudoksi, koska se voi jossain tapauksessa kertoa enemmän minun kuin hänen outoudestaan.

Vierailija
40/175 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:25"]Se, etteivät vanhemmat yli yläasteikäistä (lukiolaista) hyvin työhön kykenevää "lasta" rohkaista ja patisteta etsimään kesätöitä, vaan saavat koko kesän rellestää vapaasti ja elää koko seuraavan vuoden kaikki menot vanhempien pussista. [/quote] lukiolaisen ja sitä nuoremman tärkein työ on opislla. Kun opiskelee ahkerasti tarvitsee lomaa. Mun lapset saa todella hyvin perustella säännöllisen työnteon jos haluavat. Opiskelu on työtä. KM, lo

[/quote]

Luulis tolla koulutustasolla osaavan kirjoittaa.. Syystäkin kannattaa huolehtia jälkikasvun opiskelusta, ettei tuloksena ole tuollaista :D
[/quote] no kun puhelimella kirjoittaa niin virheitä tulee, harmi jos et ymmärtänyt