Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin täysin mieheni "äitinä olemisen" ja seuraukset alkavat kypsyä :D

Vierailija
10.10.2014 |

Elämme jännittäviä aikoja!

Päätin tuossa parisen viikkoa sitten, etten ole enää mieheni äiti ja sitä myöden lopetin kaiken ns. passaamisen ja "nalkuttamisen".

Jos mies jättää tavaroitaan ns. vääriin paikkoihin (esim. jätti vasaran keskelle eteisen lattiaa kun käytti sitä johonkin tietokonehommaansa) niin en siivoa niitä oikeille paikoilleen vaan laitan ne miehen työpöydälle tms miehen "omalle alueelle".

En enää myöskään osta hänelle hänen käyttämiään hygieniatuotteita ja omanikin olen siirtänyt "piiloon" (eri paikkaan), jotta hän ei voi tapansa mukaan siirtyä käyttämään minun tuotteitani omiensa loputtua kun ei saa aikaiseksi ostaa uusia.

Maksan itse yhteiset laskut, hänen nimellään tulevista en kysele yhtään mitään. Saa nähdä koska alkaa perintäkirjeet putoilla koska yleensä hän maksaa omat laskunsa vasta kun kyselen moneen otteeseen. Silloinkin hän hermostuu kun muka "tekee kaiken väärin" kun minä nalkutan, vaikka totuus on, ettei hän tee yhtään mitään ja joutuu aikamoiseen kiipeliin jos ei ala hoitaa hommiaan ilman että minä pidän huolen ja muistutan. Mutta sori, se on loppu nyt :D

Hänellä on myös tapana kasata likaiset vaatteet työtuolilleen. Ennen aina tämän 4 vuotta kestäneen suhteen aikana tasaisin väliajoin joko itse otin siitä likaiset vaatteet pois ja vein pyykkiin tai sanoin hänelle asiasta (monta kertaa) kunnes hän lopulta itse vei ne pyynnöstä pesuun. Nyt en ole sanonut sanallakaan asiasta ja tilanne on se, että miehellä taitaa olla enää yksi ainoa puhdas paita kaapissa jäljellä, kaikki muut vaatteet ovat likasena tuolilla. Hän ei tajua tehdä asialle mitään, vaikka välillä nostan lattialle pudonneita vaatteita takaisin siihen tuolille ja mikä uskomattominta: hän ISTUU nykyään sen vaatekasan päällä käyttäen vain tuolin reunaa. Hän ei siis edes enää mahdu kunnolla sille tuolille, mutta SILTI hän ei tajua(???) viedä niitä p*skaisia vaatteita siitä pois. Seuraan suurella mielenkiinnolla, miten tämä tuoliepisodi päättyy...

Eli jos samat asiat suhteessa häiritsee mitkä minua häiritsi, niin suosittelen tälläistä testiä ja asennetta kaikille teille! Tässä oppii lisää todella paljon sekä kumppanistaan, että myös itsestään! :D

Kommentit (993)

Vierailija
241/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:40"]

Hei naiset! Teidän unelmamies pelasti perheensä ahdingosta: http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288750136602.html Jäiköhän pyykkääminen pahasti kesken :D

[/quote] Täh? Meinaat siis että jos oletetaan että uutisen toinen vanhemmista on mies, on se jotenkin nössykkä ja epämiehekäs kun ei tuota tilannetta saanut hoidettua? Ja että pyykkääminen jotenkin vähentää miehekkyyttä :D ? Ootko oikeasti, ihan aidosti, vajaa? Vähän on surullista jos kuva omasta tai toisten miehekkyydestä oikeasti kärsii tollasesta. Mä oon mielestäni edelleen naisellinen nainen vaikka ajaisinkin nurmikon, mutta kukin määrittelee toki tyylillään... Voin antaa vinkinnä tosin, että elämä on todennäköisesti helpompaa, jos ei anna maskuliinisuutensa haavoittua pikkujutuista ;) Löysää pipoa ja sillee.
[/quote]

Noniin, nainen on vain tavallaan seksikäs ja suloinen tehdessään miesten juttuja. Voin kuvitella sutkin leikkaamassa nurmikkoa tukka poninhännällä...
Mutta miehiin ei päde yhtä laaja-alainen liikkumavara. Ärsyttää kun naiset eivät nyt voi tunnustaa tätä, koska muuten lähtisi pohja isolta osalt tätäkin ketjua.

Vierailija
242/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:40"] Hei naiset! Teidän unelmamies pelasti perheensä ahdingosta: http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288750136602.html Jäiköhän pyykkääminen pahasti kesken :D [/quote] Täh? Meinaat siis että jos oletetaan että uutisen toinen vanhemmista on mies, on se jotenkin nössykkä ja epämiehekäs kun ei tuota tilannetta saanut hoidettua? Ja että pyykkääminen jotenkin vähentää miehekkyyttä :D ? Ootko oikeasti, ihan aidosti, vajaa? Vähän on surullista jos kuva omasta tai toisten miehekkyydestä oikeasti kärsii tollasesta. Mä oon mielestäni edelleen naisellinen nainen vaikka ajaisinkin nurmikon, mutta kukin määrittelee toki tyylillään... Voin antaa vinkinnä tosin, että elämä on todennäköisesti helpompaa, jos ei anna maskuliinisuutensa haavoittua pikkujutuista ;) Löysää pipoa ja sillee. [/quote] Noniin, nainen on vain tavallaan seksikäs ja suloinen tehdessään miesten juttuja. Voin kuvitella sutkin leikkaamassa nurmikkoa tukka poninhännällä... Mutta miehiin ei päde yhtä laaja-alainen liikkumavara. Ärsyttää kun naiset eivät nyt voi tunnustaa tätä, koska muuten lähtisi pohja isolta osalt tätäkin ketjua.

[/quote]

Tajuan mitä ajat takaa siinä mielessä, että miehen on vaikeampaa siirtyä naisten rooleihin kuin naisten miesten. Mutta siivoaminen ei ihan oikeasti enää 50-luvun jälkeen ole ollut mitenkään epämiehekästä hommaa. Se nyt vaan on ihan normaali juttu elämässä, mikä pitää tehdä, tykkäsi tai ei.

Ja puhun nyt siis ihan yleisellä tasolla. Minun mielestäni miehekkyys ei oikeasti kärsi siitä jos ei osaa vaihtaa auton renkaita tai vaikkapa itkee herkästi, monen mielestä kärsii. Kuitenkaan, monenkaan mielestä ei siivoaminen tai hygieenisyys karsi miehekkyyttä pois, paitsi näköjään sinun. Oikeasti todella, todella, TODELLA outo ja vanhanaikainen ajattelutapa. Saanen kysyä millä vuosikymmenellä olet syntynyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:11"]

Noniin, nainen on vain tavallaan seksikäs ja suloinen tehdessään miesten juttuja. Voin kuvitella sutkin leikkaamassa nurmikkoa tukka poninhännällä... Mutta miehiin ei päde yhtä laaja-alainen liikkumavara. Ärsyttää kun naiset eivät nyt voi tunnustaa tätä, koska muuten lähtisi pohja isolta osalt tätäkin ketjua.

[/quote]

Itse tunnustan sukupuolien epätasa-arvon molempiin suuntiin, mutta voimakkuus vaihtelee eri porukoissa todella paljon. Liberaaleissa älykköporukoissa tuhahdetaan jos mitään perustellaan pelkästään sukupuolella. Pikkukaupungin äijäporukoissa homoksi voi leimautua jo pelkästään sillä että pyykkää.

Vierailija
244/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 00:03"]

En ymmärrä, miten te jaksatte jakaa elämänne tuollaisten vajakkien kanssa. Miten tuollaista kehitysvammaisen tasolla olevaa kohtaan voi tuntea edes seksuaalista halua? No, elämä on valintoja.

[/quote]

No kuules, ei ne mitään vajakkeja ole olleet siinä vaiheessa, kun kosiskeluvaihe on ollut päällä. Minunkin ukko pesi sukkansa ja kalsonkinsa käsin ja tiskaili, kun seurusteltiin.

Jotenkin kummasti se vaan menee noitten äijien kohdalla aika yleisesti niin, että yhteiselon alkaessa ne käsittää, että ahaa, nyt mä olen se perheenpää ja tuo meidän mamma tekee mulle ruokaa ja siivoo. Lisäksi tietenkin yhtenä tärkeimmistä osa-alueista tulee herran seksuaalinen tyydyttäminen. Tätä se suomijunttius on. Eikä riipu titteleistä, nähty on. Vaan joillakin käy parempi flaxi ja löytyy se Mr. Perfetto, joita ei roiku ihan joka oksalla. Onnittelut vaan sulle!

Vierailija
245/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 12:18"]Haluan, että minusta huolehditaan. Onko se liikaa vaadittu :(

[/quote]

Minä myös. En nauti siivoamisesta, olisihan se kivaa jos joku kulkisi perässä ja keräisi likaiset vaatteet ja astiat, tiskaisi, pyykkäisi ja imuroisi. Voisi kyllä myös käyttää suihkussa ja kuivata hiukseni sekä asetella asuni valmiiksi. Voisin itse keskittyä sitten vain oleelliseen. Mutta en ole vielä tarpeeksi rikas ja vaimoa en saa kun olen nainen. Jälkimmäisen suhteen on tosin toiveita muutoksesta jos uusi avioliittolaki menee läpi...

Vierailija
246/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 02:09"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 12:18"]Haluan, että minusta huolehditaan. Onko se liikaa vaadittu :(   [/quote] Minä myös. En nauti siivoamisesta, olisihan se kivaa jos joku kulkisi perässä ja keräisi likaiset vaatteet ja astiat, tiskaisi, pyykkäisi ja imuroisi. Voisi kyllä myös käyttää suihkussa ja kuivata hiukseni sekä asetella asuni valmiiksi. Voisin itse keskittyä sitten vain oleelliseen. Mutta en ole vielä tarpeeksi rikas ja vaimoa en saa kun olen nainen. Jälkimmäisen suhteen on tosin toiveita muutoksesta jos uusi avioliittolaki menee läpi...

[/quote]

Nainen on naiselle....

Vierailija
247/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei, eivät ne muutu.

Olen toista kertaa naimisissa. Ensimmäisellä miehelläni pysyi elämä hanskassa ja kotityöt hoituivat, hän jopa harrasti ruoanlaittoa. Ei se ollut mikään avio-onnen tae. Mies oli myös komea, mukava ja tuli hyvin toimeen naisten kanssa. Antoi aina, kun nainen pyysi. En sitten enää kestänyt sitä ja erosimme.

Nykyinen mieheni muistuttaa paljon ap:n miestä. En tosin ole koskaan holhonnut häntä. Huomasin heti alussa, mistä on kysymys, ja sovimme asiat kerralla kuntoon. Meillä on tarkka työnjako ja omat reviirit. Mies on ihan vapaasti saanut sotkea luottotietonsa (ei siitä ole ollut minulle mitään haittaa) ja lähteä töihin reikäisessä t-paidassa. Hänen huoneensa ovi ei aina mahdu kiinni, kun tavaraa kasaantuu lattialle oven eteen. Noin joka toinen vuosi hän siivoaa siellä.

Muualla kodissa on joka huoneessa kori, johon vien miehen irtotavarat, jos ne alkavat ärsyttää. Näin mies tietää, mistä ne löytyvät. Aina välillä hän sitten itse järjestelee tavaransa paikoilleen. Ellein niin tapahdu, kippaan tavarat tyynesti miehen huoneen lattialle, siellähän ne muutkin tavarat ovat.

Mies osallistuu kotitöihin maksamalla viikkosiivoojan. Kyllä mieskin osaa siivota, mutta vain ohjattuna, ja ammattilainen siivoaa paljon paremmin, siksi olen ihan tyytyväinen. Jos hänellä on hyvä päivä, hän osaa tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen. Aina se ei onnistu. Hänellä on oma pyykkikori siinä kohtaa, mihin hän aina aikaisemmin riisui vaatteensa lattialle. Minä pesen yleensä pyykit, mutta todistettavasti mieskin on siinä onnistunut pari kertaa. Ruoat laitan minä - mies ostaa valmisruokaa, kun minulla on kiire tai en viitsi. Miesten töitä meidän taloudessa ei ole lainkaan. Kyllä minäkin osaan sulakkeen ja lampun vaihtaa.

Isänä ja aviomiehenä mieheni on todella lämmin ja omistautuva. Käytännön asiat vain eivät suju. Ajattelen, että hänellä on releet eri päin päässä kuin meillä neurologisesti normaaleilla. Eivät ne releet siellä aivoissa käänny toisin päin nalkutuksella eivätkä huomiotta jättämisellä. Sinnikkäällä käyttäytymisterapialla voi jotakin saada aikaan.

Hyväksyn sen, että mieheni on erilainen. Avioliittoni on onnellinen, toisin kuin sen kotitöitä tekevän miehen kanssa. Silloin elin jatkuvalla vuoristoradalla, ei kiitos enää sitä. Olemme olleet lähes 20 vuotta yhdessä ja minulla on ollut valinnan mahdollisuuksia tänä aikanakin. Joka kerta olen valinnut oman mieheni. Hän on aivan ainutlaatuisen mahtava, mutta tämä ketju ei ole oikea paikka sen tarkempaan selostamiseen.

Ap on ihan oikeilla jäljillä siinä, ettei enää huomauttele asioista, jotka miehen pitäisi hoitaa itse. On kuitenkin turha toivo odottaa, että hän muuttuisi taikaiskusta. Kyllä ne luottotiedotkin ihan oikeasti siinä saattavat mennä, joten jos se pelottaa, on parempi valita toinen toimintatapa.

Ehdotan, että ap mietit, mitkä asiat ovat niin kriittisiä, että ne eivät saa missään tapauksessa mennä miehen toiminnan takia "punaiselle". Sovitte yhdessä, että sinä hoidat ne aina. Esim. jos et halua, että mieheltä menee luottotiedot, hoidat myös hänen raha-asiansa. Asperger-miesten vaimot usein tekevät näin. Minä en, koska minua ei vaivaa, että miehen asiat ovat sekaisin. Hän haluaa elää niin ja se on hänen oikeutensa.

Jokaista asiaa kohti, jonka sinä hoidat aina, sovitte, miten mies "korvaa" sen. Se pitää korvata, jotta et alkaisi ajatella, että mies käyttää sinua hyväksi.  Esim. minä teen ruoat aina, mutta mies korvasi sen hoitamalla lapset aamuisin kouluun niin kauan kuin meillä oli koululaisia. Minulla ei ollut ikinä aamuvuoro. Vaihtarin pitää tietenkin olla homma, joka mieheltä sujuu.

Ja sitten osa palveluista voidaan ostaa. Mies tietenkin maksaa, jos ei pysty hoitamaan tarpeeksi asioita muuten. Meillä myös tämä on käytössä.

Vaikka mies olisi täysin kädetön, kotiasiat on mahdollista jakaa riittävän tasan.

Vierailija
248/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:40"]Minäkin kyllä ärsyynnyn välillä samanlaisista asioista puolisossani. Mutta! On sillä  hyvätkin puolensa, en osaa hoitaa mitään autoon liittyvää, en jaksa ajaa nurmikkoa/tehdä lumitöitä, en ymmärrä tietokoneista tai teknisistä laitteista juuri mitään yms. Tiedän että miestä ehkä vähän ärsyttää sitten taas just noi jutut. Mutta toinen tosiamme sietäen ja auttaen tässä eteenpäin mennään. [/quote] On vähän eri asia, jos mies vaihtaa kaksi kertaa vuodessa auton renkaat, kerran vuodessa joutuu jotain ruohonleikkurille tekemään yms KUIN että nainen joutuu hoitamaan kotityöt vuoden jokaisena päivänä.

[/quote]

Autonhuolto, tietokoneongelmat, lumityöt, ruohonleikkuu...Tämä kaikkiko mielestäsi vaatii vain yhden päivän vuodessa?

[/quote]

Meidän suhteessa kumpikin osaa ajaa yhtä hyvin sen auton huoltoon korjaamolle ja kumpikaan meistä ei osaa sitä korjata. Molemmat osaamme vaihtaa renkaat. Molemmat teemme lumitöitä ja leikkaamme ruohoa. Mikä pointtisi olikaan?

T: tähän ketjuun aikaisemmin vastaamaton ihminen

Vierailija
249/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, että niin monen mielestä on kohtuutonta, että ap jätti miehen laskut miehen vastuulle.
Ap:han ei saa avata miehensä nimellämtulevia kirjeita (kirjesalaisuus!) eikä toisen laskuja tarvitse maksaa.

Minulla on muuten ihana puoliso, mutta vähän liberaalisti hoitelee ei-vättämättömiä asioita, eli auton huollot venyy, vanhemmilleen soittelee takaisin viikkojen viiveellä eikä mksa laskujaan ajoissa. Minä hoidan omat asiani, suurelta osalta lasten asiat ja pakolliset yhteiset (esim. Sähkölaskun maksamisen yhteiseltä tililtä) asiat. Miehen kirjeet kasaan hänelle. Kun ensimmäisen perintäkirjeen näin, hätäännyin todella kovasti. Perintäkirjeitä tulee puolisolleni edelleen aina silloin tällöin (ja niistä edelleenkin aina huomautan), mutta jos on rahaa niin ei Suomessa huolimattomuuttaan maksuhäiriömerkintää saa. Eri asia tietysti, jos tili on tyhjä.

Toisen äidiksi tai isäksi rupeaminen vie kyllä onnen parisuhteesta. Jos toinen on muuten aikaansaava, ihana ja paras kuviteltavissa oleva puoliso, jättää tietynlainen aikaansaamattomuus toisen omaksi ongelmaksi. Yhteiset siisteysnormit on sovittava, mutta meillä puoliso maksaa omistaan siivoojan, jolloin on mielelläni järjestelen vähän enemmän.

Vierailija
250/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:43"]Omat lapset ovat nyt vanhemmiten sanoneet, että heistä olisi ollut kiva, jos olisi ollut siisti koti. Olen muistuttanut, että lastenhuoneet olivat siistit samoin kuin minun työhuoneeni. Lopuissa huoneissa isä sai elää juuri niin kuin halusi.[/quote]

Annoitko tosiaan miehen sotkea vapaasti myös keittiössä, wc:ssä ja pesutiloissa? Hyi olkoon...

Vierailija
251/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:40"] Hei naiset! Teidän unelmamies pelasti perheensä ahdingosta: http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288750136602.html Jäiköhän pyykkääminen pahasti kesken :D [/quote] Täh? Meinaat siis että jos oletetaan että uutisen toinen vanhemmista on mies, on se jotenkin nössykkä ja epämiehekäs kun ei tuota tilannetta saanut hoidettua? Ja että pyykkääminen jotenkin vähentää miehekkyyttä :D ? Ootko oikeasti, ihan aidosti, vajaa? Vähän on surullista jos kuva omasta tai toisten miehekkyydestä oikeasti kärsii tollasesta. Mä oon mielestäni edelleen naisellinen nainen vaikka ajaisinkin nurmikon, mutta kukin määrittelee toki tyylillään... Voin antaa vinkinnä tosin, että elämä on todennäköisesti helpompaa, jos ei anna maskuliinisuutensa haavoittua pikkujutuista ;) Löysää pipoa ja sillee. [/quote] Noniin, nainen on vain tavallaan seksikäs ja suloinen tehdessään miesten juttuja. Voin kuvitella sutkin leikkaamassa nurmikkoa tukka poninhännällä... Mutta miehiin ei päde yhtä laaja-alainen liikkumavara. Ärsyttää kun naiset eivät nyt voi tunnustaa tätä, koska muuten lähtisi pohja isolta osalt tätäkin ketjua.

[/quote]

Tajuan mitä ajat takaa siinä mielessä, että miehen on vaikeampaa siirtyä naisten rooleihin kuin naisten miesten. Mutta siivoaminen ei ihan oikeasti enää 50-luvun jälkeen ole ollut mitenkään epämiehekästä hommaa. Se nyt vaan on ihan normaali juttu elämässä, mikä pitää tehdä, tykkäsi tai ei.

Ja puhun nyt siis ihan yleisellä tasolla. Minun mielestäni miehekkyys ei oikeasti kärsi siitä jos ei osaa vaihtaa auton renkaita tai vaikkapa itkee herkästi, monen mielestä kärsii. Kuitenkaan, monenkaan mielestä ei siivoaminen tai hygieenisyys karsi miehekkyyttä pois, paitsi näköjään sinun. Oikeasti todella, todella, TODELLA outo ja vanhanaikainen ajattelutapa. Saanen kysyä millä vuosikymmenellä olet syntynyt?
[/quote]

Olen syntynyt 80-luvun lopulla. Ehkä en sitten vain enää sopeudu uuden vuosituhannen elämänmenoon :(

Vierailija
252/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mukava, kun täällä joku otti esille sen, ettei nykyaikana enää tietotekniikan hallintaa mielletä pelkästään miesten jutuksi! Työskentelen itse opettajana, ja vielä ehkä kymmenen vuotta sitten jos DVD-soitin tai tietokone alkoi temppuilla, haettiin paikalle lähin miesopettaja tai kysyttiin neuvoa luokan pojilta. Opettajien täydennyskoulutuksen myötä tämä on muuttunut nyt niin, että suurin osa naisopettajista selviää ihan hyvin tavanomaisten teknisten ongelmien ratkomisesta, ja apua vaikeampiin ongelmiin kysytään siltä, jonka tiedetään yleensä nämä hommat hallitsevan. Olen itse työpaikallani nuorimmasta päästä ja ihan senkin takia hallitsen laitteet hyvin. Myös miesopettajat kysyvät usein apuani ilman, että siitä tehdään numeroa.

Vierailija
253/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän homma menee niin että mies osaa just ja just laittaa itse biisejä iPodiin koneelta mutta kaikki vaativammat hommat teen minä :D miehelle ottaa hirveesti itsetunnon päälle kun joutuu kysymään multa apua koneiden kanssa, mutta opettelis sitten ite! Niin mäkin oon tehny, ihan Googlen ja maalaisjärjen avulla.

Vierailija
254/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. En jaksanut koko letkaa lukea, mutta se mikä luin järkytti kyllä. Eli naiset itse haluavat epätasa-arvoisen suhteen :/ Naisten mielestä on ok että mies on vapaamatkustaja, jonka ei tarvitse olla vastuussa itsestään ja elämästään :/ Että on jotenkin itsestäänselvää että nainen tekee enemmän kuin mies :/ Eli emme ole ollenkaan niin edistyksellisiä kuin voisi kuvitella. Lisäksi monella menee sekaisin vastuu itsestään ja huolenpito. Jos molemmat vastaavat osaltaan arjesta, ei se estä rakkautta, huolenpitoa ja hellyyttä. Itse aikanaan erosin, monestakin syystä ja exä oli niin kädetön tumpelo ettei mitään. Monet arjen työt olivat hänelle mysteeri, joiden olemassaolosta hän ei halunnut edes tietää. Onneksi löysi  passaavan nyxän. Tai no, kyllä hän itse pesettää ja vahauttaa auton ja maksaa laskuja. Mut joo. Nyt kun hoidan itse kaiken, en koskaan enää huoli vaivoikseen jotain keskenkasvuista sohvaperunaa. No, toistaiseksi olen torjunut niitä ukkoressuja, jotka haluaisivat jonkun pelastavan heidän kamalan vaimon kynsistä. Ja sellaista paskahousua en huoli edes yhdeksi yöksi.

Vierailija
255/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP! Mä olin lukevinani tuolta jostain alusta, että teet tämän nimenomaan muuttaaksesi itseäsi. Se onkin ainoa, johon voi vaikuttaa. Jos meilläkin pyörisi pyykkikeiju, vessanpesijäkeiju ja jääkaapin täyttäjäkeiju, niin kyllä minäkin keskittyisin johonkin muuhun. Nuo asiathan ovat kunnossa, Joku hoitaa ne!

Tuommoisella passaamisella ja asioiden hoitamisella on lisäksi mahdollista paapoa toinen olemattomiin. Jos suhteellanne on tulevaisuutta, niin jossain vaiheessa käytte varmaankin sellaisen vakavan keskustelun siitä, mitkä ovat hyvät puolenne ja vastuualueenne.

Samalla voi keskustella raha-asiat kuntoon - jos on tarkoitus maksaa esim. omat puhelinmaksut itse ja se ei onnistu, niin sinne yhteiselle taloustilille voi siirtää sen verran ylimääräistä, että se jolle laskujen maksu on luontevampaa hoitaa senkin.

Aikaa tuo vie, mutta kaiken sen jälkeen voitte hyvinkin olla parempi yksikkö!

Vierailija
256/993 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:56"]

Mikähän miehistä tekee vajakkeja?? Omanikin on ihan imbesillin tasolla monissa jutuissa. Esimerkiksi hän kyllä mieluusti antaa lapsille aamu- tai iltapuurot, mutta tuloksena on aina tahmeat jääkaapin ovet ja kahvat. Kun hän ei huomaa että sormet ovat hillossa tai muussa sotkussa, eikä sille kuulemma mahda mitään. Jos pyydän töihin lähtiessä pyyhkimään pöydän, kun jäävät vielä aamiaiselle, se on takuulla ja aina pyyhkimättä kun tulen kotiin. Kaikki tahmat kuivuneena. Sitten minä talttaan niitä irti.

Jos mies ottaa laatikosta ruokailuvälineitä, laatikko jää auki. Sama koskee kaappeja. Pakastinkin on jäänyt kaksi kertaa auki, jääkaappi monta kertaa ja ulko-ovikin pakkasella kaksi kertaa. Näillekään ei kuulemma voi mitään.

Monta kertaa viikossa jääkaapista löytyy maitopurkki, jossa on noin ruokalusikallinen maitoa. Kun lapsi ei just tahtonu enempää sillä kerralla, ja tämä toistuu koko ajan. Sillekään ei voi mitään.

Hammastahnatuubit, sekä miehen että lasten, koska hän on auttanut, on aina osittain auki. Hammastahnaa on valuteltu kuivamaan pitkin tuubin kaulaa, ja ne ovat paksussa töhkässä. Sama koskee ketsuppipulloa ja sinappituubeja. Mutta eihän sille mitään voi! Tänään paskaisilla kurasaappailla oli lompsittu sisään saakka, matot savessa, samoin lattia. Huomautin pihalla hääräävälle miehelle, johon se tiuski, ettei varmasti ole kukaan käynyt saappailla rappusia pidemmällä. Tuohon ei taas osannut oikein edes sanoa mitään, äijä on tosiaan niin tyhmä ilmeisesti, että luulee jonkun tontun tai muun mystisen olennon käyneen kuraamassa joka paikan.

Lyhyesti sanottuna: kun käännän selän, mies on "auttavaisesti" ehtinyt säätää kymmenessä minuutissa joka paikassa saaden kamalan sotkun aikaan. Eikä takuulla siivoa, koska ei huomaa eikä mahda mitään. Joko eletään tahmassa ja paskassa, tai sitten pitää kävellä perässä siivoamassa. Joskus, kun on väsynyt työpäivän jälkeen, tai on siivonnut kun tietää vieraiden saapuvan illalla tms., ei vaan jaksaisi.

Niin, ja mulle ei tarvitse edes selittää että "osaahan miehes varmaan vaihtaa lampun, autonrenkaan jne". Joo, niin osaan minäkin. Osaan myös käyttää sirkkeliä, naulapyssyä, tulppa-avainta, moottorisahaa jne, enkä tarvitsisi niihinkään mitään passaajaa. Sen takia mun on tosi vaikeaa tajuta, että joku ei selviä yksinkertaisemmista hommista, kuten käsien pesusta tai avattavien juttujen sulkemisesta.

[/quote]

Apua, sä oot käynyt seuraamassa meidän arkea tai sitten miehemme ovat kaksosia! Niin ihanaa kuin se onkin, että mieheni viihtyy ja puuhaa lasten kanssa niin se kuitenkin tarkoittaa, että minun lähes kaikki aikani menee jälkien siivoamiseen. Pihalta saapastellaan kuraisin kengin ja pian ne kurat on kulkeutuneet kaikkialle, jopa sänkyihin sukkien mukana ellen ryhdy lakaisemaan ja moppailemaan sotkua. Ulkona on ovimatto ja harja, jolla kengät voi harjata, mutta niitä ei koskaan muisteta käyttää, vaikka tää on aina ihan jokapäiväinen angsti. Keittiö menee parissa tunnissa täyteen tahmaa ja kaikki kaapinovet jää levälleen, ja sieltä sitten taapero kaivaa tavarat ulos kaapista. Lasten jälkiä ei korjata. Kokonaisia voileipiä voi lojua lattialla. Lattia ja pöydät ovat täynnä tahmaa, jopa voileipärasvakönttejä, jotka imeytyvät ihanasti puupintoihin. Tahmaa löytyy myös mm. olohuoneesta, kun lapset saavat vaeltaa ruokien kanssa ympäri kämppää miehen kanssa aterioidessaan. Olen joskus laskenut, että jos siivoan kämpän ihan tiptop mihin menee varmaan tuntikausia, jos hetkeksikin repsahdan niin alle vuorokaudessa on jo kaaos. Jokainen tavara jää siihen minne se otettu eli ei palaudu paikoilleen. Myös keittiön pöytä täyttyy likaisista astioista ja ruokapakkauksista. Myös jääkaappitavara jää esille.

Miehen taskuista tippuilee joka päivä tavaroita ympäri kämppää, mm. kolikoita. Taaperoa on todella kiva valvoa koko ajan vieressä, ettämitä aarteita se lattialta syö. Vaatteet päätyvät lattioille ympäri kämppää ja sinne työtuolille kuten ap:n miehellä. Siinä se sitten istuu kasan päällä. Suihkuun tai kylpyyn mennessä vaatteet tipautetaan keskelle lattiaan vessanpytyn eteen (vaikka pyykkikori on 20 cm päässä) ja siinä ne ovat vaikka viikon, jos en poista niitä. Hammasharjat ja ne korkittomat puristellut tahnat voivat löytyä mistä tahansa. Olen joskus joutunut etsimään lasten hammasharjoja enkä ole heti löytänyt. (Meillä on kyllä kylppärissä jokaiselle oma muki, jonne harjan voi laittaa, mutta vissiin liian vaikeaa laittaa se sinne.)

Siivoamisesta ja arkirutiineista riidellään säännöllisesti. Läheisyys on vähentynyt. Mies viettää mieluiten aikaa lasten kanssa tai sitten tietokoneen seurassa. Ennen kuin joku alkaa valittamaan meidän naisten liian korkeista siisteysstandardeista niin voin kertoa, että mulla ne eivät ole kovin korkeat, mutta en vaan halua saastassa elää ja kärsin siitä, että mulla on koko arjen vetovastuu ja olen tahtomattani joutunut joksikin koko perheen työnjohtajaksi. Ja tavarat leviää ympäriinsä niin, että varmaan alle viikossa olis vaan kapeat kävelypolut huoneissa kun lapset levittelee tavaroita eikä mies korjaa niitä. Samoin miehen omat tavarat jäävät sohvalle, pöydille ja lattioille.

Ap:n miehestä poiketen minun mieheni pesee kyllä pyykkiä. Ja sitten se laittaa ne narulle mahdollisimman epäilmavasti ryttyyn ja jopa myttyihin niin, että kestää kolme päivää että ne kuivuvat ja kaikissa vaatteissa on ihan maailmanlopun rypyt kuin ne olisi vedetty suoraan pyykkikorista tai pahempaakin. Tästäkin kiistellään säännöllisesti. Ei kuulemma ole mitään väliä miten ne on ripustettu ja kuulemma kuivuvat mytyssä yhtä nopeasti kuin suoristettuna ja tulevat yhtä suoriksikin...

Parhaita ovat ne draaman hetket, kun kotiavaimet/autonavaimet/lompakko/joku muu tärkeä ovat kadoksissa. Eli lähes päivittäin. Meillä on avaimille oma naulakko eteisessä, mutta kun niitä avaimia ei vaan voi laittaa sinne ja sitten ne löytyvät ihan mistä tahasta vaikka ryttyisten vaatteiden pinon alta. Jos mainitsen, että ne avaimet kannattaisi laittaa siihen naulakkoon niin siitä seuraa raivari. Jännä, että tuhannen turhauttavan etsimisoperaation ja hermopaineiden alla ei opi eikä etene. 

Nyt joku varmaan kysyy, että miksi sitten suostun siivoamaan. No kun ei mies pysty näkemään sekasotkua ympärillään. Hän saattaa vilpittömästi olla tuohtunut, että kehtaan jostain asiasta sanoa, kun hän on esim. koko aamun siivonnut keittiötä. Keittiö on sen siivouksen jälkeen lähes saman näköinen kuin ennenkin. Roskis viety ja astiat laitettu tiskikoneeseen, mutta ruokapakkaukset, tahrat, sotkut ja tahmat ja kaikenlainen ympäristössä lojuva kama ovat edelleen siellä. Jos homma jäisi hänen vastuulleen, se jäisi tekemättä, koska hänellä ei ole tajua siitä mitä pitäisi tehdä ja että ruokatahrat eivät lähde lattialta rikkalapiolla.

Hatunnosto Ap:lle!

Vierailija
257/993 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on juuri tälläinen tapaus. Mammanpoika jota ei huvita tehdä mitään ja sitten isi tai äiti hoitaa kun pikkupoika on pulassa. Ja ikää hänellä on 22-vuotta. Asui itsekseen kauheassa läävässä ja meidän äitimme sitten torui veljeni tyttöystävää siitä miten epäsiisti hän on kun ei siivoa. Ja eihän hän edes asunut veljeni kanssa yhdessä!
Ja minä taas olen aina ollut siivousfriikki ja kämppäni kiiltää yleensä aina ja vanhempani eivät noteeraa tätä mitenkään kun heidän mielestään siivoaminen kuuluu naiselle. Äitini kyllä sitten valittaa siitä miten joutuu passaamaan veljeäni ja isääni mutta itsepähän pojastaan sellaisen laiskimuksen kasvatti. Ja minä saan kuulla veljeltäni vain haukkuja siitä miten epäluonnollisen siisti olen ja että yritän vain mielistellä vanhempiamne kun hoidan asiani kunnolla...

Vierailija
258/993 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:08"]Perheenjäsenten omat pyykkikorit ovat kai yleensä heidän huoneissaan, niin meillä ainakin. Tietysti eri tilanne, jos on joku saunan pukuhuone tai vastaava, jossa kaikilla on tapana riisuutua. Kaupunkiasunnoissa ei yleensä ole kodinhoitohuoneita.

Uskon vakaasti, että  80 % noista miehistä on normaali-Aspergerinsyndrooma-asteikolla lähempänä Aspergeria kuin normaalia eli kyse on hermostollisesta epätyypillisyydestä. Oman toiminnan ohjauksessa on puutteita ja aistihavaintojen käsittely aivoissa taitaa myös olla erilaista kuin muilla.  20 % on sitten kusipäitä, jotka teettävät työnsä naisilla.  Asperger on miehillä paljon yleisempi kuin naisilla ja perinnöllinen, sen takia on helppo erehtyä luulemaan, että äidit ovat opettaneet sen pojilleen tai että on kyse perhekulttuurista.
[/quote]
Eipä parjata täällä asperger-ihmisiä vertaamalla niitä laiskoihin ja omaa napaa tuijottaviin tavallisiin miehiin. Minun lapsellani on asperger ja on hyvin siisti ja kykenevä huolehtimaan kaikista arkipäivän askareista. Itsenäisesti asuu, eli siivoaa, pesee pyykkinsä ja tekee ruokansa aivan itse. Ja lisäksi on vielä sukupuoleltaan mies. Et taida ihan tietää mitä on asperger. Eikä se mitään haittaa, vaikket tiedäkkään. Älä kuitenkaan viitsi tuolla tavalla yleistää, teet vain itsestäsi tyhmän.
[/quote] Sama juttu, mun miehellä on asperger ja hän on hyvin siisti ja huolellinen tyyppi. Asperger on vissiin niin uusi ja epämääräinen juttu että ihmiset liittävät siihen mitä oudoimpia asioita.

Vierailija
259/993 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän on yksi paita vielä jäljellä, joten ei vielä ole mitään ongelmaa.  Ja sitten kun vaihtopaidat loppuu, niin sitten sen läjän nostaa pesuun, ja pitää sitä viimeistä paitaa se pari päivää enemmän, jotta pyykkiläjä prosessoituu.

Vierailija
260/993 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:17"]

Mutta en hitsi soikoon ole sanonut mitään. Kolmantena päivänä vein sen miehen työpöydälle eikä se edes huomannut. AP

[/quote]

Toi nyt on ihan selvää vittuilua.  Jos kerran sitä kuppia aivaudut viemään johonkin, niin samalla vaivalla sen olis voinut viedä tiskiinkin.

Joko annetaan kamojen olla missä ne on, tai sitten viedään ne oikeaan paikkaan.  Väärään paikkaa vieminen on vain typerää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi