Mitä vikaa tässä ruoassa oli?!
Maustoin maustamattomat broilerin rintafileet sitruunalla ja pippurisekoituksella, paistoin pannulla öljy-voiseoksessa.
Tein aurajuusto-herkkusieni kastikkeen tuoreista herkkusienistä, sipulitkin paistoin voissa ensin. Maustoin rippusella suolaa ja valkopippuria. Kastikkeen kaadoin tuorepastan joukkoon.
Lisukkeena vihersalaattia.
Ei kelvannut miehen vanhemmille, kuiskivat anteeksipyydellen että he eivät oikein välittäneet ruuasta :(
Kommentit (159)
Mikään muu syy kuin allergia ei oikeuta noin huonoon käytökseen. Kylässä syödään ruoka mitä tarjotaan. Jos ruoka vaikuttaa vastenmieliseltä niin sitä otetaan vähemmän lautaselle.
Kotona meillä lapsetkin saa jättää ruokaa ja sanoa ettei tykkää tai oli pahaa. Kotona ihan eri juttu.
Kylässä pakko syödä kaikki ja ei todellakaan koskaan saa sanoa ettei muka jotakin söisi. Lautanen tyhjäksi ja kaunis kiitos päälle. Lapsilta edellytän tätä niin kyllä aikuistenkin täytyy osata kiitollisuutta osoittaa tarjotusta ruuasta kylässä.
Allergiat tosiaan ovat asia erikseen ja niistä pitää muistaa kysyä aina etukäteen.
Ai, sinä olet niitä pakkosyöttäjiä. Me muutamat päätämme kyllä itse mitä syömme, olimme sitten kylässä tai muussa paikassa.
Ap:n ruoka on tyylimoka.
Maustoin maustamattomat broilerin rintafileet sitruunalla ja pippurisekoituksella, paistoin pannulla öljy-voiseoksessa.
Tein aurajuusto-herkkusieni kastikkeen tuoreista herkkusienistä, sipulitkin paistoin voissa ensin. Maustoin rippusella suolaa ja valkopippuria. Kastikkeen kaadoin tuorepastan joukkoon.
Lisukkeena vihersalaattia.
Ei kelvannut miehen vanhemmille, kuiskivat anteeksipyydellen että he eivät oikein välittäneet ruuasta :(
Makuja on monenlaisia. Ja makuasioista ei voi kiistellä. Olivat kohteliaita kun eivät isoon ääneen ihmetelleet kokkailujasi.
Mikään muu syy kuin allergia ei oikeuta noin huonoon käytökseen. Kylässä syödään ruoka mitä tarjotaan. Jos ruoka vaikuttaa vastenmieliseltä niin sitä otetaan vähemmän lautaselle.
Kotona meillä lapsetkin saa jättää ruokaa ja sanoa ettei tykkää tai oli pahaa. Kotona ihan eri juttu.
Kylässä pakko syödä kaikki ja ei todellakaan koskaan saa sanoa ettei muka jotakin söisi. Lautanen tyhjäksi ja kaunis kiitos päälle. Lapsilta edellytän tätä niin kyllä aikuistenkin täytyy osata kiitollisuutta osoittaa tarjotusta ruuasta kylässä.Allergiat tosiaan ovat asia erikseen ja niistä pitää muistaa kysyä aina etukäteen.
Pakko vielä lisätä että eihän tässä ole kyse siitä mistä ruuasta tykkää kukakin ja mistä ei. Onhan mullakin paljon ruokia joista en pidä. Kylässä silti syödään kohteliaasti kaikkea.
Mä en siedä anjovista ollenkaan mutta en ikinä kehtaisi ruokaa sen takia kylässä jättää vaikka kotona olis ihan eri juttu.
Sinä et siis voi olla ottamatta kylässä, jotain ruokaa jota et halua syödä, ettei loukkaannuta. Tosi ystävyys ei ruokaan kaadu vaan voi sanoa rehellisesti ettei maistu. Tosi ystävä ei loukkaannu, eikä ystävyys mene katkolle. Sinä siis syöt oksennus kurkussa ja hymyilet TEKOHYMYÄ. Pahemman laatuinen silmänpalvoja.
Sinä et siis voi olla ottamatta kylässä, jotain ruokaa jota et halua syödä, ettei loukkaannuta. Tosi ystävyys ei ruokaan kaadu vaan voi sanoa rehellisesti ettei maistu. Tosi ystävä ei loukkaannu, eikä ystävyys mene katkolle. Sinä siis syöt oksennus kurkussa ja hymyilet TEKOHYMYÄ. Pahemman laatuinen silmänpalvoja.
Ei minulle tule oksennus kurkkuun oikein mistään ruoasta, ellei ole kyse jostain silmistä tms. Jos tiedän, etten pidä jostain ruoasta, otan sitä äärimmäisen vähän ja enemmän toista esim. jos en pitäisi herkkusienistä, ottaisin pihviä, salaattia ja hyvin vähän pastaa, jossa oli niitä herkkusieniä. Herkkusieniä maistaisin, koska uskon aina, että kaikkea on maistettava, jotta voi sanoa inhoavansa, mutta osa ehkä jäisi lautaselle.
Ei ystävyys mene katkolle siitä, ettei toinen pidä jostain ruoasta. Mutta kummastelisin kyllä sitä, ettei ole halua tai kykyä edes maistaa. Koko ruoka harvemmin voi olla niin vastenmielistä, ettei saa lautaselle mitään.
Olisi varmaan ekaan viestiin pitäntyt kertoa, että tein MEIDÄN PERHEELLE ruokaa, appivanhemmat sattuivat tulemaan kylään ruoka-aikaan. Eivät ilmoittaneet tulostaan vielä siinä vaiheessa kun tein ruokaa.
En ole pakkosyöttäjä.
En tehnyt mitään tyylimokaa.
Allergioista ei ole kyse.
En polta tupakkaa.
Ruoan tein niistä aineksista, mitä sattui olemaan.
Ymmärrän, että moni ei tykkää. Siis tämän ketjun luettuani ymmärrän, joskin olen aika hämmästynyt. Ja hämmentynytkin... että niin pahaa ruokaa tein, kun kaksi alle kouluikäistä ja minä ja mies syötiin hyvällä maulla.
Ap.
Olisi varmaan ekaan viestiin pitäntyt kertoa, että tein MEIDÄN PERHEELLE ruokaa, appivanhemmat sattuivat tulemaan kylään ruoka-aikaan. Eivät ilmoittaneet tulostaan vielä siinä vaiheessa kun tein ruokaa.
En ole pakkosyöttäjä.
En polta tupakkaa.
Ruoan tein niistä aineksista, mitä sattui olemaan.
Ymmärrän, että moni ei tykkää. Siis tämän ketjun luettuani ymmärrän, joskin olen aika hämmästynyt. Ja hämmentynytkin... että niin pahaa ruokaa tein, kun kaksi alle kouluikäistä ja minä ja mies syötiin hyvällä maulla.
Ap.
En ole pakkosyöttäjä.
En polta tupakkaa.
Ruoan tein niistä aineksista, mitä sattui olemaan.Ymmärrän, että moni ei tykkää. Siis tämän ketjun luettuani ymmärrän, joskin olen aika hämmästynyt. Ja hämmentynytkin... että niin pahaa ruokaa tein, kun kaksi alle kouluikäistä ja minä ja mies syötiin hyvällä maulla.
Ap.
sun avauksesta ei käynyt ilmi mikään näistä kootuista selityksistä, jotka nyt jälkikäteen annat. Yksikään kommentoija ei ole ajatustesi lukija, vaikka näköjään niin kuvittelet. Me teimme tulkintamme niiden tietojen pohjalta jotka annoit.
Ja jos halusit vain kommentteja, joissa tohkeissaan sanotaan sulle, että kyllä sulla oli ihana ruoka ja hirveät appivanhemmat, niin olisit muotoillut aloituksesi toisin.
Se ei vaan mene alas, vaikka tekisin mitä. Kaikki muut juustot vuohenjuustoa lukuunottamatta kelpaa. Samoin kaikki monen mielestä kammottavat asiat kuten osterit ja sammakonreidet on mun mielestä namia, mutta sinihomejuusto ei uppoa vaikka tekisin mitä.
Eli minäkin olisin valitettavasti joutunut kieltäytymään ruuastasi, vaikka uskon että se kyseistä juustoa arvostavalle olisi herkkua ollutkin.
sienistä enkä aurajuustosta (saattaa tulla jopa oksennus-refleksi ja se on noloa..) ja olen 35-vuotias.
Vanhempani, eläkeiässä, taasen olisivat syöneet ko ruokaa suurella intohimolla :D kuten siskonikin. Olen meidän perheen ainoa "ruokavammainen"
En ole pakkosyöttäjä.
En polta tupakkaa.
Ruoan tein niistä aineksista, mitä sattui olemaan.Ymmärrän, että moni ei tykkää. Siis tämän ketjun luettuani ymmärrän, joskin olen aika hämmästynyt. Ja hämmentynytkin... että niin pahaa ruokaa tein, kun kaksi alle kouluikäistä ja minä ja mies syötiin hyvällä maulla.
Ap.
No mutta kerro nyt ihmeessä, että miksi kumosit sen kastikkeen suoraan tuorepastan sekaan? Niinhän ei vaan tehdä vaan pasta tarjotaan vieraille höyryävän kuumana heti keittämisen jälkeen ja kastiketta saa laittaa jokainen maun mukaan.
Samoin kannattaa vieraiden kanssa pelata varman päälle ja tarjota salaatinkastike erikseen.
Nämähän ovat ihan perusjuttuja.
on, että kastike nimenomaan sekoitetaan pastan joukkoon juuri ennen tarjoamista. Tämä on ihan perusjuttu. Tämä erikseen tarjoaminen taitaa olla suomalainen tapa. Joku tuolla ehdotti että kun tarjoaa erikseen niin voi sitten syödä sen pastan vaikka ketsupin kanssa, jos ei tykkää. jep.
Ja onpa taas paljon sappivaivaisia ihmisiä palstalla, tästä lähtien täytyykin muistaa kysellä kaikkien kavereiden lääkitykset ja koleterolit että osaa laatia eri menut erilailla vaivaisille.
Totta kai huomioit sairaudet, tuohan on perusasia. Syötätkö esim. vanhemmalle sydänpotilalle rasvaista lihaa rasvassa paistettuna. Pähkinäallergiselle pähkinää. Kolesterolipotilas noudattaa lääkitystään ja ruokavaliota.
Kylässä pakko syödä kaikki ja ei todellakaan koskaan saa sanoa ettei muka jotakin söisi. Lautanen tyhjäksi ja kaunis kiitos päälle.
Mutta mun mielestä kohteliasta on maistaa ja syödä sen verran, ettei tarvi olla hetikohta leipää kinuamassa. Lapset eivät osaa annostella edes itse sopivasti ruokaa itselleen (välttämättä), joten lasten ainakin pitää saada jättää kylässäkin. Meillä ei saa edes kotona sanoa ruoasta, että se on pahaa, saa sanoa, että jokin ruoka ei ole mieleistä tai ei kauheasti tykkää.
Kylässä pitää mun mielestä maistaa/syödä sen verran, että täyttyy niin, että pärjää seuraavaan ateriaan. Kylässä ei saa rohmuta, eikä jättää syömättä kokonaan. Meidän poika inhoaa jostain syystä niinkin tavallista ruokaa kuin peruna. Muusina ja paistettuna uppoaa, muttei perunana. Kylässä pidän huolen, ettei hänellä ole lautasella paljoa sitä. Korvataan peruna salaatilla. Mutta huolehdin, että lapsi syö ja perunakin näyttää syödyltä.
Minua sanottiin ennen aina huonosyömäiseksi ja nirsoksi. Vanhempana opin, että se johtui siitä että olin aika monille jutuille allerginen. Allergioistani huolimatta olen nyt kaikkiruokaisempi kuin esim. se sisareni, jonka kaikkiruokaisuutta aikoinaan ihasteltiin. Jos tuli vastaan jotain, josta hän ei tykännnyt, sitä ei toista kertaa kotona tehty (outo logiikka) ja siten hän ei oppinut sitä syömään.
Minä pidän muuten myös siitä karjalanpaistista ja muusista ;) AP:n ruoankin olisin syönyt, vaikka auraan aika kyllästynyt olenkin. Samoin olisivat minun vanhempani syöneet sitä.
Kysymys: saivatko appivanhemmat annostella itse?
Samoin tökkii tuo sitruuna-aurajuusto-sipuli, hirvein yhdistelmä mitä tulee mieleen. Olisit tarjonnut pastan lisukkeena, kastikkeen erillään, myös toisenlainen "neutraalimpi" kastike.
Sitä mieltä on isäni, 73 v. Mieheni ei ilmaise asiaa ihan samoin sanoin, mutta ei myöskään sieniä syö, jos huomaa ne ruuassa.
Aurajuusto tuossa silti pahin aines on. Äidilläni se todennäköisesti laukaisisi sappikohtauksen, isälle tai miehelleni on muuten turha tarjota, ja itsekään en kyllä saa sitä alas. Sipulin kanssa ei ole ongelmaa.
Sappikivuista kärsiville ei sovi käristetty/paistettu, eikä rasvainen ruoka,taatusti laukeaa sappikivikohtaus. Ei myöskään liian suolainen, ei tuore kurkku, ei mansikat ja lukematon määrä. Ap tiedätkö, kärsiikö esim. anoppisi sappivaivoista??? Oletko edes kysynyt?? Itse kokkaan kaiken itse, koska sopimattomia ruoka-aineita on pitlä lista.
.... ei pitlä vaan pitkä lista sopimattomia ruoka-aineita.
En ole pakkosyöttäjä.
En polta tupakkaa.
Ap.
No mutta kerro nyt ihmeessä, että miksi kumosit sen kastikkeen suoraan tuorepastan sekaan? Niinhän ei vaan tehdä vaan pasta tarjotaan vieraille höyryävän kuumana heti keittämisen jälkeen ja kastiketta saa laittaa jokainen maun mukaan.
Samoin kannattaa vieraiden kanssa pelata varman päälle ja tarjota salaatinkastike erikseen.
Nämähän ovat ihan perusjuttuja.
Itse en käytä sipulia missään ruoassa, onhan niitä muita mausteita pilvin pimein, en tykkää sipulin mausta, enkä paistetun sipulin jättämästä katkusta, hyi, osan vaatteet haisee sipulille, niden sipulin ystävien. Sinä syöt kaikkea, mutta eivät kaikki.On se vaikeaa sulle, kun jokaiselle ei kelpaa sama ku sulle.
Eikö sulla toimi makuaisti?
Meillä ei ruokaa paisteta, vaikka on liesituuletin, ruoka kypsennetään uunissa, mikrossa tai keitetään.