Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vikaa tässä ruoassa oli?!

Vierailija
22.07.2012 |

Maustoin maustamattomat broilerin rintafileet sitruunalla ja pippurisekoituksella, paistoin pannulla öljy-voiseoksessa.

Tein aurajuusto-herkkusieni kastikkeen tuoreista herkkusienistä, sipulitkin paistoin voissa ensin. Maustoin rippusella suolaa ja valkopippuria. Kastikkeen kaadoin tuorepastan joukkoon.

Lisukkeena vihersalaattia.

Ei kelvannut miehen vanhemmille, kuiskivat anteeksipyydellen että he eivät oikein välittäneet ruuasta :(

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten olisi maistunut. Isäni on kaikkiruokainen.

Olisin muutamien ruoka-aineiden kanssa tarkka kenelle niitä tarjoan ja yksi on juurikin sinihomejuusto.

Itsekään en Aurasta välitä syön mieluummin Gorgonzolaa

Vierailija
102/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aurajuusto-herkkusieni kastikkeen tuoreista herkkusienistä, sipulitkin paistoin voissa ensin. Maustoin rippusella suolaa ja valkopippuria. Kastikkeen kaadoin tuorepastan joukkoon.

Tuo sienet JA aurajuusto olisi voinut olla minullekin nuorena aikuisena aika etova yhdistelmä samassa soosissa, vaikka erikseen kyllä menevät. Yleensäkin sinihomejuusto jonkin liemen seassa tulee liian vahvasti esille, pitsan päällä vielä menee.

Miksi ihmeessä vielä kaadoit tuollaisen monen ihmisen inhokkeja sisältävän kastikkeen suoraan pastan sekaan? Olisit antanut heidän ottaa pastaa erikseen ja laittaa sinne itse vaikka ketsuppia sekaan, jos tykkäävät enemmän niin.

Itse emäntänä pyrin aina tarjoamaan sellaisia ruokia, jotka käyvät kaikille ruoka-aineallergikoillekin ja joista vieraat pitävät. Tuossa sinun tapauksessasi olisit yhden kastikepannun keikautuksen väliin jättämällä pelastanut koko aterian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa tässä ruoassa oli?

Vierailija
104/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatenkin tein kaiken väärin palstan mukaan :D

Mutta tosissaan, en alkanut laittaa heille yhtään mitään erikseen, sillä ilmoittivat tulevansa käymään... sopivasti ruoka-aikaan mutta ilmoitus tuli siinä vaiheessa kun ruoka oli jo tuloilla.

Perunat on meillä loppu.

Pihveissä oli suolaa, voissa oli suolaa ja pippuriseoksessakin oli suolaa.

Ensin kysytään että mitä vikaa tässä oli ja sitten uikutetaan kun niitä vikoja kerrotaan. HUOH

No, itse en olisi sekoittanut sitruunaa ja aurajuustoa keskenään, tuosta ei tule harmoninen maku suuhun, vaan sellainen sekametelisoppa. En ymmärrä monien tapaa laittaa sitä aurajuustoa kaikkeen, se ei ihan oikeasti sovi kaikkeen. Itse teen (ihan perheellekin) niin että laitan pöytään aurajuustomuruja erikseen ja niitä saa sitten lisätä ruokaansa jos haluaa.

Voi olla myös että ruoka on ollut liian mausteista, rasvaista tai suolaista.

Pakko kysyä: poltatko tupakkaa?

Silloin kun itse poltin, tein mitä omituisempia ruokasekoituksia, eikä ruoka maistunut miltään omaan suuhun. Kun lopetin polttamisen, tajusin että suurinosa tekemisäni ruoista olivat oikeasti pahanmakuisia.

Vierailija
105/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ainakin minun mielestänni pilasi ruuan

juustofani ilman auraa

Vierailija
106/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en söisi myös ulkomailla sitä mistä pidän. Olemme mieheni kanssa kaupunkilomailijoita. Viimeksi Lontoossa. Kuka syö sellaista ruokaa, mistä ei pidä ja miksi?

Ei saa sellaista ruokaa mistä pitää. Esimerkiksi minä en pidä oikein mistään japanilaisesta ruoasta mutta joudun käymään Japanissa työmatkalla aika usein. Ei se pahan ruoan syöminen maailmaa kaada. Se olisikin näky kun alkaisin kesken liikelounaan nirsoilemaan että ei käy, en syö, haluan mäkkäriin kun sieltä sentään saa tavallista länsimaista ruokaa.

Samoin vierailla syön mitä tarjotaan olipa se hyvää tai ei. Minulle on tärkeämpää se että emännälle jää hyvä fiilis vierailusta kuin se, onko joku maku ruoassa sitten hyvä tai ei. Kyllä se kestää jos ei olekaan kummoista. Kotona tietysti laitan ruokaa josta tykkään. mutta ei eri ruokia lapsille, jos joku ei maistu ei ole pakko syödä mutta mitään muutakaan ei tilalle tule.

Minä olen tavan talliainen eikä minulla ole liikamatkoja eikä liikelounaita.

Jos olen tilanteessa, että eteen isketään ruoka, josta en pidä, syön siitä sen, mitä pystyn. Pilppuan ja silppuan, siirtelen ja asettelen. "maistuiko?" vastaan: "kiitos, nyt ei vain jaksa enempää" ja hymy perään.

Ja ihan yhtä kohteliaasti kieltäydyn myös kyläpaikoissa syömisestä.

En yleensäkään pidä muiden tekemistä ruuista, vaikka niissä ei olisikaan mitään inhokkejani.

En varsinkaan tämän kokemuksen jälkeen:

menin ystäväni luo kylään. Hän oli laittanut ruuan. Hän tiesi oikein hyvin, mitä en syö, mitä inhoan, eli esim, etten syö sipulia enkä sieniä.

Kattiloissa oli riisiä ja broileri-kasvis-kastiketta. Kasvikset olivat sitä pakastesekoitusta, jossa on niitä pieniä tummia sieniä.

Hän oli ajatellut, että eivät ne ole oikeita sieniä että syön sen verran ja etten huomaa niitä.

Kastikkeessa oli sipulia.

Hän oli ajatellut, että en huomaa sitä; että inhoan sipulia vain siksi, että joku lapsuudenaikainen "inhoan sipulia" on jäänyt päälle, mutta jos minulle ei kerrota, en huomaa vaan syön ja kaikki on hyvää. ??!!! Olemme molemmat aikuisia, ikää 40++ ja hän kuvittelee ettei minulla ole makuaistia!?!

Myöhemmillä kyläilyillä hän AINA unohti, etten syö ns. punaista lihaa!???! Olemme tunteneet tosemme yli 10 vuotta, olemme aterioineet ennenkin yhdessä ja hän on hyvin tietoinen - lisäksi hän olisi voinut soittaa ja varmistaa, jos kerran oikeasti laittoi sitä ruokaa juuri sillä ajatuksella, että minä tulen kylään ja hän itse on kaikkiruokainen ja minä en.

Hän ujuttaa samalla tavalla oman tyttärensä ruokiin näitä tyttärensä inhokkeja. Hän tuputtaa ja hössöttä kaiken aikaa siitä, mitä pitäisi syödä, mikä on hyvää ja mitä ravinneosia on missakin pöperössä.

Todettakoon, että hänen tyttärensä inhoaa sipulia, eikä suostu syömään vihanneksia tai hedelmiä, enkä ihmettele, sen tuputtamisen ja salasyöttämisen jälkeen minäkin aikuisena teen syöntilakon ja käyn ostamassa itse omat ruokani..

Lisäksi minun lapsellani, jolle hän on kummi, on ruoka-aineallerrgioita, ja silti lasta ajatellen pakastimessa on jäätelöitä ja kaapissa keksejä juuri meidän käyntiä varten ostettuna, joita lapsi ei voi syödä...

Jos emäntä ei jaKSA tai halua ajatella ruokarajoiitteisia kylävieraita, sitten pitää varautua siihen, että se nirsoilija ei syö siellä mitään.

Vierailija
107/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kostoksi ap voisi vaikka oksentaa lautaselle jos erehtyvät ruokaa tarjoamaan. Kyllä aikuisilla pitäisi käytöstapoja olla että syövät tarjottua ruokaa vaikkei herkkua olisikaan.

Hah, niin, seuraavan kerran kun menet heille ja eteen tulee esimerkiksi tuota paljon kehuttua Karjalanpaistia, käyt kippaamassa sen biojätteisiin ja toteat, ettet sianruokaa syö.

Vierailija
108/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei riitä pokeri, vaan hän kiltisti syö lautasensa tyhjäksi, trjotaan mitä tahansa. En ymmärrä yhtään, näitä jotka on pakotettu syömään lautanen tyhjäksi. Siitä ne syömishäiriöt alkaa.

Vierailija
109/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkkaansa, olen pääkaupunkiseudulta ja nirso ruoan suhteen. Olen tottunut syömään juuri sitä ruokaa, mikä itselleni maistuu,eikä meillä ole ollut kotona mitään pakkosyöttöä.

Onko noin vaikeaa ymmärtää, että siene, sipuli, Aurajuusto on monen inhokkeja. Itse en syö edes kohteliaisuudesta.

Ihan sama juttu täälläkin.

Olen lähtöisin pikkukaupungista, kotona ei ollut pakkosyöttöä mistä olen kiitollinen äidille. Sama linja on omassa kodissani. 9 v poika inhoaa nakki-/makkarakeittoa ja 5 v sisko taas rakastaa sitä. Toisinaan vaadin poikaa sitä syömään, mutta yleensä teen pojalle oman ruuan. Ei se niin iso vaiva ole, sen sijaan lapsen pakottaminen syömään jotain mistä ei pidä, on minusta väärin.

En ole elänyt, emmekä elä nytkään pula-aikaa. On mahdollista valita mitä syödään. Ja kun se mahdollisuus on, niin miksi söisin kaiken mitä ruuaksi väitetään? Syömme kaikkea sitten, kun on pakko, kun ei ole oikeasti muuta.

Ja minäkään en muuten syö edes kohteliaisuudesta. Kieltäydyn kohteliaasti. jos emäntä loukkaantuu ja tulee tänne palstalle parkumaan, se on hänen heikkoutensa.

Itse en loukkaannu, jos minun tekemä ruoka jätetään lautaselle tai ottamatta, meillä ei ole pakkosyöttöä edes vieraille.

Se, että maistaa muutaman haarukallisen ja syö lautaselta sitä, mitä pystyy hyvällä ruokahalulla (salaatti/kana/pasta) ja kiittää kauniisti lopuksi, vaikka ne sienet nyt lautaselle jäivätkin, on kohteliasta ja hyvää käytöstä. Se, ettei kykene maistamaan eikä suostu maistamaan, on pelkästään ahdasmielistä ja rajoittunutta, pikkulapsen mielentilaan jämähtänyttä kapeakatseisuutta. Tiesitkö, että vaatii pieneltä lapselta 20 maistelukertaa, ennen kuin lapsi alkaa pitää uudesta ruoasta? Jos niitä 20 maistelukertaa ei tule, ei se lapsi ikinä sitä ruokaa syö.

Olin minäkin lapsena ja nuorena tuollainen nirsoilija. En syönyt aurajuustoa, en sipulia ja sienistäkin vain herkkusieniä ja kantarelleja. Jopa hampurilaiset pyysin ilman sipulia. Onneksi kun muutin pois kotoa ja aloin tehdä itse omaa ruokaa, tutustuin myös erilaisiin ruokakulttuureihkn ystävieni kautta. Siinä sitä sitten maisteltiin, kun en viitsinyt ensimmäisellä tapaamisella antaa itsestäni (ja samalla suomalaisista) junttia kuvaa.

Nykyään käytän itsekin sipulia ja valkosipulia ruoissa ja lapseni syövät niitä hyvällä ruokahalulla. Aurajuustoa käytän vain Moskovan padassa, en vieläkään siitä nauti, mutta pystyn kyllä maistelemaan. Sieniä syön kaikenlaisia.

Ymmärrän allergiat ja jopa tietynlaisen inhon, mutta sitä en ymmärrä, että sallii itsensä toitotella näitä inhojaan joka paikassa vähän niin kuin ylpeydellä. Kysehän on vain siitä, että et uskalla ja kykene olemaan ennakkoluuloton vaan olet jämähtänyt sinne pikkulapsen 20 maistelun vastustukseen. Tuohon ei voi sanoa muuta kuin että kasva aikuiseksi. Voit vältellä inhoamiasi ruoka-aineita, mutta se, että kyläpaikassa maistat vähän kohteliaisuussyistä, ei ole mitään pakkosyöttöä vaan hyviä käytöstapoja. Voihan olla, että se emäntä onkin osannut tehdä inhokeistasi kerrassaan hyvää ruokaa. Et voi maistamatta sitä tietää.

Minun on pakko sanoa, että lapsillani ei ole inhokkiruokia. Epäluuloisia ovat moniakin ruokia kohtaan, mutta aina kun on laitettu maistamaan (en pakkosyötä edelleenkään), niin on auennut uusia makuja. 6-vuotiaani ihastui juuri katkarapuihin. Koko muu perhe ei niistä niin välitä, mutta nyt olen kovasti panostanut tähän, kun lapsi kerta niistä pitää.

Edelleen korostan, että meillä lapsen ei tarvitse syödä lautasta tyhjäksi, ei tarvitse vieraankaan. Mutta lapseni laitan maistamaan kaikenlaista ruokaa, koska eivät voi maistamatta inhota. Oletan vierailta samoja peruskäytöstapoja.

Ruokaa ei myöskään kutsuta koskaan pahaksi. Todetaan vain, että ei olla kovin nälkäisiä ja kiitetään ruoasta. Jos emäntä tivaa, niin voidaan todeta asiallisesti, että en niin kovasti välitä sienistä. Tivaaminen on tosin jo aika noloa.

Opetelkaa käytöstapoja ja ennakkoluulottomuutta. On noloa, että aikuiset ihmiset istuvat poteroissaan ja oikuttelevat kuin teiniprinsessat.

Vierailija
110/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa meistä uskaltaa olla reilusti oma itsensä. Tuo maistaminen on teeskentelyä. Minä en teeskentele, enkä ole menettänyt ihmissuhteita. En muuta tapojani koskaan, olen viisikymppinen.

Vierailija
111/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa meistä uskaltaa olla reilusti oma itsensä. Tuo maistaminen on teeskentelyä. Minä en teeskentele, enkä ole menettänyt ihmissuhteita. En muuta tapojani koskaan, olen viisikymppinen.

Koska kaikki muu on teeskentelyä.

Luulet olevasi rehellinen ja suorasanainen mutta tosiasiassa et osaa käytöstapoja ja ylpeilet sillä.

Peruskäytöstapoihin kuuluu olla loukkaamatta toista. Toisaalta myös omia ennakkoluuloja pitäisi aina välillä testata. Ei ole teeskentelyä, jos yrittää maistaa, onko makuaisti kehittynyt tai joku keksinyt hyvän reseptin.

Mutta omaa metsäläisyyttä, moukkamaisuutta ja eristäytymistä voi tietysti kutsua myös rehellisyydeksi. :D

Vierailija
112/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän???? muuten aivan herkullisen kuuloista mut ois äänyt sipulin takia multakin syömättä.

Vierailija
113/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole aurajuuston tai sienten ystävä, mutta silti jo kohteliaisuuttani olisin kyllä syönyt mukisematta. Ja tosiaan mun vanhemille olis maistunut, sattuvat olemaan heidän herkkuaineksiaan :) Sulle on vaan sattunut nirsot appivanhemmat. En tosiaan huolehtisi jälkikäteen, varsinkin jos tulivat yllättäen käymään!

Vierailija
114/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät uppoa. Sieniä, hyi.

Vierailija
115/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä olis kukaan syönyt, mies varmaan jotenkuten, ja johtuu siitä, että meistä kukaan ei tykkää homejuustosta. Se on niin pahaa ja pilaa ruuan kuin ruuan.

Vierailija
116/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliyrittämisen.

Tärkeät vieraat ja yritit tehdä vaiktuksen vähän liian yritteliäällä menuulla.

Mulle on käynyt joskus samoin. On se tosi jännä, että aina kun yliyrittää, niin lopputulos on märkä rätti naamaan.

Ota ensi kerralla rennosti ja tosiaan tolle kohderyhmälle soossia ja muussia niin hyvä tulee.

Appivanhempiin ei voi tehdä vaikutusta, tai voi mutta vain silloin kuin ei yritä tehdä vaikutusta.

Aurajuusto, sipuli ja sienet on muutenkin riskiruokia, ja sä päätit tällätä samaan safkaan ne kaikki. Melkein tulee tunne, että tahallasi hait riskikinottoa. Mutta jotkut tykkää elää vaarallisesti :D

Vierailija
117/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi muutenkin. Yhteen aikaan sitä piti tunkea joka paikkaan mutta nyt se on jo vähän junttia.

Vierailija
118/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mun tuli nälkä ja vesi kielelle kun kuvittelin tuota ap:n ruokaa, nam maiskis!

Laitatko tarkemmat ohjeet?

Meillä myös appiukko ei syö esim riisiä lainkaan vaan peruna on ainoa joka pitää nälän poissa, joopa joo...

Vierailija
119/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin moni AIKUINEN ihminen kertoo, ettei voi syödä paprikaa, sipulia, sieniä, homejuustoa...

Jotenkin ihan sairasta. Tai siis mä en vaan voi ymmärtää, kun itselleni kelpaa kaikki. Toki on herkkuruokia ja joitakin inhokkejakin, mutta pystyn niitäkin syömään. En tajua, mikä vika vaikka sipulissa on, ihan perusruokaa.

Ois tuskaa, jos ois tommosia kavereita. Tai no, oma siskoni on juuri tuommoinen, eikä kyllä todellakaan tee mieli laittaa hänelle ruokaa, kun mikään ei kuitenkaan kelpaa. Todella rasittavaa.

Ja ap:lle vielä kerran, että ruokasi kuulostaa tosi hyvältä! Ois mulle kelvannu mennen tullen.

Vierailija
120/159 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulle olisi tullut huono olo tuosta rasvan määrästä. Pannulla käristetty kaikki voissa ja öljyssä, ja päälle vielä tuhti annos auraa. Olen myös samaa mieltä jonkun edellisen kanssa, että sitruunalla maustettu kana ja aurajuusto eivät sovi yhteen. Aurajuustopasta olisi mun mielestä ollut jo ruoka yksinään, ja sen kanssa tuore salaatti keventämään annosta.