Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulipa tuosta mieleen, miten th tai lääkäri toteaa sairaspvän tarpeen jos syynä runsas menkkavuoto?

Vierailija
22.07.2012 |

Itselläni on useinkin 1-2 ekaa vuotopäivää tod runsasta vuotoa ja wcssä saa hyppiä 1h välein ja siltikin saattaa tulla läpivuotoja:(

Nyt aloitan uudessa työpaikassa jossa vaaditaan heti 1 sairaspäivältä th todistus ja 3pvästä alkaen lääkärintodistus.

Mutta miten sitten se th toteaa tarpeeni olla kotona valumassa ja ramppaamassa vessassa?

Tutkii tamponini vai? ja mitä laittaa lappuseen selitykseksi tai mitä selitän pomolle?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ongelmani tosin eivät niinkään olleet runsaat vuodot (vaikka olivat todella runsaat) vaan hirvittävät kivut ja pahoinvointi ja/tai päänsärky, migreenityyppinen oireilu. Lääkkeet tehosivat huonosti, ellen osannut ottaa niitä etukätee, miäki oli vaikeaa sillä minulla lisäksi tosi epäsäännöllinen kierto, eikä ennakkooireita menkkojen alkamisesta.

monet sanoo, ettei vuodon runsaus ole syy olla saikulla. Mutta varmaan kaikkien mielestä kipu on... Vaikka syy on sama.

Vierailija
2/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologi määräsi mulle Caprilonia, jota otin runsaina vuotopäivinä. Samaa lääkettä käytetään esim. leikkauksen jälkeisen verenvuodon vähentämiseen. Toinen vuotoa vähentävä lääke on ibuprofeiini, jota otetaan runsaina vuotopäivinä esim 400 mg neljästi. Kuukuppi ja kestositeet sekä sopiva lääkitys, niillä minä pärjään.

Tässä vielä asiatietoa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan miettisin, mistä tämä johtuu ja mitä sille voi tehdä.

Vierailija
4/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ongelmani tosin eivät niinkään olleet runsaat vuodot (vaikka olivat todella runsaat) vaan hirvittävät kivut ja pahoinvointi ja/tai päänsärky, migreenityyppinen oireilu. Lääkkeet tehosivat huonosti, ellen osannut ottaa niitä etukätee, miäki oli vaikeaa sillä minulla lisäksi tosi epäsäännöllinen kierto, eikä ennakkooireita menkkojen alkamisesta.

monet sanoo, ettei vuodon runsaus ole syy olla saikulla. Mutta varmaan kaikkien mielestä kipu on... Vaikka syy on sama.

Jos vuotaa, pystyy tekemään töitä.

Jos on migreeni, ei pysty tekemään töitä.

Päiväkodissa kun kuitenkin voi käydä vessassa, ainakin meillä.

Kun alkuraskaudessa oli pakko ravata vessassa todella tiheään tahtiin, niin kyllä se onnistui.

Vai olisiko pitänyt jäädä kotiin saikulle sen takia että piti ravata vessassa koko ajan?

Meillä ainakin onnistuu hyvin myös työtehtävien vaihtaminen talon sisällä, jos meidän ryhmällä esim metsäretki mutta itse ei siinä kunnossa että voisi lhäteä, voi sopia että joku muu lähtee retkelle, ja itse jää taloon, pihalle leikkimään toisen ryhmän kanssa.

Kun työkaverilla oli selkä kipeä, mutta ei halunnut jäädä kotiin saikkuilmeaan, sovittiin että pääsee vähän helpommalla, ei tartte pienimpiä nostella ja pyllyjä pestä ja vaippoja vaihtaa.

Jne, jne, jne....

Ja jotenkin kuulostaa kyllä oudolta että mieluummin kärsii loppuelämän runsaista vuodoista kun selvittää syyn, ja hankkii hoitoa.

Vierailija
5/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kollegaa edellä. En kirjoittaisi sairauslomaa runsaan vuodon vuoksi. Taustat kylläkin kannattaa tutkituttaa gynekologilla. Ja jos kyse on 1-2 pv/kk, niin kannustan kokeilemaan rohkeasti lääkkeitä (Cyklokapron tai esim. Burana isommalla annoksella). Kuukautiset eivät missään nimessä ole toistuviin sairauslomiin oikeuttava syy. Vessakin sieltä työpaikalta löytynee ja erilaisia siteitä/tamponeita on pilvin pimein kaupoissa. Jos et pärjää muuten, niin voithan sopia pomon kanssa että aina kuukautisten ekat pari pv yrittää laittaa sinulle vapaapäivät työvuorolistaan. Työkyvyttömäksi tekevät menkat ovat kyllä jo merkki jostain hoidettavasta vaivasta, sairausloma ei siis ole ratkaisu.

t Lääkäri

Vierailija
6/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kollegaa edellä. En kirjoittaisi sairauslomaa runsaan vuodon vuoksi. Taustat kylläkin kannattaa tutkituttaa gynekologilla. Ja jos kyse on 1-2 pv/kk, niin kannustan kokeilemaan rohkeasti lääkkeitä (Cyklokapron tai esim. Burana isommalla annoksella). Kuukautiset eivät missään nimessä ole toistuviin sairauslomiin oikeuttava syy. Vessakin sieltä työpaikalta löytynee ja erilaisia siteitä/tamponeita on pilvin pimein kaupoissa. Jos et pärjää muuten, niin voithan sopia pomon kanssa että aina kuukautisten ekat pari pv yrittää laittaa sinulle vapaapäivät työvuorolistaan. Työkyvyttömäksi tekevät menkat ovat kyllä jo merkki jostain hoidettavasta vaivasta, sairausloma ei siis ole ratkaisu.

t Lääkäri

Vierailija
7/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin noin runsaat kuukautiset ei ole kuin ap:lla. Vinkin buranasta sain tältä palstalta ja se auttoi minua.

Vierailija
8/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toteaa noi 2 ekana mainittua kokenut ja nykyään vaihdevuosista kärsivä ;) Voinko mä jäädä saikulle, kun tulee karmeita kuumia aaltoja, tukka märkänä ja hiki suorastaan tipahtelee työpöydälle. Mielialat vaihtelee, ei saa aina nukuttua ja olen ärtyisä. Ja olen asiakaspalvelussa ;) Arvaan, että vastaus on että not kuten sanoisin myös Ap:lle. Laita vaippa housuus, mäkin joudun käyttämään myös Tenoja virtsainkontinenssin takia johtuen lukuisista synnytyksistä. Mut eipä vielä kertaakaan ole tullut saikku mieleen :D

Vierailija
9/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

burana + cyklokapron ja mulla verenpainetauti, johon lääkitys. Cyklokapronia otetaan tosiaan vaan silloin runsaina vuotopäivinä. Ei siis syödä jatkuvasti. Käynti gynekologilla olisi nyt paikallaan.

Vierailija
10/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon syyn takia.

Itsellä on toisinaan todella runsaat menkat, tulee hyytymiä ja todella hulahtaa kuin härän kurkusta.

Käytän kuukuppia ja sen lisäksi sidettä varmistamassa ja runsaimmillaan joudun käymään vessassa tunnin välein.

Vierailija
11/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan älyttömät kivut, johon ei ole vielä löytynyt mitään apua vuosien etsinnästä huolimatta. Käytännössä pari-kolme ekaa päivää menee sängyssä sikiöasennossa maaten.

Mä vuodan myös niin paljon, että imukykyisimmistäkin tamponeista tulee puolessatunnissa-tunnissa läpi.

Olen töissä kotisairaanhoidossa, eli suurimman osan ajasta kävelen paikasta toiseen, ja muuten olen asiakkailla fyysisesti raskaassa töissä ilman mahdollisuutta vessaan.

Kotonakin tuo vuoto yhdistettynä liikuntakyvyttömäksi tekevään kipuun on kauhea yhdistelmä, käytännössä mulla on "vaipat" jalassa ( eli semmonen iso imukykyinen pissasuoja mitä vanhukset käyttää, ei ihan vaippavaippa kuitenkaan) ja makaan pyyhepinon ja kroonikkovaipan päällä (kroonikkovaippa= sellainen muovitettu imukykyinen alusta, myös vanhushoidosta) koska en pysty kipujen takia ravaamaan vessassa. Siinä mä sitten makaan veressäni, itken ja toivon kuolemaa.

Pitkään söin pillereitä, joiden ansioista pystyin pitämään menkat vain kerran kolmessa kuukaudessa. Nyt kun on ehkäisy pois ja vauva yrityksessä, on vain kestettävä :(

Vierailija
12/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan älyttömät kivut, johon ei ole vielä löytynyt mitään apua vuosien etsinnästä huolimatta. Käytännössä pari-kolme ekaa päivää menee sängyssä sikiöasennossa maaten.

Mä vuodan myös niin paljon, että imukykyisimmistäkin tamponeista tulee puolessatunnissa-tunnissa läpi.

Olen töissä kotisairaanhoidossa, eli suurimman osan ajasta kävelen paikasta toiseen, ja muuten olen asiakkailla fyysisesti raskaassa töissä ilman mahdollisuutta vessaan.

Kotonakin tuo vuoto yhdistettynä liikuntakyvyttömäksi tekevään kipuun on kauhea yhdistelmä, käytännössä mulla on "vaipat" jalassa ( eli semmonen iso imukykyinen pissasuoja mitä vanhukset käyttää, ei ihan vaippavaippa kuitenkaan) ja makaan pyyhepinon ja kroonikkovaipan päällä (kroonikkovaippa= sellainen muovitettu imukykyinen alusta, myös vanhushoidosta) koska en pysty kipujen takia ravaamaan vessassa. Siinä mä sitten makaan veressäni, itken ja toivon kuolemaa.

Pitkään söin pillereitä, joiden ansioista pystyin pitämään menkat vain kerran kolmessa kuukaudessa. Nyt kun on ehkäisy pois ja vauva yrityksessä, on vain kestettävä :(

Mutta nuo kivuthan on ihan eri asia kuin pelkkä runsas vuoto.

Jos kipujen takia ei pääse edes sängystä ylös, on sairasloma paikallaan, koksa ei ole työkykyinen.

Jos ei viitti töihin lähteä sen takia että pitää käydä vessassa kerran tunnissa, mutta ei ole muuta vaivaa, pystyy hyvin olemaan töissä.

Ainakin päiväkodissa, kuten aloittajan tapauksessa.

Kotihoidossa on kyllä todella surkeaa tuo kun tulee vessahätä eikä käytössä ole vessaa, ei sitä ihan joka asiakkaan luona viitti mennä, vaikka tiettyjen asiakkaiden luona onkin vapaampaa =/

Vierailija
13/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitään lääkkeitä en hei haloo rupee sen takia ottaan. mä oon saikulla kun mä tahon. mä en pysty sen säryn takia tekeen töitä.

Vierailija
14/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri alkukesästä työterveyslääkärillä, joka lähetti minut gynelle. En ole vielä käynyt, mutta siellä oli tarkoitus miettiä hormonikierukkaa. Kammoan ajatusta kierukasta (huonoja kokemuksia). Siksi oli ihana kuulla, että voin ainakin ehdottaa ensin tuota lääkettä kokeiltavaksi.

Mun töissä on hankalaa (ei mahdotonta kuitenkaan) päästä riittävän usein vessaan. Työskentelen enimmäkseen miesten kanssa ja heille on vielä naiskollegoja hankalampi selittää näitä ongelmia: miksi ravaan vartin välein vessassa jonain päivänä ja joka kerta kuuluu suihkun ääni (se ikävä kyllä kuuluu työpaikan vessasta työhuoneisiin). Kerran olen kyllä pamauttanut, että mulla on pahat menkat, kun mun luultiin käyvän vessassa raskauspahoinvoinnin takia. Miesten ilmeet oli näkemisen arvoiset.

Vierailija
15/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitään lääkkeitä en hei haloo rupee sen takia ottaan. mä oon saikulla kun mä tahon. mä en pysty sen säryn takia tekeen töitä.

Nimenomaan migreenin takia. Saikkupäiviä on joskus puolet koko kuukauden työpäivistä, joskus saatan selvitä yhdellä-kahdella. Välillä ollaan tiputuksessa. Mulla ei oo mitkään lääkkeet toimineet, mutta ei tämän takia saa sairaseläkettäkään. Vittumainen tilanne kaikille, mutta minkäs teet?

Vierailija
16/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kanssa aivan kohtuuton vuoto toisen lapsen jälkeen. Gynellä rampannut mutta mitään vikaa ei ole eikä noita lääkkeitäkään antanut (ei edes kertonut niistä). Buranaa syön kipuihin eli jos heti kun tuntuu vatsaoireita tai tulee eka viiru housuihin nappaa buranan ja pitää huolen, että nappaa toisen parin tunnin päästä, selviän kivuttomana. Buranoita vedän sitten 2 ekaa päivää yhteensä ehkä 8-10. Ei vaikuta vuodon määrään.

Vuotoa tulee hulautellen niin, että kun nousen pöntöltä, saattaa tulla jo eka hulaus. Käytän vaippoja, siteet menevät alle puolessa tuninssa läpi, tamponit ja kuukupit eivät pysy. :( Vaipoilla pärjään puolisen tuntia, tunti on jo vaikeampaa. Olen opettaja ja meillä on 75 minuuttiset tunnit, joten vaikeaa on. Olen ollut vain kerran poissa runsaan vuodon takia, vaikka tästä vaivasta olen kärsinyt kohta vuoden. Pahimmat päivät ovat osuneet onneksi viikonloppuun (3 päivää vuoto on aivan järkyttävää) ja loma-aikoihin. Jos on lyhyt päivä, niin pärjään.

Kerran olin aamulla lähdössä töihin ja kun kolmannen kerran vaihdoin alusvaatteita ja housuja, kun hulahti aina suoraan vaipan ohi, jäin kotiin. MInulla on myös vuotopäivinä pahaa huimausta enkä uskaltanut mennä autonrattiin. Mitä tein kotona? Vuorasin tuolin pyyhkeillä ja ramppasin vessassa puolen tunnin välein, oksetti ja huimasi lopulta niin paljon, että makasin kolme tuntia vessan lattialla verilammikossa.

Ei se kotona olo ole mitään herkkua, vaikka moni niin kuvitteleekin. En tiedä myöskään, miksi oma gynekologini suhtautuu vaivaan vähättelevästi.Ei tosiaan ole myöntämässä sairaslomaa (enkä ole pyytänytkään), koska totesi heti, että mulla on vähän runsaammat ja kivuliaammat kuukautiset kuin monella muulla mutta että sellaista se naisen elämä on. Käski syödä buranaa, ja minähän syön.

Niin, ja vessa ei tosiaan jää kovin siistiin kuntoon, kun käyn siellä. Niitä hulahteluja saattaa ehtiä tulla pöntön reunalle ja jopa lattialle, vaikka kuinka yritän estää. Aina melkein täytyy siivota vessakäynnin jälkeen vessakin. Töissä siis menee älyttömästi aikaa tähän. Menkkapäivinä olen aina myöhässä, en vain voi sille mitään, kun vessassa on käytävä.

Vierailija
17/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä hormoniehkäisystä olisi sitten isommat ongelmat? "Makasin verilammikossa"

Kyllä mä kestäisin vaikka mitä mielialojen heittelyitä mieluummin.

Vierailija
18/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan miettisin, mistä tämä johtuu ja mitä sille voi tehdä.

Miten te kuvittelette, että erittäin runsas vuoto ja kovat kivut ovat normaaleja?

Kuinka teillä ei käy mielessä, että nyt on jotain pahasti vialla, eli voi olla jotain korjattavissa olevaa vikaa.

Toinen kumma on se, että kirjallisen varoituksen saa vessassakäynnistä, vaikka tupakalla saa käydä. Olen aina ollut sitä mieltä, että PAM on p**ska liitto, vai minkä alan työntekijöitä kaupan kassat ovat?

Vierailija
19/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntekijään terveys ei kestä olla töissä menkkojen aikaan. Ja siihen päälle normiflunssat ja muut.

Vierailija
20/56 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kiinni työterveystarkastuksessa ja mulle suositeltiin hormonikierukkaa ihan jaksamisen takia. Menkkojen aikana tuntui etten jaksa mitään.

Ikinä en ole saikkua hakenut vaan hommasin mirenan ja hemoglobiini ollut 140 siitä lähtien. Minulle ei myöskään ole sopinut e-pillerit eikä renkaat päänsäryn vuoksi mutta mirena antaa tasaisemmin hormonia niin päänsärkyä ei tule.