Tulipa tuosta mieleen, miten th tai lääkäri toteaa sairaspvän tarpeen jos syynä runsas menkkavuoto?
Itselläni on useinkin 1-2 ekaa vuotopäivää tod runsasta vuotoa ja wcssä saa hyppiä 1h välein ja siltikin saattaa tulla läpivuotoja:(
Nyt aloitan uudessa työpaikassa jossa vaaditaan heti 1 sairaspäivältä th todistus ja 3pvästä alkaen lääkärintodistus.
Mutta miten sitten se th toteaa tarpeeni olla kotona valumassa ja ramppaamassa vessassa?
Tutkii tamponini vai? ja mitä laittaa lappuseen selitykseksi tai mitä selitän pomolle?
Kommentit (56)
Tulin surulliseksi.
Jos miehillä olisi kuukautiset, se olisi tässä yhteiskunnassa täysin hyväksyttävä syy olla tekemättä yhtään mitään, olis varmaan olemassa kuukautisvapaat.
Oikeesti, tsemppiä kaikille teille, jotka yritätte pärjätä kamalien kuukautisten kanssa. Ihan oikeesti välillä kannattaa harkita, olisiko aihetta sairauslomaan, ja mitään kiveä ei kannata jättää kääntämättä parempien ratkaisujen toivossa...
Minä käyn nyt työssä eikä mulla ole enää kuukautisia minipillereiden ansiosta. Eipä muuten ole seksielämääkään. Uhraan vissiin avio-onneni sen vuoksi, ettei olisi kuukautisia, jotta voin mennä töihin.
Sitten vaan ramppaat vessassa tai hankit esim. hormonikierukan, joka vähentää vuotoja.
Ja esim kaikki liikkuminen ja nostaminen ym fyysinen puuhailu aiheuttaa niitä "holahduksia" eli vaikka olisin juuri vaihtanut tamponin niin saattaa pienenkin rasituksen myötä holahtaa aimosatsit verta housuun ja yli suojan.
Ja minä teen työtäni 0-3v lasten parissa joten..
Entäpä mahtuuko päähäsi ajatus ettei kaikki voi käyttää hormonaalisia keinoja mm ehkäisyssä tai muutenkaan? tuskin...
ap
Sitten vaan ramppaat vessassa tai hankit esim. hormonikierukan, joka vähentää vuotoja.
Ainhan ne 1-2 runsainta vuotopäivää ei osu työpäiville, mutta sitten kun osuu niin..
Eikä tässä elämässä ole kuin maksettava veroja (paitsi jos Monacossa asuu) ja kuoltava.
ap
Mulla on sama juttu mutta minkäs teet,töihin on mentävä
Kärsin myös ERITTÄIN runsaista kuukautisista. Minua ne eivät haittaa, koska voin hypätä vessassa vaikka 30 min välein, jos tuntuu vuotavan läpi, mutta esim. asiakaspalvelussa voipi olla aikamoisen noloa keikkua siinä ihmisten edessä housut verisinä.
Itse käytän ekat 24 h tamponia ja kahta yösidettä sillälailla peräkkäin pikkareissa. Silti vähintään tunnin välein on vaihdettava koko systeemi. Eipä onnistuisi kaikilla työpaikoilla, ei todellakaan.
Ajatelkaa vaikkapa opettajaa, joka verisenä selittää maailmanhistoriaa...
Olethan ap tietoinen siitä, että runsaita kuukautisvuotoja saa tehokkaasti vähennettyä lääkkeillä? Vuoto saattaa pienentyä jopa puoleen.
Tämän kanssa minä pärjään työpäivät. Opettaja olen, joten ihan koko ajan en voi vessassa hyppiä, mutta nämä lääkkeet riittävällä annostuksella parina ensimmäisenä päivänä ovat pelastaneet minut :) Ja tosiaan hormonaalinen hoito ei sovi minullekaan. 7kk koitin hormonikierukkaa ja vuoto oli ihan jatkuvaa. Mieluummin runsaampi vuoto kerran kuussa kuin jatkuva vuoto ympäri kuukauden.
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1893&i=MEDA_CYKLOKAPRON
Mutta on kyllä aika käsittämätöntä, jos joutuu joka kuukausi (tai vaikka joka toinen kk) olemaan pois töistä 1-3 päivää kuukautisten takia. Voi siinä tosiaan olla selittelemistä työnantajalle. Tähän vielä päälle flunssat, vatsataudit sun muut oikeat sairastelut niin poissaoloja kertyy mukavasti. Etkö voisi kertoa tilanteestasi työpaikalla, että pystyisivät järjestämään asian niin, että pääset käymään wc:ssä tarpeeksi usein?
Vaikka miten selittelette niin minusta kuukautiset ei ole syy olla pois töistä. Että haloo vaan itsellenne.
On varmaan mukavampi saikutella kotona 1 - 2 päivää kuussa kuin alkaa syödä jotakin lääkettä. Sitähän se ap tuossa kysymyksessään miettikin, tuleeko se lääkäri tarkistamaan tamponin (= saako saikun pelkällä sepittelyllä).
Ja vuoden ensimmäiset päivät kuin vesiputous. Mustat housut, kaksi sidettä, tampooni. E ole tullut edes mieleen että tuolla perusteella voisi olla töistä pois. En yhtään ihmettele kun joillekin kertyy saikkupäiviä jos tällaisistakin syistä ollaan kotona. Mä käyn siellä vessassa puolen tunnin/ tunnin välein
kipittää naistenhuoneeseen vaihtamaan suojaa ja huuhtelemaan vertä solkenaan vuotavaa alapäätä..
Terv.tuo jonka piti tänäaamuna vaihtaa 15min sisällä 3x pluskoon tamponi ja joka kerralla huuhdeltava alapää kun vuoto oli niin runsasta ja tuli hyytymiäkin.
Minä suosittelisin että kävisit nyt samantien jossain lääkärillä keskustelemassa ongelmastasi. Ainakin kävisitte läpi mahdollisia ratkaisuja. Sitten se näkyy ns. tiedoissasi, että olet koittanut löytää apua tilaasi. Runsaat kuukautiset ei ole kuitenkaan naurun asia, nimim. kokemusta löytyy.
Eikö teille runsaasti vuotaville ole ongelma veriarvojen lasku?
Luulisi tuohon jo tällä vuosituhannella jotain hoitoa löytyvän. Eri asia on se, jos joka tapauksessa tarvitsee jonkun "hyvän" syyn olla ajoittain poissa töistä.
Eikö teillä päin myydä kaupoissa semmoisia isoja siteitä, joita voi käyttää virtsankarkailuunkin?
Kai semmoisella jo muutaman tunnin pärjää.
tabuja sen vuoksi että max2vrk vuotaa kuin se kuuluisa esterin p...no, otan asiasta selvää ja keskustelen lääkärin kanssa, minulla on teini-iässä todettu krooninen verenpainetauti (erittäin suuri sukurasite äitini puolelta)joten se asettaa omat rajoituksensa mm veritulppariskiä kasvattaville lääkkeille kuten tuo mainitsemasi lääke ilm tekee..ja kun vielä hb-arvoni ovat aina korkeat eli 148-155 luokkaa..
Niin tosiaan 11, jos joutuisin töistä olemaan pois niin se ei se olisi 3pvää eikä varmastikaan joka kk vaan 1-2pvää ja silloin kun ne päivät osuvat arkipäiville..
ap
Noin terävää ja viiltävän upeata älykkyyttä ja perusteluja löytyy vain täältä AV-palstalta!
Ja piste.
Mun työpisteessä ei välttämättä ole edes vessaa ja töissä olen 4 tuntia vähintään putkeen. Tähän yhdistettynä niagaramenkat. Cyklokapronia en voi käyttää, koska mulla on ollut kaksi kertaa veritulppa.
Ratkaisu: 2 kertaa imukykyisin tamponi, jälkivuotoside ja pari buranaa. Auton penkin suojaksi on vanha sadetakki siltä varalta, että toppaukset pettää kotimatkalla. Työni on liikkuvaista, kyykistelyä, kävelyä, kantamista eli ponnistelua piisaa ja ikäviä holahduksen tunteita sen seurauksena. Menkkojen pari ekaa päivää on muutenkin ihan karsee olo, kun vatsa on sekaisin ja jopa peräreiän aluettakin kivistää.
Ei oo tullu mielenviereenkään hakea saikkua.