Mikä on kamalaa häissä? Avaudu tähän!
Hauku mitä vaan; joku vaatetus- asia, ehkä joku leikki? Rissaako tilavalinnassa jokin?
Missä tekee kohtalokkaan virheen?
Kommentit (116)
Kun mua ei kutsuttu miehen siskon häihin. Anoppi ei halunnut "hoitaa pikkulapsia häissä". Olisimme toki hommanneet heille hoitajan, jos minutkin olisi pyydetty.
Olen kerran matkustanut häihin 600km. Juhlapaikalla oltiin useassa eri tilassa, eikä kukaan toiminut seremoniamestarina, jotta olisi tiennyt, mitä milloinkin tapahtuu. Ruokaa oli varattu niin vähän, että me viimeiseksi noutopöydässä kävijät saimme vain pienet ruikaleet lautasellemme. Samoin kakku loppui kesken, joten sitäkään ei saanut riittävästi. Ainoa ohjelmanumero oli, kun jokaiselle kaadettiin kertakäyttömukiin n. 1 dl pahaa boolia, jolla nostettiin morsiusparin malja. Mitään muuta juotavaa ei sitten tarjottukaan. Ohjelmaakaan ei ollut, mutta boolin jälkeen kaaso laittoi metallimusiikkia soimaan (saatiin vanhempi väki poistumaan paikalta). Tämän jälkeen juhlakalut ja heidän läheisimmät ystävänsä kaivoivat Siwan muovikassit, joissa oli kaljaa ja siideriä ja alkoivat juopotella eväitään. Iltapalaa oli kai jossain vaiheessa ollut, mutta minä en ehtinyt saada kuin kylmenneen, pikkuruisen piirakanpalan. Tuli sellainen olo, että mitä minä siellä edes kutsuttuna tein, kun ei ollut kovin tervetullut olo.
ellei puolet vieraista ole rentoja ja avoimia. Yleensä myötähäpeä loistaa kauas meistä kankeista suomalaisista.
Ei kaikelle tavanomaiselle ja tuhat kertaa nähdylle. Ei odottelulle.
Tärkeintä on rentous ja hyvät tyypit.
Moni on jo sanonut että sokkeloinen juhlapaikka ei toimi. Hääparin kanssa eri huoneessa istuvat kokevat väistämättä olevansa ulkopuolisia ja todennäköisesti ne ohjelmatkin jää näkemättä. Monesti ihmiset istuvat kuitenkin siinä omassa pöydässään ja jaloittelu tapahtuu lähinnä vessaan ja tupakalle. Mutta voithan sä tietenkin elää siinä uskossa että sun häissä vieraat toimii jotenkin eri tavalla kuin muissa häissä...
vierailta ylipäätään valittaa (erityisesti ohjelmasta tai morsiusparin vaatteista!). Olen aina ollut iloinen kun minut on kutsuttu ja olettanut, että morsiuspari on tehnyt sellaiset häät kuin on halunnut - minun asiani on iloita heidän kanssaan eikä miettiä joka hetki omaa mukavuuttani. Jos morsiuspari haluaa leikkejä niin leikit katsotaan, piste.
Mutta yksi käytännön ratkaisu, mikä on kyllä lähes poikkeuksetta vieraille ikävä, on se jos vieraat on jaettu eri tiloihin syömään, ja ohjelma, puheet ym. tapahtuu "päätilassa". Mutta jos muuten täydellinen tila on tuollainen niin eihän sille mitään voi.
Sehän on ihan tyhmää jos ei näe tai kuule mitä muissa huoneissa tapahtuu. Ihan kuolleena syntynyt ajatus ja huonolla tuurilla joutuu jonkun sikatylsän perheen kanssa jonnekin viimeiseen nurkkaan ja menee kaikki ihan ohi.
Pitääkö kaikki puheet mennä kuuntelemaan toiseen huoneeseen ja tuleeko joku hakemaan kun jotain tapahtuu?
Tässä suurinpiirtein tärkeysjärjestyksessä pahimmat mokat:
- Juomat loppuvat. Ihan oikeasti, varsinkin kesähäissä. Kyllä viiniä pitää olla tarpeeksi. Muuten osa vieraista ramppaa lähibaarissa nopeilla kaiken aikaa.
- Pahaa pitopalveluruokaa. Palkatkaa kokki tai hyväksi todettu pitopalvelu. Tai tehkää itse. Laskekaa reilusti yläkanttiin, eikä mitään superpihiä 120 grammaa lihaa per vieras.
- Se, että koko homma pyörii morsiammen tai morsiammen äidin ympärillä. Kyllä se on sen sulhasenkin hääpäivä ihan yhtä lailla.
- Kuljetus jätetään järkkäämättä. Tosi kivaa kun pidätte bileenne jossain pöpelikössä, mutta ostakaa halvempi mekko daamille ja vuokratkaa edullinen bussikuljetus bileisiin ja pois.
- Maksullinen baari loppuillasta. Mikään ei ota päähän niin paljoa kun se, että on ehdoin tahdoin varattu joku tosi kallis ravintola häitä varten. Sitten vieraille tarjotaan alkuskumppa ja pari lasia viiniä ruuan kassa. Sen jälkeen aukeaa sikahintainen maksullinen baari. Hakekaa virosta viinaa tai ottakaa tarpeeksi lainaa.
- Kaikki boolit. Eiköhän noiden aika mennyt jo yläasteen kotihipoissa. Ei viinin tarvitse olla mitään 20 euron pulloja, mutta sitä Saarenmaa-Mehukattia kukaan oikeasti jaksa lipittää.
- Morsiammenryöstöt sun muut showt, jotka oikeasti aiheuttavat vain myötähäpeää kaikille.
- Se kun sulhaspari jää kännäämään omiin häihinsä sen sijaan että poistuisivat ajoissa takavasemmalle. Hotelliin siitä panemaan.
- Lahjalistat tai pankkitilin numerot kutsuissa. Aina yhtä tyylitöntä. Vieraat tuovat mitä tuovat, useimmiten tuovat jotain kuitenkin. Ei niitä bileitä kai lahjojen takia järjestetä.
- Pienet lapset, joiden annetaan melskata vapaasti. Päivätilaisuudessa on ihan ok, jos on järkätty joku pellen teltta jossa voi katsoa Muumeja, mutta mikä pakko niitä on vielä illalla roikuttaa väsyneinä kitisemässä. Aina voi palkata lapsenlikan tai sitten toinen vanhemmista voi lähteä aikaisemmin kotiin.
- Sen hääkuvan lähettäminen sitten vuotta myöhemmin. Niitä tippuilee tasaisena virtana postilaatikosta, ja tähän mennessä jokainen on lentänyt roskiin. Käyttäisitte nekin rahat mielummin vaikkapa häämatkaan tai ostaisitte vähän lisää juotavaa kemuihin.
- Morsiammet, jotka stressaavat sulhasen kavereiden juomisesta. Haloo, nyt ollaan Suomessa, ja kyllä kesähäissä saa ihan luvan kanssa vähän ottaa. Älytön ördäys nyt on aina hölmöä, mutta ei pienestä kännistä saa pahastua.
- Edellinen koskee myös tappelua. Mitkäs häät ne sellaiset ovat jossa ei hieman painita? Eri asia on sitten joukkotappelut tai jos poliisit joutuvat keskeyttämään juhlat mellakan takia.
- Paskasti järjestetyt polttarit, joissa ei olla jaksettu miettiä kunnon ohjelmaa. Kaikilla kiusaantunut olo ja ihmiset lipeää himaan jo ennen yhtätoista illalla.
- Ihmeelliset istumajärjestykset, joissa "sulhasen ja morsiammen vanhat kaverit voivat sitten tutustua". Varsinkin jos viinitarjoilu ei ole kunnollinen, niin varsin hiljaista ja tylsää siitä seuraa.
Tässä muutama ajatus aluksi...
Mautonta oli kun häät pidettiin morsiammen pikkuveljen 30-vuotissyntymäpäivänä. Pikkuveli olisi kuitenkin saattanut haluta niitä juhlia. Parilla kun oli jo monta yhteistä lasta, niin olisi voinut kuvitella, että olisi voinut löytyä muukin ajankohta.
Samaisissa häissä kävi myös sellainen moka, että viiniä oli tarkoitus olla kaksi kaatoa. Tarjoilijat kuitenkin täyttivät koko ajan vajaata lasia, ja viiniä virtasi. Häiden jälkeen morsian pyysi vieraita maksamaan viinistä. Oli satasen pulloja, mutta taisi jäädä maksamatta.
Yksissä häissä istuin toisen jämäkaverin kanssa samassa pöydässä. Meillä ei keskenään mitään puhuttavaa, oli aika tylsää. Voin vain kuvitella, että toisessa huoneessa olevalla voi olla aika tylsät kemut.
No sää ei ole morsiusparin vika. Kannattaa vähän itsekkin ottaa selvää hääpaikasta ja säästä. Sää vain on sellanen kuin se kulloinkin on.
Vau. Kännäämäänkö sinä ressukka häihin menet. Sekö on tärkeintä häissä. Minusta on kohtuutonta vaatie että hääpari tarjoaa ollenkaan alkoholia häissään. Hääjuhla on hääparin juhla. Ja kyllä se niin on että hääpari itse päättää mitä häissään tarjotaan. Jos hääpari on sitä mieltä että häissä riittää ruokaviini ja mieto pooli niin sitten riittää. Ja on jopa todella, todella törkeää alkaa juoda omaa varastoa. Vaikka se kuuluukin junttihistoriaan.
Ainut suuri ongelma häissä on se että hääpari kutsuu henkilöitä jotka ei kuitenkaan nauti samoista asioista kuin he itse. Kannattaa kutsua sellaiset häävieraat paikalle joilla on samat arvot ja elämänkatsomus. Edes sukulaisuus ei aseta kutsupakkoa.
Pääasia on ettei mun tarvitse enää IKINÄ olla jonkun kädettömän morsmaikun kaaso ja lähteä lauantaisin tiimariin kumirenksuostoksille ku se kädetön emäntä ei itse osaa.
Häistä kivoimia ovat olleet kaverihäät vaikkapa kesäpaikassa. Tatuoidut merenneitoasuiset bitchmorsiamet ovat hirveitä. Ja säälittäviä. Hyvissä häissä on bändi, tunnelma katossa ja riittävä tarjoilu. Eikä sitä porukkaa tarvita kuin meren mutaa. Ja morsiamenryöstö - jaiks miten vanha vitsi. ENKÄ halua katsoa polttarikuvia. t vittuuntunut jolla oli tässä eräänä kesänä 7 ??!!! hääkutsua. Kun laskee, kuinka monta viikonloppua kesässä on...
Minua on häirinnyt vain odottaminen. Kaksissa häissä oli puitteet kunnossa, kaikki oli kaunista ja paljon oli mietitty yksityiskohtia, mutta... toisissa häissä ensin ajettiin kirkosta juhlapaikalle n. 30km. Sitten odotettiin kuvauksissa käyvää morsiusparia puolitoistatuntia juhlapaikalla. Sitten odotettiin ruokaa. Sitten odotettiin jotain muuta. Saimme miehen kanssa kakut ja kahvit mukaan, sillä meidän piti jo lähteä yhdeksältä ajamaan kotiin päästämään lapsenvahti omaan kotiinsa. Siis yhdeksältä illalla oli kakkukahvit!
Minua ei haittaa, jos ei ole alkoholia tarjolla eikä haittaa jos ruoka on pahaa. Syön aina ennen juhlia kotona tai hotellissa. Odottaminen vain on oikeasti aika tuskaista, varsinkin, jos ei tunne ketään muita juhlaväestä.
1.leikit
2.pitkät puheet
3.pitkä odottelu
4.rahalahjan pyytäminen
5. jumalanpalvelus
Muuten, "hyvissä häissä on bändi ja tunnelma katossa" ja muut vaativat vieraat: onko käynyt mielessä että tunnelman tekee monta seikkaa, myös se, miten vieraat suhtautuu? Kaikkia ei voi miellyttää, joten suosittelen menemään seuraaviin juhliin sillä mielellä, että ei odota liikaa ja pitää itse huolen viihtyvyydestään.
Tästä ketjusta tulee vaikutelma, että kukaan ei pidä mistään asiasta häissä. Mitä siellä sitten pitäisi tehdä?
Mielestäni hyvissä häissä on tyylikäs orkesteri ja tanssia ja morsiamen isä ja muutkin pitävät kunnollisia, ajateltuja puheita. Mielellään pöytiintarjoilu. Morsiuspari istuu (pää)pöydän päässä, ei erikseen muista kaukana.
Lapsille on leikkinurkkaus. Maisemat ovat kauniit. Kesällä voi tanssia ulkona.
Se, jos hääparilta kysellään "Milloin tulee vauva?" tai "Koskas niitä lapsia tulee?". Inhottavinta on, jos tällaisella kysymyksellä saatetaan hääpari suuren hääyleisön edessä noloon tilanteeseen.
Olin viime kesänä häissä, jotka pidettiin upeassa kartanossa järven rannalla. Sää suosi, ruoka oli hyvää, kaikki meni muuten ok, mutta... tuollaisessa kartanossa suuri määrä ihmisiä oli jaettu syömään ja istumaan eri saleihin ja huoneisiin. Joihinkin mahtui kuusi ihmistä, joihinkin 12.
Minä ja mieheni jouduimme huoneeseen neljän muun ihmisen kanssa. Heistä kukaan ei tuntenut toisiaan, eikä edes halunnut tutustua. Pari sanaa vaihdettiin säästä. Olemme ihan sosiaalisia ihmisiä ja yritimme pitää keskustelua yllä siinä onnistumatta. Me kerroimme, mikä suhde meillä oli hääpäriin (olen morsiamen serkku), ja oletimme muidenkin kertovan oman suhteensa. Kukaan ei sanonut mitään.
Serkkuani ja sulhasta näimme onnitellessa ja poislähtiessä. Kaaso ei ehtinyt tulla meidän huoneeseemme kertomaan, että ohjelma, kakunleikkaus tai puhe alkaa.
Oli kuin olisimme olleet jossain randomravintolassa syömässä.
Onpas väki perusnegatiivisia. Kaikki mättää häissä ja jo kutsutuksi tuleminen on loukkaus. Tai ainakin siltä vaikuttaa..
Jos häät ketuttaa, niin miksi ihmeessä niihin menette? Itse en ainakaan haluaisi häihini yhtäkään ihmistä, jonka mielestä kaikki mikä juhlien eteen on tehty on perseestä. Eikö ideana ole juhlimassa kahden rakastuneen yhteiselämää ja nauttia positiivisesta tunnelmasta? Eikö tässä maailmassa jo moni asia ole tarpeeksi paljon viturallaan ilmankin asioiden väenväkisin negatiiviseksi vääntämistä?
Ja miksi ne hääleikit on niin kamalan noloja ja kamalia? Ilman ohjelmaako siellä pitäisi olla ja peukoloita pyöritellä? Siitäkin on jo valitettu. Ne häät eivät ole järjestetty vieraiden halujen mukaan vaan ihan sen mukaan miten hääpari haluaa itse asioiden menevän. Jos toisen tarjoama ruoka ja mahdollinen juomakin jo herättää ketutusta, niin pitäisikö mennä itseensä? Eikai ne tarjoilut nyt sentään koko homman tärkein asia ole? Jos etukäteen jo vituttaa lähteä, niin jääkää kotiin.
Millä oikeudella kukaan arvostelee toisen tärkeää päivää ja parin tekemiä ratkaisuja? Miltä itsestänne tuntuisi, jos järjestäisitte juhlia jonne olette kutsuneet teille tärkeitä ihmisiä ja nämä ihmiset haukkuisivat juhlanne täysin?
Joopa joo. Eipä suomalaiset osaa kuin valittaa ja kaikesta on löydettävä jotain paskaa.
No, tähän ketjuun ap (=tuleva morsian) nimenomaan pyysi valittamaan!
Itse olen samaa mieltä kuin moni muukin että ruokailu monessa eri huoneessa ei toimi. Ei vaan toimi.
mites jos ne leikit on sellasia joihin ei tartte edellyttää vieraiden osallistumista, niissä olis vähän vedetty jotain uutta mausteeksi?
Leikistä tulis ohjelmanumero, välttämättä ei edes huomaa katsovansa tehtyä ohjelmaa. Pari tälläistä jäynää olisi mielessä. Näihin laittaa muksut tekijöiksi eikä vieraat siis hoksaa kuin viime sekunnilla että oli kyse ohjelmasta..
ap