Kotiäidit eivät lue kirjoja (eivätkä ole muutenkaan kovin älykkäitä)
Tulipa tuossa eräässä mammaporukassa puhe, että suurella osalla heistä ei ole kirjahyllyssä kirjoja vaan pulloja, valokuvia ja muuta alttarikrääsää. Kyselin, että missä ne kirjat sitten säilytetään, niin vastaus oli että eivät he lue. Olivat oikein huvittuneita siitä ajatuksesta, että he nyt istuisivat sohvannurkassa kirja nenän edessä!
Ennen äitiytymistä en ole koskaan ollut porukassa, jossa kenelläkään muulla kuin itselläni on kirjahylly, jossa on kirjoja. Poikkeuksia tietyisti on, mutta ne ovat harvassa.
Kommentit (83)
Meidän äiti ainakin lukee ja aika paljonki ja on lukenu aina, ihan sillonkin kun on ollu lapset vauvoja ja taaperoita.
Meidän isä lukee paljon enemmän kuin teidän isä. :D Alkuperäinen tarkoitukseni oli vain ihmetellä, miten paljon on immeisiä, jotka eivät lue edes sitä viittä kirjaa vuodessa eikä heillä ole kirjahyllyä, jonne olisi kerääntynyt edes muutamaa kirjaa.
Tällä ei kuitenkaan ole paljon tekemistä koulutuksen kanssa. Tai oletettavasti tohtori lukee enemmän kuin siivooja, mutta tällä välillä onkin sitten kaikenlaisia lukijoita, myös niitä siivoojia jotka lukevat.
ap
Vain muutamia kymmeniä kirjoja saa itselläni olla. Näihin sitten kuuluu kaikki se ammattikirjallisuus. Jos ostan itselleni uuden kirjan, saa entinen mennä kiertoon.
Luen noin kaksi romaania, puolikkaan ruonoteoksen, yhden aikuisten sarjakuva-albumin, tietokirjan viikossa. Nykyään siis luen todella vähän, mutta aika ei riitä enempään.
Meillä on suvun kesken seuraava tapa: laitetaan listaan ne uutuuskirjat, mita kukin tahtoo lukea. Joku varaa ne kirjat sitten aina hieman eri kirjastoista (esim. yliopistola, kaupungilta, mökkipaikkakunnalta jne). Se joka saa kirjan laittaa siittä vinkkiä muille. Sitten luetaan se uutuuskirja siinä 2vk laina-ajassa niin, että ainakin 6 henkilöä ehtii sen kirjan lukemaan. tällä systeemillä myös ne uutuuskirjat saa kohtalaisen nopeasti luetuksi eikä mene rahaa edes niihin varausmaksuihin suuremmin. Kun kirja on luettu, niin muut voivat peruuttaa varauksensa.
ärsyttävää on myös, että kerätään kirjoja (ja kirjahyllyjä) kuin niiden olemassaolo jotenkin todistaisi omistajansa olevan älykäs ja fiksumpi kuin muut. Huoh.
On olemassa kirjoja, jotka on pakko hankkia omaksi saadakseen ne lukea. Esim. uutuudet, joita voi jonottaa jopa toista sataa lukijaa tai ne, joita kirjastosta ei yksinkertaisesti löydy. Toisaalta meillä on hyllyssä myös kirjoja, jotka tulee luettua uudelleen säännöllisin väliajoin. Myös ammattikirjallisuutta on pakko olla omasta takaa molemmilla.
Uskoisin kyllä, että jos oikeasti lukee, niin kyllä niitä kirjoja vaan tulee joskus ostettua omaankin hyllyyn.
ap
Kirjastoa suosivia, jotka nauttivat vaikka hyvistä dekkareista ei lasketa. Pitää olla kirjahyllyssä kalliita juhlapainoksia Seitsemästä veljeksestä vähintään.
Niitähän saa aina kirjastoista. Eri asia sitten on, että jos löytää jonkin ei-niin suositun kirjailijan kirjan, niin niitä ei sitten kirjastosta aina saakaan.
Mutta ne klassikot kannattaa todellakin antaa kirjaston säilyttää.
perinteisiä klassikoita? Aleksi Kiveä, Juhani Ahon romaanit, Runebergia, Väinö Linnaa, Kalevala, Eino leinon ja Pentti Saarikosken runoja, Sinuhe Egyptiläinen ja paljon muita suomalaisia klassikoita. Luulin, että kaikilla on, mutta ilmeisesti olen väärässä. Ulkomaisista on Dostojevskia, Remarqueta jne. Kansainvälisiä klassikoita.
Itse olen lääkäri ja silti luen jonkun verran myös kaunokirjallisuutta vaikkakin oman erikoisalan kirjallisuutta pitäisi lukea koko ajan. Mies on juristi ja lukee aika paljon dekkareita. Lapsille luetaan vähintään joka ilta ja molempien lasten huoneissa on myös kirjahyllyt lasten kirjoille. Missä te muut säilytätte lasten kirjoja?
..enkä tuntenut itseäni yhtään tyhmemmäksi kuin varsinaisia opiskelijoitakaan.
Kirjastoa suosivia, jotka nauttivat vaikka hyvistä dekkareista ei lasketa. Pitää olla kirjahyllyssä kalliita juhlapainoksia Seitsemästä veljeksestä vähintään.
Itsekin käytän kirjastoa.
ap
Ei kai kukaan oikeasti ole niin tyhmä, että tekee ihmisten älykkyydestä päätelmiä sen perusteella, onko heillä kirjahylly vai ei tai onko kirjahyllyssä kirjoja vai ei? Mä en voi uskoa tätä todeksi.
Kukaan tuskin arvaa mun koulutusta ja ammattia.
Nuorempana ja ennen lapsia luin helposti tuon verran kuukaudessa, jopa viikossa, vaikka kävinkin töissä. Nyt lasten kanssa en ehdi. Minulla on myös toinen epämiellyttävä piirre tullut lasten myötä: en kykene lukemaan kovin raskaita kirjoja tai näen painajaisia loputtomiin. Toisin sanoen lähinnä hömpällä mennään eteenpäin.
Juuri sain yhden historiallisen romaanin luettua kahdessa päivässä, mutta oli aurinkoiset säät ja laitoin lapset vesiämpärin kanssa pihalle läträämään. Kesälomalla ehtii edes vähän. Taitaa oikeasti olla toinen kirja tänä vuonna. Ensimmäisen luin loman alussa (Hietamiehen Tarhapäivä). Olen aloittanut neljä kirjaa tässä puolen vuoden aikana mutta yhtäkään en ole saanut loppuun. Takana on todella rankka vuosi töissä. Ehkä ensi vuosi olisi parempi?
Meillä on muuten isot kirjahyllyt, ja on niissä noita mainittuja klassikoitakin (jotka jopa olen lukenut), mutta pääsääntöisesti olen viime vuodet lukenut kevyitä dekkareita, hömppäromantiikkaa esim. Keyes, Kinsella ja fantasiakirjoja. Oksasen Puhdistuskin jäi kesken. :(
äiti ja ollut nyt siis 10 vuotta putkeen kotona. Olenko kotiäiti? Ammattini on kuitenkin äidinkielen opettaja ja satun pitämään myös lukemisesta:) Luen vähintään pari kirjaa kuussa.
Vai tarkoitetaanko tässä jotain kotiäiti forever -tyyppiä. Sellaisia en itse tunnekaan.
äiti ja ollut nyt siis 10 vuotta putkeen kotona. Olenko kotiäiti? Ammattini on kuitenkin äidinkielen opettaja ja satun pitämään myös lukemisesta:) Luen vähintään pari kirjaa kuussa.
Vai tarkoitetaanko tässä jotain kotiäiti forever -tyyppiä. Sellaisia en itse tunnekaan.
Kotiäiti tarkoittaa sellaista ihmistä, joka ei ole äitiyslomalla eikä vastaavasti tee työtä vaan on kotona lapsen kanssa. Jos sulla ei ole virkaa/ tunteja joita teet, niin olet kotiäiti, kuten minäkin. Koulutukseltani olen FM, mutta niin moni muukin KOTIÄITI. Työstatukseni on työtön.
Hoitovapaalla olen löytänyt kirjat uudelleen!!
Olen ollut putkeen kotona 5 vuotta ja nuorimmaisesta olen vielä kotona.
Lapset menee illalla todella aikaisin nukkumaan ja mulla on ihan rutiinina, että telkkarin jälkeen kömmin sänkyyn ja luen kirjaa puoli tuntia tai tunnin. Kun yksi kirja päättyy, aloitan välittömästi toisen kirjan. Luen joka ikinen ilta. Olen löytänyt aivan ihania uusia kirjasarjoja jne. Mikään ei ole ihanampaa kuin viimetteeks lukea sängyssä kirjaa.
varsinkaan mihinkään kirjahyllyihin. Älykäs ihminen kierrättää myös kirjat.
Väittäisin, että kyseessä on ihan se, että osa lukee ja osa ei, siis en usko, että syy on juuri siinä kotona olemisessa vaan persoonasta. Kuinkahan moni työssäkäyvä lukee kirjallisuutta? Itse olen kotiäiti ja seuraan uutisia, kirjallisuutta yms. melkoisen valveutuneesti, ei siihen kotiäitiys ole vaikuttanut.
Muutenhan se lukuharrastus olisi aika wt:tä.
tyhmiä ihmisiä? Itselläni ainakin on kaksi akateemista tutkintoa ja töissä esimiesasema, lapsia on kolme. En jaksa enää kotiäitinä ollessani lukea kamalasti kirjoja, kun työssäollessani luen sitäkin enemmän.
en siis kotiäiti sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta äitiyteni myötä en ole saanut luetuksi yhtäkään kirjaa! En väsymykseltäni kertakaikkiaan jaksa keskittyä lukemiseen. Iltaisin olisi aikaa lukea, mutta senkin ajan surffaan häpeäkseni av:lla tai vaihtoehtoisesti selailen hajamielisesti sisustuslehtiä. Muuhun eivät kognitiot tällä hetkellä riitä, toivottavasti tilanne muuttuu vielä joskus.
17 vuotta, olen lukenut satoja ja satoja kirjoja (proosaa, runoja, tietokirjallisuutta)ja olen ollut kotiäitinä siihen asti, että jälkikasvuni saavutti kouluiän. Yleistäminen on syvää harhaa; poikkeukset eivät vahvista sääntöjä, vaan todistavat sääntöjen yleisen mahdottomuuden av-palstalla(kin). Se, miltä sinusta tuntuu, kun katsot toista ihmistä, läheistäkin (ihailet, kadehdit, vähättelet, suurentelet, vihaat, rakastat, kieltäydyt tuntemasta), on vain sinun egoasi, ei likimain/lähipitäen totuus. Tässäkin tapauksessa kannattaisi katsoa peiliin: mikä on se syy, että saa sinut kuvittelemaan kotiäidit tyhmiksi ja sivistymättömiksi. Haluatko itse päteä, olla korkeammalla? Etkö tunne heitä? Tunnetko itsesi? Mikä kismittää? Mikä tekee ihmisestä hyvän, paremman tai malliesimerkin muille?
Kilpailla nyt siitä, kuka lukee eniten ja fiineintä kirjallisuutta. Saati kenellä on pisimmät kirjahyllyt :-) Noi kaksi Boknäs-mammaa oli kyllä ihan parhaimmat! Mutta kyllä tuo Dostojevskiä ja Pentti Saarikosken runoja kirjahyllyssään hautova lääkärikin veti pointsit kotiin.
Provo tai ei, vastaanpa kumminkin :)
Totta on kyllä se, että kun lapset oli pieniä, ei ollut aikaa lukea, tai ärsytti kun joutui aina keskeyttämään.
Omia kirjoja ei ole kuin pari riviä, kirjasto sitäkin kovemmalla käytöllä. Keskimäärin pari kirjaa viikossa. Laidasta laitaan luen, fantasiasta vanhoihin klassikoihin.
Telkkaria en katso lähes koskaan, uppoudun mielummin itse mielikuvitusmaailmaan.
Nykyään en siis ole kotiäiti, vaan osa-aika töissä, nuorin aloittaa koulun syksyllä.
Muistan jo kolmannella luokalla lukeneeni Arto Paasilinnat läpi. Muistan myös, kun luokkakaveri piti varmaan 5lk esitelmän Viisikoista, ja mä olin, et apua kun noloa, voiks joku lukea noita lastenkirjoja vielä! :D
Meidän äiti ainakin lukee ja aika paljonki ja on lukenu aina, ihan sillonkin kun on ollu lapset vauvoja ja taaperoita.