Talojen suunnittelusta ihmettelyä..
edelleen moni tuttava rakentaa taloa eikä suunnitella esim takkapuille mitään suojaa/varastoa/liiteriä ja sitten ne takkapuut pinotaan talon seinää vasten (kauhean näköistä ja homehduttaa talon seinän).
Pihaan ei suunnitella minkäänlaista valaistusta ja sitten syksyllä valittavat kun pihassa ei voi olla kun on niin pimeää.
niin pienet terassit että siihen mahtuu juuri ja juuri pihakalusteet mutta niiden ympärillä edes ei ole mitään tilaa.
Tuleeko teille mieleen jotain epäkohtaa joka tuntuu toistuvan kun ihmiset rakentavat talojaan?
Kommentit (39)
jotka päättivät jättää tuulikaapin ok-talosta pois, koska eivät kerrostalossakaan sellaista tarvinneet? :-D
Saattaa kylmään vuodenaikaan tulla sitä ikävä, kun viimaa puskee suoraan sisään, vaikka kuinka nopeasti puikahtaisi ovesta.
Läheskään kaikissa suurtenkaan talovalmistajien suosituissa talomalleissa ei ole tuulikaappia. Meidänkään taloomme ei sellaista tule - tosin meidän on mahdollista myöhemmin halutessamme tehdä sisääntulokuistiimme seinät, eli varaus "tuulikaapille" on.
Joka tapauksessa ahdas tuulikaappi on minusta todella epäkäytännöllinen ja ahdistava. Usein se on niin pieni, ettei siihen mahdu kuin yksi ihminen kerrallaan, eikä mitään kunnon säilytystilojakaan ole. Siinä sitten sisääntulijat törmäilevät toppatakeissa toisiinsa ja aukovat ja sulkevat ovia, ei kiitos. Mieluummin kolme sekuntia kestävä viima sisälle.
Sellainen isompi sisääntulokuisti kunnon säilytystilalla on sitten eri juttu.
jotka päättivät jättää tuulikaapin ok-talosta pois, koska eivät kerrostalossakaan sellaista tarvinneet? :-D
Saattaa kylmään vuodenaikaan tulla sitä ikävä, kun viimaa puskee suoraan sisään, vaikka kuinka nopeasti puikahtaisi ovesta.
nykyovet pitää kylmää hyvin.
t. tuulikaapittoman kodin asukas
tontti 439 neliötä, rakennusoikeutta 250 neliötä
Tiivistä ja matalaa, harvassa paikassa annetaan tontille noin paljon rakennusoikeutta. 0,20-0,30 on pääkaupunkiseudulla varsin tavallista, 0,20-0,25 lienee tavallisempaa kuin 0,30.
tilasivat rakennusvaiheessa takan kaksioon ylimääräisenä ja se rakennettiin. Ja piippu on .... makkarin vaatekaappeissa. Eli kun avaa makkarissa vaatekaapin pariovet niin siellä onkin piippu ja pienet hyllyt molemmin puolin. Aivan älytön kun säilytystilaa ei ole muutenkaan ja erilaisia takkoja on pilvin pimein tarjolla.
Meillä on tehty noita pikkuhiljaa. Tuskin ne ennenkään on liiterit, terassit ja pihavalot tulleet samantien uuden talon pihaan.
jotka päättivät jättää tuulikaapin ok-talosta pois, koska eivät kerrostalossakaan sellaista tarvinneet? :-D Saattaa kylmään vuodenaikaan tulla sitä ikävä, kun viimaa puskee suoraan sisään, vaikka kuinka nopeasti puikahtaisi ovesta.
Omasta 2 talon kokemuksesta voin kertoa ettei se tuulikaappi ole mitään muuta kuin lisäovia eteiseen! Ei ole tarvittu 4 lapsen kanssa eikä tarvita edelleenkään. Kylmä ei ole tullut ja ovi on ollut tarpeeksi tiivis.
Nykyisessä talossa on 20 m2 halli johon ulko-ovi aukeaa, ihanaa tulla valoisaan korkeaan tilaan suoraan ulkoa:D Ei mitään pimeää kopperoa täynnä kuraisia kenkiä....
3 taloa suunnitteleva (edelleen ilman tuulikaappia)
Kuistia on tuulensuojaksi ja eteinen on niin iso, että mahtuu lastenvaunutkin työntää sisäpuolelle.
Tuulikaapin tarkoitus on lämmitystekninen. Kerrostaloissa oleellisempi, pitäisi toimia siten ettei sen kumpikin ovi ole koskaan yhtä aikaa auki. Eli ulos lähdettäessä kaikki mahtuvat ensin tuulikaappiin ja vasta sitten ulko-ovi avataan eikä sisäilma pääse talvella jäähtymään niin voimakkaasti. Jos tuulikaappi on niin pieni etteivät kaikki kerralla lähtevät tai saapuvat sinne helposti mahdu, sillä ei ole mitään virkaa.
Miksi maksaa talon suunnittelusta arkkitehdille ja sitten vielä insinöörille, joka "tarkistaa" pystyykö arkkitehdin taidepläjäystä rakentamaan ja tekee taloon rakennepiirrokset? Taloudellisempaa on etsiä suunnittelupuolen insinööri ja saat kaikki samasta paikasta.
Hukkatilaa: käytävät turhat aulat yms ja liian ähän säilytystiloja isoissakin taloissa.
Uritetut terassilaudat, jotka keräävät uriin kaiken paskan. suora sähkölämmitys, liian olemattomat räystäät ja matalat sokkelit. tässä muutamia talon koko ikään vaikuttavia seikkoja.
Itse olemme huomioineet nämä kaikki seikat ja talo on hyvässä hapessa yli 30 v vanhanakin.
- vessa keittiön viereen
- isoon taloon (yli 4 huonetta) vain 1 vessa
- vessanpytyn ympärille ei jätetä tilaa vaan on lavuaari suussa tai kyynärpäät rullatelineen päällä
- usein rullateline on selän/kyynärpään takana
- puulattia keittiössä, takaan että homehtuu
- sauna keskellä taloa, ja taas home kasvaa
- ikkunaton sauna, joka ei koskaan kuivu kunnolla
- suihkukopissa vain puoli metriä tilaa
- keittiössä hella metrien päässä leikkuutasosta ja/tai pesualtaasta
- isossa keittiössä pienen pieni pesuallas, johon ei mahdu edes 1 iso kattila
- tv-pistokkeet vastapäätä ikkunallista seinää --> aurinko paistaa tv-ruutuun
- keittiöön ei mahdu kunnon pöytää
-kylpyhuoneesta ovi huoneeseen jossa kokolattiamatto
- keittiössä kattolamppu paikalla, jonka alle pöytä ei mahdu
- pikkuvessassa kokolattiamatto (haisee kuselle alta aikayksikön kun lattiaa ei voi pestä)
ainakin saunan osalta.Meillä puulämmitteinen sauna keskellä taloa j se keskus hormi pitää talvella koko talon lämpöisenä ja kuivana. Nimenomaan ulkoseinän vieressä sauna lämmittä harakoita ja sähkösauna varsinkin tulee kalliiksi. Kiva öämmittä oman metsän pu8illa sauna n 3kertaa viikossa ja talo täysin terve, ja ikää 35 v(talolla)jne...
tuon lainauksen sisään tuo asia(terv.30)
että osa ihmisistä edelleen rakentaa talon aivan päin persettä tontille. Esim. meidän kylässä on yksi talo, jossa on iso terassi pohjoisen puolella. Arvatkaa miksi sitä terassia ei käytetä koskaan. Olen itse asunut lapsuuteni talossa joka on huonosti aseteltu ilmansuuntiin nähden, ja osaan siksi varoa itse tekemästä vastaavia mokia.
Kunnan rakennusmääräykset edellyttävät tietyn sijoittelun tontille.
Kaava-alueilla ei saa rakentaa niin kuin itse haluaa.
Minä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi talotyömaalle tehdään se liiteri/varasto vasta sitten, kun talo on valmis ja sittenkin vasta kun on pakko. Suunnitteluvaiheessa jo pitäisi ottaa huomioon varasto-/tallirakennuksen sijainti ja rakentaa se ensin. Sen jälkeen olisi kaikille työkauluille säilytyspaikka ja suunnittelusta riippuen pieni taukotila tekijöille, ennenkuin talossa on katto paikallaan. Talon edetessä ei sitten tarvitsisi kaikkia työkaluja ja telineitä säilyttää talon sisällä, jolloin ovat jatkuvasti jonkin työvaiheen edessä.
En kyllä koe kollegoiden mokista kollektiivista vastuuta, mutta totuus on että kustannuspaineet tulevat yleensä rakennuttajan suunnalta. Kokoon pitää saada enemmän kuin mahtuu, ja siellä lienee enemmän syytä kuin suunnittelijoiden osaamisessa. Pientaloista aika pieni osa on muuten arkkitehtien suunnittelemia, olisiko edes 10%? Luultavammin Suomessa alle 5% on korkeakouluarkkitehtien suunnittelemia, kerrostaloissa sitten jo enemmistö.
Sinällään asuntosuunnittelun laatu varsinkin pientaloissa ja vuokrakerrostaloissa puistattaa minuakin, mutta kun siitä ei makseta niin paljon että pätevät sillä itsensä kunnolla elättäisivät. Jos ei olla valmiita maksamaan arkkitehdeille talon koko suunnittelusta edes yhtä paljon kuin kiinteistövälittäjälle asunnon myymisestä, on todettava että "sitä saa mitä tilaa".
Meidän kerrostaloasunnon on suunitellut ihan arkkitehti. Tiedän sen, koska olen ollut häneen yhteydessä, sillä en vaan tajua miten hän on ajatellut että tähän asuntoon sijoitetaan huonekalut. Hän lupasi laittaa minulle tällaisen piirustuksen tulemaan, odotan sitä edelleen, 4 vuotta myöhemmin.
Arkkitehti on ollut kovin nerokas, kun suunitteli huoneen joka on nimeltään makuhuone, mutta sinne ei mahdukaan sitten paljon muuta kun 1 hengen sänky.
Ikkunat on niin isot että niitä ei voi avata noin vaan että saisi pestyä, vaan ennen sitä pitää suunilleen tyhentää puoli kämppää siitä edestä.
Mitä tulee omakotitaloihin, minä aina ihmettelen sitä että miksi astianpesualtaita laitetaan vaan se yksi pikkuruinen, onhan se soma ja kaunis, mutta ei mitenkään käytännöllinen.
vaikka joku näki sen ongelmaksi monessakin kohtaa.
Mua kummeksuttaa että isossakin talossa, jossa on vaikka 4 makkaria, on postimerkin kokoinen olohuone Hädin tuskin mahtuu oma perhe sinne, entäpä vieraat.
vaikka joku näki sen ongelmaksi monessakin kohtaa. Mua kummeksuttaa että isossakin talossa, jossa on vaikka 4 makkaria, on postimerkin kokoinen olohuone Hädin tuskin mahtuu oma perhe sinne, entäpä vieraat.
kuin talopaketeissakin. Onneksi on itse suunnitellut talot niin ei tarvitse murehtia mokia eikä kökkiä ahtaasti... oh 40m2 ja k+rt 30m2. Olohuoneessa pöydän ääreen mahtuu toistakymmentä syöjää, keittiössä 6-10.
se kolmatta suunnitteleva
tontti 439 neliötä, rakennusoikeutta 250 neliötä