Ei hyvää päivää.. Teinistä ja sinisistä hiuksista.
Miehen tytär muutti meille ja eilen saapui -- äitinsä oli antanut värjätä hiukset SINISEKSI.
Kiva, tyttö on menossa lukioon ja muuttanut nyt vasta pääkaupunkiseudulle.
Uusien kavereiden saanti ollut muutenkin vaikeeta, koska ei ole mitenkään sosiaalinen tapaus.
Sanoinkin, että värjään hiukset vaikka mustiksi, mutta noilla ei lukiota aloita.
Musta oma äiti tekee kiusaa omalle tyttärelleen ja exälle (kielsi värjäämästä).
Pitääkö eka tehdä värinpoisto noihin hiuksiin??
Kommentit (152)
No sori nyt vaan mut en voi mun narsismille mitään. Se vaan nyt sattuu kutittaan mun persettä jos jollain on siniset hiukset. Mur.
No sori nyt vaan mut en voi mun narsismille mitään. Se vaan nyt sattuu kutittaan mun persettä jos jollain on siniset hiukset. Mur.
Sain kesällä ryöpyn niskaani, jotan aattelin päivittää kuulumiset.
*Tyttö ei herää itse aamuisin, isän pitää herättää 2h, ja silloinkaan ei ole varmuutta lähteekö kouluun.
*pelaa yöt
*mangacafee ei kiinnostanut
*koulussa ei kavereita
*väittää, ettei koulussa ole kasvisruokaa
*ei päässyt elämänhallintakurssia läpi. Kyseessä siis lukion kurssi, jossa keskustellaan teinejä koskettavista asioista (ei puhunut siellä. Sanoi ihan sama ja emmä tiiä ja joo)
*huonon ihon takia lääkärissä kävi ja lääkäri soitti perään ja ehdotti NuPoliin menoa
*ei syö monipuolisesti, vaikka joka päivä tehdään hänelle erikseen kasvisruoka
*ei suostu tiskaamaan, pelkää likavettä
*ei imuroi
kävi joululoman aikana kerran kaupassa, muuten istui huoneessaan
*olimme laivalla, ei suostunut poistumaan edes hytistä, pyysi vaan tuomaan karkkia hänelle
*Musiikin kokeesta 8, numero 6, koska ei suostunut laulamaan
Olen huolissani. Kuraattorille mennyt viestiä isän toimesta. Itse en ole asiaan puuttunut.
Jos tätä kaikkea nimitätte normaaliksi 17-vuotiaan arjeksi, niin saanen olla eri mieltä.
Tyttö on tärkeä minulle ja ihan sama mitä te minusta ajattelette. Olin syystä huolissani.
Kerrotko, miten olen hirviö? Olemalla huolissani tytöstä?
Huom: isän kanssa hoitaa asioita, minä EN puutu mitenkään.
yrittää olla vähän avarakatseisempi?
Kiva että yrität saada tyttöä aktivoitumaan, mutta sitä nyt ei satu kiinnostamaan kuin ne omat jutut.
Asiat saattaa muuttua ajan myötä, turha sitä tuputtaa omia näkemyksiä hyvästä teini elämästä.
Ajat on erialiset kuin silloin kun itse olit teini. Voi olla sosiaalinen, esim. netissä, eikä ole pakko kaveerata koulukavereitten kanssa jos ne ei ole yhtään samanhenkisiä.
Sain kesällä ryöpyn niskaani, jotan aattelin päivittää kuulumiset.
*Tyttö ei herää itse aamuisin, isän pitää herättää 2h, ja silloinkaan ei ole varmuutta lähteekö kouluun.
*pelaa yöt
*mangacafee ei kiinnostanut
*koulussa ei kavereita
*väittää, ettei koulussa ole kasvisruokaa
*ei päässyt elämänhallintakurssia läpi. Kyseessä siis lukion kurssi, jossa keskustellaan teinejä koskettavista asioista (ei puhunut siellä. Sanoi ihan sama ja emmä tiiä ja joo)
*huonon ihon takia lääkärissä kävi ja lääkäri soitti perään ja ehdotti NuPoliin menoa
*ei syö monipuolisesti, vaikka joka päivä tehdään hänelle erikseen kasvisruoka
*ei suostu tiskaamaan, pelkää likavettä
*ei imuroi
kävi joululoman aikana kerran kaupassa, muuten istui huoneessaan
*olimme laivalla, ei suostunut poistumaan edes hytistä, pyysi vaan tuomaan karkkia hänelle
*Musiikin kokeesta 8, numero 6, koska ei suostunut laulamaanOlen huolissani. Kuraattorille mennyt viestiä isän toimesta. Itse en ole asiaan puuttunut.
Jos tätä kaikkea nimitätte normaaliksi 17-vuotiaan arjeksi, niin saanen olla eri mieltä.
Tyttö on tärkeä minulle ja ihan sama mitä te minusta ajattelette. Olin syystä huolissani.
Tyttö kuulostaa masentuneelta. Siniset hiukset olivat siis tuskin ongelman perimmäinen syy.
mekin mietimme..
Isä ollut joustava ja ymmärtäväinen, nyt häneltäkin loppuu voimat tämän asian kanssa.
mekin mietimme..
Isä ollut joustava ja ymmärtäväinen, nyt häneltäkin loppuu voimat tämän asian kanssa.
En siis voi tietenkään satavarmasti sanoa, koska en tyttöä tunne, mutta oon tuntenut todella monia masentuneita teinejä, ja nuo jutut on tyypillisiä. Esimerkiksi mun sisko on just tollanen, lukittautuu huoneeseensa, pyörii vaan netissä, ei jaksa tehdä mitään, mikään ei kiinnosta. Erona vaan se, että siskoni on jo 20 vuotta. Masennus hänellä alkanut teininä. Eli jos tässä on kyseessä masennus, tehkää jotain nyt, eikä vasta sitten, kun tyttö on VUOSIA istunut siellä huoneessaan yksin, eristyksissä ulkomaailmasta.
Kannattaa miettiä tarkkaan, miten tyttöä asian kanssa lähestytte. Olen siis itsekin ollut masenutunut teini (joo, lapsuus mulla ja siskolla meni aika perseelleen), ja mua ainakin ahdisti, jos mua hiillostettiin asiasta. Tytölle saattaa olla vaikeaa myöntää asiaa itselleen tai muille.
Tsemppiä! Ja toivotaan, että jos tyttö on masentunut tai mitä vaan, pääsee tuosta yli, eikä käy niin kuin siskolleni.
Ensi viikoksi on sovittu kampaaja. Tyttö haluaa samanpituiset hiukset kuin minulla ( itse ehdotti ja kysyi, olisiko ok).
Tänään käytiin vaatteet läpi ja eipä tytöllä paljoa ollut vaatteita mukana. Ehdotettiin, että mennään ennen koulua vaateostoksille, ei kuulemma kiinnosta.
Kerroin Manga-cafeesta, sinne mennään joku päivä. Otan muitakin ideoita vastaan.
Ollaan kierrelty pelikauppoja ja tyttö ostanut muutaman pelin omilla rahoillaan.
Hiukset jäävät siniseksi, tosin kampaaja saa ne värjätä siistiksi, samoin kiva leikkaus niin varmaan on ihan kivannäköinen. Mustia hän ei kuulemma halua missään nimessä.
Ollaan käyty hankkimassa tytölle kirjastokortti ja lainattu kasa Mangakirjoja, jotka tosin jo nyt luettu. Huomenna uudestaan.
Ollaan pelailtu lautapelejä koko perheen voimin. Omasta mielestä ihan ok mennyt.
Ensi viikoksi on sovittu kampaaja. Tyttö haluaa samanpituiset hiukset kuin minulla ( itse ehdotti ja kysyi, olisiko ok).
Tänään käytiin vaatteet läpi ja eipä tytöllä paljoa ollut vaatteita mukana. Ehdotettiin, että mennään ennen koulua vaateostoksille, ei kuulemma kiinnosta.
Kerroin Manga-cafeesta, sinne mennään joku päivä. Otan muitakin ideoita vastaan.
Ollaan kierrelty pelikauppoja ja tyttö ostanut muutaman pelin omilla rahoillaan.
Hiukset jäävät siniseksi, tosin kampaaja saa ne värjätä siistiksi, samoin kiva leikkaus niin varmaan on ihan kivannäköinen. Mustia hän ei kuulemma halua missään nimessä.
Ollaan käyty hankkimassa tytölle kirjastokortti ja lainattu kasa Mangakirjoja, jotka tosin jo nyt luettu. Huomenna uudestaan.
Ollaan pelailtu lautapelejä koko perheen voimin. Omasta mielestä ihan ok mennyt.
Vaateostoksista, voihan se olla että innostuu vielä.
jos hän ei itse halua? Se on meinaan pahoinpitely, jos sen väkisin tekee. Ja nalkuttamalla siihen pakottaminen on pahimman laatuista henkistä pahoinpitelyä.
Miksi et voi antaa tytön olla? Kaikki mahdolliset ennakkoluulot on kyllä tasan tarkkaan vain sun omassa päässä.
Ennen koulun alkua hänen hiuksensa värjätään ruskeiksi.
on siinä, pitääkö teini itse värjäystä onnistuneena?
Jos ap:n tytärpuoli pitää siitä, mitä peilissä näkee, miksi lopputulosta pitäisi korjata?
Itselläni oli joskus teininä epäonnistuneen värjäyksen tuloksena vihreät hiukset ja muut oppilaat pilkkasivat että onko pääsi homehtunut vai mitä on tapahtunut? Vanhemmilta ei tippunut rahaa uuteen hiusväriin joten eräs kampaajakaveri värjäsi ne veloituksetta ruskeiksi. Mä olisin toivonut että vanhempia olisi kiinnostanut sen verran että olisivat rahoittaneet uuden värin.
sinun tarvitsee teinin hiusten väriin puuttua?
Siksikö kun lapsi ei ole riittävän sosiaalinen?
On aivan normaalia että teinit värjäävät/leikkaavat hiuksiaan eri tavalla kuin aikuiset. Teini-ikähän on juuri sitä hulvatonta kokeilemisen aikaa.
nimenomaan nuo värit eivät tee halvan näköiseksi, vaan niistä tulee usein mielikuva, että ihmisellä on jokin oma tyyli, vahva itsetunto,
Itse olen huomannut, että ne jotka joutuvat ulkonäöllään shokeeraamaan, ovat usein hyvinkin heikkoja itsetunnoltaan. Kenties hyvin ujoja tavallaan ja yrittävät sitten ulkokuorella luoda persoonaa itselleen, kun eivät muuten saa itseään näkyväksi.
Ja voihan sininen tukka ollakin hyvin toimiva "keskustelunavaus" teinien kesken. Apna antaisin siis olla toisen rauhassa.
Mä oikeesti vihaan ap:ta! Miten sä voit olla noin ääliö?!?! Miten siniset hiukset ja kaverittomuus on milläänlailla toisistaan riippuvaisia? Ei kai tommoselle hirmulle kukaan teini kerro mitään oista asioistaan tai kavereistaan. Älä latista sitä tyttöä, anna sen elää!
et voi olla tota mieltä. Mä näen työssäni viikottain kuinka vanhemmat antavat pilata teinien hiukset just näillä sinisillä tai pinkeillä väreillä. Ja nyt en tarkoita hiusten rakennetta vaan sitä kauheata haalistumista. Mikään EI ole niin kamalaa kuin haalistunut väri. Onneksi aina välillä saan asiakkaan pään käännettyä ja valitsemaan oikeasti tyylikkään vaihtoehdon. Mä maksan mielelläni lapseni hiustenpidennykset, rakennekynnet sekä ripset mutta ikinä en antais laittaa shokkiväriä päähän edes ilmaiseksi.
Älä ihmeessä äitipuoli sotkeennu teinin hiuksiin. Missä museossa olet kasvanut, kun et tajua, että paras ase murkkujen pelleilyjen nuuduttamiseen on täydellinen myönteisyys.
Likka on kovan paikan edessä joutuessaan a) Helsinkiin, jossa on vain hirveitä snobeja (muun suomen asukkaiden näkemys) ja b) uuteen kouluun.
Ei teidän luokse muuttokaan ole helppo asia.
Sinihiuksisia teinejä on ollut ja tulee olemaan niin kauan kuin teinejä ja hiusvärejä, eikä sinun despootinelkeesi asiaa auta, pahentaa vain.
Sääliksi käy tyttö parkaa, on todennäköisesti fiksumpi monella tapaa kuin äitipuolensa.
Mä oikeesti vihaan ap:ta! Miten sä voit olla noin ääliö?!?! Miten siniset hiukset ja kaverittomuus on milläänlailla toisistaan riippuvaisia? Ei kai tommoselle hirmulle kukaan teini kerro mitään oista asioistaan tai kavereistaan. Älä latista sitä tyttöä, anna sen elää!
et voi olla tota mieltä. Mä näen työssäni viikottain kuinka vanhemmat antavat pilata teinien hiukset just näillä sinisillä tai pinkeillä väreillä. Ja nyt en tarkoita hiusten rakennetta vaan sitä kauheata haalistumista. Mikään EI ole niin kamalaa kuin haalistunut väri. Onneksi aina välillä saan asiakkaan pään käännettyä ja valitsemaan oikeasti tyylikkään vaihtoehdon. Mä maksan mielelläni lapseni hiustenpidennykset, rakennekynnet sekä ripset mutta ikinä en antais laittaa shokkiväriä päähän edes ilmaiseksi.
Hiukset ovat vähiten tärkeä asia ihmiskehossa: ne ovat kuollutta sarveiskudosta ja kasvavat uudelleen.
Sinä ja tuo äitipuoli sotkette nyt erittäin turhia ja typeriä mutta myös ensiarvoisen tärkeitä seikkoja keskenään:
Hiukset kasvavat ja uusiutuvat, mutta tytön psyyken kolhiminen jättää ikuiset arvet. Jos ja kun hän on vielä ujo, hänellä on pakko olla suojamaski selvitäkseen koulun ja perheen vaihdosta. Antakaa hiusten sinertää, eiköhän tuo ohi mene kun hän huomaa, ettei muillakaan ole - tai sitten on, jolloin hän teki aivan oikean ratkaisun sopeutuakseen uuteen ympäristöön.
Jos hiukset haalistuvat, niin mitä sitten? Eivät ne siltikään pilalla ole. Epäsiistit ja rumat voivat olla (jonkun mielestä), mutta eivät pilalla.
Ap:n teinin tilanteessa on nyt edetty hienosti, minun mielestä. Tyttö saa pitää siniset hiuksensa ja oman tyylinsä. Kun löytyy oikeanlainen vaatekauppa, voi tyttöä alkaa uudet vaatteetkin kiinnostaa.
Jos tässä on kyse masennuksesta, tytön kavereitta jääminen ei johdu hiuksien väristä, vaan masennuksen aiheuttamasta saamattomuudesta ja vetäytymisestä. Hiusten väriin (tai muutenkin ulkonäköön) puuttuminen ja niiden arvostelu saattaa vain pahentaa tilannetta, jos tyttö kokee, että ei tule hyväksytyksi minkäänlaisena, kenenkään silmissä. Eli siis jos sanotte tytölle, että "sut hyväksyttäis paremmin, jos sulla olisi ruskeat hiukset", metsään menee. Tuo nimenomaan kielii siitä, että TE ette hyväksy häntä omana itsenään.