Ei hyvää päivää.. Teinistä ja sinisistä hiuksista.
Miehen tytär muutti meille ja eilen saapui -- äitinsä oli antanut värjätä hiukset SINISEKSI.
Kiva, tyttö on menossa lukioon ja muuttanut nyt vasta pääkaupunkiseudulle.
Uusien kavereiden saanti ollut muutenkin vaikeeta, koska ei ole mitenkään sosiaalinen tapaus.
Sanoinkin, että värjään hiukset vaikka mustiksi, mutta noilla ei lukiota aloita.
Musta oma äiti tekee kiusaa omalle tyttärelleen ja exälle (kielsi värjäämästä).
Pitääkö eka tehdä värinpoisto noihin hiuksiin??
Kommentit (152)
eli mihin viiteryhmään nyt viittaat? Omalla tytölläni oli lukion alussa turkoosit hiukset ja "viitehryhmäksi" valikoitui paikalliset sairaalan ylilääkärin tytär ja ison kauppaketjun johtajan tytär, jotka kaikki kirjoittivat keväällä hyvät yo-paperit ja lähtevät syksyllä opiskelemaan kauppa- ja lääketiedettä (siis 1 kauppa- ja 2 lääke-).
Tyttöni muutti perheineen toiselta puolelta Suomea uuteen kotikaupunkiinsa, puhui kummallista murretta ja oli varmaan ap:n mittapuun mukaan kaikin tavoin outo.
Ei nuoret tuijota hiusten väriä, heitä kiinnostaa se, mitä on pään sisällä. Ulkoisia merkkejä tuijottavat vain kateelliset vanhat ämmät kuten ap.
Itse olen täysin samoilla linjoilla kanssasi. Kiusaamista tapahtuu aivan kummallisista syistä ja mielestäni tuo sinitukkaisuus on kiusaajan silmissä varsin "pätevä" syy ottaa tyttö silmätikuksi.
aikuisten keskuudessa tätä varmaan tapahtuukin, onneksi nuorilla on toisenlainen asenne elämään. Jos sitäpaitsi jos jotain tekee jonkun mieli kiusata, niin se syy kaivetaan mistä tahansa, ei sinisestä tukasta. Eikä kukaan sitäpaitsi kiusais sinitukkaista, koska sinitukkainen osoittaa olevansa vahva persoona kun on uskallusta olla oma itsensä...
Uskon että hän saa kavereita lukiossa.
Nuorella on joku pohjoismainen kieli suomenkielen lisäksi hallussa, joten voi tätä kauttakin saada ystäviä.
Tyttäreni lukiossa vaihtarit saa aina kavereita. Heitä autetaan sopeutumaan. Jos nuorella on hieman vieras korostus se herättää mielenkiintoa ja häneen halutaan tutustua.
Voisit löysätä sitä nutturaa.
Vaikka mustat ja sinisiä raitoja? Tyttö saisi pitää omaa päätään asiassa ja sä mielenrauhan.
Kuinka moni oikeesti tyytyy siihen, että lapsella on kavereita netissä. Ihmisiä, joita ei olla nähty, ja joiden olemassa olosta ei voida olla edes varmoja.
Musta on tärkeää saada myös face-to-face kontakteja, eikä juosta karkuun, kun joku puhuu tai kysyy jotain.
Musta sinitukkaset ja muunkin väriset hiukset on ok, kuhan heitä ei kiusata. Ihmiset on niiiiin JULMIA NYKYÄÄN ja varsinkin, jos toinen ei ole tottunut suomalaisiin tapoihin.
Ihmeellistä, että olen paha äitipuoli sen takia, koska tosiaan ainoa asia, josta olen huolissani on tytön kaverisuhteet.
Sorry, meidän taloudessa ei istuta 24/7 tietokoneella tai pelikoneella. Musta se ei ole tervettä.
Haluan tytölle myös OIKEITA kavereita, jotka elävät tässä maailmassa. Kukaanhan meistä ei voi olla varma, kuka siellä linjan toisella puolella on..
Nettikavereita on mm. Ausseista. Kaikille epäilijöille tiedoksi; Tyttö ja minä olemme erittäin läheiset. Tyttö luottaa minuun ja arvostaa mielipidettäni. Olen hänelle puhunut asioista, joita hänen äitinsä ei ole nähnyt tarpeellisiksi. Olen kannustanut häntä eri juttuihin, ja tukenut tänne muutossa. Minä loin häneen uskoa, että hän saa itse päättää, missä asuu kun on täyttänyt 16 vuotta. En hänelle pahaa toivo. Päinvastoin. Hänellä tulee olemaan paljon töitä lukion suhteen. Ei ole koskaan opiskellut suomeksi suomalaisessa koulujärjestelmässä. Viimeiseksi haluaisin, että hänellä on paineita kaverisuhteissa. Minusta elämää pitää olla netinkin ulkopuolella.
olisit heti sanonut, että teinillä on kavereita, mutta sinä et heitä hyväksy vaan vaadit, että ryhtyy perusnyhkeröksi tai pissisblondiksi, molempia kun lukiosta löytyy. Vaadit lasta muottiin, jonka sinä teet pohtimatta sitä, että juuri noin asetat lapselle isompia paineita kuin kukaan muu.
Ehkä ensin löysäät nutturaasi ja myönnät itsellesi, että teini ei sinulle kelpaa kuin tiettyyn muottiin tungettuna. Sen jälkeen mietit, miten saisit lapsen lukion sijaan ammattikouluun, jossa opiskelu ei aseta yhtä isoja paineita, joten teinille jää aikaa elokuville, keilaamisella ja bailaamiselle. Lukiossa kun ne heikoimmat oppilaat aika usein käyttävät vapaa-aikaansa opiskeluun, mutta sitähän sinä et aio sietää.
Kuinka moni oikeesti tyytyy siihen, että lapsella on kavereita netissä. Ihmisiä, joita ei olla nähty, ja joiden olemassa olosta ei voida olla edes varmoja.
Musta on tärkeää saada myös face-to-face kontakteja, eikä juosta karkuun, kun joku puhuu tai kysyy jotain.
Musta sinitukkaset ja muunkin väriset hiukset on ok, kuhan heitä ei kiusata. Ihmiset on niiiiin JULMIA NYKYÄÄN ja varsinkin, jos toinen ei ole tottunut suomalaisiin tapoihin.
Ihmeellistä, että olen paha äitipuoli sen takia, koska tosiaan ainoa asia, josta olen huolissani on tytön kaverisuhteet.
Sorry, meidän taloudessa ei istuta 24/7 tietokoneella tai pelikoneella. Musta se ei ole tervettä.
Haluan tytölle myös OIKEITA kavereita, jotka elävät tässä maailmassa. Kukaanhan meistä ei voi olla varma, kuka siellä linjan toisella puolella on..
Entä jos ne asiat jotka ovat tytöstä tärkeitä ovat eri asioita? Tytöllä on oikeus pitää itselleen tärkeitä asioita tärkeänä ja elää omaa elämääsi. Hänen ei tarvitse elää sellaista elämää jonka sinä haluaisit hänelle. Jos hän on erilainen kuin muut paikkakuntansa nuoret, netistä löytää helposti samanhenkisiä ja sitä kautta niitä samanhenkisiä löytyy varmasti myös kotoa läheltä.
Kasva aikuiseksi ap!
valmiita kompromisseihin, kuten olen sanonuty. Mustat raidoilla ihan ok, kuhan ne tehty hyvin.
Emme ole hirviöitä mieheni kanssa.
Olenkin miettinyt, että juuri hänen muutto tänne toisi kiinnostusta ja hän saisi kavereita. Hänellä ei ole koskaan ollut face-to-face kavereita.
"Vanhassa" kodissa hänet huijattiin ostamaan herkkuja ym. "kavereille" -- antoi DS-pelejä ja koruja, kun pyysivät..
Kuinka moni oikeesti tyytyy siihen, että lapsella on kavereita netissä. Ihmisiä, joita ei olla nähty, ja joiden olemassa olosta ei voida olla edes varmoja. Musta on tärkeää saada myös face-to-face kontakteja, eikä juosta karkuun, kun joku puhuu tai kysyy jotain. Musta sinitukkaset ja muunkin väriset hiukset on ok, kuhan heitä ei kiusata. Ihmiset on niiiiin JULMIA NYKYÄÄN ja varsinkin, jos toinen ei ole tottunut suomalaisiin tapoihin. Ihmeellistä, että olen paha äitipuoli sen takia, koska tosiaan ainoa asia, josta olen huolissani on tytön kaverisuhteet. Sorry, meidän taloudessa ei istuta 24/7 tietokoneella tai pelikoneella. Musta se ei ole tervettä. Haluan tytölle myös OIKEITA kavereita, jotka elävät tässä maailmassa. Kukaanhan meistä ei voi olla varma, kuka siellä linjan toisella puolella on..
Se on sun ongelma. Saa lapselleen haluata ystäviä, mutta ihan järjetöntä on, että yrität pakottaa tytöstä sen näköisen ja oloisen, millaisia ystäviä hänelle haluaisit. Aivan järjetöntä, luuletko että tytöstä tällä tavoin kehittyy kypsä ja fiksu aikuinen, jolla on hyvä itsetunto? Ei todellakaan.
Jos tyttö tahtoi siniset hiukset, on hänellä vielä toistaiseksi sen verran itsetuntoa jäljellä, että voi näyttää siltä miltä tahtoo. Ei sellaisia sinitukkia kiusata. Sitä harmaavarpusta, jonka pakotat olemaan joku muu, mitä on, kiusataan paljon todennäköisemmin.
Olet varmasti provo, ei kukaan ovi olla noin pihalla tästä maailmasta, ja taivaallisen tyhmä.
Kuinka moni oikeesti tyytyy siihen, että lapsella on kavereita netissä. Ihmisiä, joita ei olla nähty, ja joiden olemassa olosta ei voida olla edes varmoja. Musta on tärkeää saada myös face-to-face kontakteja, eikä juosta karkuun, kun joku puhuu tai kysyy jotain. Musta sinitukkaset ja muunkin väriset hiukset on ok, kuhan heitä ei kiusata. Ihmiset on niiiiin JULMIA NYKYÄÄN ja varsinkin, jos toinen ei ole tottunut suomalaisiin tapoihin. Ihmeellistä, että olen paha äitipuoli sen takia, koska tosiaan ainoa asia, josta olen huolissani on tytön kaverisuhteet. Sorry, meidän taloudessa ei istuta 24/7 tietokoneella tai pelikoneella. Musta se ei ole tervettä. Haluan tytölle myös OIKEITA kavereita, jotka elävät tässä maailmassa. Kukaanhan meistä ei voi olla varma, kuka siellä linjan toisella puolella on..
niin uskon, että lapsi ei saa yhtäkään kaveria, koska sinä olet olemassa. Torppaat kaiken alkuunsa, ja teinit huomaavat sen hyvin äkkiä. Lapsi jää sinun vuoksesi äärettömän yksinäiseksi!
Kai tiesit, että lukiossa on atk-luokka ja sieltä pääsee rupattelemaan niiden kavereiden kanssa, joita sinä et hyväksy.
hyväksyttekö tosiaan, että lapsellanne ei ole kavereita kodin ulkopuolella, ainoastaan netin kautta???
Rauhoitu hyvä ihminen. Anna ajan kulua ja kaverisuhteet syntyy luonnostaan ei sinun pakottamana.
Tyttö menee lukioon ja todennäköisesti hän saa seuraa jo ensimmäisestä päivästä alkaen.
Jos ei ole aiemmin Suomessa asunut miten olisi voinut vielä kavereita hankkia. Taidat olla todella typerä. Jos on käväissyt täällä viime kesänä rippileirillä (kestää viikon tai pari) ei siinä ajassa solmita kovin syviä suhteita.
Sovitaanko niin että postaat asiasta vaikka sitten kun sitä lukiota on käyty kuukauden päivät.
Koeta saada omat lapsesi ymmärtämään että uudella tulokkaalla on äiti ja heidän perheessä on ollut erilaiset säännöt hiustenvärjäämisen suhteen mitä teillä on.
Kun perheeseen muuttaa uusi henkilö asetelmat muuttuu jonkin verran ihan väkisin ja kaikilla on sopeutumista.
Mietin sitä että opettajana olet mitä ilmeisemmin sitä autoritääristä lajia.
valmiita kompromisseihin, kuten olen sanonuty. Mustat raidoilla ihan ok, kuhan ne tehty hyvin. Emme ole hirviöitä mieheni kanssa. Olenkin miettinyt, että juuri hänen muutto tänne toisi kiinnostusta ja hän saisi kavereita. Hänellä ei ole koskaan ollut face-to-face kavereita. "Vanhassa" kodissa hänet huijattiin ostamaan herkkuja ym. "kavereille" -- antoi DS-pelejä ja koruja, kun pyysivät..
ne vanhan kodin kaverit taisi olla just niitä vaalea-ruskea-hiuksisia? Oon aika varma.
valmiita kompromisseihin, kuten olen sanonuty. Mustat raidoilla ihan ok, kuhan ne tehty hyvin. Emme ole hirviöitä mieheni kanssa. Olenkin miettinyt, että juuri hänen muutto tänne toisi kiinnostusta ja hän saisi kavereita. Hänellä ei ole koskaan ollut face-to-face kavereita. "Vanhassa" kodissa hänet huijattiin ostamaan herkkuja ym. "kavereille" -- antoi DS-pelejä ja koruja, kun pyysivät..
voihan ola, että tyttö ei osaa valita sinulle kelpaavia kavereita, joten mene ihmeessä ensimmäisiksi viikoiksi kouluun mukaan. Teette tytön kanssa vaikka ihan listan niistä tytöistä, joiden kanssa kannataa kaveriksi ryhtyä. Sitten järjestät teillä kotona kivat tyttökutsut, pyjamabileet, joissa olet mukana neuvomassa tyttösi siitä, miten kaverit valitaan. Varmasti listan kutsutut tytöt tulevat ilolla teille ja ryhtyvät ystäviksi tytöllesi, kunhan hänellä ei ole sinisiä hiuksia!
Ennen sitä käytte kaupassa valitsemassa vaatteita, jotka ovat sinun mielestäsi teinille sopivia. Hyviä merkkejä ovat varmaan Gerry Weber ja Voglia. Laatua ja tyyliä.
tietoisesti töissä kaukana omasta asuinpaikastaan.
Ihan tiedoksi, että talouden muiden lasten (miehen ja mun) kavereiden mielestä olen tosi reilu ja kiva äiti..
Mulle on ihan sama kuinka huutelette ja lynkkaatte. Mulla on omat syyt, miksi olen huolissani.
Ja tosiaan, mä enkä mieheni hyväksy, että kaverit on vaan netin kautta (joista ei ees tiedetä mitään). Meille saa tulla pelailee ja viettää aikaa ja sitä toivotaan..
Itse olen täysin samoilla linjoilla kanssasi. Kiusaamista tapahtuu aivan kummallisista syistä ja mielestäni tuo sinitukkaisuus on kiusaajan silmissä varsin "pätevä" syy ottaa tyttö silmätikuksi.
aikuisten keskuudessa tätä varmaan tapahtuukin, onneksi nuorilla on toisenlainen asenne elämään. Jos sitäpaitsi jos jotain tekee jonkun mieli kiusata, niin se syy kaivetaan mistä tahansa, ei sinisestä tukasta. Eikä kukaan sitäpaitsi kiusais sinitukkaista, koska sinitukkainen osoittaa olevansa vahva persoona kun on uskallusta olla oma itsensä...
Mua on kiusattu 15v lähtien ja vielä nykypäivänäkin aikuisoppilaitoksessa hieman erilaisen tyylin takia. Pilkkaamista tapahtuu ja tapahtui päivittäin ja ikää on tälä hetkellä 20 vuotta.
Toisaalta kaksipiippuinen juttu. Oikea kaksipäinen miekka, sillä kiusaamisesta huolimatta en vaihtaisi tyyliä jossa viihdyn ja tunnen olevani elementissäni.
hyväksyttekö tosiaan, että lapsellanne ei ole kavereita kodin ulkopuolella, ainoastaan netin kautta???
ja tällä viikolla muuttanut Suomeen. Ihmettelisin jopa, jos olisi ehtinyt ystävystymään jonkun kanssa kesken muuton. Erittäin tärkeänä pitäisin, että suhteet vanhoihin kavereihin säilyvät netin välityksellä.
tietoisesti töissä kaukana omasta asuinpaikastaan. Ihan tiedoksi, että talouden muiden lasten (miehen ja mun) kavereiden mielestä olen tosi reilu ja kiva äiti.. Mulle on ihan sama kuinka huutelette ja lynkkaatte. Mulla on omat syyt, miksi olen huolissani. Ja tosiaan, mä enkä mieheni hyväksy, että kaverit on vaan netin kautta (joista ei ees tiedetä mitään). Meille saa tulla pelailee ja viettää aikaa ja sitä toivotaan..
ja jos tuleekin, niin nauramaan sinulle ja uhkakuvillesi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Autoritarismi
Autoritarismi tarkoittaa enemmän tai vähemmän diktatuurista hallintotapaa vastakohtana ihmisten itsemääräämisoikeuteen perustuvalle demokratialle.
Jos se tyttö ei tahdo niitä ruskeatukkaisia mitäänsanomattomia hiirulaisia ystävikseen? Tai jos se ei tahdo pintaliitäjäbimboja vaaleine tukkineen ystäviksi?? Ja mitä sitten kun olisi esittänyt bimboryhmässä jotain muuta kun itse oikeasti on ja saanut sun mieliksesi niistä ystäviä, sittenkö olisi saanut värjätä tukan siniseksi ja olla oma itsensä? Eipä varmaan paljon kavereita enää jää, ja toisakseen koulun muut oppilaat ihmettelee, mikä eukolle tuli kun yhtäkkiä muuttui. Eli TODELLAKIN, kannattaa olla OMA ITSENSÄ, ja nuorilla siihen itsenään oloon kuuluu myös ulkoiset seikat. Jos oikeasti tahdot tytön parasta, vie tyttö kampaamoon, värjäätte hiukset vaikka tummansinisiksi (=upea), hyvä leikkaus, ja sen jälkeen vaatekauppaan ostamaan kunnon mangarytkyt, niin on tyttö valmis lukioon.