Olen ihan burnoutin partaalla. Kertokaa kaikki vinkit kuinka helpottaa tätä oloa nopeasti
Niin ettei se burnout ehtisi iskeä.
Ongelmana on lähinnä se, että mulla on tällä hetkellä monta erittäin mielenkiintoista asiaa työnalla ja mun kaikki valveillaoloaika menee niitä ajatellessa ja tehdessä. Niitä ei ehkä ole liikaa, mutta ne vie silti kaiken aikani, kun en osaa irtaantua niistä. En harrasta enää mitään liikuntaa, en näe ystäviä, en käy ruokakauppaa kummemmassa paikassa, syön huonosti ja nukun huonosti. Aamusta iltaan vain istun koneella. Nyt alkaa olo olla sellainen, että kohta napsahtaa. Stressaa, että saanko asiat tehtyä ajallaan, vaikka saan kyllä, kun ei ole edes kiire. Silti se stressaa. Miten mä nyt puhallan tämän pelin poikki ennen kuin olen jossain hullujenhuoneella?
Kommentit (16)
Vähennät tekemisiä ja varaat aikaa myös liikunnalle, levolle ja syöt terveellisesti ja säännöllisesti. Eipä siihen oikein muuta keinoa ole.
Suljet sen koneen. Laita kellon soittamaan parin tunnin välein ja pidät tauon ja lähdet lenkille.
Mielenterveystalo on julkisen puolen sivusto. Siellä on hyvä Uupumuksen omahoito-ohjelma. Suosittelen.
Uupumukseen ei ole muita pikavoittoja kuin ankara karsiminen. Toisaalta oletko edes uupunut vai vaan stressi kierroksilla, jos intoa ja energiaa riittää edelleen?
Käy jossain muuallakin, kuin ruokakaupassa, missä on ihmisiä. Saat etäisyyttä omien projektien ympärillä pyörimiseen.
Jossain vilkkaassa puistossa, konsertissa, markkinoilla, kirjastossa, kahvilassa, kaupungin keskustassa toimittamassa pientä asiaa, museossa, pienellä junamatkalla, tapaamassa vanhempiasi, sisaruksiasi, ystäviäsi, vanhoja työkavereita.
Lyhyt apu: sulje kone ja istu alas.
Hengitä ja katso ympärillesi, katso kolmea asiaa ajatuksella. Vaikkapa ikkunan takana puu, pöydällä kahvikuppi, lattialla matto. Sitten kuuntelet kolmea asiaa: jääkaapin hurina, ulkoa linnunlaulu, kellon raksutus.
Lopuksi mieti kolmea tunnetta jotka tunnet: viileys varpaissa, hengityksen liike sieraimissa, vaatteiden paino ihoa vasten.
Ja pitkän aikavälin ohje, jos tämä soveltuu työhösi, teet tietotyötä ja päätät itse mitä teet milloin: ala laittaa kalenteriin merkintä milloin teet mitäkin työtä. Merkintöjä saa liikutella eteenpäin. Näet pian jos työtä on liikaa ja sitä kertyy. Kun alat vastaamaan uusien töiden kohdalla että tämä menee ensi kuulle, pomosikin alkaa ymmärtää että sinulla on liikaa työtä pöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveystalo on julkisen puolen sivusto. Siellä on hyvä Uupumuksen omahoito-ohjelma. Suosittelen.
Uupumukseen ei ole muita pikavoittoja kuin ankara karsiminen. Toisaalta oletko edes uupunut vai vaan stressi kierroksilla, jos intoa ja energiaa riittää edelleen?
Ehkä enemmän stressaantunut, mutta huomaan, että alkaa olla hiukan uupumuksen merkkejäkin.
Pitäisi osata rajata ja laittaa kone kiinni jossain vaiheessa päivää, niin kuin ylempänä sanottiin. Täytyy varmaan tehdä joku selkeä aikataulu päiviin ja sitten myös pitäytyä siinä. En tiedä osaanko pitäytyä sitten kuitenkaan.. Ap.
Mene ulos luontoon. Kerää vaikka sieniä.
Mene metsään ja pidä itsesi pois ruuduilta silloin kun et tee töitä.
Pitäisin tärkeimpänä, että kiinnittää huomion riittävään uneen -> aivot saavat tarpeeksi lepoa. Itselläni 2 v. pahasta burnaoutista.
Vähennä niitä töitä. Rajaa joka päivälle tarkka työaika ja sen jälkeen kävelylle ja tee jotain ihan muuta. Jos istut koneella kotona, laita se läppäri johonkin laukkuun ja kaappiin, etkä koske tai edes katso siihen päinkään vapaa-ajalla. Tai työhuoneen ovi kiinni perässä, mikä nyt tilanteesi onkin. Sähköpostia et lue puhelimesta.
On yleinen väärinkäsitys ettei kiinnostavat työt uuvuttaisi. Sen vain huomaa vielä myöhemmin. Myös ihan maisemanvaihto ainakin itsellä auttaa, mene käymään vaikka naapurikaupungissa viikonlopuksi ja huomaat että muutakin elämää on.
Tuttuvtunne, olin koronaepidemian aikana pks alueella asuessani ihan samassa tilassa, tosin paine työnantajan puolelta oli kova ja lisää tuli kokoajan, vastuualue oli niin laaja ettei siitä olisi kukaan selvinnyt kunnialla. Tein liki kaiken valveillaoloaikani töitä, asuin yksin joten mikään ei pakottanut minua katkaisemaan aivoistani työmoodia, toisaalta kyllä pidinkin työstäni ja olen aina halunnut olla hyvä työssäni niinkuin olen ollutkin, rima oli siis korkealla.
Aivojen väsyminen on usein terveellisen ravinnon puutetta, keho (myös aivot väsyy). Sinun täytyy syödä. Aloita siitä että syöt runsaan ja terveellisen aamiaisen vaikka väkisin, vaikka tuntuisi siltä ettei maistu. Se "kliseeltä" tuntuva sanonta että aamiainen on päivän tärkein ateria pitää ihan oikeadti paikkansa. Huom jätä pois jaikki lisäainemoska, syö oikeasti puhdasta itsetehtyä ruokaa. Älä juo kahvia tyhjään vatsaan, se lisää stressihormonin tuotantoa joka lisää ärtyneisyyttä ja ahdistusta muutenkin uupuneisiin aivoihin.
Juo paljon vettä johon lisäät hitusen merisuolaa ja hyvenen sitruunamehua, toimii hyvänä elektrolyyttinä.
Huom. Kaiken a ja o on se rttä aivot ei toimi energia- eikä nestevajeessa.
Sitten ei muutakuin kone kiinni noin 8 h työpäivän jälkeen jossa olet pitänyt mikrotaukoja (lounas, wc tms) jolloin hyppäät ylös istuma asennosta ja siirrät aivot muuhun tehtävään.
Huom. Jos olet sellaisessa tilassa mistä näkyy kauas, katsele hetki ulos, kaukaisuuteen katselu rentouttaa!!! Ei ole mikään klisee.
Käy vaikka ulkona tai siellä kaupassa edes 1 h ajan teet ihan jotain muuta miel liikut fyysisesti ja ulkoilmassa. Aivot resetoituu. Jatka vasta sitten hetki töitä jos on pakko tai haluat varmistaa että kaikki on tehty.
Minä hoin itselleni aina ääneen (jos alkoi tulla paniikki, epäusko itseen tms ja olin ihan loppu, että "kyllä tämä tästä" sanoin usein ääneen että " Xxxx (nimeni) sä olet hyvä tässä, sä olet helvetin hyvä, tämä riittää ja tällä pärjään" tms mikä nyt mihinkin tilanteeseen sopii.
Googleta myös erilaisia aivojen resetointi äänivideoita niitä on todellamonia.
Mutta mitä teetkin, muista, lähtökohta on se että burnout tms työuupuminen on aivojen ja koko kehon uupumus ja ylikuormitustila ja se sinun pitää poistaa!
Kiitos kaikille fiksuista kommenteista. Kyllä mun nyt täytyy ottaa itseäni niskasta kiinni. Tänään teen ensimmäisenä selkeän aikataulun ja käyn kävelyllä, kun on niin hieno ilmakin. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuvtunne, olin koronaepidemian aikana pks alueella asuessani ihan samassa tilassa, tosin paine työnantajan puolelta oli kova ja lisää tuli kokoajan, vastuualue oli niin laaja ettei siitä olisi kukaan selvinnyt kunnialla. Tein liki kaiken valveillaoloaikani töitä, asuin yksin joten mikään ei pakottanut minua katkaisemaan aivoistani työmoodia, toisaalta kyllä pidinkin työstäni ja olen aina halunnut olla hyvä työssäni niinkuin olen ollutkin, rima oli siis korkealla.
Aivojen väsyminen on usein terveellisen ravinnon puutetta, keho (myös aivot väsyy). Sinun täytyy syödä. Aloita siitä että syöt runsaan ja terveellisen aamiaisen vaikka väkisin, vaikka tuntuisi siltä ettei maistu. Se "kliseeltä" tuntuva sanonta että aamiainen on päivän tärkein ateria pitää ihan oikeadti paikkansa. Huom jätä pois jaikki lisäainemoska, syö oikeasti puhdasta itsetehtyä ruokaa. Älä juo kahvia tyhjään vatsaan, se lisää stressihormonin tuotantoa joka lisää ärtyneisyyttä ja ahdistusta muutenkin uupuneisiin aivoihin.
Juo paljon vettä johon lisäät hitusen merisuolaa ja hyvenen sitruunamehua, toimii hyvänä elektrolyyttinä.
Huom. Kaiken a ja o on se rttä aivot ei toimi energia- eikä nestevajeessa.
Sitten ei muutakuin kone kiinni noin 8 h työpäivän jälkeen jossa olet pitänyt mikrotaukoja (lounas, wc tms) jolloin hyppäät ylös istuma asennosta ja siirrät aivot muuhun tehtävään.
Huom. Jos olet sellaisessa tilassa mistä näkyy kauas, katsele hetki ulos, kaukaisuuteen katselu rentouttaa!!! Ei ole mikään klisee.
Käy vaikka ulkona tai siellä kaupassa edes 1 h ajan teet ihan jotain muuta miel liikut fyysisesti ja ulkoilmassa. Aivot resetoituu. Jatka vasta sitten hetki töitä jos on pakko tai haluat varmistaa että kaikki on tehty.
Minä hoin itselleni aina ääneen (jos alkoi tulla paniikki, epäusko itseen tms ja olin ihan loppu, että "kyllä tämä tästä" sanoin usein ääneen että " Xxxx (nimeni) sä olet hyvä tässä, sä olet helvetin hyvä, tämä riittää ja tällä pärjään" tms mikä nyt mihinkin tilanteeseen sopii.
Googleta myös erilaisia aivojen resetointi äänivideoita niitä on todellamonia.
Mutta mitä teetkin, muista, lähtökohta on se että burnout tms työuupuminen on aivojen ja koko kehon uupumus ja ylikuormitustila ja se sinun pitää poistaa!
Juuri tuo, että pidän työstäni ja rima on korkealla. Se on yllättävän paha yhtälö. Ap.
Arvoisa ap, sinun on tehtävä tämä itse, ei ole mitään taivaasta tipahtavaa niks naks asiaa eikä pilleriä joka poistaa uupumuksen. Tai ehkä on jotain 'aineita' joita en nyt tässä mainosta joilla saa itsensä buustattua hekellisesti uuteen vireystilaan mutta ne ei poista ongelmaa ne vaan paikkaa hetkellisesti jaksamisvajeen ja uupumustilan.
Älä edes sano ettet ehkä osaa tai pysty muuttamaan tilannetta. Kyllä sinä osaat ja pystyt kun vain päätät tehdä edes ne pienet askeleet mitä tässäkin ketjussa neuvotaan sinun tekemään.!
Nyt hiukan haastan sinua, Miksi edes kysyt neuvoa kun samantien olet sitä mieltä ettet ehkä onnistu, et varmaankaan tule pystymään siihen ja tähän, keksit ehkä tekosyitä miksei jotain voi edes kokeilla jne. Sorry mut kuulostaa ihan dementoituvalta äidiltäni.
Aloita näistä pikkuasioista (ravinto, nesteytys, tauot työadioissa, raitis ilma, kevyt liikkuminen jossa ajattelet jotain muuta kuin työasioita, riittävä hyvä uni), huomaat miten olosi ja vireystilasi kohenee jo viikon sisällä. Äläkä väitä vadtaan, kaikella ystävällisyydellä. Zemppiä ja positiivista ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä enemmän stressaantunut, mutta huomaan, että alkaa olla hiukan uupumuksen merkkejäkin.
Pitäisi osata rajata ja laittaa kone kiinni jossain vaiheessa päivää, niin kuin ylempänä sanottiin. Täytyy varmaan tehdä joku selkeä aikataulu päiviin ja sitten myös pitäytyä siinä. En tiedä osaanko pitäytyä sitten kuitenkaan.. Ap.
Tuo kuulostaa kyllä siltä pakkomielteiseltä (en käytä sanaa sen kirjallisessa merkityksessä vaan hieman lievemmin) työskentelystä ja ajattelun kapeutumiselta, joka monella tulee kun jo on burnis tai tosiaan on siihen menossa.
Ei auta pienet 10min kävely vaan selvitä oletko jo oikeasti huonossa kunnossa. Se on pelottava kysymys, mutta se kuopan kaivaminen pitää lopettaa.
Varaudu siihen, että voi mennä monta vuotta, ennen kun olo on taas hyvä. Toisin sanoen: älä vähättelee tilannettasi!
Ihan ensin keskity työasioihin, loppupäivä laitteet, tietokone ym kiinni.
Lepo.
Lähde ulos, vaikka 10min alkuun.
Rajaa asiat.
Käy kaupasta kasviksia ostamassa, tee niistä terveellinen ruoka.