Suomalainen vapaakasvatus alkaa tuottaa tulosta
Kaadetaan mummo ojaan huvin vuoksi :)
MaMutkin oppineet suomalaisten tavoille:
Kommentit (49)
Että noita jannuja pitäisi leipoa kunnolla ohimoon. Pisti niin vihaksi noiden nilkki mätäpaiseiden naureskelu että ei mitään rajaa.
Täysiä sikoja jotka ansaitsee kaiken paskan mitä niiden ja heidän perheiden niskaan tästä sataa.
Pitääkin vähän miettiä miten noiden mulkeroiden elää voisi hankaloittaa.
Nyt kyllä vanhemmat, HÄVETKÄÄ!!! Hävetkää!!!!!!!!!! Miten joku voi kasvattaa lapset noin pieleen. Eikä toi oo tosiaan mikään naurun asia!
Surullisinta on että sellaiset vanhemmat jotka eivät kasvata lapsiaan, tekevät lapsilleen todella ison karhunpalveluksen: sellaisten lasten elämä ei tule olemaan mitään ruusuista.
Sitten kun mulla on lapsia, nii mä en välttämättä nyrkkiä niiden kohdalla kaihda.
Jos mä tiiän et mun lapsi sattuis tekee kumpaakaan noista, etenkin toi alimmainen video, nii sairas!!! nii vittu mä kävisin hakemassa sen pennun hiuksista repien kotia ja kotona läppäsisin ohtaan nii että tuntuu... tms
Mä oon -90 luvulla syntyny ja tiedättekö, me -93 ja -95 ainakin ihmetellään tollasta käytöstä... ei voida tajuta... ei me oltu tollasia!
Nää 2000 luvulla syntyneet on ihan outoja. Ihan oma sakkisa. Huomaa et nää ei tiedä oikeesta kasvatuksesta yhtään mitään.
Mä oon 17-vuotias tyttö ja oon saanu lapsena luunappia, selkäsaunaa, tukkapöllyä. Joskus ylä-aste ikäsenä olin vitun katkera siitä ja uhkasin heristää nyrkkiä takasin. Mut nyt 17-vuotiaana tajuan ja oon silleen et, LUOJAN KIITOS ETTÄ KASVATITTE MUT JUST NIINKU PITI< 33
Tiedä missä harhateillä mä olisin nytten muuten.
Sitä oppi kunnioittamaan vanhempiaki, kun tajus et on nyrkkiä mitä pelätä. Ei tullu tehtyä mitä tahansa tyhmyyksiä.
Sitten kun mulla on lapsia, nii mä en välttämättä nyrkkiä niiden kohdalla kaihda.
Sinä olet esimerkki siitä miten pahoinpidelty ihminen sanoo että katsokaa, ihan normaali minustakin tuli! Ja siksi lyön lastani. Minusta sellainen ihminen joka lyö lastaan ei ole kunnossa vaikka itse ajatteleekin olevansa. Toivottavasti sinäkin kypsyt vielä pikkuisen, ennenkuin rupeat tekemään itse lapsia. Tai sitten silmäsi aukeavat, kun syliisi lasketaan täysin puolustuskyvytön pieni ihmisenalku, katsot sen kasvamista ja tajuat että olit täysin väärässä.
autoritaarisesti, niiden lapsen käyttäytyvät uhmakkaasti ja aggressiivisesti.
Jos haluaa lapsesta hyväkäytöksisen, tasapainoisen lapsen ja tulevan aikuisen, pitää kasvattaa ohjaten (siihen kuuluu myös seuraamukset).
Nyrkillä kasvattamisesta seuraa lapsen elämän pilaaminen, minkä mummot (ja vanhemmatkin, kun lapsi on tarpeeksi vahva vähän myöhemmin teini-iässä) saa sitten tuta.
Vapaasta kasvatuksetsa alettiin puhua joskus 60 - tai 70-luvulla. Sanotaan näin, että sen vaikutukset ovat jo enemmän kuin näkyvissä: ensimmäiset vapaan kasvatuksen hedelmät ovat pian isovanhempia, elleivät jo olekin.
Älkää nyt silti kuvitelko, etteivät lapset ja nuoret olisi ongelmoineet ennenkin. En väitä, etteikö meno olisi ollut hillitympää, mutta eivät lapset pahoiksi muuttuneet viime vuoskymmenellä tai 40 vuotta sitten.
Jotenkin näyttää siltä, että individualismin myötä olemme myös kadottaneet käsityksen yhteisestä kasvatusvastuusta. Jos naapurin Mirja kiusaa koulussa yhdeksan vuotta Marjaa, niin ei minun siihen tarvitse puuttua. Kyllä se kuuluu Mirjan äitille Merjalle, vaikka minä en puhua pukahtaisi koko asiasta. Koulun ja kodin yhteistyössäkin kuuluu olevan paljon toivomista. Lisäksi vanhempien on tolkuttoman vaikea taistella yhä villiintyvien kersojen vaatimuksia vastaan, kun tietokoneen avaamalla tai kotiovelta poistumalla tarjotaan yhä lisää ilmeisen huonoja houkutuksia: päihteitä, väkivaltaviihdettä, todellisuuspakoa ikuisiin tietokonepeleihin, täysin naurettavia tosi-tv-sarjoja, (jatka tästä itse, kun minä en jaksa)...
Kersat poistuvat kaupungilta rypemästä, kun siitä tehdään heille kurjaa. Kun poliisi häätä heidät kotiin, kun vanhemmat hakevat heidät pois ja kun iltaa viettävät aikuiset selvin sanoin tekee kertoo, että nuorten paikka ei ole siellä kaupungilla.
Turhaa puhetta? Idealistista haaveilua? No, kertokaa parempi ratkaisu...
Ohjaan, neuvon ja tarvittaessa on kuriakin kunnolla.
Lapset käyttäytyvät kuin normaalit lapset. Kokeilevat rajojaan yms. Ei tämä helppoa todellakaan ole, enkä voi sanoa, että lapset käyttäytyvät kuin enkelit koko ajan.
Mutta sitten tämä ääripää. Eilen viimeksi teinilauma oli linnottautunut limsahyllyn kohdalle. Sanoin "Voisitteko väistää, että pääsen ohi", johan alkoi vittuilu, takanapäin huutelu yms.
Hymähdin takaisin ja virnuilin. Ei ollut aikuismaista käytöstä, mutta teinit lopetti kun huomasivat, ettei sellainen käytös vaikuttanut minuun mitenkään. Pääsin uudestaankin ohi ilman vittuilua. Nämä samaiset teinit pilaavat lasten leikkipaikat, hilluvat miten haluavat kylillä.
Ja sepä se, he saavat tehdä mitä haluavat, koska kukaan ei heitä komenna.
Noniin. Tuo nyt oli minusta ihan hyvä askel kohti yhteistä kasvatusvastuuta. Tuskin siinä teineille saarnaaminen olisi nostattanut kuin vastustusta. On aikuisia, jotka eivät edes uskalla kohda teinien suunsoittoa. On niin helppo syyttää netissä vapaata kasvatusta, kun ei uskalla edes yhdelle teinille osoittaa sitä, mikä on oikeaa. Arvelen, että kohtaamiasi teinejä jopa hiukan pänni, kun et reagoinut heihin. Selkäsi takana saatettiin irvailla, mutta he käyttäytyivät, kun kohtasitte uudelleen.
Arvelisin, että tuonkin tasoisella toiminnalla saavutetaan jo paljon enemmän, kuin lapsia ja nuoria pelkäämällä.
ja sallivalla kasvatuksella. Ensimmäisessä vanhemmilla on muutakin tekemistä (=kännääminen, työnteko ylipitkiä päiviä, tunnekyvyttömyys...) kuin olla lapsen kanssa ja olla hänelle vanhempi, jälkimmäisessä taas vanhemmat eivät voi kieltää lapselta mitään, ettei lapsi suuttuisi heille ja hylkäisi emotionaalisesti - vanhemmalla on sairaalloinen tarve tuntea itsensä koko ajan hyväksytyksi ja tykätyksi. Aikuinen ei pysty ottamaan vastaan lapsen vihaa ja suuttumusta, mitä kieltämisestä seuraa.
ainahan näitä on ollut ja tulee olemaan. eikä sillä loppupeleissä ole kasvatuksen kanssa mitään tekemistä - edelleenkään.
Ei mummojen käyttörikokset ole yleistyneet viimeisen viiden vuoden aikana.
Noniin. Tuo nyt oli minusta ihan hyvä askel kohti yhteistä kasvatusvastuuta. Tuskin siinä teineille saarnaaminen olisi nostattanut kuin vastustusta. On aikuisia, jotka eivät edes uskalla kohda teinien suunsoittoa. On niin helppo syyttää netissä vapaata kasvatusta, kun ei uskalla edes yhdelle teinille osoittaa sitä, mikä on oikeaa. Arvelen, että kohtaamiasi teinejä jopa hiukan pänni, kun et reagoinut heihin. Selkäsi takana saatettiin irvailla, mutta he käyttäytyivät, kun kohtasitte uudelleen.
Arvelisin, että tuonkin tasoisella toiminnalla saavutetaan jo paljon enemmän, kuin lapsia ja nuoria pelkäämällä.
Seuraava ajatus oli, että käytän kyynärpää tekniikkaa, ihan vain pottuillakseni, mutta kysyin oikein nätisti ensin :)
Pari kertaa olen saarnannut pullojen rikkomisen takia, mutta siitä jo näki miten he käyttäytyvät. Uho vain kasvaa kun joku heille asioista mainitsee.
Silloin kävi mielessä, että voi kun olisi joku kunnon piirrettyjen lihaskimppu ja saisi pakotettua teinin kävelemään sirpaleiden päällä.
Mun ei ikinä ilmeisesti pitäisi mainita ikääni, koska sillon saan vaan tuota että " kasva nyt vielä vähäsen " ja kaikki mitä oon sanonu kuitataan vaan kintaalla ja olemattomana tekstinä.
Kyllä tämän ikäisellä, lähes täysi-ikäisellä, on jo viisaitakin mielipiteitä, jota sietää myöskin jo kuunnella!
Jos ei siedä, niin sillon on itsellään pahasti jotain pielessä ja pelkkä pätemisen tarve siitä että miten nuori mä vielä olenkaan. Ja miten nuoret on ajatusmaailmaltaan tyhmiä...
En mäkään niitä lapsia joka tilanteen tullen fyysisesti kurittais! Riippuis ihan tilanteesta & teosta. Ei muakaan jokasen ei niin mielyttävän teon jälkeen oo kuritettu. Mut jos lapsi menee tekemään tuollastaki et tyrkkii vanhan ihmisen kumoon ojaan niin kyl se on tukkapöllyn paikka... Pitäkää mua sit vaan lasten pahoinpitelijänä!
Ei hätää, me 90-95 luvulla syntyneet ainakin tuodaan se kasvatus periaate takasin mikä on ollu meidän mummoilla ja papoilla ja -60 luvulla syntyneillä omilla vanhemmilla kunhan nämä muut kerkii ensiks välistä! sit on suomi taas ihan erillainen!
ainahan näitä on ollut ja tulee olemaan. eikä sillä loppupeleissä ole kasvatuksen kanssa mitään tekemistä - edelleenkään.
Ei mummojen käyttörikokset ole yleistyneet viimeisen viiden vuoden aikana.
Tottakai on niitä mätämuniakin kasvatuksesta huolimatta. Mutta kasvatus vaikuttaa myös suuresti.
Niistä keskusteluista saa paljon tietoa.
Suoraan sanottuna, ihminen kun vanhenee, sitä unohtaa millaista oli olla teini.
Itse ainakin yritän ottaa näiden teinienkin sanomiset tosissani. Voi olla hyötyä vain.
Aika hitaasti se "vapaa kasvatus" alkaa tuottaa tulosta kun joskus 1960-70-luvun paikkeilla siitä puhuttiin ja nyt jo 2010-luvulla alkaa seuraukset näkyä.
Vai voisiko sittenkin syynä olla jokin muu tekijä? Kuten esim. liian epävapaa kasvatus?
Aika hitaasti se "vapaa kasvatus" alkaa tuottaa tulosta kun joskus 1960-70-luvun paikkeilla siitä puhuttiin ja nyt jo 2010-luvulla alkaa seuraukset näkyä.
Vai voisiko sittenkin syynä olla jokin muu tekijä? Kuten esim. liian epävapaa kasvatus?
Otatko huomioon että nytten näkee sen vapaan kasvatuksen tuottamat hedelmät?
Otatko huomioon että nytten näkee sen vapaan kasvatuksen tuottamat hedelmät?
Juu, ja varsinkin Savonlinnassa, tuossa liberalismin historian suurimmassa keskiössä, sen näkee kaikkein parhaiten.
Lapset saa hyppiä sohvilla, sängyillä, kiipeillä pöydillä, roikkua ovenkahvoissa, kiusata eläimiä kuten vetää koiraa/kissaa hännästä, meluta, heitellä/leikkiä leluilla ja käskeä vanhempia korjaamaan ne tai sitten kukaan ei korjaa niitä, olla syömättä ruokaa ja saada sitten herkkuja ja olla omaamatta minkäänlaisia käytöstapoja ruokapöydässä, riitatilanteessa, kyläilemässä jne. Miksi?? Siksi kun lapsethan menee pilalle kieltämisestä ja käytöstavoista. Nehän ei enää tykkää vanhemmistaan, jos vanhemmat kieltää jotain. Kun omia vanhempia ei tarvitse kunnioittaa, niin ei tarvitse ketään muitakaan aikuisia. nim. kasvatusalan ammatti
Sohvilla, sängyillä ja pöydillä kiipeily ja hyppiminen on vain hyväksi. Ensin kielletään kaikki liikunta ja sitten itktään miten huono kunto lapsilla on. Ja kyllä ainakin meidän ovnkahvat kestää hyvin roikkumisen. Minä en itsekään kerää tavaroitani muuta kuin siivouspäivänä, joten miksi vaatisin moista nipotusta lapsilta? Meillä ei tartte syödä mitään mistä ei pidä. Vihaan kasvatusalan ammattilaisia ja muita nirppanokkia, jotka nipottavat ihan turhasta. Lapseni eivät silti ole ympäristöään tuhoavia hirviöitä. Meillä on viisi lasta ikähaitarilla 2-17 vuotta ja olen itse ammatiltani opettaja. Ja toden sanoakseni pidän erityisesti niistä oppilaistani "joilla ei ole käytöstapoja".
Vihataan ja uhotaan ja tuhotaan ihan järjettömästi.Lapsen varjolla uhoominen on muotia.Suuri osa perheistä ei edes ymmärrä mitä kasvattaminen tarkoittaa.
Olen viimeiset neljä vuotta ollut enimmäkseen pois Suomesta monessakin eri maassa. Viimeksi Saksassa tein sen havainnon että kun lapsiperhe kulkee ohi ei meno ole kuin Kiljusen Herrasväellä kuten Suomessa vaan hillittyä. Puhutaan hiljaa, ei juosta; edes pienet lapset eivät juokse. Suomessa lapsia on ihan joka paikassa kuten Stockan 8 kerroksen ravintola on kuin synnytyssali. Lapsi on etuoikeutetussa asemassa siellä, vanhukset saa odottaa kun vaavelin peppuja pestään. Piltti roiskuu kaikkialle ja suuri herkutteluhetki päättyy ällötyshetkeksi.Viimeksi oli 15 vauvaa siellä kun keskiviikkona kävin ja pari muuta asiakasta.
Saksassa,Belgiassa ja Ranskassa saan mennä minne vaan eikä vauvat ja teinit hillu ja hypi silmille.
Tämä epäluonnollinen lapsen palvonta alkaa vauva-ajasta ja jatkuu ihan hamaan murrosikään. Lapsiahan ei koske Suomessa samat säännöt kuin mitä aikuisia.
Nyt kyllä vanhemmat, HÄVETKÄÄ!!! Hävetkää!!!!!!!!!! Miten joku voi kasvattaa lapset noin pieleen. Eikä toi oo tosiaan mikään naurun asia!