Suomalainen vapaakasvatus alkaa tuottaa tulosta
Kaadetaan mummo ojaan huvin vuoksi :)
MaMutkin oppineet suomalaisten tavoille:
Kommentit (49)
kasvattamsita, luulen että nämä pennut on jätetty kasvattamatta kokonaan. Niinkuin monet muutkin. Tämän päivän lapsia kasvattavat media, tietokonepelit ja ikätoverit.
Vanhemuus on hukassa monelta. Tuntuu että lähipiirissä on erilaisia kasvatustapjoa jotka ei ole hyviä.
Muutama on kurinpitoäitejä. Hirveästi kieltoja, sääntöjä, huutoa ja melua. Lapsille huudetaan jatkuvasti, ennetaan arestia ja pelikieltoja. Hulluinta tässä on se että kun tilannetta seuraakin vähän pitemmälle, huomaa ettei mitään näistä kielloista, aresteista tms. laitetakkaan oikeasti täytäntöön.
Kuri on täyttä harhaa, paljon melua tyhjästä. Lapsi pääsee kuin koira veräjästä joka kerta ja oppii ettei äidin meuhkaaminen meinaa mitään. Teoilla ei oikeasti olekkaan seurauksia. Ja sitten kun oikeasti onkin jonkun toisen ihmisen toimesta, ollaan ihmeissään ja haistatellaan että et sä mulle mitään voi.
Muutama äiti on näitä "kyllä ne siellä pärjää"
Jo muutaman vuoden ikäiset lapset ulkoilevat sisarustensa kanssa joka on n. 2 vuotta vanhempi kuin pikkusisar. Sen jälkeen ei äitiä enää olekkaan näkynyt kun isompi "hoitaa"
Nämä lapset saattaa olla ulkona monen monta tuntia, kännykkä kaulassa tietysti. Näiden äiti ei koskaan ule pihalle katsomaan miten siellä oikeasti pärjätään. Ja tokihan ne pärjäävätkin, kunhan toiset äidit antavat niille evästä, juotavaa, ratkoo ongelmia ja kasvattaa, opettaa mitä saa tehdä ja mitä ei.
Sitten on alkoholisiti/narkkariäitejä joilta ei vaan tunnu lapsia saavan pois vaikka mies juoksee puukon kanssa pitkin pihoja. Näiden lapset jää usein kokonaan kasvattamatta koska niiden pitää huolehtia vanhemmistaan.Elämä kasvattaa heitä nopeasti.
Itse yritän luovia maalaisjärjellä. Asioilla on syy ja seuraussuhteet, koitan olla johdonmukainen, olen lapseni kanssa pihalla katselemassa mitä siellä puuhaillaan, en huuda lapselle muiden kuullen tai nolaa tätä.
Lapset saa hyppiä sohvilla, sängyillä, kiipeillä pöydillä, roikkua ovenkahvoissa, kiusata eläimiä kuten vetää koiraa/kissaa hännästä, meluta, heitellä/leikkiä leluilla ja käskeä vanhempia korjaamaan ne tai sitten kukaan ei korjaa niitä, olla syömättä ruokaa ja saada sitten herkkuja ja olla omaamatta minkäänlaisia käytöstapoja ruokapöydässä, riitatilanteessa, kyläilemässä jne. Miksi?? Siksi kun lapsethan menee pilalle kieltämisestä ja käytöstavoista. Nehän ei enää tykkää vanhemmistaan, jos vanhemmat kieltää jotain. Kun omia vanhempia ei tarvitse kunnioittaa, niin ei tarvitse ketään muitakaan aikuisia. nim. kasvatusalan ammatti
Sohvilla, sängyillä ja pöydillä kiipeily ja hyppiminen on vain hyväksi. Ensin kielletään kaikki liikunta ja sitten itktään miten huono kunto lapsilla on. Ja kyllä ainakin meidän ovnkahvat kestää hyvin roikkumisen. Minä en itsekään kerää tavaroitani muuta kuin siivouspäivänä, joten miksi vaatisin moista nipotusta lapsilta? Meillä ei tartte syödä mitään mistä ei pidä. Vihaan kasvatusalan ammattilaisia ja muita nirppanokkia, jotka nipottavat ihan turhasta. Lapseni eivät silti ole ympäristöään tuhoavia hirviöitä. Meillä on viisi lasta ikähaitarilla 2-17 vuotta ja olen itse ammatiltani opettaja. Ja toden sanoakseni pidän erityisesti niistä oppilaistani "joilla ei ole käytöstapoja".
Eikö opettajalle ole tullut mieleen, että leikkipuostot ovat sitä varten, että siellä saa kiipeillä ja roikkua? Kaikkea täytyy maistaa, mutta pitään ei ole pakko syödä. Syötä vaan lapsilles tikkareita, kun ei tavallinen ruoka maistu. Tulokset näet sitten hammaslääkärissä ja neuvolassa.Kielletään kaikki liikunta?? Liikunnan kieltämistäkö on se, ettei se tapahdu kotona sisätiloissa? Liikkua, juosta, kiivetä ja muita hyödyllisiä taitoja voi harjoitella ulkona ja liikuntasaleissa, ei kenekään kotona. Onko ihan sontaa vai? Vieppäs lapsesi kyläilemään kiipeämään ja riehumaan, ei varmaan kutsuta toiste.
Lapsille huudetaan kun yritetään pitää kuria. Silloin lapsi oppii myös itse huutamaan ja melu on mieletön kun kaikki huutavat.
Vanhmmat eivät ole lapsensa kanssa. Tehdään jotain muuta ja huuhetaan väliin jos kuuluu melua.
Vanhempien tulisi aidosti keskustella ja huomioida lapsensa. Se että lapset raahataan joka paikkaan pyörimään ja juoksemaan ei ole lastenhoitoa.
Olen katsonut kaupassa ja ravintolassa lapsiperheitä; lasten kanssa keskustelu on pelkkiä kieltoja ja huutamista sekä selittämistä että nyt ostetaan maitoa ja se on kevytmaitoa kun siinä on niin vähän rasvaa ja mitä me laitetaan ruuaksi päätä sinä Liinukka 2 v ja päläpäläpälä.....
Tietääkö kukaan että miten lasten kanssa edes keskustellaan sivistyneessä maailmassa.
Lapset saa hyppiä sohvilla, sängyillä, kiipeillä pöydillä, roikkua ovenkahvoissa, kiusata eläimiä kuten vetää koiraa/kissaa hännästä, meluta, heitellä/leikkiä leluilla ja käskeä vanhempia korjaamaan ne tai sitten kukaan ei korjaa niitä, olla syömättä ruokaa ja saada sitten herkkuja ja olla omaamatta minkäänlaisia käytöstapoja ruokapöydässä, riitatilanteessa, kyläilemässä jne. Miksi?? Siksi kun lapsethan menee pilalle kieltämisestä ja käytöstavoista. Nehän ei enää tykkää vanhemmistaan, jos vanhemmat kieltää jotain. Kun omia vanhempia ei tarvitse kunnioittaa, niin ei tarvitse ketään muitakaan aikuisia. nim. kasvatusalan ammatti
Sohvilla, sängyillä ja pöydillä kiipeily ja hyppiminen on vain hyväksi. Ensin kielletään kaikki liikunta ja sitten itktään miten huono kunto lapsilla on. Ja kyllä ainakin meidän ovnkahvat kestää hyvin roikkumisen. Minä en itsekään kerää tavaroitani muuta kuin siivouspäivänä, joten miksi vaatisin moista nipotusta lapsilta? Meillä ei tartte syödä mitään mistä ei pidä. Vihaan kasvatusalan ammattilaisia ja muita nirppanokkia, jotka nipottavat ihan turhasta. Lapseni eivät silti ole ympäristöään tuhoavia hirviöitä. Meillä on viisi lasta ikähaitarilla 2-17 vuotta ja olen itse ammatiltani opettaja. Ja toden sanoakseni pidän erityisesti niistä oppilaistani "joilla ei ole käytöstapoja".
Eikö opettajalle ole tullut mieleen, että leikkipuostot ovat sitä varten, että siellä saa kiipeillä ja roikkua? Kaikkea täytyy maistaa, mutta pitään ei ole pakko syödä. Syötä vaan lapsilles tikkareita, kun ei tavallinen ruoka maistu. Tulokset näet sitten hammaslääkärissä ja neuvolassa.Kielletään kaikki liikunta?? Liikunnan kieltämistäkö on se, ettei se tapahdu kotona sisätiloissa? Liikkua, juosta, kiivetä ja muita hyödyllisiä taitoja voi harjoitella ulkona ja liikuntasaleissa, ei kenekään kotona. Onko ihan sontaa vai? Vieppäs lapsesi kyläilemään kiipeämään ja riehumaan, ei varmaan kutsuta toiste.
Yksi lapsena opeteltava juttu on, että mitä voi tehdä jossain, sitä ei voi tehdä ehkä muualla, paikoilla ja tavaroilla on oma käyttötarkoituksensa. Kyllä meillä lapset liikuntaa saa, mutta en halua ovia saranoiltaan siksi, että joku keksii roikkua kahvoissa. Liikuntaa saa pihalla ja puistoissa niin paljon kuin tarvitsee. Sängyissä ei saa hyppiä, koska en halua pilata patjoja, mutta välillä haetaan vanha hyppypatja varastosta, ja sen päällä voi pomppia miten lystää.
Ei kaikilla lapsilla olekaan jäykkiä käytöstapoja samalla tavalla, esim. esikoiselleni fraasit kuten kiitos jne. ovat olleet yllättävän vaikeita oppia. Pikku hiljaa nekin onneksi alkavat sujua, mutta kaikkein tärkeintä on se asenne, joka paistaa fraaseista riippumatta: haluanko ottaa muut huomioon vai onko elämä vain minun show, jossa muut taputtavat minulle teen mitä vain.
En väitä, että omat lapseni ovat mitään enkeleitä, mutta olen esimerkiksi siitä aika tyrmistynyt, miten vapaasti muut lapset menevät kyläpaikoissa tonkimaan kaappeja ilman lupaa. Siis myös ihan kivat, kiltin oloiset lapset. Ihan oikeasti meillä on jouduttu siirtämään lasten askarteluja sun muuta ylös ennen vieraita, vaikka vieraat eivät olisi mitään aivan pieniäkään. Joillakin on vain se tapa, että kaikkeen kosketaan ja väännellään ja jos menee rikki niin mitäpä siitä. Ja jotkut rikkovat ihan tahallaankin, en ymmärrä sitä. Ja heti sen jälkeen ollaan kuin ei mitään ihmeellistä olisi tapahtunut. Mitään ei voi itse sanoa, koska "leikeissä menee leluja rikki", ilmeisesti siinäkin tapauksessa, että lelulla ei ole leikittykään, siihen on koskettu vain rikkomistarkoituksessa :( Jos jotain menee rikki ihan oikeasti leikissä, niin en tietysti mielessäni siitä ketään syytä, se on sitä elämää.
Tunnen erään perheen jossa 50-60-luvuilla syntyneet lapset kasvatettiin vapaan kasvatuksen ohjeiden mukaisesti. Vanhemmat olivat kasvatusalan ammattilaisia ja halusivat kokeilla uusia tuulia.
Kolmesta sisaruksesta yksi on tehnyt itsemurhan ja kaksi kärsii mielenterveysongelmista sekä ovat päihderiippuvaisia.Tosin eläkeiässä he melkein ovat muutenkin nyt. Heidän lapsensa ovat myös mielenterveysongelmista kärsiviä.
Kasvatus on ollut hyvin leväperäistä ja vastuutonta näin ulkopuolisen silmin katsottuna. En tiedä mikä on ollut se idea kasvatuksessa mutta paras lastenkasvatus menetelmä vapaakasvatus ei ole.
Kyllä tämän ikäisellä, lähes täysi-ikäisellä, on jo viisaitakin mielipiteitä, jota sietää myöskin jo kuunnella!
Kuten sellaisia että en aio nyrkin käyttöä välttää omien lasten kohdalla. Anteeksi nyt, mutta asia on ihan oikeasti niin, että ihmisillä jotka ovat eläneet kaksi kertaa niin kauan kuin sinä, on ihan oikeasti laajempi näkökulma tähän elämään kuin sulla. Tämä on fakta.
Lapsille huudetaan kun yritetään pitää kuria. Silloin lapsi oppii myös itse huutamaan ja melu on mieletön kun kaikki huutavat.
Vanhmmat eivät ole lapsensa kanssa. Tehdään jotain muuta ja huuhetaan väliin jos kuuluu melua.
Vanhempien tulisi aidosti keskustella ja huomioida lapsensa. Se että lapset raahataan joka paikkaan pyörimään ja juoksemaan ei ole lastenhoitoa.
Olen katsonut kaupassa ja ravintolassa lapsiperheitä; lasten kanssa keskustelu on pelkkiä kieltoja ja huutamista sekä selittämistä että nyt ostetaan maitoa ja se on kevytmaitoa kun siinä on niin vähän rasvaa ja mitä me laitetaan ruuaksi päätä sinä Liinukka 2 v ja päläpäläpälä.....Tietääkö kukaan että miten lasten kanssa edes keskustellaan sivistyneessä maailmassa.
Huuto menettää merkityksensä aika nopeasti. Ja on aika ontuvaa lastenkasvatusta, jos lapset JATKUVASTI halutaan pitää poissa näköpiiristä, ja kun joku huutaa, huudetaan vain takaisin, että älä huuda. Ja jos toinen itkee, toiselle karjutaan kieltoja ja moitteita. Tällöinhän jää tilanne selvittämättä: meillä ainakin toinen lapsista on taitava ärsyttämään hiljaa toista, ja kun toinen läpsäisee kupin mennessä nurin, alkaa itku. Silloin katson, että kumpikin on yhtä lailla syyllinen. Ei saa ärsyttää tahallaan eikä saa läpsäistä. Tällainen jää näkemättä, jos ei halua seurata lapsia.
Sitä taas en ymmärrä, miksei lapsia voisi viedä kauppaan ja siellä selittää, että nyt ostetaan kevytmaitoa. Meillä ei Liinukka päätä mitä syödään, mutta on taitava apulainen maitopurkkien ojentelussa. Sillä tavalla minusta ollaan lasten kanssa, että puuhataan yhdessä.
Enhän mä tässä ole väittänytkään että oisin nähnyt elämää samalla tavalla kuin nelikymppinen. vai missä mä sanon niin?
Sanoin vaan että munkin ikäisellä osaa alkaa olemaan jo ihan hyviä mielipiteitä kuitenkin. :)
voi vee sun kanssa.
Ei hätää ihmiset, vaikka olenkin samoja ikäluokkia kuin tämä tyttö, en silti aio turvautua lasteni kohdalla väkivaltaan. Mitä se kertoisi minusta vanhempana? Se kertoisi, ettei minulla ole enää mitään muita keinoja kasvattaa lastani, ja minun täytyy lyödä. Kuinka surullinen ajatus...
Itseäni ei olla koskaan lyöty, ei annettu tukkapöllyä eikä selkäsaunaa- ei siis millään lailla fyysisesti kurittamismielessä kajottu. Ja kappas vaan, silti minusta kasvoi ihan kelpo ihminen. Puhumalla asioista selviää. Väkivallasta ei synny mitään hyvää. What goes around, comes around.