Lapsen kaveri meille 4 pv:ksi. Vegetarismista kerrottiin vähän ennen saapumista
Ottaa niin kovasti aivoon! Rahat on tiukilla ja olin jo suunnitellut ruoat ja ostanut aineet kaappiin.
Lapsen äitikin soitteli alkuviikosta ja kyseli, että on varmasti ok tämä järjestely, muttei maininnut mitään kasvissyönnistä.
Nyt pitäisi erikseen sitten taikoa tuolle teinin kaverille omat ruoat. Voi kuulemma syödä nugetteja ja kalapuikkoja(?) muttei syö jauhelihaa eikä maitotuotteita.
Olin ajatellut tehdä makaronilaatikon ja jauhelihakeittoa ja ostin jugurtteja ja leipää juustoineen päivineen kaappiin. Ainut mitä tyttö voi syödä noista on ilmeisesti leipä...
Kommentit (93)
vielä halusi tulla kertomaan meidän "vegetaristi" vieraasta.
Mututuntuma oli oikea tämän kasvissyöjän suhteen. Kun muut söi makaronilaatikkoa, oli vieras ostanut itselleen LIHAPIIRAKOITA. Ruokavalioon kuului mm. myös kerroshampurilainen, vanukkaat, jäätelö ja muut herkut kuten sipsit, karkit ja limsa. Noi herkuthan on tietty lihavapaita, joten kuuluvat kai vegetaristin ruokavalioon.
Tuoresalaattia ei ottanut millään aterialla ja wok-vihannekset tehtiin eilen, kun ne jäi pakkaseen.
Mututuntuma oli oikea tämän kasvissyöjän suhteen. Kun muut söi makaronilaatikkoa, oli vieras ostanut itselleen LIHAPIIRAKOITA. Ruokavalioon kuului mm. myös kerroshampurilainen, vanukkaat, jäätelö ja muut herkut kuten sipsit, karkit ja limsa. Noi herkuthan on tietty lihavapaita, joten kuuluvat kai vegetaristin ruokavalioon.
Tuoresalaattia ei ottanut millään aterialla ja wok-vihannekset tehtiin eilen, kun ne jäi pakkaseen.
mikä provo!
-osoitetaan oma tietämättömyys jolla herätetään junttien sympatiat ja lukeneiden ärtymys
-pysytään visusti kiinni kannassa, mielellään "perinteissä" eikä missään nimessä osoiteta kykyä ajattelemiseen, kannan muuttumiseen tai kasvuun
toimii joka kerta ja aina samoille idiooteille jotka "oon niin samaa mieltä" tai hermostuvat kun menevät taas junttiuden jujuun...nice catch!
Meillä nuoren ystävä yökylässä. Toiveen mukaan ostin laktoositonta maitoa, jota joikin, ja riitti muillekin. Nolostuin, kun tajusin, että olin ostanut laktoosillista jädeä, mutta teini nauraen sanoi, että jätskeistä käy hänelle kaikki :-D
Olin vain helpottunut, etten ollut mokannut ja yhdessä naureskeltiin tälle 'valikoivalle' maitotaudille. Mutta oikeesti, ei saa vaivoja kuin juomamaidosta, suotta sitä sitten on periaatteesta kaikkea vältellä.
Ei ihan verrattavissa ap:n tarinan nuoren vegeilyyn, joka kieltämättä on koominen :-) Mutta hei, sellaisiahan nää nuoret on, ehdottomia yhdessä, leväperäisiä toisessa. Kehittymässä vasta!
En tiedä, minusta vaan on hieno seurata nuorta väkeä meillä. Onhan ne kovaäänisiä ja jutut tyhmiä, mutta sitten taas, miten mahtavia, lojaaleja, kauniita, innokkaita, tunteellisia, honteloita, epä- ja itsevarmoja vartin välein...
Jos nyt ronklaavatkin ruokia ja käyttävät mun kalliin kampaamoshampoon, niin kyllä mä vaan niistä tykkään. Omista ja lainatuista :-)
Meillä nuoren ystävä yökylässä. Toiveen mukaan ostin laktoositonta maitoa, jota joikin, ja riitti muillekin. Nolostuin, kun tajusin, että olin ostanut laktoosillista jädeä, mutta teini nauraen sanoi, että jätskeistä käy hänelle kaikki :-D
Olin vain helpottunut, etten ollut mokannut ja yhdessä naureskeltiin tälle 'valikoivalle' maitotaudille. Mutta oikeesti, ei saa vaivoja kuin juomamaidosta, suotta sitä sitten on periaatteesta kaikkea vältellä.
Ei ihan verrattavissa ap:n tarinan nuoren vegeilyyn, joka kieltämättä on koominen :-) Mutta hei, sellaisiahan nää nuoret on, ehdottomia yhdessä, leväperäisiä toisessa. Kehittymässä vasta!
En tiedä, minusta vaan on hieno seurata nuorta väkeä meillä. Onhan ne kovaäänisiä ja jutut tyhmiä, mutta sitten taas, miten mahtavia, lojaaleja, kauniita, innokkaita, tunteellisia, honteloita, epä- ja itsevarmoja vartin välein...
Jos nyt ronklaavatkin ruokia ja käyttävät mun kalliin kampaamoshampoon, niin kyllä mä vaan niistä tykkään. Omista ja lainatuista :-)
kerrottu laktoosittoman maidon juonnista. En minäkään tänne olisi kirjoitellut mitään jos sävelet olisi olleet selvät :D Aloitukseni olisi varmaan silloin ollut "Mitä ruoaksi vegetaristille tiukalla budjetilla"
Tottahan nuo nuoret on kivoja, ja tytöillä oli kivaa kaikki neljä päivää. Mutta kyllä ne varmasti jokaista joskus ärsyttävät. Milloin puuttuu auktoriteettien kunnioitus, milloin on unohtunut hyvät käytöstavat.
Itselleni on hirveän vieras ajatus se, että kylässä ei syödä sitä mitä tarjotaan, vaan nyrpistellään ja verhotaan nirsoilu jonkin ruokavalion taakse, jota ei kuitenkaan noudateta.
Minut on kai kasvatettu ihan erillailla :D
Ap
jos muka tavallinen jäätelö käy, mutta maidon pitää olla laktoositonta. Itse olen laktoosi-intolerantikko ja muutama perheessäni myös, eikä meillä kukaan voi tavallista jäätelöä syödä...
Haluaa vaan "varmaa" ruokaa minkä saa alas. Jotkut kakarat on niin nirsoja että ei kelpaa mikä tahansa makaronilaatikko tms. Hukkaan menee jos ostat "pahaa" soijajugurttia.
Kaurapuuroo ja leipää jos ei syö mitä on tarjolla
Haluaa vaan "varmaa" ruokaa minkä saa alas. Jotkut kakarat on niin nirsoja että ei kelpaa mikä tahansa makaronilaatikko tms. Hukkaan menee jos ostat "pahaa" soijajugurttia.
Kaurapuuroo ja leipää jos ei syö mitä on tarjolla
ja huomattiin feikki vegeksi.
Teillä ei taida kovin usein yökyläläisiä käydä?
En näe tuossa muuta ongelmaa kuin se, että teidän ruokabudjetti on noin tiukka. Ja asenne. Meillä yleensä samaa ruokaa vieraille, mutta jos rajoitteita, niin mietin sitten jonkun herkullisen korvikkeen, suunnitelmat vaihtuis lennossa. Itse tekisin ehkä makaronilaatikon ja lisäksi tomaattimurskapurkillisesta ja sipulista pastakastikkeen ja sitten keittäisin pastaa erikseen vieraalle. Tai kaksi kastiketta, jauheliha ja lihaton ja skippaisin laatikon. Myös keiton tekisin vegen ja laittaisin kypsän lihan kippoon, josta saa lisätä omaansa.
Eihän toi ihan oikeaoppiselta vegeilyltä kuulosta, mutta mitä väliä. Eiköäs se nyt oo ihan kivaa olla nuorelle mukava ja vieraanvarainen.
Niin ja kun vähän mietin, niin en ois kyllä ton ikäisille muutenkaan etukäteen noin tarkkaan miettinyt. Asemalta haettaessa ois käyty kaupassa ja juteltu tyttöjen kanssa, että mitä haluatte. Ja saisihan ne tietty itsekin tehdä, isot likat.
Koita vähän löysätä pipoa jooko. Jos oot noin hermona jo ruuista, takuulla hermostut sihen kikatteluun ja vaatteiden vaihteluun ja musiikin soittamiseen, mitä ne tytöt nyt keksiikään. Nyt ois huipputilaisuus olla reilu mutsi ja antaa liekaa sekä ruuan että muun rentoilun kanssa. Ja tällä EN tarkoita, että käypäs hakemassa likoille muutama siideri!
Onneksi 4 päivää pärjää vaikka pelkällä leivällä ja jollain hedelmillä tai marjoilla. Itse kun olin 1980-luvulla vege usein jouduin sellaisilla elelemään esim. rippileirini kun ei silloin mitään vegeille ollut tarjolla. Ateriat oli jotain lisukekaaliraastetta ja näkkileipä -tyyliä aina kun oli muualla kuin kotona.
Eikö ole mitenkään mahdollista lisäksi että hän kävisi omilla rahoillaan ulkona syömässä välillä? Luulisi että tämä olisi hänellekin mukavin vaihtoehto - ellei sitten heilläkin ole rahasta niin tiukkaa ettei ole pystytty laittamaan yhtään rahaa tytölle mukaan.
semi-vegeksi, ruokavalio koostuu broilerista, kalasta ja kasviksista.
Miksi ei syö maitotuotteita? Onko kenties allerginen niille.
Soijarouhe tumma iso pussi maksaa n. 2,50€ ja vallan käyttökelpoinen tuote.
Meillä tehdään makaronilaatikko nykyisin aina soijarouheesta ja hyvin saa kauppansa.
JOs teillä on noin tiukkaa rahasta miksi otat edes vieraita vastaan? Jos olet tiennyt vierailusta pitkään miksi et ol asiaan varautunut.
Katsopa nyt peiliin hieman.
Osta muutama soijajogurtti, kysy toki ensin syökö niitä. Säästyy ne varaamasi jogurtit sitten omalle perheelle myöhemmäksi, teet ikään kuin vaihtarin.
JOs olet ihan pa ota tytön äitiin yhteys ja pyydä laittamaan ruokarahaa tilille.
Meillä kävi niin että nuori meni seurustelukumppaninsa etävanhemman luo vierailulle ja ihan pyydettynä. Nuoreni oli saanut ostaa ruoat itselleen ja seurustelukumppanilleen kun sinne ei ollut varattu riittävästi ruokaa. Mielestäni noloa.
Onneksi pistin nuoreni mukaan rahaa muutakin kuin junalippuja varten.
Onneksi tuo seurustelusuhde on päättynyt, oli outo perhe kaikkineen.
ei maitotuotteita:-O
Mun tytär on kasvissyöjä pääsääntöisesti, mutta hänelle käy myös kala. Ja muna ja maito ovat ruokavaliossa mukana.
Soita sille äidille.
eläinten oikeuksia puolustavat eivät voi syödä sikaa/nautaa, mutta broileria voivat. Broileri on kuitenkin vain broileri, joiden elämä on niin lyhyt, ettei se ole edes elämisen arvoinen. Isompia eläimiä hoidetaankin paremmin.
ei voi vatsani (suolistosairaus) vuoksi syödä punaista lihaa. Ainoastaan broileria, kalkkunaa ja kalaa.
eläinten oikeuksia puolustavat eivät voi syödä sikaa/nautaa, mutta broileria voivat.
en ollut varautunut yllättäviin menoihin joita meille tuli tässä kuussa, muuten olisin voinut ostaa vaikka miljoona pussia soijarouhetta ym.
Tälle vegetaristille ei kelvannut aamulla kaurapuuro, vaikka oli erillaisia itsetehtyjä hilloja ym tarjolla. Söi kuivan leivän ilman voita. Tarjosin kyllä kurkkua, kananmunaa jne. leivän päällyseksi.
Ilmoittivat nyt, että minun pitää viedä heidät kaupungille samalla, kun lähden iltavuoroon. Ovat menossa kuulemma hampurilaiselle... Sanoin tytölle, että ostaa kaupungilta sitten samalla sitä soijarouhetta, niin saan tehtyä hänelle jotain ruokaa. Tyttö kysyi "mitä se on".
Kyllä meillä käy useinkin yökylävieraita, mutta ei ole sattunut koskaan niin, että ruokarajoitteista ilmoitettaisiin vasta perille tullessa. Monesti on myös laitettu jotain mukaankin lapsille, jos ovat olleet useamman yön.
Mutta pääasia, että tytöillä on hauskaa keskenään, siksihän he ovat tämän kyläilyn sopineet.
Ap
eläinten oikeuksia puolustavat eivät voi syödä sikaa/nautaa, mutta broileria voivat. Broileri on kuitenkin vain broileri, joiden elämä on niin lyhyt, ettei se ole edes elämisen arvoinen. Isompia eläimiä hoidetaankin paremmin.
eläinten oikeuksia puolustavat syö mitään broileria! Yleensä kanojen suurtuotantolaitospitoa ja käsittelyä pidetään kaikkein pahimpana. Ei varmasti kukaan eläinoikeussyistä vegetaristi tai semivegetaristi syö broileria, en ole ainkaaan koskaan kuullut.
Mutta syitä olla vegetaristi tai semi-sellainen on tietysti paljon muitakin kuin eläinoikeusasiat, ja ehkä joku joka syö broileria jättää jostain muusta syystä punaisen lihan syömättä. Eläinoikeussyistä semiveget yleensä hyväksyvät kalan ja monet myös vapaana kasvaneen riistan koska katsovat ettei eläimen tappaminen ruoaksi sinänsä ole väärin mutta sen elämän rajoittaminen kasvattamon karsinoihin ja häkkeihin sen eläessä on epäeettistä.
Itse olen pescovegetaristi eli syön luonnonvesistä kalastettua (ei kasvattamoista) kalaa ja kasvisruokaa. Omat syyni ovat pääosin eläinoikeuksiin liittyviä, ja paljolti tunnepohjaisia. Rakastan eläimiä, ja kun katson vaikka sikaa tai lehmää, tiedän että haluaisin paijata sitä enkä lahdata ja syödä. Ajatus sellaisen tuntevan, älyllisen nisäkkään syömsiestä on yhtä inhottava minulle kuin että pistäisin oman lemmikkikoirani lihoiksi ja söisin.
tuo kyllä ruokapöytään vähän ruokaa! Jos ei ymmärrä itse sitä niin vanhemmat voivat opastaa. Mutta paha mennä isäntäperheen opastamaan
tytölle ei kelpaa puurokaan, niin eikö ole hyvä, että lähtee hampurilaiselle? Syököön mitä syö, älä ap vaivaa päätäsi enää asialla :)
mitä yläkoulut on pullollaan. Kasvissyöjiä ollaan silloin kun kasvisruokana on esim. kasvispihvejä. Tai jos normaalilla ruualla on jotain lempiruokaa, vaikka niitä nugetteja niin niitä syödään, muuta kanaa ei :D.
Veikkaan ,että ostamillesi wokkivihanneksille nyrpistää nenäänsä kun ei niistä tykkää.
en ollut varautunut yllättäviin menoihin joita meille tuli tässä kuussa, muuten olisin voinut ostaa vaikka miljoona pussia soijarouhetta ym.
Tälle vegetaristille ei kelvannut aamulla kaurapuuro, vaikka oli erillaisia itsetehtyjä hilloja ym tarjolla. Söi kuivan leivän ilman voita. Tarjosin kyllä kurkkua, kananmunaa jne. leivän päällyseksi.
Ilmoittivat nyt, että minun pitää viedä heidät kaupungille samalla, kun lähden iltavuoroon. Ovat menossa kuulemma hampurilaiselle... Sanoin tytölle, että ostaa kaupungilta sitten samalla sitä soijarouhetta, niin saan tehtyä hänelle jotain ruokaa. Tyttö kysyi "mitä se on".
Kyllä meillä käy useinkin yökylävieraita, mutta ei ole sattunut koskaan niin, että ruokarajoitteista ilmoitettaisiin vasta perille tullessa. Monesti on myös laitettu jotain mukaankin lapsille, jos ovat olleet useamman yön.
Mutta pääasia, että tytöillä on hauskaa keskenään, siksihän he ovat tämän kyläilyn sopineet.
Ap
Taitaa pentu olla vaan nirso, kasvissyöjät yleensä ovat aika tarkkoja esim einesten syömisestä. Naura vaan ja tarjoat samaa kuin muillekkin, eiköhän nälkä tule. Tunnen ns vegetaristiteinin, joka syö bigmacin ilman pihvejä:D ja kiloittain gelatiini-irtokarkkeja..