Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri meille 4 pv:ksi. Vegetarismista kerrottiin vähän ennen saapumista

Vierailija
12.07.2012 |

Ottaa niin kovasti aivoon! Rahat on tiukilla ja olin jo suunnitellut ruoat ja ostanut aineet kaappiin.

Lapsen äitikin soitteli alkuviikosta ja kyseli, että on varmasti ok tämä järjestely, muttei maininnut mitään kasvissyönnistä.

Nyt pitäisi erikseen sitten taikoa tuolle teinin kaverille omat ruoat. Voi kuulemma syödä nugetteja ja kalapuikkoja(?) muttei syö jauhelihaa eikä maitotuotteita.

Olin ajatellut tehdä makaronilaatikon ja jauhelihakeittoa ja ostin jugurtteja ja leipää juustoineen päivineen kaappiin. Ainut mitä tyttö voi syödä noista on ilmeisesti leipä...

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo vieraan läsnäolo, kun ei ole rahaa käytettävissä. Ei ne teinit jaksa vaan sisällä nököttää.. ne haluavat myös tehdä jotain ja kuluttaa rahaa. Ei ole kivaa ap:n lapselle pörrätä kaverin kanssa ostarilla ja katsella mitä kaikkea toinen ostaa, jos ei itsellä ole varaa ostaa mitään.

Vierailija
82/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talossa eletään talon tavoilla ja vieraat saavat syödä mitä on tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin tunnen pari "kasvissyöjä"teiniä, joista toinen syö kyllä kebab-lihaa ja toisen iltaherkkua ovat nakit kylmänä suoraan paketista :)

Samalta muka-vegetaristilta kuulostaa ap:n vieras, ja en todellakaan alkaisi erikseen muuttamaan menua tai budjettia nirsoilun takia. Eri asia, jos tilanne olisi ollut etukäteen tiedossa.

Sen sijaan ap:lle ja kaikille muillekin vinkiksi, itse kysyn AINA ruokarajoitteista etukäteen tulevilta vierailta ennen kauppareissua ja menujen suunnittelua. Sen verran monella kun tahtoo olla allergioita tai herkkyyksiä, niin hyvä se olisi etukäteen varmistaa.

Vierailija
84/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talossa eletään talon tavoilla ja vieraat saavat syödä mitä on tarjolla.

tämä asenne on kyllä aika moukkamainen.

Minulle on mm. loukkaannuttu, kun en raskaana ollessa syönyt kakkua, jossa oli tuorejuustoa päällä ja maistanut kovasti kehuttua leipää siinä olevien pellavansiemenien takia. Nämä ovat tapahtuneet eri henkilöiden seurassa. Varmaan jokainen nykyäiti ymmärtää, miksi noista kieltäydyin. Nämä loukkaantujat olivat yli 60-vuotiaita tätejä, joiden omissa raskauksissa (joskus 30 vuotta sitten) ei varmaan ollut tämän kaltaisia rajoitteita. Olisin tietysti voinut ottaa vaikka vähän sitä leipää ajatellen, ettei se pieni määrä pellavansiemeniä haittaa, mutta en näe mitään syytä tehdä niin - en nauttisi leivästä, jota syön vastentahtoisesti ja jossa tiedän olevan jotain, mitä ei suositella syötäväksi raskaana ollessa.

Toki en vaatinut tai odottanut mitään korvaavia sapuskoja tilalle, mutta ei tuosta olisi loukkaantua tarvinnut.

Vierailija
85/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalta muka-vegetaristilta kuulostaa ap:n vieras, ja en todellakaan alkaisi erikseen muuttamaan menua tai budjettia nirsoilun takia. Eri asia, jos tilanne olisi ollut etukäteen tiedossa.

Sen sijaan ap:lle ja kaikille muillekin vinkiksi, itse kysyn AINA ruokarajoitteista etukäteen tulevilta vierailta ennen kauppareissua ja menujen suunnittelua. Sen verran monella kun tahtoo olla allergioita tai herkkyyksiä, niin hyvä se olisi etukäteen varmistaa.

Ei menua tai budjettia tarvitse muuttaa, mutta kai sieltä kaapista nyt sentään JOTAIN voisi etsiä tälle vieraallekin. Voi pahoitella, ettei tiennyt etukäteen ja laittaa jonkun simppelin jutun, esim. keittää kananmunan. Sen kanssa tyttö voi syödä perunaa tai pastaa, sekä salaattia ja leipää. Ihan kelpo ateria tuossa tilanteessa, eikä vaadi YHTÄÄN enempää vaivannäköä - paitsi sen, että laittaa veden kattilaan ja kananmunan sinne keittymään.

Minäkin kyllä kysyisin ja varmistaisin aina ruokarajoitteet etukäteen. Paitsi allergioiden ja ruokavalioiden, niin toisaalta kyllä myös ihan mieltymysten vuoksi. Onhan se ikävä valmistaa joku ruoka ja tajuta myöhemmin, että on tehnyt sen vieraansa inhokkiruoka-aineesta.

Vierailija
86/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan teinillä nyt jo omaakin rahaa on. En minä pidä lukua hänen vähistä tienesteistään.

Ei tarvitse pönöttää sisällä, eikä meillä ole lapsille opetettukaan mitään ostareilla notkumista.

Ja tottahan minä nyt olen ihan vieraanvarainen ja mukava muuten, mutten lähde tähän nirsoilu leikkiin mukaan. Eikä tuo tyttö minun kanssani tullutkaan aikaa viettämään vaan lapseni.

Tuolla ne nyt katsovat jotain leffaa ja roskista ja tiskeistä päätellen on haettu herkuiksi jäätelöä ja karkkia, että siinä se maidottomuus, ei taida tyttö vaan tykätä jugurteista tai juustoista.

Ap

Vierailija
87/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoo sille ituja sekä näkkileipää. Tuumaa että noi kait sulle sopii.

Vierailija
88/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on mm. loukkaannuttu, kun en raskaana ollessa syönyt kakkua, jossa oli tuorejuustoa päällä ja maistanut kovasti kehuttua leipää siinä olevien pellavansiemenien takia. Nämä ovat tapahtuneet eri henkilöiden seurassa. Varmaan jokainen nykyäiti ymmärtää, miksi noista kieltäydyin. Nämä loukkaantujat olivat yli 60-vuotiaita tätejä, joiden omissa raskauksissa (joskus 30 vuotta sitten) ei varmaan ollut tämän kaltaisia rajoitteita. Olisin tietysti voinut ottaa vaikka vähän sitä leipää ajatellen, ettei se pieni määrä pellavansiemeniä haittaa, mutta en näe mitään syytä tehdä niin - en nauttisi leivästä, jota syön vastentahtoisesti ja jossa tiedän olevan jotain, mitä ei suositella syötäväksi raskaana ollessa.

Taidat olla aivan ulkona. Kaikkea on syöty iät ja ajat. Määrät ratkaisee. Teidän terveysfasistien ajatusmaailma on yhtä ulkona kuin Enkeli-Elisan kirjoittajan.

Vierailija
89/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei menua tai budjettia tarvitse muuttaa, mutta kai sieltä kaapista nyt sentään JOTAIN voisi etsiä tälle vieraallekin. Voi pahoitella, ettei tiennyt etukäteen ja laittaa jonkun simppelin jutun, esim. keittää kananmunan. Sen kanssa tyttö voi syödä perunaa tai pastaa, sekä salaattia ja leipää. Ihan kelpo ateria tuossa tilanteessa, eikä vaadi YHTÄÄN enempää vaivannäköä - paitsi sen, että laittaa veden kattilaan ja kananmunan sinne keittymään.

Minäkin kyllä kysyisin ja varmistaisin aina ruokarajoitteet etukäteen. Paitsi allergioiden ja ruokavalioiden, niin toisaalta kyllä myös ihan mieltymysten vuoksi. Onhan se ikävä valmistaa joku ruoka ja tajuta myöhemmin, että on tehnyt sen vieraansa inhokkiruoka-aineesta.

kelvannut paistettuna eikä keitettynä, soijarouheesta ei tiennyt mitään, puurokin tosiaan oli nounou. Eli pitääkö joka aterialla kysellä että kelpaisiko tämä tai tuo?

Vierailija
90/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan teinillä nyt jo omaakin rahaa on. En minä pidä lukua hänen vähistä tienesteistään.

Ei tarvitse pönöttää sisällä, eikä meillä ole lapsille opetettukaan mitään ostareilla notkumista.

Ja tottahan minä nyt olen ihan vieraanvarainen ja mukava muuten, mutten lähde tähän nirsoilu leikkiin mukaan. Eikä tuo tyttö minun kanssani tullutkaan aikaa viettämään vaan lapseni.

Tuolla ne nyt katsovat jotain leffaa ja roskista ja tiskeistä päätellen on haettu herkuiksi jäätelöä ja karkkia, että siinä se maidottomuus, ei taida tyttö vaan tykätä jugurteista tai juustoista.

Ap

kiva kuitenkin, että tytöt viihtyvät, eikö vaan.

Onko jäätelö muuten maitojäätelöä? Tuli vaan mieleen, että voihan se olla soijaa tai kauraakin... Mutta vaikka kyse olisikin vain nirsoilusta, niin anna olla. Kysehän on teinistä - ja teinit ovat joskus hankalia, ärsyttäviä ja jopa hölmöjä. Silti voi itse suhtautua kohteliaasti ja ystävällisesti. Voi tehdä selväksi, että kasvissyöntivedätys ei mennyt läpi (sen voi tehdä huumorilla), mutta silti voi huomioida tytön ruokamieltymykset - esim. niin, että jos ei tykkää pääruuasta, voi syödä sitten siitä pöydästä kaikkea muuta.

Ja joskus ne ruokamieltymykset voivat olla ristiriitaisen kuuloisia. Monen on vaikea tajuta, että minä en juo maitoa. En juonut sitä lapsena enkä juo aikuisena. Maidosta tulee vatsavaivoja ja se on ällöttävää. Kuitenkin voin juoda piimää ja syödä jugurttia, niistä ei tule vatsavaivoja. Ja kyseessä ei ole laktoosi-intoleranssi, vaan jokin muu. Ja mitä jugurttiin tulee, olen niin tottunut rasvattomaan, että rasvajugurttia en kykene enää syömään - paitsi väkipakolla, hampaat irvessä. Jonkun mielestä tämäkin on nirsoilua... Mutta minusta rasvaton jugurtti ja rasvajugurtti ovat oikeastaan kaksi eri tuotetta.

Ja moni ei tajua sitä, että vaikka rakastan teetä, en kuitenkaan suostu juomaan rooibosta. En tietenkään vaadi ketään ostamaan minulle juuri haluamaani teelaatua, mutta monen mielestä kaikki tee on samaa, vaikka niin ei tietenkään ole. Tuo rooibos on minusta vaan niin pahaa, että mieluummin olen ilman.

Vierailija
91/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla aivan ulkona. Kaikkea on syöty iät ja ajat. Määrät ratkaisee. Teidän terveysfasistien ajatusmaailma on yhtä ulkona kuin Enkeli-Elisan kirjoittajan.

sen tuorejuuston suhteen ei kyllä ratkaise määrä vaan se, onko niin huono tuuri, että juuri siinä palassa sattuu olemaan listeria-bakteeri.

Ja miksi helvetissä kenenkään täytyisi syödä tuorejuustoa tai pellavansiemeniä? Miksi ei syyksi riitä vain "ei kiitos tällä kertaa"?

Enpä epäilisi, jos olisit toinen noista loukkaantuneista tädeistä. Hän on nimittäin perustellut monta asiaa juuri argumentilla "on tehty iät ja ajat", ihan kuin se olisi yhtään mikään perustelu. Nyt on nyt, iät ja ajat ovat mennyttä.

Jokainen tietää, että ne neuvolan suositukset ovat nimenomaan suosituksia, mutta on silti vähän yksinkertaisen ihmisen merkki, jos kutsuu terveysfasistiksi sellaista, joka ottaa ne suositukset ihan oikeasti huomioon - eikä vain sivuuta niitä sillä perusteella, että "iät ja ajat on syöty tuorejuustoa, kivikaudellakin sitä haettiin Siwasta eikä kukaan koskaan ole mitään listeriaa saanut".

Vierailija
92/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelvannut paistettuna eikä keitettynä, soijarouheesta ei tiennyt mitään, puurokin tosiaan oli nounou. Eli pitääkö joka aterialla kysellä että kelpaisiko tämä tai tuo?

ei tietenkään. Minä varmaan sanoisin aamupalalla vaikka näin: "Saa ottaa aamupalaksi ihan mitä haluaa - meillä on jo tässä puuroa ja leipää, mutta lisäksi voitte tytöt laittaa vaikka kananmunia, ja tuossa on hedelmiäkin. Otatteko kahvia vai teetä? Jääkaapissa on myös tuoremehua."

Vierailija
93/93 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on päivittäin lasten teinikavereita. Tapanani on tarjota ruokaa heillekin aina kun syömme. Jotenkin tuntuisi tyhmältä olla tarjoamatta. Tämä siis on ihan päivittäinen tapa etenkin näin kesäaikaan, kun kavereita pörrää nurkissa jatkuvasti. Rahat ovat meilläkin tiukilla, mutta mielestäni vieraanvaraisuus on aina asia jolla on siunaus. Maalla se on ehkä luonnollisempaa, että ruokitaan omat ja muidenkin tenavat. Yksi lasten kavereista on laktoositon. Häntä varten minulla on aina laktoositon maito kaapissa. Yksi kavereista on gluteeniton ja pakasteeseen varaan tarjottavaa hänelle. Mielestäni ei ole ongelmallista tehdä kasvisvaihtoehtoa ruoista. olen koulutukseltani kokki joten ehkä se on helpompaa minulle sitten tms... Haluan opettaa lapseni vieraanvaraisuuteen ja minun mielestäni se on mukavaa, kun voi viettää aikaa omien ja muiden teinien kanssa ja tutustua lasten kavereihin ruokapöytäkeskusteluissa jne... Tiedän, että myös minun lapseni saavat ruokaa vastavuoroisesti. Synttärijuhlissa huomioin laktoosittoman, gluteenittoman ja maidottoman ruokavalion. Onneksi kaupoissa riittää halpojakin tarjottavia joka lähtöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan