Lapsen kaveri meille 4 pv:ksi. Vegetarismista kerrottiin vähän ennen saapumista
Ottaa niin kovasti aivoon! Rahat on tiukilla ja olin jo suunnitellut ruoat ja ostanut aineet kaappiin.
Lapsen äitikin soitteli alkuviikosta ja kyseli, että on varmasti ok tämä järjestely, muttei maininnut mitään kasvissyönnistä.
Nyt pitäisi erikseen sitten taikoa tuolle teinin kaverille omat ruoat. Voi kuulemma syödä nugetteja ja kalapuikkoja(?) muttei syö jauhelihaa eikä maitotuotteita.
Olin ajatellut tehdä makaronilaatikon ja jauhelihakeittoa ja ostin jugurtteja ja leipää juustoineen päivineen kaappiin. Ainut mitä tyttö voi syödä noista on ilmeisesti leipä...
Kommentit (93)
Tuollaisia kutsutaan nirsoiksi ihmisiksi. Jos ei muu kelpaa kuin hampurilaiset ja nugetit niin ostakoon itse omilla rahoillaan. Senkun tarjoat samaa ruokaa mitä itse syötte, voihan niistä aina nyppiä lihat pois. Veikkaan, että noi ruuat ei nirsolle prinsessalle kelpais lihattomina versoinakaan. Ja saletisti vetää jonkun juustopurilaisen.
T. Kasvissyöjä
ps. Aika mielenkiintoisia kasviksia nämä kala ja kana.
Jota osa ihmisistä kutsuu virheellisesti semi-vegeilyksi tms., eihän se kuitenkaan vegeilyä ole. Sitten on erikseen pesca-vegejä, joille kelpaa kala muttei muut eläimet/lihat. Pelleilyä, sanon minä: joko reilusti sekaruokaa tai kokonaan vegeksi. Kotonaan voi vältellä punaista lihaa ym., mutta vieraisilla syödään sitä, mitä tarjotaan!
Mutta etkö voisi kuitenkin olla vieraanvarainen emäntä? Minusta on toissijainen juttu, onko vieras "oikea" kasvissyöjä vai ei, ja mikä on syy lihan ja maitotuotteiden syömättömyydelle. Fakta nyt on se, että hänen ruokavalionsa on tuollainen.
Tyttäresi olisi pitänyt kertoa asia paljon aikaisemmin, eli moka oli aika lailla hänenkin. Tosi tytön äidin olisi pitänyt muistaa myös ilmoittaa asiasta. Mutta vahinko on nyt tapahtunut, ei sille enää mitään voi. Yritä kuitenkin suhtautua kohteliaasti, vaikka kyseessä onkin teini!
Teidän ruokia ei tarvitse muuttaa. Voit pahoitella tytölle, että harmi kun et tiennyt ja olit jo ehtinyt varata ihan muita ruokia. Mutta sitten tee kuten täällä jotkut jo ehdottivat: makaronia ja paistettu kananmuna makaronilaatikkopäivänä, lihakeittopäivänä nosta osa keitosta etukäteen pienempään kattilaan ennen kuin lisäät lihat.
Itse ainakin pyrkisin olemaan tytölle kiva ja vieraanvarainen, vaikka tilanne vituttaisikin. Mitään kovin erikoista ei tuossa tilanteessa tarvitse hankkia, jos on rahastakin tiukkaa, mutta joku soijarouhepussi voi kyllä pelastaa tämän vierailun (maksaa alle 3 eur joka kaupassa, ja tumma soijarouhe parasta).
Miksi ihmeessä jaksaisin provoilla jollakin näin typerällä asialla?
Alan tosiaan kallistua tuon nirsoilun puolelle, luulisi kasvissyöjän tietävän mitä on soijarouhe.
En aio ottaa turhaa stressiä, syökööt jos syö, mutten ala erikseen erottelemaan hänelle ruokia, kun ei kerta tavallinen kaurapuurokaan kelpaa.
Nyt lähden töihin ja unohdan koko ruokasotkun :)
Ap
Ei oo terveellistä se et ei syö monipuolisesti, joten älä ainakaan sinä auta sitä.
Mitään kunnon syytä ei oo jättää syömättä niitä ruokia, kuten esim. allergia tms.
Moni kuvittelee sen olevan terveellisempää (tummahan yleensä on), vaan ei kyllä ole...se on vaaleaa rouhetta värjättynä soijakastikkeella.
Jota osa ihmisistä kutsuu virheellisesti semi-vegeilyksi tms., eihän se kuitenkaan vegeilyä ole. Sitten on erikseen pesca-vegejä, joille kelpaa kala muttei muut eläimet/lihat. Pelleilyä, sanon minä: joko reilusti sekaruokaa tai kokonaan vegeksi. Kotonaan voi vältellä punaista lihaa ym., mutta vieraisilla syödään sitä, mitä tarjotaan!
Nro 40 vastaa, että laittaisin kyllä omalle tytölleni omia eväitä mukaan vastaavassa tilanteessa. Enkä tosiaan olettaisi, että vieraspaikassa alettaisiin edes kokkailemaan hänelle erikoispöperöitä.
Vegetarismi tuskin on lapsen oma idea. Anna sen syödä mitä syö.
Elleivät vanhemmat kykene järjestämään lastensa vierailuja tuon paremmin, lapsi pysyköön kotonaan tai syököön talon tavalla.
Maitotuotteet eivät kaikille käy allergian tai sokeri-intoleranssin vuoksi, mutta korvaavia tuotteita on kaupat täynnä. Käske tuoda omat soijamaidot ja jugurtit mukana.
Teini-iässä tuo on pelkkää nirsoilua, kyllä se hengissä pysyy leivälläkin.
Mä en antais tollasen mitään.Oikeesti,nugetit on upporasvassa paistettuja lintuja ja kalapuikot ei paljoa parempia ole.MIten se äitikin kehtas? =D =D =D
Älä missään tapauksessa tarjoa kalapuikkoja ja nugetteja vaan jos on pokkaa niin tarjoa VAIN kasviksia eri muodossa.Lanttua,kaalia,perunoita,porkkanoita saa nyt halvalla.
tuo kyllä ruokapöytään vähän ruokaa! Jos ei ymmärrä itse sitä niin vanhemmat voivat opastaa. Mutta paha mennä isäntäperheen opastamaan
Päin vastoin; se on kyllä nimenomaan isäntäperhe, joka määrää marssijärjestyksen.
Teinien nirsoilu ei ole vegetarismia, se on idiotiaa. Kasvava nuori tarvitsee proteiinia, eikä maapallon toiselta laidalta rahdattu geenimuunneltu soija ole mitään ekoruokaa.
Talo elää tavallaan, ja jos ei vieraalle kelpaa, vieras voi tilata taksin ja häipyä.
Vegetarismi tuskin on lapsen oma idea. Anna sen syödä mitä syö.
Elleivät vanhemmat kykene järjestämään lastensa vierailuja tuon paremmin, lapsi pysyköön kotonaan tai syököön talon tavalla.
Maitotuotteet eivät kaikille käy allergian tai sokeri-intoleranssin vuoksi, mutta korvaavia tuotteita on kaupat täynnä. Käske tuoda omat soijamaidot ja jugurtit mukana.
Teini-iässä tuo on pelkkää nirsoilua, kyllä se hengissä pysyy leivälläkin.
että meillä tämä on nimenomaan ihan teinin itsensä idea ja omaa keksintöä!
Teini temppuilisi paljon enemmänkin syömisensä kanssa, mutta siihen laitoin stopin.
Esimerkiksi, olisi jättänyt maitotuotteetkin pois kun ei tykkää maidontuotannostakaan (kun vasikat erotetaan emolehmistä, ja joissakin navetoissa lehmät on edelleen kytkettyinä)
Lisäksi, sille ei kelpaa soijakaan kun sen takia kaadetaan sademetsiä, eikä kaakao, kahvi, tee paitsi yrttitee, samoista syistä jne jne.
Sanoin että nyt saa perhana riittää.
Saa syödä ihan miten tahtoo, mitä tahtoo, sitten kun maksaa ja ostaa itse ruokansa ja valmistaa sen alusta loppuun, eikä asu enää kotona.
Siihen asti saa temppuilla vaan valikoidusti, mä en jaksa.
On meinaan muutakin tekemistä.
pari päivää sitten meillä syödessään kertoi, että perheensä syövät kasvisruokaa. Joskus tälle lapselle ostetaan tyyliin lihapullia tms, mutta siis harvoin. Samainen lapsi kerto siinä samalla, että itsekin tykkää kasvisruuista todella paljon, mutta uskaltaa kokeilla kylässä tms muitakin ruokia, mitä tarjolla on, plussat siitä. Eli ei ole hänen vakaumus, mutta perheen toteutus. Mua ei haittaa, vaikka ei kaikkea voisikaan syödä meidän pöydästä... kunhan riittävästi.
Kyllä pitäisi ilmoittaa aiemmin kasvissyönnistä, mutta ei tässä pitäisi silti olla draaman aineksia. Samat ruoat kuin muille, mutta lihan tilalle tummaa soijarouhetta. Maailman yksinkertaisin asia & erittäin edullinen ruoka-aine. Yksi paketti riittää koko vierailun ajaksi. Tai sitten otat ennen lihan lisäämistä kasvissyöjälle lihattoman satsin sivuun. How easy is that!
t. Kasvissyöjä-äiti lihansyöjäperheestä
Moni kuvittelee sen olevan terveellisempää (tummahan yleensä on), vaan ei kyllä ole...se on vaaleaa rouhetta värjättynä soijakastikkeella.
tarkoitin että se on koostumukseltaan parempaa. Vaalea on usein joko sellaista tosi kovaa tai sitten liian pehmeää. Ravitsemuksellisesti en ole miettinyt, kumpi olisi parempaa. Ja tietysti tumma ontaa enemmän väriä ruokaan. Ja minusta se on soijarouheeseen tottumattomalle helpompi laittaa. (Tai ainakin tämä kokemus minulla on, joskin vuosien takaa - siirryin kokonaan tummaan soijarouheeseen kun minusta vaalea oli hankalampaa.)
t. se, joka suositteli tummaa soijarouhetta
Sanot et tässä on syötävät, oot joko syömättä tai syöt. Ei oo terveellistä se et ei syö monipuolisesti, joten älä ainakaan sinä auta sitä.
Mitään kunnon syytä ei oo jättää syömättä niitä ruokia, kuten esim. allergia tms.
Ihmettelen, oletteko tosiaan noin epähuomaavaisia isäntiä ja emäntiä myös aikuisille vieraillenne!
Perhe saa toki tehdä ihan niitä ruokia, mitä haluaa, mutta kyllä minusta on kohteliasta kysyä vieraalta, onko ruokarajoitteita, ja ottaa ne huomioon niissä puitteissa, mitä pystyy. Sekin, jos ei jostain ruoka-aineesta vaan tykkää, on minusta ihan riittävä syy.
Itse ainakin huomioin omien vieraitteni mieltymykset. Esim. jos joku ei tykkää feta-juustosta, en pistä sitä salaattiin, vaan erilliseen kuppiin, josta saa ottaa. Vähän paha muiden sanoa, milloin on kyse nirsoilusta. Ja vaikka olisikin, niin isäntäväkenä on kuitenkin oltava kohtelias vieraalle. Monessa maassa on kunnia-asia huomioida kotiin kutsumansa vieras - ei toki kaikkia "oikkuja" tarvitse toteuttaa, mutta isäntäväen tehtävä on saada vieras tuntemaan olonsa hyväksi ja tervetulleeksi. Niin se vaan on, vaikkei se näytä luontevasti kaikilta tulevankaan!
Nro 40 vastaa, että laittaisin kyllä omalle tytölleni omia eväitä mukaan vastaavassa tilanteessa. Enkä tosiaan olettaisi, että vieraspaikassa alettaisiin edes kokkailemaan hänelle erikoispöperöitä.
Kyllä minäkin varmaan omalle lapselleni laittasin jotain eväitä mukaan (olemme siis ihan oikeasti kasvissyöjiä, ei siis mitään nugetti-kalapuikko -versioita). Enkä olettaisi erikoisruokia - neljä päivää on VAAN neljä päivää, kyllä teini pärjää, vaikka söisi sen ajan pelkkää salaattia, leipää, pastaa ja kananmuniakin.
Toisaalta sitten vaikka velvoitetta ei olisikaan, niin isäntäväkenä pitäisin kyllä jonkinlaisena kunnia-asiana ottaa vieraani huomioon. Jos ruokavalio tulee yllätyksenä, ei asialle tietysti voi mitään - mutta siinä tapauksessa laittaisin kyllä hänelle ruokaa mahdollisuuksien mukaan, siis niissä puitteissa mitä on.
Ruokavaliot ovat ruokavalioita kaikkialla. Kasvissyöjän ei tarvitse kohteliaisuussyistä syödä lihaa kylässä. Mutta kyläpaikassa pitää kyllä kohteliaisuussyistä ottaa huomioon vieraan ruokavalio, oli kyseessä sitten allergia tai vakaumus.
Ihmeen junttia porukkaa, täytyy sanoa! Itse olen aina tosi tyytyväinen, jos vieraani tykkäävät laittamastani ruuasta ja minusta kuuluu alkeellisimpiin tapoihin ottaa huomioon se ihminen, jonka olen kutsunut vieraakseni. Ihan samalla tavalla tarjoan villasukat palelevalle vieraalle, vaikka omasta mielestäni lattia olisikin riittävän lämmin. Samoin voisi ottaa toisen huomioon ruokatarjoiluissa - ruoka kuitenkin symboloi vieraanvaraisuutta, muistakaa se.
niin pyrin laittamaan vähän parempaa ja niille nuorille maistuvaa ruokaa. Ennen vaikka tingin alkukuun omista syömisistäni, että vierailla ois maistuvaa, mutta harvoin niin tiukka ruokabudjetti.
Ei tietenkään pidä liioitella tai ravintolaa pitää, mutta mieluummin niin, että kellekään ei jää nälkä ja että nuoretkin vieraat tuntevat olevansa tervetuleita.
Meillä syöjissä on yksi yök kalaa-kaveri, oma inhoaa grillimakkaraa, yks nirsoilee punaisesta lihasta. Kaikki taitaa tykätä pizzasta jos saa valita täytteet, tortillat myös. Kana ja riisi kelpaa aina, samoin kaikki pasta-hommelit. Laitellaan yleensä yhdessä, saavat itse paistaa lettuja ja tehdä lämpöiset leivät.
Minusta on vaan mukavaa, että viihtyvät meillä. Muutama lihapulla tai pottu tai pizzapala on pieni hinta siitä, että tunnen lasteni ystävät. Jo vauva-aikana haaveilin tästä, että sitku ne on isoja, niin juodaan niiden ja kavereiden kanssa iltateetä ja syödään sämpylöitä sunnuntai-iltana :-)
Päin vastoin; se on kyllä nimenomaan isäntäperhe, joka määrää marssijärjestyksen.Teinien nirsoilu ei ole vegetarismia, se on idiotiaa. Kasvava nuori tarvitsee proteiinia, eikä maapallon toiselta laidalta rahdattu geenimuunneltu soija ole mitään ekoruokaa.
Talo elää tavallaan, ja jos ei vieraalle kelpaa, vieras voi tilata taksin ja häipyä.
mikä "marssijärjestys"? Ei taida olla kyllä alkeellisimmatkaan kohteliaisuussäännöt hallussa! Ei kyläilyssä ole kysymys mistään marssittamisesta tai muusta valtapelistä, vaan se on ihmisten välistä kanssakäymistä. Tarjotessaan ruokaa vieraalle isäntäväki tarjoaa samalla vieraanvaraisuutensa (mikäli sitä on), ja tarkoitus on tehdä vieraalle miellyttävä ja tervetullut olo. Tosin tätä eivät näköjään kaikki osaa...
Ja mitä soijaan tulee - liharuoka on moninverroin epäekologisempaa, koska lihakarjaa ruokitaan sillä maapallon toiselta puolelta roudatulla soijalla. Eli lihansyöjän soijakuormitus on moninkertainen soijarouhetta syövään kasvissyöjään verrattuna.
Meille yleensä kutsuvat itse itsensä tai ruinaavat lapseni kanssa, että pääseekö.
Sitten ärsyttää se ruuan kanssa ronklaaminen.
Ei kyllä ole aikuisvieraiden kanssa mitään ongelmaa ruuan kanssa.
Minun tyttäreni ei syö sianlihaa, broileria, kalkkunaa, kotimainen luomu-naudanliha käy, poro ja riista. Kalaa syö (paitsi niitä mitkä ovat WWF:n suojelulistalla) ja kananmunista luomumunia. Syyt ovat siis eläinsuojelulliset.
Se ei ikinä suostuisi lähtemään mihinkään mäkkiin, koska boikotoi sitä jo ihan periaatteestakin, tehotuotantolihan käytön takia.