Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri meille 4 pv:ksi. Vegetarismista kerrottiin vähän ennen saapumista

Vierailija
12.07.2012 |

Ottaa niin kovasti aivoon! Rahat on tiukilla ja olin jo suunnitellut ruoat ja ostanut aineet kaappiin.

Lapsen äitikin soitteli alkuviikosta ja kyseli, että on varmasti ok tämä järjestely, muttei maininnut mitään kasvissyönnistä.

Nyt pitäisi erikseen sitten taikoa tuolle teinin kaverille omat ruoat. Voi kuulemma syödä nugetteja ja kalapuikkoja(?) muttei syö jauhelihaa eikä maitotuotteita.

Olin ajatellut tehdä makaronilaatikon ja jauhelihakeittoa ja ostin jugurtteja ja leipää juustoineen päivineen kaappiin. Ainut mitä tyttö voi syödä noista on ilmeisesti leipä...

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille yleensä kutsuvat itse itsensä tai ruinaavat lapseni kanssa, että pääseekö.

Sitten ärsyttää se ruuan kanssa ronklaaminen.

Ei kyllä ole aikuisvieraiden kanssa mitään ongelmaa ruuan kanssa.

lapset vinkuvat kilpaa, että "Saahan Maria tulla saahan, pliiiiiiiis äitiiiii" Sitten ku se Maria saa luvan tulla, niin alkaa valitus, että me halutaan sitä ja tätä ja tota ja Maria ei tykkää tästä eikä tuosta.

Kun aikuiset tulevat vierailulle kutsuttuina ruokailemaan, he ovat etukäteen ilmoittaneet, että ovat allergisia tietyille aineille. Eivät siinä ruokapöydässä ala sanomaan, että "katos jaa, oot tehny kalamenun, no mä en voi syödä kalaa". Ja yleensä vierailla on aina jotain tuliaisia tullessaan.

Vierailija
42/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuvittelee sen olevan terveellisempää (tummahan yleensä on), vaan ei kyllä ole...se on vaaleaa rouhetta värjättynä soijakastikkeella.

Terveellisyydestä en tiedä tuon taivaallista, mutta koostumukseltaan tumma on parempaa kaikkiin sellaisiin ruokiin, joissa normisti käytetään jauhelihaa. Vaalea tuo mulle mieleen jotenkin pähkinärouheen, mausta itse kyllä pidän, mutta meil eräs nirso sen erottaa ruoasta toisin kuin tumman :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille yleensä kutsuvat itse itsensä tai ruinaavat lapseni kanssa, että pääseekö.

Sitten ärsyttää se ruuan kanssa ronklaaminen.

Ei kyllä ole aikuisvieraiden kanssa mitään ongelmaa ruuan kanssa.

niin kyllä sitä voisi olla kohtelias lapselle ja teinillekin.

Jos jos tässä ap:n tapauksessa (oli sitten provo tai oikea tilanne) teinin kaveri oli tulossa neljäksi päiväksi ja asia sovittu jo etukäteen, niin onhan se ihan selkeästi kyläily. Tottakai lapsen kaverin vierailu on lähinnä lapsen, ei vanhempien ilo - mutta entäs sitten? Samalla opetat lapsellekin, miten vieraita kestitään ja otetaan huomioon. Ja kun osoitat arvostusta lapsen kavereita kohtaan, osoitat samalla lapsellesi, että pidät lapsen elämään kuuluvia asioita tärkeinä.

Vierailija
44/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset vinkuvat kilpaa, että "Saahan Maria tulla saahan, pliiiiiiiis äitiiiii" Sitten ku se Maria saa luvan tulla, niin alkaa valitus, että me halutaan sitä ja tätä ja tota ja Maria ei tykkää tästä eikä tuosta.

Kun aikuiset tulevat vierailulle kutsuttuina ruokailemaan, he ovat etukäteen ilmoittaneet, että ovat allergisia tietyille aineille. Eivät siinä ruokapöydässä ala sanomaan, että "katos jaa, oot tehny kalamenun, no mä en voi syödä kalaa". Ja yleensä vierailla on aina jotain tuliaisia tullessaan.

Olisiko teinin huomioiminen siis helpompaa, jos hän toisi tuliaisia? Toki moni tuokin (äitinsä ostaman), mutta onko se nyt niin vakavaa, jos joku TEINI ei muista tuoda tuliaisia? Aika lapsellista mankua tuollaista.

Ja jos "Maria" ei jostain tykkää, niin onko suuri vaiva jättää juuri se ruoka-aine pois "Marian" lautaselta?

Vierailija
45/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajattelette, että jos ei ole oikea, täydellinen kasvissyöjä, niin sitten täytyy vetää lihaa niinkuin muutkin. Parempi vaihtoehto on kuitenkin, että jättää edes osan lihasta pois. Ettekö tiedä, että kasvissyönnistä on monia eri versioita? Jotkut eivät syö mitään eläinperäisiä tuotteita, jotkut taas syövät maitotuotteita ja kanaa sekä kalaa mutteivät lihaa. Miksi kaikki on niin mustavalkoista ja haukutte tyttöä nirsoilijaksi?

Vierailija
46/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko teinin huomioiminen siis helpompaa, jos hän toisi tuliaisia? Toki moni tuokin (äitinsä ostaman), mutta onko se nyt niin vakavaa, jos joku TEINI ei muista tuoda tuliaisia? Aika lapsellista mankua tuollaista.

Ja jos "Maria" ei jostain tykkää, niin onko suuri vaiva jättää juuri se ruoka-aine pois "Marian" lautaselta?

vaan pitäisi erikseen ostaa täysin uudet pöperöt tälle vieraalle??

Vierailija
47/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegetarismi tuskin on lapsen oma idea. Anna sen syödä mitä syö.

Elleivät vanhemmat kykene järjestämään lastensa vierailuja tuon paremmin, lapsi pysyköön kotonaan tai syököön talon tavalla.

Maitotuotteet eivät kaikille käy allergian tai sokeri-intoleranssin vuoksi, mutta korvaavia tuotteita on kaupat täynnä. Käske tuoda omat soijamaidot ja jugurtit mukana.

Teini-iässä tuo on pelkkää nirsoilua, kyllä se hengissä pysyy leivälläkin.

että meillä tämä on nimenomaan ihan teinin itsensä idea ja omaa keksintöä!

Teini temppuilisi paljon enemmänkin syömisensä kanssa, mutta siihen laitoin stopin.

Esimerkiksi, olisi jättänyt maitotuotteetkin pois kun ei tykkää maidontuotannostakaan (kun vasikat erotetaan emolehmistä, ja joissakin navetoissa lehmät on edelleen kytkettyinä)

Lisäksi, sille ei kelpaa soijakaan kun sen takia kaadetaan sademetsiä, eikä kaakao, kahvi, tee paitsi yrttitee, samoista syistä jne jne.

Sanoin että nyt saa perhana riittää.

Saa syödä ihan miten tahtoo, mitä tahtoo, sitten kun maksaa ja ostaa itse ruokansa ja valmistaa sen alusta loppuun, eikä asu enää kotona.

Siihen asti saa temppuilla vaan valikoidusti, mä en jaksa.

On meinaan muutakin tekemistä.

Mulle tuli tosi paha mieli sun teinin puolesta. Tekis mieli ottaa hänet mun luokse asumaan.

Mitä jos sut pakotettaisiin joka päivä tekemään jotain, mikä on täysin vastoin sun moraalia ja tuntuu susta väärältä ja pahalta? Ja nää pakottajat olisivat ihmisiä, joiden kanssa sun olisi pakko asua ja joista olisit täysin riippuvainen? Joutuisit vaikka varastamaan ruokasi tai jotain, vaikka kokisit siitä omantunnontuskia.

Jos sä et vaan jaksa, niin ettekö olisi voineet sopia, että hän itse ottaa enemmän vastuuta ruoanlaitosta ja kaupassakäynnistä? Vegeruoka sinällään ei maksa sen enempää kuin liharuokakaan, joten sikäli minusta on täysin kohtuutonta vaatia häntä maksamaan itse ruokiaan, jos te kuitenkin muuten ne maksaisitte.

Vierailija
48/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa niin kovasti aivoon! Rahat on tiukilla ja olin jo suunnitellut ruoat ja ostanut aineet kaappiin.

Lapsen äitikin soitteli alkuviikosta ja kyseli, että on varmasti ok tämä järjestely, muttei maininnut mitään kasvissyönnistä.

Nyt pitäisi erikseen sitten taikoa tuolle teinin kaverille omat ruoat. Voi kuulemma syödä nugetteja ja kalapuikkoja(?) muttei syö jauhelihaa eikä maitotuotteita.

Olin ajatellut tehdä makaronilaatikon ja jauhelihakeittoa ja ostin jugurtteja ja leipää juustoineen päivineen kaappiin. Ainut mitä tyttö voi syödä noista on ilmeisesti leipä...

hipin olla nälässä -siitähän oppii tavoille...

Vierailija
49/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnioitus ja kohtelu toisiinsa. Kyllähän suhtautuminen ja kohtelu voi olla oikein hyvää, vaikkei nyt erikseen aletakaan keittelemään erikseen vegetaristille, joka tulee kahta kättä heiluttaen kylään ja kertoo vasta sitten olevansa kasvissyöjä?

Missä kohtaa tämä kasvissyöjäteini sitten kunnioitti kyläpaikkaansa?

Meille opetettiin 90-luvulla käytöstapoja. Kun mentiin kylään, otettiin sitä mitä tarjottiin ja jos jollekulle ei jokin passannut hän toi eväitä itse mukanaan tai oli ottamatta. Sitten kiitettiin ja korjattiin astiat pois pöydästä.

Nykyään vaan pitäisi passata ja hemmotella kakarat ja kaikki jää käsistä siihen paikkaan mihin ne lasketaan. Äiti kulkee sitten perässä siivoten.

Vierailija
50/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegetarismi tuskin on lapsen oma idea. Anna sen syödä mitä syö.

Elleivät vanhemmat kykene järjestämään lastensa vierailuja tuon paremmin, lapsi pysyköön kotonaan tai syököön talon tavalla.

Maitotuotteet eivät kaikille käy allergian tai sokeri-intoleranssin vuoksi, mutta korvaavia tuotteita on kaupat täynnä. Käske tuoda omat soijamaidot ja jugurtit mukana.

Teini-iässä tuo on pelkkää nirsoilua, kyllä se hengissä pysyy leivälläkin.

että meillä tämä on nimenomaan ihan teinin itsensä idea ja omaa keksintöä!

Teini temppuilisi paljon enemmänkin syömisensä kanssa, mutta siihen laitoin stopin.

Esimerkiksi, olisi jättänyt maitotuotteetkin pois kun ei tykkää maidontuotannostakaan (kun vasikat erotetaan emolehmistä, ja joissakin navetoissa lehmät on edelleen kytkettyinä)

Lisäksi, sille ei kelpaa soijakaan kun sen takia kaadetaan sademetsiä, eikä kaakao, kahvi, tee paitsi yrttitee, samoista syistä jne jne.

Sanoin että nyt saa perhana riittää.

Saa syödä ihan miten tahtoo, mitä tahtoo, sitten kun maksaa ja ostaa itse ruokansa ja valmistaa sen alusta loppuun, eikä asu enää kotona.

Siihen asti saa temppuilla vaan valikoidusti, mä en jaksa.

On meinaan muutakin tekemistä.

Mulle tuli tosi paha mieli sun teinin puolesta. Tekis mieli ottaa hänet mun luokse asumaan.

Mitä jos sut pakotettaisiin joka päivä tekemään jotain, mikä on täysin vastoin sun moraalia ja tuntuu susta väärältä ja pahalta? Ja nää pakottajat olisivat ihmisiä, joiden kanssa sun olisi pakko asua ja joista olisit täysin riippuvainen? Joutuisit vaikka varastamaan ruokasi tai jotain, vaikka kokisit siitä omantunnontuskia.

Jos sä et vaan jaksa, niin ettekö olisi voineet sopia, että hän itse ottaa enemmän vastuuta ruoanlaitosta ja kaupassakäynnistä? Vegeruoka sinällään ei maksa sen enempää kuin liharuokakaan, joten sikäli minusta on täysin kohtuutonta vaatia häntä maksamaan itse ruokiaan, jos te kuitenkin muuten ne maksaisitte.

kun se on niin laiska, ettei halua opetella itse laittamaan niitä ruokiaan!

Jos minä en laita ja kokkaa kunnon aterioita, niin syö vaikka päivätolkulla pelkkää leipää ja muroja, ei viitsi tehdä edes salaatteja. Minä olen kuitenkin vastuussa alaikäisen nuoren ravinnonsaannista ja ruokailuista.

Vierailija
51/93 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pitäisi erikseen ostaa täysin uudet pöperöt tälle vieraalle??

eikös noissa olemassa olevissa kuitenkin ollut jotain, mitä hän voi syödä? JOS ap haluaa, hän voi investoida sen pari euroa soijarouheeseen (kelpasiko se?), mutta jos ei halua, niin sitten voi tietenkin pahoitella, ettei tiennyt ruokavaliosta, mutta että "yritetään kehitellä näistä sullekin ateriat". Eikä se niin maata kaada, jos muutaman päivän syö vähän "huonommin", esim. leipäpainotteisesti.

Vierailija
52/93 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin joko paketin molempia kaappiin pimulle tai pyytäisin syömään samaa ruokaa toisten kanssa.

Vierailija
53/93 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tässä olen tuumaillut josko vaan sanon, että nyppii sitten jauhelihat laatikosta ja keitosta veke ja syö samaa kuin me muutkin.

Hain lisäksi nyt vielä pari wok-vihannes pussia, niin saa sitten paistaa itselleen pannulla niitä.

On meillä toki vihersalaattiakin, mutta sehän menee kaikki sitten tämän vegetaristin napaan, jos ei syö muuta ruokaa.

Ap

Vierailija
54/93 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et miksiköhän nuo teollisesti sörssätyt ruuat käyvät kasvissyöjälle?

Kaikki eivät osaa syödä "oikeaa" ruokaa, vaan elelevät noilla eineksillä ja pikaruokaloiden eväillä. Ja ainahan hän voi jättää ottamatta sitä, mikä ei kelpaa, kun et ole varautunut asiaan. Pysyy sitä vähemmälläkin muutaman päivän hengissä :D

Vierailija
55/93 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon maksa ja koko jengi voi syödä samaa ruokaa.

Vierailija
56/93 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitä teinille erikseen makaronia ja kysy ottaisiko niiden kanssa paistetun kananmunan (ostit varmaan niitä useamman pakettina laatikkoa varten. Jauhelihakeitosta, laita mausteliemikuutioksi kasvisliemikuutio, keitä muut ainekset paitsi jauheliha, ota erilleen osa annoksesta vieraalle (perunoita ja vihanneksia)ja lisää jauheliha sitten teille muille siihen alkuperäiseen annokseen.

Jos se kananmuna käy, niin leivän päällekin se käy vaikka keittettynä siivuina, niin syötte itse pois sen juuston.

Vierailija
57/93 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä että jos on kerta kysymys jo teini-ikäisestä ja yökyläily oli tiedossa jo alkuviikosta, eikö oma lapsesi ole kertonut sulle tuota etukäteen?

Onko sulla perunaa, porkkanoita, syökö se munia? Paista sille vaikka kasvispihvejä. Tee jauhelihakeitto niin, että lisäät lihat vasta viimeksi, otat tytön annoksen ennen sitä.

Vierailija
58/93 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitoselta meni ohi tuo maitotuote -juttu...

Vierailija
59/93 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taikka lakkaa nirsoilemasta ruuan kanssa. Jos kalapuikot menee alas niin menee sitten muutkin sapuskat.

Vierailija
60/93 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jotkut syö kanaakin (ei aavistusta mitä nugeteissa edes on kun itse en syö muita lihoja kuin kalaa) ja voihan vaikka olla ettei hänelle muuten sovi maito.

Esim. linssikeitto ja kasvishernekeitto ovat tosi halpoja tehdä ja käyvät varmasti hänelle. Tee vaikka jompaa kumpaa iso satsi ja anna hänelle sitten sitä.

Jos teet lihakeiton niin tee sitten edes osa niin, että jätät lihat pois. Mikään ei ole hirveämpää kun se jätä lihat syömättä ajatus että pitäisi ronkkia jotkut jauhelihakökkäreet pois keitosta.

En ainakaan itse kehtaisi olla kunnioitamatta kenenkään vieraan erikoisruokavaliota. Mutta ikävä tilanne tietenkin, ettette tienneet siitä etukäteen.