Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen juossut 3 kuukautta ja nyt polvissa hieman tuntuu. ov

Vierailija
10.07.2012 |

Juoksen 8-12 kilsan lenkkejä. Mulla on liikunnallinen tausta yli 10 vuoden ajalta, mutta tu juoksu tuli kuvioihin 3 kuukautta sitten. Olen koittanut olla todella tarkka juoksuasennon ja askelluksen suhteen. On rullannut pirun hyvin,mutta nyt polvessa tuntuu hieman. En oikein osaa paikantaa sitä. Jotenkin lumpion alla ehkä hieman jomotusta.

Keskisyke on noin 160 tienoilla. Yleensä seilaa sykeluku 160-170 välillä. Sunnuntaina tein pisimmän, 15 kilsan lenkin.

Kuinka monta lenkkiä viikossa olisi sopiva määrä? Nyt teen joka toinen päivä 8-12 kilsan. Yleensä kyllä noita 12 kilsan on nyt viime aikoina tullut tehtyä. On ihana laji, enkä halua lopettaakkaan. Lenkkarit on hyvät, joten ei niistäkään johdu.

Osaisiko joku antaa vinkkejä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Stop, Forrest, STOOOOOOOOP!"

Sori, mulle tuli tuosta sun otsikosta mieleen Forrest Gumpin partasuujuoksu ja ne autuaat hippiseuraajat, jotka kyseli siltä elämän tarkoitusta...;)

Vierailija
2/42 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin sauvakävelyllä. Syke oli paljon 130-140. Oli ihan hauskaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet selvästi aivan liian lihava, polvesi eivät kestä virtahevon ruhoasi. Laihduta nyt helvetissä ennenkuin olet täysin pyörätuolikamaa!

Vierailija
4/42 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa. :) ONNEKSI noin ei ole asiat.

ap

Vierailija
5/42 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka oot kymmenen vuotta treenannut.

Tässäkin keskustelussa jotkut suosittelevat pronaatiotukia, kantakorokkeita ja joku vielä näitä "tarvitsee".

Jos menee nykyaikaiselle "jalkaklinikalle", ovat siellä käytettävät opit yleisesti peräisin tuosta "vaimennetaan, korotetaan, tuetaan"-näkemyksestä, joka alkoi 70-luvun jalkinekehityksestä.

Nyttemmin on esitetty vahva ja perusteltu hypoteesi, että ihmisen luonnollinen juoksuaskellus olisi sittenkin parempi keholle, kuin tuo "vaimennetaa, korotetaan, tuetaan" ja että tämä jälkimmäinen suuntaus on syynä räjähtäneisiin juoksijoiden jalka-, lonkka- ja alaselkäongelmiin.

Raati on vielä aiheesta ulkona, eikä lopullista totuutta ole. Moni kantakorotetuilla ja pronaatiotuetuilla juoksija on kuitenkin jo nyt itse löytänyt oireettomat kilometrit, vaihtamalla minimalistikenkiin ja opettelemalla (hitaasti) juoksemaan luonnollisesti.

Maailman huippujuoksijat eivät käytä kantakorokkeita ja kanta-askellusta. Sekin kertonee jotain.

Kukin tekee tietysti mitä haluaa, mutta jos mulla olisi juoksusta jalkavaivoja, niin kokeilisin "toisen leirin" tapaa ja selvittäisin itse, miten asia omalla kohdalla on.

Netistä löytyy tietoa molemmista leireistä, vaikka kuinka.

AP:lle: juokset kyllä liian kovaa vauhtia. Hidasta peruslenkin vauntia selkesti, että sykkeet pysyy alhaalla. Ota vaikka joka 3. lenkki sitten lyhyempänä ja kovasykkeisenä, joko tasavauhtisena, tai vetoina.

ei mielestäni ole mitään järkeä vaihtaa noihin "paljasjalkakenkiin". Monilla on ihan oikeasti sellaisia vikoja jaloissa/rangassa, ettei kestä juoksua ilman iskunvaimennusta/askeleen ohjausta. En olisi koskaan pystynyt jatkamaan juoksua ilman pronaatiotukea ja iskunvaimennusta. Se olisi jäänyt, koska se aika, mikä menee niiden vammojen paranteluun ja totutteluun mikä noista "minimalistikengistä" tulee, olisi ollut niin pitkä ja kärsivällisyyttä vaativa. Mä juoksen siksi, että se on mulla "terapeuttista" ja auttaa pitämään kuntoa yllä. En yritäkään hifistellä ja muuttua luomujuoksukoneeksi.

Suurin tekijä rasitusvammojen ehkäisyssä on lihaskuntotreeni. Heti kun ymmärsin tämän yhdistettynä oikeisiin juoksukenkiin, on rasitusvammat kadonneet! Mullakin on ollut tuota polviongelmaa, lonkka ja penikat vaivanneet tosi pahasti myös. Penikkaan etenkin auttoivat kengät ja lihastreeni ihan selvästi. Vaiva alkoi, kun juoksin kengillä, joissa ei ollut kunnollista vaimennusta.

Suosittelen vain 1 korkeasykkeistä lenkkiä viikossa, sitten 1 pitkä lenkki ja muut ns. peruslenkkejä.

Vierailija
6/42 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuinka ihmeessä se menee, eikö juoksu ole sitten vähän sellaista "hipsuttelua"?? Kaikki normaali ihmisen askellushan tapahtuu niin, että kantapää ottaa ensin maahan.

Ylämäkijuoksussa tuon päkiäaskelluksen ymmärtää, koska varsinkin jyrkässä kulmassa jalan etuosa on luonnollisesti se joka ensin laskeutuu maahan...

Valaiskaa nyt ihmeessä tietämätöntä, että kuinka se päkiäaskellus toimii!

Ap:lle alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että mulla oli polven kanssa viime vuonna samaa vaivaa; jo lenkin alussa polven sisällä alkoi tuntua sellaista puristavaa kipua, ihan kuin polven kierukkaa olisi joku puristanut joka suunnasta. Vaiva tuntui alustasta riippumatta, joskin mun pitää lenkille lähdettäessä hölkätä aina eka kilsa asfaltilla ennen hiekkateiden alkua. No mutta tuolle vaivalle ei löytynyt mitään selitystä, ei ollut vanhaa vammaa tms.

Viime talven tein entistä kovempaa lihaskuntotreeniä salilla, ja jalkalihakset ovat takuulla tiukemmassa kunnossa kuin viime kesänä - tänä vuonna mitään polvikipua ei ole tuntunut. Tiedä sitten auttoiko tuo tiukempi treeni, mutta niin veikkaan itse.

Vierailija
7/42 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiku oikeat juoksijat saa jatkaa.

Vierailija
8/42 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mielestäni ole mitään järkeä vaihtaa noihin "paljasjalkakenkiin". Monilla on ihan oikeasti sellaisia vikoja jaloissa/rangassa, ettei kestä juoksua ilman iskunvaimennusta/askeleen ohjausta. En olisi koskaan pystynyt jatkamaan juoksua ilman pronaatiotukea ja iskunvaimennusta. Se olisi jäänyt, koska se aika, mikä menee niiden vammojen paranteluun ja totutteluun mikä noista "minimalistikengistä" tulee, olisi ollut niin pitkä ja kärsivällisyyttä vaativa. Mä juoksen siksi, että se on mulla "terapeuttista" ja auttaa pitämään kuntoa yllä. En yritäkään hifistellä ja muuttua luomujuoksukoneeksi.

Suurin tekijä rasitusvammojen ehkäisyssä on lihaskuntotreeni. Heti kun ymmärsin tämän yhdistettynä oikeisiin juoksukenkiin, on rasitusvammat kadonneet! Mullakin on ollut tuota polviongelmaa, lonkka ja penikat vaivanneet tosi pahasti myös. Penikkaan etenkin auttoivat kengät ja lihastreeni ihan selvästi. Vaiva alkoi, kun juoksin kengillä, joissa ei ollut kunnollista vaimennusta.

Suosittelen vain 1 korkeasykkeistä lenkkiä viikossa, sitten 1 pitkä lenkki ja muut ns. peruslenkkejä.

Aivan käsittämätöntä, että annat neuvoja aiheesta, mistä et tiedä mitään!

Paljasjalka- tai minimalistikenkällä nimenomaan tuo isku on paljon pehmeämpi, kun sulla on koko ihmisen biomekaaninen iskunvaimennin käytössä. Vaimennetulla kengänkannalla, se on max 2cm, kun päkiäaskelluksella saadaan useiden senttien pehmeä joustovara.

Nuo syyt on juuri se, miksi koko paljasjalkatutkimus on lähtenyt käyntiin. Iskukuormassa on huomattava ero, kun juoksee päkiällä, versus töksähtävä kanta-askel.

Huoh tälle nettitouhulle. Tästäkin aiheesta löytyy paljon tietoa muualta.

Ehkä sopiva palsta juoksukeskustelulle on esim juoksufoorumi.fi, eikä vauvalehti.

Vierailija
9/42 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuinka ihmeessä se menee, eikö juoksu ole sitten vähän sellaista "hipsuttelua"?? Kaikki normaali ihmisen askellushan tapahtuu niin, että kantapää ottaa ensin maahan.

Jos juokset paljain jaloin kovalla maalla, et voi juosta kanta edellä. Kantapää kun ei kestä iskuja. Kävelyssä ja juoksussa on selkeä ero.

Lapsena sen osasit ja opit helposti uudestaan, kun tuo on keholle se luonnollinen tapa ;-).

Vierailija
10/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on askellustapasi? Jos saan arvata, niin olet kanta-askeltaja. Tuo askellustapa altistaa polvi, lonkka ja alaselkävaivoille.

Opettele päkiä- ja keskijalka-asekellus, niin lisäät todennäköisyyttä, että paikat kestää.

Tod. näk. sun adidaksilla ei pysty juoksemaan kuin kanta-askeltaen, eli tarttet uudet tossut, joissa ei päkiän ja kannan välillä ole korkeuseroa. Muutenkaan ei pohissa saa silloin olla paksuutta kuin muutama mm.

Vierailija
11/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt että aina pitää astua kannalla? Eikö näin olekkaan.

Mistä tiedän, onko nuo adidakset nyt sitten väränlaiset? Juokseminen niillä tuntuu todella hyvältä. Kun katsin lenkkariani, niin kanta tosiaan on hieman korkeammalla. Mistä tietää millaiset tossut kannattaa ostaa ja on oikeanlaiset?

Kiitos avustasi!

Vierailija
12/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis käynyt jumpissa; Body pump, spinning, pilates, muokkaukset ym ym väh 5krt/vk jo vuodesta 98. Ja kunto on hyvä. Juoksemaan pystyin tosi helposti, koska kunto on niin hyvä.

Syke tosiaan on kokoajan melkein siinä 160 minimissään. Seilaa 160-170 välillä. Mulla on hyvä kunto, enkä ole ylipainoinen. Saa kyllä jotenkin aika hitaasti mennä, jos meinaa sykkeen saada alle 150.Jos joudun juoksemaan paikallani, tavallaan odottamaan, niin silloin syke laskee johonkin 145-150. Eli miten sen voi juostessa saada noin alas?

on noin ylhäällä. Jumpat eivät mitenkään vastaa rasitukseltaan juoksua, se kun on paljon rankempaa. Mullakin meni aloittaessa samantien syke jonnekin 160 tienoille, mutta nyt se on rauhallisilla pitkillä lenkeillä helposti 140. Samoin leposykkeeni on laskenut noin 50 lyöntiin minuutissa. Yli 170 nostan vain vedoissa ja kovemmat, lyhyemmät lenkit syke on noin 155-160.

Eli kun kuntosi kasvaa, kyllä se syke laskee. Maltat vaan mennä tarpeeksi hitaasti. Ennen kaikkea pitää rakentaa sitä kestävyyttä, siis jos haluat pitkää matkaa juosta. Tietysti on mahdollista juosta myös lyhyempiä matkoja ja kovempaa, mutta sitten ei tosiaan pitkille ole asiaa.

Kesä vaikuttaa sykkeisiin myös, kuumalla ne on korkeammat. Yksi mahdollisuus on ylirasitustila, mutta se on epätodennäköistä. Tietysti voi olla, että sinulla on pieni ja kovaa tikittävä sydän, mutta kyllä mä melkein vetoa löisin, että kun maltat rauhassa treenata pidemmän aikaa, niin nuo sykkeet tulee alas.

Yksi kysymys tietysti on, että jos juokset kympin noilla sykkeilläsi, niin kauanko siihen menee aikaa?

Kengistä vielä, juokse ihan rauhassa "perinteisillä" adduillasi, minimalistisia ja perinteisiä kenkiä tutkitaan nyt kovasti, ja keskustelu on kiivasta, mutta ihan selvää ratkaisua ei kummankaan eduksi ole.

Vierailija
13/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 kilsaa juoksen tunti ja 8 minsaa. Millainen aika tuo on? Joudun löysäämään välillä ja "odottelemaan" juoksukaveriani, juoksen edellä. Muutama minuutti lyhenisi aika jos juoksisin yksin.

Millainen tuo aika on?

ap

Vierailija
14/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä, varsinkin noin vähän juosseelle. Koska se on noinkin nopea, sykkeen nousu selittyy varmaankin ihan sillä. Monipuolisuus harjoittelussa olisi kuitenkin hyvästä, joten jos sulla ei jostain syystä ole erityisen kovat sykkeet muussakin liikunnassa ja levossa, niin älä vedä kaikkia lenkkejä noin kovaa.

Erityisesti jos haaveilet pitkistä matkoista, niin sun täytyy kehittää nimenomaan sitä peruskestävyyttä matalasykkeisillä pitkillä lenkeillä. Kävelet välissä jos se syke ei muuten laske, juostu aika on pitkistä haaveillessa tärkeämpi juttu kuin juostu matka.

Jos pitkät ei kiinnosta, niin sinänsä voit juosta samalla tehoaluella kaikki lenkit, mutta kyllä se vaihtelevuus pitää myös mielenkiintoa yllä ja kehittää parhaiten. Ja sykkeesi tulee kyllä tuosta madaltumaan, ei siitä huolta.

Mutta sykkeesihän ei siihen polveen vaikuta. Sen kanssa vaan muistat maltin, kolmisen kertaa viikkoon ja hitaat kilometrimäärien nostot. Jos se kovasti alkaa vihoitella, niin lepoa ja sitten kokeilet vaikka vain 2 kertaa viikkoon.

Vierailija
15/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla pronaatiota? Itse en ainakaan pysty juoksemaan ilman ylipronaatiotuettuja kenkiä. Kannattaa käydä jollakin urheilukaupan juoksuklinikalla valitsemassa oikeasti sopivat kengät.

Minulla taas pitää kannan olla korkea tai muuten sääret kipeytyy.

Vierailija
16/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, pitää ottaa sitä vaihtelevuutta. Olen kyllä hyvässä kunnossa, täytyy myöntää. 15 kilsan lenkkikin meni rullaten kuin itsestään ja helposti. Oli ihanaa juosta, mutta siitä polvi hieman alkoikin tuntumaan. :(

Varmaan innostuin liikaa.

Mikä tuo pronaatio?? on? En ole kuullutkaan. Pitää varmaan satsata uusiin kenkkin myös ja ihan ammattilaisen opastuksella. Kiitos. :)

Vierailija
17/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka oot kymmenen vuotta treenannut.

Vierailija
18/42 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äsken urheilukaupassa teettämässä sen jonkun footbalancen ja sanottiin, että mulle voisi olla hyvät sellaiset pro...mitkä olikaan.. hyvät. Hieman oikea nilkka taittaa sisään.

Tossuteollisuudella on kyllä loistomeiniki tässä: ne ovat kehittäneet juoksutyylin, jota käyttääkseen ihminen tarvitsee kantavaimennetut tossut. Ja kun ihmisellä on erilaisia ongelmia juosta, tällä biologisesti sopimattomalla tavalla, niin siihen myydään sitten erikoistossuja, joissa tuetaan jalkaa sitten lisää ;-).

Jos "juoksuklinikat" urheilukaupoissa kertovat, että kantajuoksu ei mene suoraan ja sitä kompensoidakseen tarvitsee sitten tietynlaiset tossut, niin voisi myös siitä vetää sen johtopäätöksen, että alkaa juoksemaan sillä biologisesti luonnollisella tavalla.

Evoluutio on työstänyt ihmisen jalasta erinomaisen työkalun juoksuun. Evoluution apuna ei vaan valitettavasti ole ollut kantakorotettuja ja vaimennettuja tossuja, joten kehitys on vienyt päkiä- ja keskijalka-askelluksen suuntaan.

Varsinkin siis niiden, jotka "tarvitsevat" pronaatiotukia ja vaikka mitä, ettei tule jalat kipeäksi, kannattaisi siirtyä siihen juoksutapaan, johon jalat on kehittyneet. ;-). Ehkä se jalka kiertyy suoremmin, kun juoksee, kuten luonto on tarkoittanut.

Vierailija
19/42 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tietäisi, että millaiset lenkkarit minun kannattaisi ostaa?

Ja pitääkö paikkansa, että vaimennetut juoksulenkkarit kestää vaan 800 kilomtriä ja sitten tulisi vaihtaa?

Millaisia matkoja te juoksette. Onko 50 kilsaa viikossa millainen määrä? Olen nyt juossut joka toinen päivä ja ajattelin noista yhden juoksun korvata reippaalla sauvakävelyllä.

Eilen muuten kävin sauvomassa ja siinä sain sykkeeni 120-138 tasolla pidettyä.Onko ok? Kävelen kyllä todella kovaa. En osaa jotenkin hissutella.

Vierailija
20/42 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 oli siis ap :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi