Olen juossut 3 kuukautta ja nyt polvissa hieman tuntuu. ov
Juoksen 8-12 kilsan lenkkejä. Mulla on liikunnallinen tausta yli 10 vuoden ajalta, mutta tu juoksu tuli kuvioihin 3 kuukautta sitten. Olen koittanut olla todella tarkka juoksuasennon ja askelluksen suhteen. On rullannut pirun hyvin,mutta nyt polvessa tuntuu hieman. En oikein osaa paikantaa sitä. Jotenkin lumpion alla ehkä hieman jomotusta.
Keskisyke on noin 160 tienoilla. Yleensä seilaa sykeluku 160-170 välillä. Sunnuntaina tein pisimmän, 15 kilsan lenkin.
Kuinka monta lenkkiä viikossa olisi sopiva määrä? Nyt teen joka toinen päivä 8-12 kilsan. Yleensä kyllä noita 12 kilsan on nyt viime aikoina tullut tehtyä. On ihana laji, enkä halua lopettaakkaan. Lenkkarit on hyvät, joten ei niistäkään johdu.
Osaisiko joku antaa vinkkejä?
Kommentit (42)
kommentoin nopsaan että oma ukkoni harrastaa ultrajuoksua (yli maratonmittaisia matkoja) ja hän on jo 2-3v käyttänyt pelkästään minimal shoes-kenkiä (juuri nuo fivefingersit + joitakin muita ohutpohjaisia) ja nimenomaan aina painottaaa tuota päkiäjuoksutekniikkaa. Käy itseasiassa välillä juoksemassa lyhyitä matkoja ihan paljain jaloin.
äsken urheilukaupassa teettämässä sen jonkun footbalancen ja sanottiin, että mulle voisi olla hyvät sellaiset pro...mitkä olikaan.. hyvät. Hieman oikea nilkka taittaa sisään.
että jopa 90% polvivaivoista johtuu siitä ettei ole venytelty oikein? Voisiko olla sunkin kohdalla kyse tuosta?
Itselläni kanssa polvet vähän vihoitteli kun aloitin juoksun, sitten vihoitteli selkä, mutta molemmat meni ajan kanssa ohi. Taitaa kuulua ns. "sairauden kuvaan" ;)
maksoivatkin paljoan. Eli siis onko lenkkari oikeasti sinun jalkojasi varten. Olen jalkaterapeutti ja törmään usien siihen, että kengät ostetaan värin tai muun ulkonäköasian vuoksi, ja ajan kanssa ne aiheuttvat vaivoja. Miten on venyttelyiden laita? Jos kokeilisit parin päivän taukoa juoksemisesta ja teksit lyhyen kävelylenkin korkeintaan ja sitten venytystä venytyksen perään. Jos ei ala paranemaan niin voi oolla rasitusperäinen vamma.
liian usein ja liian kovaa. Syke on liian korkea. Et tarvitse viikkoon kuin yhden melko lyhyen lenkin tuollaisilla sykkeillä. (Vai onko kyse siitä, että sinulla on tosi huono kunto ja syke nousee siksi noin ylös?)
Juokse enintään kolme kertaa viikossa. Yksi pitkä matalasykkeinen (130-140), reilu tunti. 15 km kuulostaa aika paljolta noin vähällä juoksemisella, siinä menee paikat jelposti rikki. Eli noin 10-12 km riittää "pitkäksi" lenkiksi alkuun.
Toinen lenkki voi olla noin 7 km ja kovempisykkeinen (noin 150-155). Sitten voit viikkojen mukaan vaihdella niin, että välillä teet intervallitreenin, jossa syke voi noista 160-170 asti kovien vetojen aikana ja rauhallisempien aikana se laskee, ja välillä noin 30-40 min rauhallisen lenkin.
Maksimikestävyyslenkkiä tuskin pystyt tekemään kun tuo syke tuntuu noin nousevan.
Eli noilla pääset alkuun. Ei tuossa ole muusta kyse kuin siitä, että juokset liikaa. Juoksu on rankka laji ja elimistö on totutettava siihen vähitellen.
Lisäksi voit vahvistaa jalkojesi lihaksia salilla.
Ei sitä sais hyväksyä, mutta ei siitä jaksa enää valittaakaan. Varmaan juuri tuo venyttely on yksi iso osatekijä ja sitten mulla ainakin vaikuttaa maasto tosi paljon. Ei tarvi juosta kuin kilometri asfaltilla, niin polvet tulee kipeiksi.
En joukse noin pitkiä lenkkejä ( koska en pysty, enkä öö...viitsi - ), kuin sinä, mutta samasta polvetkipeet- aiheesta ollen jutellut muidenkin juoksijoiden kanssa.
Millaisilla kengillä juokset? Olen vasta ymmärtänyt, että lähes kaikissa lenkkareissa on ainakin pikkuisen
alipronaatiotukea ja sepä ei ainakaan mulle sovi ollenkaan.
Olen siis itse juossut aika paljon myös vääränlaisilla kengillä, että siitäkin on varmaan voinut tulla pitkäaikasihaittoja.
Tsemiä!
Ei polvikipu ole missään tapauksessa "juoksemiseen kuuluva juttu"! Hyvin usein kyse on siitä, että juoksu aloitetaan liian kovaa. Liikaa treenejä liian lyhyessä ajassa. Ihan aloittelijalle riittää 1-2 krt viikossa!
Jos ei malta lepopäiviä pitää, niin se on kyllä ihan oma moka. Kehittyäkseen ei tarvitse treenata 4 kertaa viikossa jollei ole jo hyvässä kunnossa.
Pronaatiotukea tarvitsee vain hyvin harva. Lihaksiston oikealla käytöllä voi monissa tapauksissa korjata virheellisen pronaation.
Ja vahvistakaa ne jalat ja keskivartalo. Niitä pitää treenata aktiivisesti myös. Mulla on molemmat tosi hyvässä kunnossa ja polvivaivoja ei näiden juoksuvuosien aikana ole ollut lainkaan (kopkop).
Heti alkuunsa. Kiitos vastauksistanne!
Minulle siis tuo juoksu tuli kesä lajina nyt. Olen kyllä niin innostunut, että ostin verneet jo syksyksikin ja talvellakin aion juosta. :)
Olen siis käynyt jumpissa; Body pump, spinning, pilates, muokkaukset ym ym väh 5krt/vk jo vuodesta 98. Ja kunto on hyvä. Juoksemaan pystyin tosi helposti, koska kunto on niin hyvä.
Mulla on adidaksen jotkut juoksulenkkarit. Jotka on kyllä todella hyvät jalassa, ja niillä on hyvä juosta.
12 kilsaa menee ihan kevyesti. Ainut vaan, että tuo lenkki on asfaltilla. Tässä meillä päin ei oikein ole hiekkateitä. Pari ihan lyhyttä pätkää, toinen reilu 2km ja toinen 1km sisältyy tuohon lenkkiin.
Vitsi kun tuo juoksu vaan on niin huippua! Olen aivan täpinöissäni. Koitan paljon kiinnittää huomiota askellukseen ja kuuntelen kokoajan tuntoja.
Nyt aavistuksen tuntuu jotain polvessa, ei kipua, mutta sellaista kaukaista jomotusta. Kävelen lenkistä aina ekat vajaan 10 minsaa.
Syke tosiaan on kokoajan melkein siinä 160 minimissään. Seilaa 160-170 välillä. Mulla on hyvä kunto, enkä ole ylipainoinen. Saa kyllä jotenkin aika hitaasti mennä, jos meinaa sykkeen saada alle 150.Jos joudun juoksemaan paikallani, tavallaan odottamaan, niin silloin syke laskee johonkin 145-150. Eli miten sen voi juostessa saada noin alas?
Kiitos kun autatte. :)
Vaikka oot kymmenen vuotta treenannut.
Tässäkin keskustelussa jotkut suosittelevat pronaatiotukia, kantakorokkeita ja joku vielä näitä "tarvitsee".
Jos menee nykyaikaiselle "jalkaklinikalle", ovat siellä käytettävät opit yleisesti peräisin tuosta "vaimennetaan, korotetaan, tuetaan"-näkemyksestä, joka alkoi 70-luvun jalkinekehityksestä.
Nyttemmin on esitetty vahva ja perusteltu hypoteesi, että ihmisen luonnollinen juoksuaskellus olisi sittenkin parempi keholle, kuin tuo "vaimennetaa, korotetaan, tuetaan" ja että tämä jälkimmäinen suuntaus on syynä räjähtäneisiin juoksijoiden jalka-, lonkka- ja alaselkäongelmiin.
Raati on vielä aiheesta ulkona, eikä lopullista totuutta ole. Moni kantakorotetuilla ja pronaatiotuetuilla juoksija on kuitenkin jo nyt itse löytänyt oireettomat kilometrit, vaihtamalla minimalistikenkiin ja opettelemalla (hitaasti) juoksemaan luonnollisesti.
Maailman huippujuoksijat eivät käytä kantakorokkeita ja kanta-askellusta. Sekin kertonee jotain.
Kukin tekee tietysti mitä haluaa, mutta jos mulla olisi juoksusta jalkavaivoja, niin kokeilisin "toisen leirin" tapaa ja selvittäisin itse, miten asia omalla kohdalla on.
Netistä löytyy tietoa molemmista leireistä, vaikka kuinka.
AP:lle: juokset kyllä liian kovaa vauhtia. Hidasta peruslenkin vauntia selkesti, että sykkeet pysyy alhaalla. Ota vaikka joka 3. lenkki sitten lyhyempänä ja kovasykkeisenä, joko tasavauhtisena, tai vetoina.
Niissäkään ei juosta noin paljoa viikossa...
en ole juossut 10 vuotta, vaan pari kuukautta. Tällainen korjaus.
Mikä on tuo pronaatio (vai mikä nimi olikaan)
ap
Onko todella niin epäsuotavaa juosta asfaltilla? Meillä täällä on ongelmana, ettei hiekkateitä oikein ole. On vain asfalttia. Se on kuitenkin aika kova. Tuhoutuuko siitä jalat, vai juoksevatko kaikki aina pehmeämmällä alustalla?
ap
juoksevatko kaikki aina pehmeämmällä alustalla?
Hiekkatiellä, pururadalla, metsäpoluilla tai vähintään asfaltin vieressä pientareella. Asfaltti kipeyttää minunkin polveni.
liian usein ja liian kovaa. Syke on liian korkea. Et tarvitse viikkoon kuin yhden melko lyhyen lenkin tuollaisilla sykkeillä. (Vai onko kyse siitä, että sinulla on tosi huono kunto ja syke nousee siksi noin ylös?)
Juokse enintään kolme kertaa viikossa. Yksi pitkä matalasykkeinen (130-140), reilu tunti. 15 km kuulostaa aika paljolta noin vähällä juoksemisella, siinä menee paikat jelposti rikki. Eli noin 10-12 km riittää "pitkäksi" lenkiksi alkuun.
Toinen lenkki voi olla noin 7 km ja kovempisykkeinen (noin 150-155). Sitten voit viikkojen mukaan vaihdella niin, että välillä teet intervallitreenin, jossa syke voi noista 160-170 asti kovien vetojen aikana ja rauhallisempien aikana se laskee, ja välillä noin 30-40 min rauhallisen lenkin.
Maksimikestävyyslenkkiä tuskin pystyt tekemään kun tuo syke tuntuu noin nousevan.
Eli noilla pääset alkuun. Ei tuossa ole muusta kyse kuin siitä, että juokset liikaa. Juoksu on rankka laji ja elimistö on totutettava siihen vähitellen.
Lisäksi voit vahvistaa jalkojesi lihaksia salilla.
Eli kun ap juoksee 3-4 kertaa viikossa noin 10km lenkkejä niin hänellä olisi "tosi huono kunto"?
Syke on erittäin yksilöllinen, eikä mitään yleispäteviä rajoja voi kenellekään vetää.
Alkuperäiseen ongelmaan veikkaan kenkiä ja kannattaa juosta pehmeällä alustalla.
Onko 'parempi' juosta 30 - 50 min vähemmän vauhdikkaasti, kuin 15 - 30 min kunnolla juosten (syke oli jotain 170)? Juoksin eilen 'vain' 15 min, sitä ennen 30 min (vauhdikkaasti), ja huomenna olis sit seuraava juoksulenkki.
Jos läheltänne löytyy metsiä niin teet ainakin yhden juoksulenkin viikossa siellä. Omat polveni ei kestä asfaltilla juoksua, joten aloin suunnistamaan. Yhtään ei ole polvien kanssa ollut ongelmia sen jälkeen, siellä metsässä pompin pehmeältä mättäältä toiselle, välillä ojien yli jne...mahtavaa!
Onko todella niin epäsuotavaa juosta asfaltilla? Meillä täällä on ongelmana, ettei hiekkateitä oikein ole. On vain asfalttia. Se on kuitenkin aika kova. Tuhoutuuko siitä jalat, vai juoksevatko kaikki aina pehmeämmällä alustalla?
ap
Tuokin on niin, että jos kanta-askellat, niin suosi niin pehmeitä alustoja kun löydät. Asvaltti on paha.
Jos taas päkiäaskellat, niin alustalla ei ole samaa merkitystä ja kovatkin toimii hyvin.
ap
lähes pelkästään asfaltilla ja kuten sanoin aikaisemmin, ei polvivammoja. Ainakaan vielä. Näkemykseni on, että alustaa tärkeämpää on kuormitukseen totuttelu hitaasti ja jalkojen lihaskunto. Mutta ei nyt ehdoin tahdoin kannata juosta jatkusvasti kovalla alustalla, kyllä se varmaan lopulta tuhojaan tekee..jos on mahdollista juosta pehmeämmällä, niin sinne sitten. Ja onhan se raskaampaakin, jalat tekevät enemmän töitä. Kuitenkin, jos sua maratonit tms. kiinnostaa, niin kaupungeissa ne juostaan pitkälti asfaltilla. Eli ne mielessä ei asfalttia kannata kokonaan väliin jättää.
Pronaatio tarkoittaa jalkaterän askelluksen kääntymistä joko sisään tai ulospäin. Kiertoliike tapahtuu aina ja kaikilla, mutta joillain enemmän ulos tai sisään. Silloin puhutaan yli- tai alipronaatiosta ja niihin myydään tukia. Monet lenkkarit ovat valmiiksi tuettuja. Ostoksilla pyydät "neutraalin" kengän, jos et tukea halua. Jalat voi testata miltei kaikissa urheiluliikkeissä tai jalkaterapeutilla.
Mielestäni suurin osa ihmisistä ei noita tukia tarvitse, mutta monet kokee saavansa apua. Voit katsoa kengistäsi kuluuko sinulta ulko- tai sisäsyrjä kantapäästä. Jos kuluu paljon lyhyessä ajassa, niin sitten voi harkita. Itsellä kuluu hieman, en lähde tukemaan.
Paljasjalkakengät ovat nut viime aikoina tulleet suosioon kun vaimennusta on alettu kyseenalaistaa. Olen lukenut tästä paljon, ja hiukan kiistanalaista on vielä. Itse en tyrmää kumpaakaan vaihtoehtoa vielä.
Vähän liioiteltuna pidän huolta jalkaterän lihasten surkastumisesta pehmustetuissa kengissä. Kun vaihtelee kenkiä ihan normaalielämässä ja kävelee välillä paljain jaloin ja jumppailee jalkaterää, niin tuskin sille nyt kovin kurjasti käy. Tietysti jos pehmustetut kengät ja kanta-askellus tuntuvat aiheuttavan ongelmia niin kannattaa kokeilla minimalistisia tai paljasjalkakenkiä. Kovempaahan sillä päkiäaskelluksella pääsee kun vaan jalat tottuu.
Onko 'parempi' juosta 30 - 50 min vähemmän vauhdikkaasti, kuin 15 - 30 min kunnolla juosten (syke oli jotain 170)? Juoksin eilen 'vain' 15 min, sitä ennen 30 min (vauhdikkaasti), ja huomenna olis sit seuraava juoksulenkki.
Jos haluat rakentaa peruskestävyyttä, niin pitkään ja matalilla sykkeillä. Vauhtikestävyys taas korkeammilla sykkeillä ja maksimikestävyys vasta kun kunto on tarpeeksi korkea siihen. Eli jos pitkät matkat on haaveissa niin ensisijaisesti hidasta pitkää matalalla sykkeellä. Jos haluat vaan vetää 5 km niin kovaa kuin irtoaa, niin voit juosta kovempaa. Monipuolisuus on kuitenkin parasta, silloin kehität kuntosi eri alueita.
Aloittelijan ei tarvitse juosta joka toinen päivä. Maratonillekin riittää 3 krt viikossa juoksu jos harjoitus on oikein suunniteltu, mitoitettu ja oikein kuormittava.
Yhdet hyvät minimalistikengät on fivefingerssit http://www.fivefingers.fi/ . Niitä saa myös suomesta joistain kaupoista. Tuolta maahantuojan sivulta, ehkä löytyy paikkoja.
Sauvakävelyssä sun sykkeet tuntuu olevan enemmän kohdallaan ja tuollaisiin sykkeisiin sun pitäsi pyrkiä myös normilenkilläkin.