Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen juossut 3 kuukautta ja nyt polvissa hieman tuntuu. ov

Vierailija
10.07.2012 |

Juoksen 8-12 kilsan lenkkejä. Mulla on liikunnallinen tausta yli 10 vuoden ajalta, mutta tu juoksu tuli kuvioihin 3 kuukautta sitten. Olen koittanut olla todella tarkka juoksuasennon ja askelluksen suhteen. On rullannut pirun hyvin,mutta nyt polvessa tuntuu hieman. En oikein osaa paikantaa sitä. Jotenkin lumpion alla ehkä hieman jomotusta.

Keskisyke on noin 160 tienoilla. Yleensä seilaa sykeluku 160-170 välillä. Sunnuntaina tein pisimmän, 15 kilsan lenkin.

Kuinka monta lenkkiä viikossa olisi sopiva määrä? Nyt teen joka toinen päivä 8-12 kilsan. Yleensä kyllä noita 12 kilsan on nyt viime aikoina tullut tehtyä. On ihana laji, enkä halua lopettaakkaan. Lenkkarit on hyvät, joten ei niistäkään johdu.

Osaisiko joku antaa vinkkejä?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian usein ja liian kovaa. Syke on liian korkea. Et tarvitse viikkoon kuin yhden melko lyhyen lenkin tuollaisilla sykkeillä. (Vai onko kyse siitä, että sinulla on tosi huono kunto ja syke nousee siksi noin ylös?)

Juokse enintään kolme kertaa viikossa. Yksi pitkä matalasykkeinen (130-140), reilu tunti. 15 km kuulostaa aika paljolta noin vähällä juoksemisella, siinä menee paikat jelposti rikki. Eli noin 10-12 km riittää "pitkäksi" lenkiksi alkuun.

Toinen lenkki voi olla noin 7 km ja kovempisykkeinen (noin 150-155). Sitten voit viikkojen mukaan vaihdella niin, että välillä teet intervallitreenin, jossa syke voi noista 160-170 asti kovien vetojen aikana ja rauhallisempien aikana se laskee, ja välillä noin 30-40 min rauhallisen lenkin.

Maksimikestävyyslenkkiä tuskin pystyt tekemään kun tuo syke tuntuu noin nousevan.

Eli noilla pääset alkuun. Ei tuossa ole muusta kyse kuin siitä, että juokset liikaa. Juoksu on rankka laji ja elimistö on totutettava siihen vähitellen.

Lisäksi voit vahvistaa jalkojesi lihaksia salilla.

Eli kun ap juoksee 3-4 kertaa viikossa noin 10km lenkkejä niin hänellä olisi "tosi huono kunto"?

Syke on erittäin yksilöllinen, eikä mitään yleispäteviä rajoja voi kenellekään vetää.

Alkuperäiseen ongelmaan veikkaan kenkiä ja kannattaa juosta pehmeällä alustalla.

juoksuohjelmia, niin huomaat, etä hyvin samanlaiset sykerajat niissä annetaan. Toki yksilöllisiä eroja on, ja ketjun lukemalla varmasti huomaat, että sitä en ole missään vaiheessa kieltänyt. Myös syy noihin ap:n sykkeisiin selvisi.

Jos syke nousee peruslenkillä 170, kyllä syy voi hyvinkin olla huono kunto. Jumpat nyt yksinkertaisesti eivät ole sama asia kuin juoksu.

Ja kun ap tuosta treenailee, niin tuolla nykyisellä (oliko se nyt) 5,6 min/km vauhdilla eivät hänen sykkeensä tule enää olemaan missään 170, muuta kuin jyrkässä ylämäessä, vaan jossain 150-155 paikkeilla. Jos sielläkään. Sydän on lihas ja tossa se treenautuu, vähemmillä pumppauksilla saadaan pumpattua enemmän verta.

Vierailija
42/42 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksestasi!!

Eli millaista viikko juoksu ohjelmaa minulle suosittelisit? Haluaisin juosta sitä pitkää, se on niiin ihanaa. Olen nyt juossut 2-3kk joka toinn pivä ja 8 kilsasta aloitin. Nyt olen juossut 10-12 kilsaa joka toinen päivä. Kerran 15 kilsaa. Onko nuo kilometrimäärät liian paljon?

Pystynkö normaaleilla lenkkareilla vaihtamaan askellusta päkijään? Vai onko se luonnotonta? Pitäisikö minun nyt kokeilla sitten niitä toisenlaisia kenkiä, paljaanjalan, vai mitkä ne olikaan. Onko ne sellaiset todella kevyet, joissa ei ole vaimennuksia? Olen sellaisia nähnyt muistaakseni stockalla. Mutta pitää mennä varmaan ihan kunnon urheiluliikkeeseen. Minusta mulla on muuten nyt hieman syke jo laskenut. Aluksi oli yli 170, nyt on ollut jotain 160 ja välillä vaan 170. Eka ajatus mulla oli, että juoksin sitten varmaan jotenkin hitaammin, kun syke ei noussut, mutta sen vissiin sitten kuuluukin laskea minun tapauksessani. :)

Kiitos paljon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla