Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mautonta voisimme tarjota allergisille juhlissa?

Vierailija
09.07.2012 |

Meillä on tulossa miehen 40-vuotisjuhlat. Hän valmistui myös tohtoriksi tänä vuonna, joten järkkäämme juhlat sukulaisille.

Nyt sitten on tullut ilmoittautumisia. Miten ihmeessä voimme ottaa kaikki erityisruokavaliot huomioon?! Laktoositon vielä menee. Gluteenitonkin. Mutta sitten on maidoton... Ja vaikeimpia ovat nämä mausteallergikot.

Ruoassa ei saisi olla paprikaa, currya, chiliä, sinappia, selleriä. Aika mautonta tulee ruoasta...

Meille tulee ruoka pitopalvelusta. Jos joka ruoka on gluteenitonta, paprikatonta, jne. niin aika mautonta tulee.

Onko ok, jos mauste/paprika-allergisille on vaihtoehtona yksi salaatti ja savustettu kala? Pitopalvelu totesi, että kaikissa muissa ruoissa on mausteita. Pitäisikö gluteeniallergiselle olla oma pastasalaatti? Nostaa taas ruoan hintaa.

Gluteeni-maitoallergisille pitää olla oma kakku. Heitä on kaksi. Kakku maksaa 35 euroa eikä sitä syö kukaan muu.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon poroa ruoaksi ja en kyllä mausta sitä paprikalla, curryllaa, chilillä, sinappilla, sellerillä. Joskus harvoin saatan laittaa chiliä.

Vaadi nyt ainakin tuo pororuoka ilman noita mausteita, poron liha kun ei paljoa suolaa ja pippuria kummempaa tarvitse!

Vierailija
42/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennevammaista porukkaa olette enemmänkin. MIKSI noista kaikista EI voi jättää paprikaa, sinappia ja selleriä pois?

No kyllä jos minä vaikka joskus valmistuisin tohtoriksi ja tykkäisin sinapilla höystetyistä selleripaprikahimmeleistä, niin kyllä niitäkin sitten olisi siellä juhlissa oltava. Ei kaikkea voi aina järkätä niiden ongelmallisten takia.

sinapilla höystettyjen selleripaprikahimmeleiden lisäksi myös sellaista joka sopisi niille, khöm, ongelmallisille.

Vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo tosi paljon ap:n asenteesta vieraitaan kohtaan, kun kysyy suoraan mitä mautonta laitetaan tarjolle.

Huh huh.

Ja enemmän purkaus pitopalvelua kuin vieraita kohtaan. :D Kun soittivat siis aamulla ja kysyivät, että nyt tulee kyllä mautonta ruokaa, jos näitä kaikkia määräyksiä ruvetaan toteuttamaan.

Siksihän otin pitopalvelun, ettei minun tarvitsisi miehen kanssa pähkäillä, mitä tarjotaan. EHkä olisi pitänyt ottaa joku isompi pitopalvelu, nyt on tädin tuttava, joka pyörittää pientä pitopalvelufirmaa. Aikas pippurinen rouva. :)

Vierailija
44/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään NOIN allergisia kaikelle? Itse olen ollut paljon sukujuhlissa, joissa kymmeniä vieraita eikä konsaan ole puhuttu moisista allergioista. Hyvin ovat kaikki viihtyneet ja ruuat maistuneet.

sä tiedät kaikkien kymmenien vieraiden allergiat? Se että he eivät ole keskustelleet asiasta sinun kanssasi, tarkoittaa sitä ettei heillä mitään allergioita ole?

Yrittäkää hyvät ihmiset käsittää että allergia ei ole sama asia kuin "ei maistu" tai "en viihdy".

Vierailija
45/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvin vastaavaa kaikki juhlat. Toisella puolella lähintä sukua toiset rajoitteet ja toisella puolella toiset rajoitteet.

Miksei ihan perusruokaa tarjolle? Vaikka lihakeittoa ja ruisleipää ja vaihtoehdoksi ruisleivälle jotain gluteenitonta kaupasta?

Tai sitten lohta, uusia perunoita, tilliä ja vihersalaattia?

Kakku sitten ihan tavallinen kakku ja gluteenittomalle ja maidottomalle omat leivokset?

Käyn kyllä miettimään, että jos pitopalvelu ei noita osaa, niin mitä se sitten osaa?

Hyvä idea, mutta ei nyt käy tähän. Se oltaisiin sitten voitu kokata itsekin! Kalaa ja keitinperunoita on tulossa, mutta kun moni nyt tässä ketjussa totesi, ettei se riitä.

Vierailija
46/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että turha hifistelyä, normiruoat vaan, niin ei tule ongelmia. Mut eihän ne kelpaa hipstereiden ja jipstereiden pöytään. Täs olis mun esimerkki menusta:

Paahtopaisti / patapaisti (ei tarvii noita mausteita)

Uunikala ilman kermaa

Keitetyt perunat

Kolme salaattia: kreikkalainen, tonnikala (riisipohjainen) ja vaikka sit pastasalaatti

Ratatouille

Leipävalikoima (myös gluteeniton)

Leivonnaisia:

On todella helppoa tehdä yksi kakku, joka sopii maidottomalle, gluteenittomalle ja diabeetikoille. Kääretorttu perunajauho-gluteeniton jauho -sekoituksesta. Toimii, on testattu.

On paljon maidottomia leivonnaisia tai sellaisia, joissa maidon voi korvata vedellä tai mehullakin.

Onko muna-allergisia? Heillekin pystyy tekemään vaikka mitä makeita piirakoita.

Jos lähtee funtsimaan vaikeimman kautta, niin ei ihme, että ollaan sormi suussa.

Pitopalvelulta normi-sapuskat ja teet itse loput tai ulkoistat äidille/tädille/kaverille/pikkuleipomolle.

Vierailija
47/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään NOIN allergisia kaikelle? Itse olen ollut paljon sukujuhlissa, joissa kymmeniä vieraita eikä konsaan ole puhuttu moisista allergioista. Hyvin ovat kaikki viihtyneet ja ruuat maistuneet.

Meille tulee 30 vierasta. Heistä 12 noudataa jotain erikoisruokavaliota. Minkäs teet. Siksi otettiin pitopalvelu, kun tiedettiin, että kaikista erikoisjutuista ei itse selvitä. Yhdestä toki kerrallaan, kun vierailulla käyvät.

Vierailija
48/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen gluteenittoman ja laktoosittoman kakun aina juhliimmee, eikä kukaan ole huomannut että se olisi jotenkin erilainen, itse asiassa se on jopa parempi kuin tavis.

...koska mies haluaa ehdottomasti kermakakun. On sentään hänen juhlansa. Ja mites teet maidottoman kermakakun? Laktoosittomana se kai onnistunee.

Nuo leivokset olisi ihan hyvä idea. Mutta kun ei siis pitopalveluemännälle käynyt.

Vierailija
49/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitopalvelu! Vaihtakaa jos vielä voitte. Meillä oli häissämme tyttö jolla on todella monia allergioita, ihan hiivauutteista vaikka mihin mausteisiin + kaikki perusallergiat päälle. Tyttö oli itse tuomassa eväitä mukaan niin pitopalvelusta sanoivat että he tekevät ilman muuta tälle tytölle alusta saakka oman menun. Ja tekivät. Ja oli ollut hyvää =)

Vierailija
50/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eksoottiset allergiansa? Mä en koskaan ilmoita ettei olisi isäntäväelle vaivaa ja otan vaivihkaa omia eväitä (jotain keksiä ja vihannestikkuja) mukaan siltä varalta että jos ei löydy oikein mitään mitä voin syödä.

Vierailija
51/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tuleeko niiden tuotteiden syönnistä jotakin elämistä haittaavia oireita?

Tätä mietin, kun ei meilläpäin kukaan ole millekään allerginen.

Vierailija
52/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitopalvelu! Vaihtakaa jos vielä voitte. Meillä oli häissämme tyttö jolla on todella monia allergioita, ihan hiivauutteista vaikka mihin mausteisiin + kaikki perusallergiat päälle. Tyttö oli itse tuomassa eväitä mukaan niin pitopalvelusta sanoivat että he tekevät ilman muuta tälle tytölle alusta saakka oman menun. Ja tekivät. Ja oli ollut hyvää =)

Onneksi on juhlat perjantai-iltana, niin eiköhän siihen näin kesälläkin vielä pitopalvelun saa. Kuukausi vielä aikaa...

Vierailija
53/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon poroa ruoaksi ja en kyllä mausta sitä paprikalla, curryllaa, chilillä, sinappilla, sellerillä. Joskus harvoin saatan laittaa chiliä.

Chili on paprikakasvi, ei sekään käy paprika-allergiselle.

Vaadi nyt ainakin tuo pororuoka ilman noita mausteita, poron liha kun ei paljoa suolaa ja pippuria kummempaa tarvitse!

Tämä on niin totta, turha pilata makua ylimääräisill mausteilla.

Vierailija
54/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen gluteenittoman ja laktoosittoman kakun aina juhliimmee, eikä kukaan ole huomannut että se olisi jotenkin erilainen, itse asiassa se on jopa parempi kuin tavis.

...koska mies haluaa ehdottomasti kermakakun. On sentään hänen juhlansa. Ja mites teet maidottoman kermakakun? Laktoosittomana se kai onnistunee.

Nuo leivokset olisi ihan hyvä idea. Mutta kun ei siis pitopalveluemännälle käynyt.

vegaanisia kermoja, vaahtoutuviakin, mutta itse olen joskus kokeillut jotain sellaista eikä valitettavasti vaahtoutunut kovin hyvin. Vastaavia kokemuksia olen kuullut muiltakin.

Osaavassa pitopalvelussa ehkä tiedettäisiin tästäkin asiasta enemmän.

Vierailija
55/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi mainiosti tehdä gluteeniittomista jauhoista ja laktoosittomasta kermasta. Kakku on hyvää kukaan ei huomaa eroa. Salatit voi myös tehdä gluteenittomista makarooneista ja laktoosittomista juustoista on harha käsitys että ne ovat jotenki huonompia aineksia. Erikoiset allergisille yhdistäisin kaikki yhteen ja tekisin yhden makean ja yhden suolaisen vaihtoehdon.

Vierailija
56/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tuleeko niiden tuotteiden syönnistä jotakin elämistä haittaavia oireita?

Tätä mietin, kun ei meilläpäin kukaan ole millekään allerginen.

kantsii kokeilla meneekö esim. henkitorvi umpeen, kun "sehän on vaan testeissä todettu allergia"?

Vierailija
57/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi mainiosti tehdä gluteeniittomista jauhoista ja laktoosittomasta kermasta. Kakku on hyvää kukaan ei huomaa eroa. Salatit voi myös tehdä gluteenittomista makarooneista ja laktoosittomista juustoista on harha käsitys että ne ovat jotenki huonompia aineksia. Erikoiset allergisille yhdistäisin kaikki yhteen ja tekisin yhden makean ja yhden suolaisen vaihtoehdon.

maitoallergia ei oo sama kuin laktoosi-intoleranssi.

Vierailija
58/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kaupan kakuthan ei sitten kermaa ole nähneetkään ne tehdään jostain ihan muusta. Sopivat varmaan maitoallergiselle.

Vierailija
59/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun maukkaitakin löytyy ja runsaasti. Relaa ja luota ammattilaisiin.

Vierailija
60/71 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kaupan kakuthan ei sitten kermaa ole nähneetkään ne tehdään jostain ihan muusta. Sopivat varmaan maitoallergiselle.

jos haluaa maidottoman kakun. Vähän se maistuu erikoiselle, mutta onnistuu kuitenkin.

Huonoa tuuria, että näin monia allergisia ja vielä NIIN allergisia, ettei siis ollenkaan kärsi. Heitä ymmärrän hyvin, omalla lapsella niin paha allergia että saattaa yhtäkkiä turvota jokin kohta kasvoista. Siinä ei paljoa naurata. Hänelle yleensä otetaankin omaa evästä mukaan, mutta aina on ihanaa, kun onkin varattu hänellekin jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi