Mitä mautonta voisimme tarjota allergisille juhlissa?
Meillä on tulossa miehen 40-vuotisjuhlat. Hän valmistui myös tohtoriksi tänä vuonna, joten järkkäämme juhlat sukulaisille.
Nyt sitten on tullut ilmoittautumisia. Miten ihmeessä voimme ottaa kaikki erityisruokavaliot huomioon?! Laktoositon vielä menee. Gluteenitonkin. Mutta sitten on maidoton... Ja vaikeimpia ovat nämä mausteallergikot.
Ruoassa ei saisi olla paprikaa, currya, chiliä, sinappia, selleriä. Aika mautonta tulee ruoasta...
Meille tulee ruoka pitopalvelusta. Jos joka ruoka on gluteenitonta, paprikatonta, jne. niin aika mautonta tulee.
Onko ok, jos mauste/paprika-allergisille on vaihtoehtona yksi salaatti ja savustettu kala? Pitopalvelu totesi, että kaikissa muissa ruoissa on mausteita. Pitäisikö gluteeniallergiselle olla oma pastasalaatti? Nostaa taas ruoan hintaa.
Gluteeni-maitoallergisille pitää olla oma kakku. Heitä on kaksi. Kakku maksaa 35 euroa eikä sitä syö kukaan muu.
Kommentit (71)
Jos joku ilmottaisi olevansa ympäristöallerginen niin järjestäisitkö juhlat teltassa ettei tarvitsisi olla sisäilman anssa tekemisissä. ja muista välttää sähkölaitteita ettei sähköallergikot oireile.
laita suoraan kutsukorttiin että ei sit tarvii tulla jos on jotain allergioita! Syököön ne ketkä pystyy!!
eksoottiset allergiansa? Mä en koskaan ilmoita ettei olisi isäntäväelle vaivaa ja otan vaivihkaa omia eväitä (jotain keksiä ja vihannestikkuja) mukaan siltä varalta että jos ei löydy oikein mitään mitä voin syödä.
jos mun pirskeisiin sattuisi vieras jolle ei ole muuta syötävää kuin keitettyä perunaa, siis toisin sanoen olisi kauhea tilanne ettei vieras olisi ilmoittanut erikoisruokavaliostaan enkä olisi tajunnut itse laittaa sellaista mitä hänkin voi syödä.
Olinpa itse kuinka juhlakaluna tahansa, kyllä mulle on ihan jumalattoman tärkeetä että kaikille on jotain mitä voi syödä. Tulis niiiiiin vaivaantunut olo kun joku nakertelis vaivihkaa nurkassa jotain vihannestikkua!
eksoottiset allergiansa? Mä en koskaan ilmoita ettei olisi isäntäväelle vaivaa ja otan vaivihkaa omia eväitä (jotain keksiä ja vihannestikkuja) mukaan siltä varalta että jos ei löydy oikein mitään mitä voin syödä.
Yleensä jos en ole muistanut ilmoittaa että tarvitsen gluteenittoman ruokavalion, niin siitä kummasti seuraa se että natustan perunaa (ilman kastikkeita tms) ja salaatin lehteä. Jälkkärinä ehkä jäätelöpala, jos tuuri käy.Mut siis yleensä kyllä iklmoitan asiasta sityen että jätän isäntäväelle päätettäväksi jaksavatko he tehdä erikoisruokia vai onko parempi et otan eväät. Turhaan en eväitä ala rahtaamaan yleensä.
Ja mulla tää on tarkkaa. Jos syön mulle sopimatonta ruokaa hiukankin, niin hyvin nopeesti tuun huonovointiseksi ja paris tunnis kaikki syöty tulee ylös.Siinä menee koko loppuilta toipuessa.
Jotkut juhlat on myös sen verran pitkii (esim häät) että parilla eväskeksillä ja leivällä voi tulla kauhee nälkä lopulta...
Pikkujuhlat erikseen, mutta joskus harvoin eväät mukaan ottaneena oon todennu et eväät herättää vain kovin kyräilevää katselua ;)Sitte esim siskoni. Sillä on vaikee selleriallergia. Ei se silti oo ainakaan yleensä tainnu eväitä rahdata mukanaan.
Ja jos se erehtyy syömään sellerillä mausettuas ruokaa ni siinä lähtee hissukseen henkitorvi turpoo umpeen mikä ei liene leikinpaikka.
Yleensä jos en ole muistanut ilmoittaa että tarvitsen gluteenittoman ruokavalion, niin siitä kummasti seuraa se että natustan perunaa (ilman kastikkeita tms) ja salaatin lehteä. Jälkkärinä ehkä jäätelöpala, jos tuuri käy. Mut siis yleensä kyllä iklmoitan asiasta sityen että jätän isäntäväelle päätettäväksi jaksavatko he tehdä erikoisruokia vai onko parempi et otan eväät. Turhaan en eväitä ala rahtaamaan yleensä. Ja mulla tää on tarkkaa. Jos syön mulle sopimatonta ruokaa hiukankin, niin hyvin nopeesti tuun huonovointiseksi ja paris tunnis kaikki syöty tulee ylös.Siinä menee koko loppuilta toipuessa. Jotkut juhlat on myös sen verran pitkii (esim häät) että parilla eväskeksillä ja leivällä voi tulla kauhee nälkä lopulta... Pikkujuhlat erikseen, mutta joskus harvoin eväät mukaan ottaneena oon todennu et eväät herättää vain kovin kyräilevää katselua ;) Sitte esim siskoni. Sillä on vaikee selleriallergia. Ei se silti oo ainakaan yleensä tainnu eväitä rahdata mukanaan. Ja jos se erehtyy syömään sellerillä mausettuas ruokaa ni siinä lähtee hissukseen henkitorvi turpoo umpeen mikä ei liene leikinpaikka.
jos on pakko tehdä joku salaatti niin kyllä siitä voi ottaa ennen esim paprikoiden lisäämistä pienen kipollisen erikseen. Mutta onhan se TOSI vaikeeta tunareille. Erikoisleivokset ja keksit muutamalle eivät vaadi paljoa kun tunari firma ei osaa tehdä kaikille kelvollista kakkua.
ap:llä on asenneongelma. miksi edes kutsutte vieraita, jos vihaatte heitä?
että ap:han voisi esitellä ihmisten allergiat. Hei tässä on kaverini Kalle, ja Kalle ei syö kalaa, paprikaa jne. Kallen takia on jouduttu tekemään/hankkimaan 10 euroa maksava erityissalaatti.
että ap:han voisi esitellä ihmisten allergiat. Hei tässä on kaverini Kalle, ja Kalle ei syö kalaa, paprikaa jne. Kallen takia on jouduttu tekemään/hankkimaan 10 euroa maksava erityissalaatti.
Tätä on helppo jatkaa: ja tässä kaverini Matti, joka pettää vaimoaan vaimon serkun kanssa ja Matin vaimo Liisa, jolla on klamydia. Pekalla on alkoholiongelma ja Maija varastelee kaupoista.
Mutta ihmetyttää miksei kaikkien ruokaa voida maustaa muilla mausteilla kuin paprikalla, currulla, chilillä, sinapilla ja sellerillä. On vaikka kuinka paljon muita mausteita, joista saa hyvää makua ja kesäjuhlissa yrtit olisivat ihania. Miksi pitopalvelun siis täytyy käyttää juuri noita mausteita. Itse en henkilökohtaisesti ole millekään mausteelle allerginen mutta selleri on mielestäni niin ällöä että pilaa kyllä ruuan kuin ruuan.
Sinäsä yksi salaati ja savustettu kala mielestäni riittää. Gluteeniallergisille ainakin gluteenitonta leipää olisi hyvä olla.
Itse teen yleensä niin, että pyrin tekemään lähes kaikille sopivaa ruokaa. Vegaaninen on paras kun siinä ei ole maitoa ja munaa. Keliaakikoille sekään ei välttämättä sovi mutta gluteenittoman ruuan teko on kyllä helppoa vaikkei ulkonasyönti ehkä aina olekaan.
poron liha kun ei paljoa suolaa ja pippuria kummempaa tarvitse!
ja mä olen tyytyväinen jos juhlissa on tarjolla jotain mitä voin syödä huoletta - ei kaiken tarvi käydä kaikille.
mun mielestä pääasia on että allergisoivat aineet on selkeästi merkitty niihin ruokiin jotka nitä sisältää, jotta niitä voi tarvittaessa välttää ettei kukaan allerginen vahingossa syö jotain mitä ei saisikaan
sankarille kuuluu just sellainen kakku kun hän haluaa, ja sit on kiva jos olis erillinen "vammakakku" - mun mielestä ne erilliset leivokset, kaupan pakkasesta erillinen pikkukakku tai sit se kääretorttukin on ok, siitä saa tehtyä monivammasopivan näppärästi. ei ressiä!
Jos joku ilmottaisi olevansa ympäristöallerginen niin järjestäisitkö juhlat teltassa ettei tarvitsisi olla sisäilman anssa tekemisissä. ja muista välttää sähkölaitteita ettei sähköallergikot oireile.