Lempi koirarotusi peukutusketju
Peukku ylös tykkään
Peukku alas en tykkää
Mä aloitan :) Saksanpaimenkoira
Kommentit (189)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:58"]Mun mielestä täällä on nyt ihan turha kenenkään loukkaantua, jos oma lempirotu saa alapeukkuja. Ei kaikki tykkää kaikista. Itse en antanut alapeukkuja, mutta yläpeukutin rotuja, joista tiedän jotakin ja pidän rodusta. Jätin huomiotta ne rodut, joista en tiedä mitään ja pelkän ulkonäön perusteellahan ei koiraa voi arvioida.
Jokainen rotu on kuitenkin johonkin käyttötarkoitukseen sopiva ja sen takia hyvä itselle. Itselläni itälaika, joka on metsästyskäytössä ja aivan ihana rotu myös seura- ja perhekoirana. Kaikki ei tästä rodusta kuitenkaan pidä, oli kokemusta tai, mutta olkoon kaikilla omat mielipiteensä eikä tarvitse loukkaantua :)
"Perustele miksi alapeukutat tätä rotua" on vähän sama, kuin pitäisi perustella miksi pidän enemmän bruneteista, kuin blondeista.
[/quote]
Eiköhän tähän saa kaikki osallistua miten tahtoo. Ihan normaalia, että tulee rönsyilyä, eikä tarvi perustella jos ei tahdo. Antaa niiden puida asioita enemmän joilla on kiinnostusta.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:58"]Mun mielestä täällä on nyt ihan turha kenenkään loukkaantua, jos oma lempirotu saa alapeukkuja. Ei kaikki tykkää kaikista. Itse en antanut alapeukkuja, mutta yläpeukutin rotuja, joista tiedän jotakin ja pidän rodusta. Jätin huomiotta ne rodut, joista en tiedä mitään ja pelkän ulkonäön perusteellahan ei koiraa voi arvioida. Jokainen rotu on kuitenkin johonkin käyttötarkoitukseen sopiva ja sen takia hyvä itselle. Itselläni itälaika, joka on metsästyskäytössä ja aivan ihana rotu myös seura- ja perhekoirana. Kaikki ei tästä rodusta kuitenkaan pidä, oli kokemusta tai, mutta olkoon kaikilla omat mielipiteensä eikä tarvitse loukkaantua :) "Perustele miksi alapeukutat tätä rotua" on vähän sama, kuin pitäisi perustella miksi pidän enemmän bruneteista, kuin blondeista. [/quote] Eiköhän tähän saa kaikki osallistua miten tahtoo. Ihan normaalia, että tulee rönsyilyä, eikä tarvi perustella jos ei tahdo. Antaa niiden puida asioita enemmän joilla on kiinnostusta.
[/quote]
Mielelläni kuulisin, että miksi joku pitää enemmän bruneteista kuin blondeista??
Tää on sinänsä hassu kysely, koska itse en esimerkiksi tykkää rotikoista tai dobermanneista, mutta silti tiedän maailman mukavimman rotikan, josta taas yksilönä pidän. Koiratkin on yksilöitä. Ehkä tuo ettei pidä, tarkoittaa sitä, että ei haluaisi itselleen sellaista...?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:31"]
Pomerian
[/quote]
Tarkoitat varmaankin pomeranian?
Itse yläpeukutan isoja koiria, sellaisia, mitä voisin itse kuvitella hankkivani tai ainakin ihastelevani.
Alapeukutan miniräkättäjäinhokkeja ja peukuitta jäävät ne laimeat -yleensä- keskikokoiset, mitkä ei herätä ihastusta, muttei vihastustakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:35"]Olisi mukava kuulla näitten alapeukkujen taustoja. Miksi snautseri ja terrierit saa alapeukkuja.. ehkä, kun ovat monesti vain oman perheen koiria, eivät välitä vieraista. Harva varmaan omaa rotua alapeukiuttaa. Tai jotkut räksyttää. Snautserit ei tosin räksytä, kääpiöt enemmän. Koiran näköiset husky ym. Lapinkoira saa yläpeukkuja. No nekin kyllä haukkuu.. kertokaapa? [/quote] Mä en tykkää snautsereista enkä terriereistä. Riittääkö? Ihan sama haukkuuko vai ei, ei vaan osu omaan koiramakuun. Pää nyt pois sieltä perseestä, ei tarvitse hermostua siitä että joku alapeukuttaa sun rakkia [/quote] Pakko kysyä, mutta voitko todella yleistää? Esim. Tiibetinterrieri vs. Bostoninterrieri? Ovat ulkonäöllisesti aivan erilaisia ja luonteelta varmastikin toisistaan poikkeavia.
[/quote]
Kaipa tuo tarkoittaa oikeita terriereitä. Kuten kaikki koiraihmiset tietää, tiibetinterrieri ei ole terrieri vaan paimenkoira.
[/quote]
Mutta kuinka moni täällä on koiraihminen oikeasti? Tibbejen paimennuskäyttö ei ole Suomessa kovin laajalti tiedossa, seurakoiraksi lueteltukin. Väki lukee yleensä rodun nimen ja mieltää tietynlaiseksi nimen perusteella esim. Tibben terrieriksi. Siitä tämä kysymys.
Saksanseisoja. On lintupaistia syöty tänäkin syksynä.
Pumi, ei kyllä helpoin, mutta aikast ihana rakkauspakkaus!
Mä niputan rottweilerin ja sairaiden pikkukoirinen omistajat ihan samaan kastiin. Rotikka on kaikista roduista 4. sairain. Kukaan tervepäinen ihminen ei hanki noin sairasta rotua vaan ne hankitaan puhtaasti egon jatkeeksi. Samaan tarkoitukseen hankitaan myös näitä sairaita mopseja, ranskanbuloggeja, chihuja yms. Se kuva, joka halutaan itsestään koiransa kautta välittää muille ihmisille on vaan vähän erilainen. Mutta molemmissa tapauksissa se oma ego, "trendikkyys" ja näyttämisenhalu menee eläimen terveyden ja hyvinvoinnin edelle.
Minä alapeukutin sairaaksi jalostetut rodut, sekä sellaiset joiden luonne tai ulkonäkö ei miellytä.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:29"]
Itse yläpeukutan isoja koiria, sellaisia, mitä voisin itse kuvitella hankkivani tai ainakin ihastelevani.
Alapeukutan miniräkättäjäinhokkeja ja peukuitta jäävät ne laimeat -yleensä- keskikokoiset, mitkä ei herätä ihastusta, muttei vihastustakaan.
[/quote]
Itse en taas tykkää alkuunkaan isoista koirista. Eritoten tietyt taistelukoira-rodut ovat kaikista vastenmielisimpiä. Pitbull, staffi yms.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:29"]
[/quote]
Itse en taas tykkää alkuunkaan isoista koirista. Eritoten tietyt taistelukoira-rodut ovat kaikista vastenmielisimpiä. Pitbull, staffi yms.
[/quote]
Samaa mieltä. "kyllä vika löytyy sieltä hihnan toisesta päästä" on niin kulunut fraasi. Kyllä se vaan on niin, että jotkut koirarodut ovat alttiimpia agressiiviseen käytökseen kuin toiset.
Amerikan pitbullterrieri