Vauvan kitinä / imetys
Kommentit (9)
Kastuuko vaipat normaalisti? Kasvaako vauva?
Vaikka rinnat tuntuisi tyhjiltä, vaikka vauva haluaisi olla koko ajan rinnalla, vaikka pumpulle ei irtoaisi mitään, vaikka vauva söisi rinnan jälkeen vielä pullostakin - nämä ei kerro siitä ettei maito riitä. :)
neuvolaseurannassa riittävää ja joka päivä kastuu vähintään 5 vaippaa ja kakkaa tulee säännöllisesti. Kitinästä/imetystiheydestä ei voi päätellä mitään. Minkä ikäinen vauva?
mutta.. Itse olen miettinyt samoja. Vauva kitisee toisinaan iltaisin (ei joka ilta), melkein koskaan ei kastu 4 vaippaa enempää päivässä, painonnousu n.500 g/kk. Neuvolan mukaan voin jatkaa täysimetyksellä.. Kehitys oli muuten normaalia. Itse mietin saako vauva tarpeeksi ruokaa..
mutta.. Itse olen miettinyt samoja. Vauva kitisee toisinaan iltaisin (ei joka ilta), melkein koskaan ei kastu 4 vaippaa enempää päivässä, painonnousu n.500 g/kk. Neuvolan mukaan voin jatkaa täysimetyksellä.. Kehitys oli muuten normaalia. Itse mietin saako vauva tarpeeksi ruokaa..
Kuulostaa oikein hyvältä. Jos vauva ei saa tarpeeksi ruokaa, ei se kasva ja kehity noin hyvin. Kyllähän noi vaipan kastumisetkin on vähän siitä kiinni, kuinka usein sen vaipan vaihtaa. :P
Iltakitinä on vauvoilla täysin normaalia! Lukekaa tämä artikkeli: http://www.imetystukilista.net/faq/kello.php
Imettelin alussa pelkästään ja joka kerta neuvolassa rutistiin, että painoa ei tullut ihan tarpeeksi. Hienovaraisesti painostettiin antamaan lisäksi korviketta. No, aloin sitten antaa korvikettakin, mutta painoa ei tullut yhtään sen paremmin kuin täysimetyksellä. Vauva tykkäskin sitten mieluummin juoda pullosta, kun sai ruokansa helpommin ja imetys hiipui. Vieläkin sanotaan painosta, vaikka lapsi jo kuuden.
Vaikka rinnat tuntuis tyhjiltä, vauva saa sieltä sitä "parasta", rasvaisinta maitoa.
Vaikka pumpulle ei heruisi milliäkään, se ei kerro mitään siitä riittääkö maito!!
Vauvalla on tiheän imun kausia, sellaisia kausia kun se söis KOKO AJAN ja sen pitääkin antaa syödä koko ajan, se tilaa lisää maitoa sillä lailla. Se varmistaa sen maidon saannin niillä tiheen imun kausilla. Ne loppuu kyllä. Joinain päivinä vauva vaan yksinkertaisesti haluaa szyödä koko ajan ja rinnat saattaa tuntua koko ajan tyhjiltä.
Jos vaippoja kastuu ja vauva kasvaa, en missään nimessä aloittais lisämaitoa! Lisämaidon antaminen on aina pois oman maidon "tilaamisesta" ja se äidin maidontuotanto hiipuu sitä mukaa kun lisämaitoa annetaan -> ei oo vauvaa tilaamassa tarpeeksi maitoa -> tarve lisämaidolle kasvaa jne kunnes se äidin maidontuotanto loppuu! Ja se kierre tosiaan alkaa lisämaidon antamisesta. Eli pesikää vauvojen kans ja antakaa niille aina maitoa kun ne sitä haluaa.
Yöimetykset on parhaita maidon nousun kannalta, ottakaa vauva samaan sänkyyn yöksi (kokeilkaa ees, oli ihan pelastus mulle kun ei tarvinnutkaan enää nousta yöllä) ja sitä voi imettää "unissaankin". Terve äiti tai isä ei lapsen päälle kieri vaikka muuten oliskin liikkuvainen unissaan.
Voi miten helppoa yhden lapsen kanssa, mutta kun on kaksoset ja isosisko.
Niin että tässä kysyttiin neuvoja. Neuvoja annettiin. Ja jonkun idiootin pitää tulla "nokittamaan" sillä kuin vaikeeta on, vai? Nyyh, kolme lasta, hirrrrveen vaikeeta varmasti. Ei varmaan imetys onnistukaan kun on niin rankkaa. Niisk.
Maidon loppuminen on vitun tyhmä legenda, joka juontaa juurensa siihen kun aikojen alussa oli neljän tunnin syöttövälit ja vauvalle ei annettu maitoa sillon kun se halus vaan huudatettiin turhaan. Tottakai se maito loppuu jos ei imetä!
Ikävä kyllä lähes kaikki imetysongelmat johtuu tiedon puutteesta. En siis syytä äitejä, vaan neuvolan henkilökuntaa! Niillä ei oo alkeellisintakaan tietoa imetyksestä ja jotain ihan kummia käsityksiä joita ne laukoo totena, jotkut jopa uskoo että se maito vaan maagisesti loppuu jossain vaiheessa.
Opiskelkaa tätä aihetta itse! Jos kyselette kavereilta tai netistä niin todennäköisesti lähes kaikki tarjoaa on vääriä neuvoja jotka saattaa pahentaa teidän ongelmia. Tosiasiassa on tutkittu, että sellaisia naisia joka ei OIKEASTI pysty imettämään, siis kyse on jostain fyysisestä fibasta eikä paskasta imetysohjauksesta, on KAKSI PROSENTTIA. Eli lähes kaikki pystyy siihen kunhan saa riittävästi tukea ja neuvoja.
Minkä ikäinen vauvasi on? Pienille vauvoille (alle 4 kuukautta) on hyvinkin tyypillistä olla ilta tissilla. Päivät nukutaan ja illalla tankataan tuntitolkulla pienillä tauoilla. Molemmat tyttäreni juuri tällaisia kirjaesimerkkeja. Ensimmäisen kohdalla ratkaisin asian iltavaunulenekilla ja antamalla iltaisin vastiketta, ei tarvinnut koko ajan imettää. Toisen kohdalla arki olikin jo niin erilaista, että tiheä iltametys ei niin haitannut.