Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisten lääkäriasemien hinnat on nousseet valtaviksi. Kenellä on varaa?

Vierailija
07.04.2026 |

Esim terveystalossa on 10 minuutin erikoislääkäriaikoja valtavalla hinnalla. Kuka näitä käyttää. Täytyy olla paljon hyvätuloisia Suomessa. 

Itsekin käytin ennen, mutta hinnat on nousseet todella paljon. 

(Entä terveysvakuutukset. Niissä on elinikäinen maksimi eli esim aikuisella tyttärelleni(minä kustannan) se on 200 000. Olen miettinyt, onko kalliissa vakuutusmaksuissa järkeä, kun on olemassa tuo maksimikorvaus. Vuosien mittaan se kuluu, jos käyttää paljon yksityistä eikä sitten riitä todella pahassa paikassa. Ehkä kannattaisi laittaa nuo rahat säästöön.)

Oletteko muuten kauhistelleet yksityisten hintoja? 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hinnat mielestänne ok?

Vierailija
2/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansa halutaan maksamaan näitä kusetushintoja jenkkityyliin. Nykyään on sellainen olo, että joka paikassa yritetään vaan pissiä silmiin ja ihmisillä ei ole mitään merkitystä, koska amerikkalainen riistohinnoittelu on rantautunut tännekin. Terveyspalvelut ovat perustarve. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, kuten moni muukin, käy yksityislääkärillä työnantajan kustantamana, joten se ei maksa minulle mitään.

Vierailija
4/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin soittamaan reseptinuusinnan julkiseen sairaalaan.

Puhelu kesti max 5 min, lasku perästä 70e.

Vierailija
5/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, kuten moni muukin, käy yksityislääkärillä työnantajan kustantamana, joten se ei maksa minulle mitään.

Mietitkö edes sitä, että jonain päivänä jäät eläkkeelle ja työnantaja ei kustanna enää. 

Vierailija
6/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reseptin pystyy uusimaan apteekissa tai omakannassa ilmaiseksi. En ymmärrä että joku maksaa siitä 70€.

Vierailija
7/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroisos Pennosella ja Roope Ankkalla on ainakin varaa. Itseasiassa on varaa ostaa vaikka koko yksityissektori lääkäreineen ja hoitajineen.🐤

Vierailija
8/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä menee valtavasti rahaa sille sijoittajajoukolle, jotka omistaa nuo suuret lääkäriasemat. Suututtaa, että rahaatavat ihmisten terveydellä samalla kun julkinen on huonosti saatavilla. 

Pitäisi olla enemmän isoja kilpailijoita. Nyt on vain 3 eli terveystalo, mehiläinen ja Pihlajalinna. 

Vierailija
9/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reseptin pystyy uusimaan apteekissa tai omakannassa ilmaiseksi. En ymmärrä että joku maksaa siitä 70€.

Kaikkia lääkkeitä ei voi automaattisesti uusia.

Vierailija
10/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten asian voi hoitaa erikoislääkärin kanssa 10 minuutissa. Sellainen on kyllä liian lyhyt aika. 20 minuuttia on mielestäni minimi. 

Vierailija
11/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansa halutaan maksamaan näitä kusetushintoja jenkkityyliin. Nykyään on sellainen olo, että joka paikassa yritetään vaan pissiä silmiin ja ihmisillä ei ole mitään merkitystä, koska amerikkalainen riistohinnoittelu on rantautunut tännekin. Terveyspalvelut ovat perustarve. 

Komppaan tätä. Kansa maksamaan riistohintoja jenkkityyliin. Miten totta. 

Vierailija
12/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kansalaiset (ne kellä olisi rahaa yksityiselle) ja pk yritykset alkaa käyttää julkista ja maksavat siitä nyky taksoja enemmän, vaikka neljä kertaa enemmän maksaisivat niin silti jäisi paljon alle terveys pörriäisten hintojen. Tämä johtaisi siihen että julkinen terveys sektori vahvistuisi ja lääkäreitä ym voisi siirtyä julkiselle ja pörriäiset ei voisi niin paljoa viedä rahaa ulkomaisille sijoittajille.

Vierailija
13/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisethän siirrettiin yksityisille. Joidenkin se maksaa täytyy.

Vierailija
14/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia lääkkeitä ei voi automaattisesti uusia.

Ok, en tiennyt. Itse syön säännöllisesti 3 eri lääkettä ja aina olen uusinut ne tuolla tavalla.

Vierailija
15/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitot pitää kerätä sairailta tottakai.

Vierailija
16/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä pystynyt.

Ja eipä käynyt edes mielessä, että tuollaisen laskun lykkäs. Puhelu hoitajan kanssa.

Vierailija
17/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-palautukset pitäis lopettaa ja nekin rahat laittaa julkisen terveydenhuollon kehittämiseen. 

Vierailija
18/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hinnat mielestänne ok?

Ei todellakaan ole!

Vierailija
19/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela-palautukset pitäis lopettaa ja nekin rahat laittaa julkisen terveydenhuollon kehittämiseen. 

Mitään muuta ei ole tarjolla julkiseen terveydenhuoltoon kuin huononnuksia. 

Vierailija
20/20 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat on nousseet paljolti siksi, että suurin osa yksityisen terveydenhuollon asiakkasita ei maksa laskua itse vaan lasku makseetaan joko työnantajan työterveyden tai yksityisen sairausvakuutuksen toimesta.

Ja yrityksillekin on pitkään ollut järkevää ottaa vakuutus työntekijöiden sairaskulujen kattamiseen, koska näin vältytään taloudelliselta riskiltä joka voi kohdata jonkun vakavan työtapaturman tai muun vastaavan seurauksena.

No miten tämä nostaa hintoja? Siten, että kun maksun näkevä ja suorittava ei ole itse siinä hoitotapahtumassa läsnä näkemässä maksua joka jää vakuutuksesta maksettavaki ja päättämässä tehdäänkö hoitotoimenpidettä  vakuutuslaitos, niin on helpompi päätyä veloittamaan palvelusta enemmän. Yksityisellä vielä lääkärien palkkioita lisäävät tehdyt kokeet ja tutkimukset, joten niitä kannattaa suositella, eikä asiakkaana olevalla ole niin suoraa tarvetta yrittää säästellä, kun maksu menee vakuutuksesta josta itse maksaa korkeintaan omavastuu osuuden.

Jenkeissä tämä ilmiö alkoi jo vuosikymmeniä aiemmin ja on perimmäinen syy siihen miksi siellä terveydenhoito ja erkoissairaanhoito sairaaloissa on pitkään ollut niin järkyttävnä kalilsta. Että niillä joilla ei ole itse otettua tai työnantajan ottamaa vakuutusta ei usein ole varaa niitä palveluita käyttää, jos ei satu kuulumaan Medicare tai ACA (Affordable Care Act ts. ObamaCare) piiriin, joka auttaa niinhin ryhmiin kuuluivien kulujen kattamisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi