Lapsettomat aikuiset: miten vietätte joulun?
Joulu on lasten juhla, sanotaan. Vietättekö te muut lapsettomat joulua ollenkaan? Miten? Mitä teette pyhinä, jos ette järjestä erityistä joulujuhlaa?
Kommentit (100)
Yleensä lähden joulua pakoon matkoille. Tänäkin jouluna on pakomatka harkinnassa, katsotaan nyt.
Me mennään anoppilaan jouluksi. Sinne tulee miehen sisarukset ja muuta sukua (kaikki aikuisia). Juhlitaan isolla porukalla, syödään hyvin, saunotaan, haetaan metsästä kuusi ja koristellaan se, lauletaan joululauluja, pukkikin käy. Ihana maalaisjoulu tiedossa.
Mitäs ne vanhemmat tekee joiden lapsi on etävanhemmalla joulun?
En mitenkään. Olen sinkku ja ihan normaali vapaapäivä mulle jouluaatto. Varmaan syön pakastepizzaa ja juon viiniä, se on mun monivuotinen jouluperinne ;)
Vietämme hiljaista joulua. Olemme joskus vierailleet lapsiperheessä jouluna, kun emme kehdanneet kieltäytyä. Aivan mahdotonta sellaisessa jatkuvassa mökässä oli tavoittaa sitä, mikä tuossa pyhässä on tärkeää. Mitään "elämän ääniä" tai "melua ja melskettä" emme tosiaankaan kaipaa. Taidamme olla sitten jotenkin erakkoluonteisia, mutta kun suljimme taas joulupäivän iltana kotioven takanamme, huokaisimme eteisessä helpotuksesta. Kyllä se hiljentyminen on kuitenkin joulussa se juttu.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:07"]
En mitenkään. Olen sinkku ja ihan normaali vapaapäivä mulle jouluaatto. Varmaan syön pakastepizzaa ja juon viiniä, se on mun monivuotinen jouluperinne ;)
[/quote]
Varmaan myös uskottelet itsellesi, että tuo on juuri se, mitä haluat?
Aika harvoin ollaan Suomessa jouluna ja jos ollaan, niin sisarusten ja vanhempien luona tulee käytyä. Itse ei hommata kuusta tms. eikä laiteta perinteisiä jouluruokia. Tänä vuonna lennetään jouluksi miehen kanssa Jamaikalle parin viikon löhölomalle.
Me mennään miehen kanssa aatoksi appivanhemmille, muut pyhät vaan ollaan rauhassa kun kerrankin on aikaa. Kotiin ei juuri mitään laiteta, jouluvalot vaan, nekin oikeastaan semmoset vähemmän jouluiset, joista tykkään ihan vaan tunnelmavaloina, en miellä niitä jouluvaloiksi edes.
Me nukutaan aamulla pitkään. Käydään haudoilla. Rupean valmistelemaan ruokia kun mies lämmittää piha saunaa. Mennään yhdessä saunaan ja sitten syödään. Ilta menee rennosti,viiniä nautiskellaan. Lahjoja ei olla enää toisillemme annettu.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:18"]
Me nukutaan aamulla pitkään. Käydään haudoilla. Rupean valmistelemaan ruokia kun mies lämmittää piha saunaa. Mennään yhdessä saunaan ja sitten syödään. Ilta menee rennosti,viiniä nautiskellaan. Lahjoja ei olla enää toisillemme annettu.
[/quote]
Kuulostaa normiviikonlopulta. Tosin haudoilla ei me ihan joka viikonloppu käydä. :D
Vietämme joulua aikuisporukalla. Laitamme hyvää jouluruokaa, annetaan toisillemme ehkä muutama pikkulahja, katsotaan ehkä elokuva, kuunnellaan musiikkia, eli ihan vain rentoudutaan ja nautitaan. Toisinaan vietän joulua myös sukulaisten luona (asun ulkomailla, joten en ole joka joulu Suomessa), ja mukana on silloin lapsia ja sellaiset joulut ovat myös ihania.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:07"]
[/quote]
Varmaan myös uskottelet itsellesi, että tuo on juuri se, mitä haluat?
[/quote]
Kyllä se on. Olen hyvin erakko luonne enkä yleensä välitä ihmisseurasta. Joulua en juhlana välitä myös viettää koska en ole kristittykään, juhlan sisältö ei ole minulle merkityksellinen. Vanhempien luona olisi kyllä tarjolla perinteinen sukujoulu, mutta en tykkää mennä sinne. Käväisen sitten pikaisesti tapaninpäivänä vaan.
Syödään rauhallinen aamupala, katsellaan pukin kuumaa linjaa, lämmitellään takkaa. Joulurauhan julistuksen jälkeen ulkoilemaan, munatotin valmistus takaisin tullessa. Kynttilöiden valossa rauhallistä yhdessäoloa, saunominen ja ruokailu iltasella. Lahjat avataan lähempänä keskiyötä.
Miksi niin moni mainitsee erikseen seksin harrastamisen? Onko se jotenkin speciaalia, ja jouluna on juhannuksenen lisäksi vuoden ainoa seksikerta? Vai miksi se seksi pitää erikseen aikatauluttaa jouluun, entäs jos ei sinä päivänä huvitakaan? Se nyt vaan on pakko sytyttää ne kynttilät ja hoitaa hommat pois taljoilla, huvitti tai ei - perinteet kunniaan!
Jotenkin kuulostaasiis oudolta mainita eriskeen asia, jonka luulisi kuuluvan useimpien pariskuntien normaaliin elämään muutenkin. En minäkään erikseen luettele "käyn kakalla" jouluaskareisiini, vaikka varmasti käynkin...
T. Lapseton, joka saattaa harrastaa jouluna seksiä tai olla harrastamatta, riippuu fiiliksestä
Me menemme jouluksi äitini luo. Mieheni perhe ei juhli eikä ole koskaan juhlinut joulua, hän ei ole kristitty. Joulu kahdestaan tuntuisi kuivalta, kun hän ei syvällä sydämessään koe sitä merkitykselliseksi juhlaksi, vaikka onkin oppinut rakastamaan talven keskellä olevaa hyvän ruoan ja yhdessä olon juhlaa sellaisenaan. Minusta olisi ihanaa, jos myös sisarukseni tulisivat perheineen kaikki äitini luo, minä olen perheihminen henkeen ja vereen. He kuitenkin haluavat viettää aaton omissa kodeissaan (toisella suurempi perhe, toinen taas lapseton pariskunta) ja tapaamme joulupäivänä tai tapanina kaikki yhdessä. Jonain päivänä käymme sitten myös isäni ja hänen vaimonsa luona. Minä voisin jatkaa joulun pyhinä sukulointia vaikka viikon, mutta miehellä täyttyy yleensä mitta siinä kohtaa, isovanhemmat ja tädit on tavattava sitten toiste.
Minulle joulu on lähimmäisten rakkauden juhla, myöhemmin kun kenties on omaa perheenlisäystä, voin hyvin kuvitella itse kutsuvani koko klaanin meille joulun juhlintaan. Se olisi ihanaa.
Joku kysyi lahjoista: olen antanut miehelleni lahjaksi jotain niinkin proosallista kuin alusvaatteita, musiikin tekoon liittyvän teknisen laitteen, jonkun pelin yms. Tänä vuonna neulon hänelle erityisen hatun, jollaista tiedän hänen kaivanneen. Tärkeintä lahjoissa minulle on, että hän tulee todella arvostamaan sitä - ei se, onko rahaa kulunut 10 tai 100 euroa. Halpa lahja voi merkityksessään voittaa kalliin, ja näin varsinkin oman mieheni kohdalla, joka ei juuri arvosta materiaa.
Ollaan tänä jouluna mun vanhemmilla. Aikuiset ja teinit sisarukset paikalla myöskin, kellään ei vielä lapsia. Puuroa, saunaa, ruokaa, lahjat, leffaa tai pelejä, jos vanhat merkit paikkansa pitää. Joulupäivänä anoppilaan varmaan.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:43"]
Minusta muutes kysymysasettelu on outo - eiköhän lapsettomat tee jouluna ihan samaa kuin lapsellisetkin, mutta ilman niitä lapsia (ja niiden aiheuttamaa meteliä, sotkua jne).
[/quote]
Minusta se ei ole ollenkaan outo. Kyllä meidän joulumme olisi ainakin hyvin erilainen, jos meillä olisi lapsia. Lasten tarpeet ja toiveet pitäisi myös ottaa huomioon, ja joulun vietto vaatisi aika paljon enemmän järjestelyjä. Ei siinä paljon olkkarin lattialla taljoilla rakasteltaisi. :) -2
[/quote]
Tuo taljojen päällä rakastelu näin etukäteen suunniteltuna kuulostaa aika kornilta :)
Minulle tulee mieleen vain, että epämukavaa ja ikävää taljalla se spermatöhnät, yöks.
[/quote]
No me ei ainakaan sitä etukäteen suunnitella. Esim. katsellaan elokuvaa ja hempeillään ja siitä seuraa seksiä vaikka siinä takan edessä lampaantaljan päällä. Minusta se ei oo yhtään epämukavaa, ne on pehmeitä ja lämpimiä.
En tiedä miten teillä mutta me harrastetaan seksiä niin että taljat/sänky/mikä tahansa alusta, ei sotkeennu mihinkään töhniin.
Mä meen omille vanhemmilleni ja poikaystävä menee omilleen. Illalla sitten menen poikaystäväni luo.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:37"]
Miksi niin moni mainitsee erikseen seksin harrastamisen? Onko se jotenkin speciaalia, ja jouluna on juhannuksenen lisäksi vuoden ainoa seksikerta? Vai miksi se seksi pitää erikseen aikatauluttaa jouluun, entäs jos ei sinä päivänä huvitakaan? Se nyt vaan on pakko sytyttää ne kynttilät ja hoitaa hommat pois taljoilla, huvitti tai ei - perinteet kunniaan!
Jotenkin kuulostaasiis oudolta mainita eriskeen asia, jonka luulisi kuuluvan useimpien pariskuntien normaaliin elämään muutenkin. En minäkään erikseen luettele "käyn kakalla" jouluaskareisiini, vaikka varmasti käynkin...
T. Lapseton, joka saattaa harrastaa jouluna seksiä tai olla harrastamatta, riippuu fiiliksestä
[/quote]
Meillä ei lasketa samanlaisiksi "jouluaskareiksi" kakalla käyminen ja seksin harrastaminen :D
Ehkä se mainitaan siksi että seksissäkin on jouluna se oma taikansa. Hyvä ruoka, viini, suklaat, hämärää, kynttilät, tunnelmalliset joululaulut hiljaisella, takassa rätisevä tuli, vieressä tuoksuva joulukuusi, alastomat vartalot pehmeällä lampaantaljalla :D No joo mutta siis ne luo oman tunnelmansa sille seksille.
Meillä on seksiä lähes päivittäin ja erinomaista seksiä aina mutta silti jouluna siinä on aina oma taika ja tunnelma :) Vaikea selittää :)
Laitamme hyvää ruokaa, käymme katsomassa kaupungin kuuset, juomme hehkuviiniä, annamme toisillemme kalliita lahjoja, rakastelememme kynttilänvalossa lampaantaljojen päällä. Joulu on meille täydellisen rentoutumisen ja kahdestaan olemisen aikaa.