Lapsettomat aikuiset: miten vietätte joulun?
Joulu on lasten juhla, sanotaan. Vietättekö te muut lapsettomat joulua ollenkaan? Miten? Mitä teette pyhinä, jos ette järjestä erityistä joulujuhlaa?
Kommentit (100)
Meille joulu ei ole mikään lasten juhla vaan rauhoittumiseen ja yhdessäoloon tarkoitetut pyhät. Me käydään haudoilla, ulkoillaan, syödään hyvin, maistellaan viinejä, nukutaan päiväunia, katsellaan telkkaria, luetaan kirjoja, tavataan pyhinä ystäviä. Suunnilleen samoja asioita voisi käsittääkseni tehdä myös lasten kanssa? Viinimaistelua lukuunottamatta :D
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:04"]Laitamme hyvää ruokaa, käymme katsomassa kaupungin kuuset, juomme hehkuviiniä, annamme toisillemme kalliita lahjoja, rakastelememme kynttilänvalossa lampaantaljojen päällä. Joulu on meille täydellisen rentoutumisen ja kahdestaan olemisen aikaa.
[/quote]
Muuten yläpeukku, mutta että lampaantalja? Miksi ihmeessä? Onko teillä joku joka joulu esiin otettava naintitalja? Lattialla? Eikö se ole epämukava? Mä rakastelisin kyllä mieluummin sängyssä puuvillasatiinilakanoissa. Ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:07"]
En mitenkään. Olen sinkku ja ihan normaali vapaapäivä mulle jouluaatto. Varmaan syön pakastepizzaa ja juon viiniä, se on mun monivuotinen jouluperinne ;)
[/quote]
Mullakin oli sinkkuna pakastepitsaperinne jouluna :D Nyt miesystävän mieliksi olen lisännyt joulun ruokalistaan kinkun ja laatikot.Muuten joulupyhät on normivapaapäiviä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:10"]
Kyllähän monessa perheessä vietetään joulua nimenomaan lasten takia. Omat vanhempanikin lopettivat joulun viettämisen, kun me lapset tulimme teini-ikään emmekä olleet enää perinteistä niin kiinnostuneita. Ja vastaavasti moni aikaisemmin jouluun välinpitämättömästi suhtautuva aikuinen alkaa lapsen saatuaan laittaa joulua, koska haluaa lapsensa saavan nauttia kuusesta, lahjoista, koristeista ja erityisestä joulutunnelmasta. -2
[/quote]
Oikeasti? Aika surullista :(. Mikä ihmisiä vaivaa, jos he eivät ole valmiita näkemään yhtään vaivaa itsensä vuoksi, ja tekemään itselleen nautittavia asioita. Kyllä minä ainakin ihan itsekin nautin lahjoista, koristeista ja tunnelmasta. Tuore, tuoksuva kuusi on ihana!
Tuleeko joistakin niin kyynisiä ja kankeita, ettei mistään enää osata nauttia? Kuten sanoin, surullista.
[/quote]
Pointtihan oli juuri se, etteivät vanhempani itse nauti joulun laittamisesta ainakaan siinä suhteessa kuin järjestelyjen vaatima vaivannäkö edellyttäisi. Meille lapsille he halusivat silti tarjota perinteisen suomalaisen joulun pukkeineen, kuusineen ja lahjoineen. Nykyisin vanhempani käyvät kuitenkin joululounaalla valmiissa pöydässä ja katsovat aattona elokuvia. -2
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:04"]Laitamme hyvää ruokaa, käymme katsomassa kaupungin kuuset, juomme hehkuviiniä, annamme toisillemme kalliita lahjoja, rakastelememme kynttilänvalossa lampaantaljojen päällä. Joulu on meille täydellisen rentoutumisen ja kahdestaan olemisen aikaa. [/quote] Muuten yläpeukku, mutta että lampaantalja? Miksi ihmeessä? Onko teillä joku joka joulu esiin otettava naintitalja? Lattialla? Eikö se ole epämukava? Mä rakastelisin kyllä mieluummin sängyssä puuvillasatiinilakanoissa. Ei mulla muuta.
[/quote]
Ei ole erikseen mitään naintitaljaa. Ihan samoilla taljoilla naidaan kuin millä vieraat istuvat autuaan tietämättöminä näistä synnillisistä käyttötarkoituksista. Lampaantalja paksulla lattiamatolla on oikein mukava alusta. :) -2
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:02"]
Vietättekö te muut lapsettomat joulua ollenkaan?
[/quote]
Vietämme joulua, totta kai. Tyhmä kysymys.
Olen töissä joka pyhänä jouluna, mutta puolison kanssa käydään kaupungilla jouluaterialla ja toki tehdään myös omat jouluruuat. Niitä sitten syödään, on joulukuusi ja lahjoja ja perhettä tulee työvuoroistani huolimatta joulupäivänä kylään.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:04"]
Laitamme hyvää ruokaa, käymme katsomassa kaupungin kuuset, juomme hehkuviiniä, annamme toisillemme kalliita lahjoja, rakastelememme kynttilänvalossa lampaantaljojen päällä. Joulu on meille täydellisen rentoutumisen ja kahdestaan olemisen aikaa.
[/quote]
Sama, paitsi että mieheni vaatii perinteistä jouluruokaa, jota minä en viitsisi syödä edes yhtä kertaa vuodessa saati sitten viikkoa putkeen, joten meillä on usein kahdet ruuat...
Toki olemme silloin tällöin jouluna vanhempien tai sisarusten kanssa eikä joka vuosi kahdestaan.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:04"]Laitamme hyvää ruokaa, käymme katsomassa kaupungin kuuset, juomme hehkuviiniä, annamme toisillemme kalliita lahjoja, rakastelememme kynttilänvalossa lampaantaljojen päällä. Joulu on meille täydellisen rentoutumisen ja kahdestaan olemisen aikaa.
[/quote]
Miksi tätä on alapeukutettu :D
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:43"]eiköhän lapsettomat tee jouluna ihan samaa kuin lapsellisetkin, mutta ilman niitä lapsia (ja niiden aiheuttamaa meteliä, sotkua jne).
[/quote]
Minulla ei ole lapsia eikä tule, mutten ymmärrä tätä jatkuvaa hokemaa, että lapset aina sotkisivat ja metelöisivät.
Mutta ilmeisesti halusit kuvailla omaa käytöstäsi ollessasi nuorempi.
[/quote]Väitätkö tosissasi, että lapset eivät sotke ja metelöi [enemmän kuin aikuiset]? Really? Totta hitossa ne sotkee ja metelöi, ja tämän allekirjoittaa varmasti jokainen lapsiperheen vanhempikin :D.
[/quote]
Väitän, omasta kokemuksestani johtuen, mutta onneksi ainakin viisi räkänokkaa on jo alapeukuttanut kommenttiani :).
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:10"]
En mitenkään. Olen sinkku ja ihan normaali vapaapäivä mulle jouluaatto. Varmaan syön pakastepizzaa ja juon viiniä, se on mun monivuotinen jouluperinne ;)
[/quote]
Varmaan myös uskottelet itsellesi, että tuo on juuri se, mitä haluat?
[/quote]
Mitä sitä sitten pitäisi haluta? Kuvitteletko todellakin, että sinun tapasi viettää joulua on se ainoa ja oikea?
Kyllä mä vaan vietän joulua, vaikka vietän sen yksin. Teen joulupöydän, ostan hyvää viiniä ja syön suklaata. Illalla avaan joululahjoja kynttilänvalossa ja kivaa on, taatusti hyvässä seurassa.
[/quote]
Hih mikä kliseekimppu! Olisit nyt vähän yrittänyt..
Joulu on lasten juhla, sanotaan. Vietättekö te muut lapsettomat joulua ollenkaan? Miten? Mitä teette pyhinä, jos ette järjestä erityistä joulujuhlaa?
[/quote]
Kuka sanoo,että joulu on lasten juhla? Joulu on keskitalven valon juhla,Jeesuksen syntymäpäivä ja hullun kulutushysterian juhla. Lapsiperheet juhlivat sitä luultavasti eri tavalla kuin perheet joissa on pelkkiä aikuisia. Itse en tosin erityisemmin piittaa joulusta,mutta tiedän aikuisa jotka alkavat vouhottaa joulusta jo uuden vuoden jälkeen.
Emme kuulu mieheni kanssa kirkkoon emmekä vietä joulua muuta kuin lomailun merkeissä. Yleensä lähdemme kahdestaan jonnekin lämpimään tai vaikka Viron kylpylöihin. Tänä vuonna lähdemme vanhempieni luo Italiaan, viettävät siellä eläkepäiviään. Lahjoja emme osta kellekään, eli joulunpyhät ovat siinäkin mielessä hyvin stressitöntä aikaa. :)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:44"]
Mitäs ne vanhemmat tekee joiden lapsi on etävanhemmalla joulun?
[/quote]
Lapsi oli joka toinen joulu isällään ja joka toinen mulla. Lapsettomina jouluina olin siskon perheen hoivissa.
[/quote]
Me lähdetään aina jonnekin kaupunkilomalle kun lapsi on isällään joka kolmas joulu, exän töiden takia ei voi useammin olla. Kaupunkijoulu esim. Pariisissa maksaa vähemmän kuin vknloppu Naantalin kylpylässä, viimeksi maksoi lentoineen n.200e/hlö ja oltiin vähän alle viikko. Vuokrattiin huoneisto netistä ja lennot varattiin syksyllä. On myös kivempaa kun ei tarvitse kotona katsella tyhjää lapsen huonetta, vaan voi sitten olla stressaamatta mistään.
Lisäksi itseäni ärsyttäisi olla kotona kahdestaan joulu, kun tiedän että pitäisi ravata sukulaisten luona ja paheksuttaisiin jos kahdestaan vaan oltais miehen kanssa kotona.
Aattona autitaan rennosta olosta sekä syödään hyvin. Ei nyt eroa normiviikonlopusta hirveästi, mutta panostetaan yhdessäoloon ja ruokapuoleen vielä normaaliakin enemmän. Herätään aamulla nukuttuamme pitkään. Valmistetaan yhdessä herkullinen aamiainen/brunssi. Katsellaan leffoja tai sarjoja ja syödään jouluherkkuja. Sitten illemmalla vaihdetaan lahjat, saunotaan ja harrastetaan seksiä. Illalliseksi tehdään jotain oikeasti hyvää ruokaa laadukkaista raaka-aineista eli ei mitään joululaatikoita tai rosolleja. Loppuilta ollaan vaan ja rentoudutaan. Joulupäivänä ja tapaninpäivänä lähdetään sitten sukulaisten luo stressaantumaan ja syömään niitä jouluruokia, joista kumpikaan ei erityisemmin pidä. Joulu ulkomailla houkuttelisi, mutta velvollisuudentunnosta jäämme Suomeen tekemään joulun pyhinä pakolliset sukulaiskierrokset, sillä voin kuvitella sitä syyllistämisen määrää, jos ei kummankin vanhempia kierretä joulun pyhinä. Onneksi aaton saamme viettää kahdestaan.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:10"]
[/quote]
Varmaan myös uskottelet itsellesi, että tuo on juuri se, mitä haluat?
[/quote]
Kolmen pienen lapsen äitinä voin sanoa, että pakastepitsa ja viini kuulostaa hyvin rentouttavalta vaihtoehdolta!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:04"]Laitamme hyvää ruokaa, käymme katsomassa kaupungin kuuset, juomme hehkuviiniä, annamme toisillemme kalliita lahjoja, rakastelememme kynttilänvalossa lampaantaljojen päällä. Joulu on meille täydellisen rentoutumisen ja kahdestaan olemisen aikaa. [/quote] Hih mikä kliseekimppu! Olisit nyt vähän yrittänyt..
[/quote]
Kai me sitten ollaan kliseisiä ihmisiä. -2
[/quote]
En tee mitään,se joulussa ihanaa onkin.Koko maailma pysähtyy muutamaksi päiväksi ja voi vain löhöillä,mässäillä ja katsoa telkkaria.