Lapsettomat aikuiset: miten vietätte joulun?
Joulu on lasten juhla, sanotaan. Vietättekö te muut lapsettomat joulua ollenkaan? Miten? Mitä teette pyhinä, jos ette järjestä erityistä joulujuhlaa?
Kommentit (100)
Monet viettävät joulua siis omassa kotona tai matkoilla. Miten te, jotka ette mene vanhempienne luokse jouluksi, eivätkö vanhempanne esitä sen suuntaisia vaaatimuksia?
Minä tykkään joulukoristeista, ja yleensä pistän ne esille viimeistään joulukuun alussa. Jouluaattona katsotaan aina pukin kuumaa linjaa, ja etenkin ihana Lumiukko. Jossain välissä teen joulupuuroa, joko ennen tai jälkeen lumiukon. Päivällä/illalla syödään jouluruokaa, ja ehkä ihan illalla lasillinen viiniä. Käydään saunassa, ja yleensä katsotaan joku jouluaiheinen elokuvakin. Illalla annetaan toisillemme lahjat, ja parhaimaan "pukkiaikaan" on käyty usein kävelyllä katselemassa näkyykö naapurustossa pukkeja :P. Jos appivanhemmat ei ole reissussa, niin yleensä on jouluna käyty sielläkin viettämässä aikaa muutama tunti.
Minusta muutes kysymysasettelu on outo - eiköhän lapsettomat tee jouluna ihan samaa kuin lapsellisetkin, mutta ilman niitä lapsia (ja niiden aiheuttamaa meteliä, sotkua jne).
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:07"]
Mitäs ne vanhemmat tekee joiden lapsi on etävanhemmalla joulun?
[/quote]
Lapsi oli joka toinen joulu isällään ja joka toinen mulla. Lapsettomina jouluina olin siskon perheen hoivissa.
Nautimme puolison kanssa siistissä, puhtaassa , tunnelmallisessa kodissa, ilman kakaroiden melskaamista ja sotkemista. Nautimme laadukkaita ruokia ja juomia, ja tapaamme hyviä ystäviämme ilman paineita. Pukeudumme hyvin ja nautimme laatuajasta.
Teillä kakarat riehuu, sotkee ja hajoittaa paikkoja? Sinä kyhäilet atrian valmislaatikkoja saviruukkuun hiki päässä ja stressaat? Joulukuusikin kaatu kun äpärät riehuu? Joulupukki tulee viinalta haisten myöhässä?
Olette tuhlanneet omaisuuden lahjoihin, jotka kakarat hajoittaa kuukauden sisään tai paskat nakkaa niistä?
Lopuksi miehesi riipaisee joulukännin ja lapset sokeriöverit? Ja sinä huokailet pieruverkkareissa edelleen tukka rasvassa illan päätteeksi?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:42"]
Monet viettävät joulua siis omassa kotona tai matkoilla. Miten te, jotka ette mene vanhempienne luokse jouluksi, eivätkö vanhempanne esitä sen suuntaisia vaaatimuksia?
[/quote]
Eivät.
--24--
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:43"]
Minusta muutes kysymysasettelu on outo - eiköhän lapsettomat tee jouluna ihan samaa kuin lapsellisetkin, mutta ilman niitä lapsia (ja niiden aiheuttamaa meteliä, sotkua jne).
[/quote]
Minusta se ei ole ollenkaan outo. Kyllä meidän joulumme olisi ainakin hyvin erilainen, jos meillä olisi lapsia. Lasten tarpeet ja toiveet pitäisi myös ottaa huomioon, ja joulun vietto vaatisi aika paljon enemmän järjestelyjä. Ei siinä paljon olkkarin lattialla taljoilla rakasteltaisi. :) -2
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:42"]
[/quote]
Eivät enää. He tietävät jo, että vietämme joulua mieluiten kahdestaan. Usein käymme kuitenkin kylässä pyhinä. -2
Yleensä olemme olleet jomman kumman vanhemmilla yhdessä aattona ja joulupäivänä toisen vanhemmilla. Hyvää ruokaa, jutustelua, viiniä ja rentoutumista. Myös muiden ystäväpariskuntien (lapsettomia) kanssa seurustelua ja julhintaa. Tänä vuonna on myös ensimmäinen joulumme omassa uudessa talossamme. Emme kuitenkaan halua olla vain kahdestaan, kun molempien vanhemmat asuvat lähellä. Olemme kolmikymppinen pariskunta.
Jouluaaton olemme omassa kodissa kaksistaan lemmikkien kanssa. Teen perinteiset jouluruuat itse alusta alkaen ja nautimme niitä illansuussa. Kuusi hankitaan ja koristellaan yhdessä. Aattoaamuna katsotaan perinteiset kuumat linjat ja lumiukot. Mahdollisesti tänä vuonna käymme joulukävelyllä ja haudoilla. Joulupäivänä suuntaamme vanhempieni luokse viettämään joulua hyvän ruuan ääressä ja illalla takaisin kotiin rentoutumaan. Tapaninpäivä pyhitetään luultavasti joulurääppiäisiin ystävien kera.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:48"]
[/quote]
Minusta se ei ole ollenkaan outo. Kyllä meidän joulumme olisi ainakin hyvin erilainen, jos meillä olisi lapsia. Lasten tarpeet ja toiveet pitäisi myös ottaa huomioon, ja joulun vietto vaatisi aika paljon enemmän järjestelyjä. Ei siinä paljon olkkarin lattialla taljoilla rakasteltaisi. :) -2
[/quote]
Hmm no joo, mutta kun kysymyksen asettelu oli tämä: "Joulu on lasten juhla, sanotaan. Vietättekö te muut lapsettomat joulua ollenkaan? Miten? Mitä teette pyhinä, jos ette järjestä erityistä joulujuhlaa?" niin ennemmin se kuulosti siltä, kuin lapsettomat eivät yleensäkään viettäisi joulua millään lailla, ainakaan jos ei ole jotain erityistä "joulujuhlaa". Ja sitä ihmettelen, että miksi kummassa eivät viettäisi, tottakai viettävät, eihän se lapsista ole kiinni viettääkö.
En mitenkään. Kyseessä ihan normipäivä.
Me menemme miehen kanssa joka toinen joulu äitini luokse jonne kokoontuu myös sisarukseni perheineen.
Tällöin kun sisarukset ovat puolisoidensa perheiden luona aaton, me olemme miehen kanssa kahdestaan. Usein tosin kutsumme sinkkukavereita jouluaterialle ja tällöin päivä kuluu pääasiassa hyvin syöden ja juoden.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:10"]
En mitenkään. Olen sinkku ja ihan normaali vapaapäivä mulle jouluaatto. Varmaan syön pakastepizzaa ja juon viiniä, se on mun monivuotinen jouluperinne ;)
[/quote]
Varmaan myös uskottelet itsellesi, että tuo on juuri se, mitä haluat?
[/quote]
Osan joulusta vietän töissä, lopun joulunajan syön, katon telkkaa ja ehkä vähän urheilen jos siltä tuntuu. Ehkä tää ei oo mulle ihannetapa viettää joulua, mutta ihan ok kuitenkin. Samalla kaavalla mennyt jo useita jouluja ja mitä hyötyä siitä nyt olisi haikailla jonkin toisenlaisen perään.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:43"]eiköhän lapsettomat tee jouluna ihan samaa kuin lapsellisetkin, mutta ilman niitä lapsia (ja niiden aiheuttamaa meteliä, sotkua jne).
[/quote]
Minulla ei ole lapsia eikä tule, mutten ymmärrä tätä jatkuvaa hokemaa, että lapset aina sotkisivat ja metelöisivät.
Mutta ilmeisesti halusit kuvailla omaa käytöstäsi ollessasi nuorempi.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:48"]
[/quote]
[/quote]
Hmm no joo, mutta kun kysymyksen asettelu oli tämä: "Joulu on lasten juhla, sanotaan. Vietättekö te muut lapsettomat joulua ollenkaan? Miten? Mitä teette pyhinä, jos ette järjestä erityistä joulujuhlaa?" niin ennemmin se kuulosti siltä, kuin lapsettomat eivät yleensäkään viettäisi joulua millään lailla, ainakaan jos ei ole jotain erityistä "joulujuhlaa". Ja sitä ihmettelen, että miksi kummassa eivät viettäisi, tottakai viettävät, eihän se lapsista ole kiinni viettääkö.
[/quote]
Kyllähän monessa perheessä vietetään joulua nimenomaan lasten takia. Omat vanhempanikin lopettivat joulun viettämisen, kun me lapset tulimme teini-ikään emmekä olleet enää perinteistä niin kiinnostuneita. Ja vastaavasti moni aikaisemmin jouluun välinpitämättömästi suhtautuva aikuinen alkaa lapsen saatuaan laittaa joulua, koska haluaa lapsensa saavan nauttia kuusesta, lahjoista, koristeista ja erityisestä joulutunnelmasta. -2
Silloin kun lapsia ei vielä ollut, vietettiin aatto kotona kahdestaan: koti oli siivottu, koristeltu ja jouluruuat pöydässä, käytin ehkä saunassa ja syötiin pitkän kaavan mukaan. Vaihdettiin muutama (2-3) paketti, ja juteltiin, juotiin viiniä, syötiin suklaata kynttilän valsosa. Pyhäpäivät reuhattiin sitten sukulaisen luota toiselle... Oikein mukavaa oli, muistan monta oikein kivaa joulua:)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:43"]eiköhän lapsettomat tee jouluna ihan samaa kuin lapsellisetkin, mutta ilman niitä lapsia (ja niiden aiheuttamaa meteliä, sotkua jne).
[/quote]
Minulla ei ole lapsia eikä tule, mutten ymmärrä tätä jatkuvaa hokemaa, että lapset aina sotkisivat ja metelöisivät.
Mutta ilmeisesti halusit kuvailla omaa käytöstäsi ollessasi nuorempi.
[/quote]Väitätkö tosissasi, että lapset eivät sotke ja metelöi [enemmän kuin aikuiset]? Really? Totta hitossa ne sotkee ja metelöi, ja tämän allekirjoittaa varmasti jokainen lapsiperheen vanhempikin :D.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:10"]
Kyllähän monessa perheessä vietetään joulua nimenomaan lasten takia. Omat vanhempanikin lopettivat joulun viettämisen, kun me lapset tulimme teini-ikään emmekä olleet enää perinteistä niin kiinnostuneita. Ja vastaavasti moni aikaisemmin jouluun välinpitämättömästi suhtautuva aikuinen alkaa lapsen saatuaan laittaa joulua, koska haluaa lapsensa saavan nauttia kuusesta, lahjoista, koristeista ja erityisestä joulutunnelmasta. -2
[/quote]
Oikeasti? Aika surullista :(. Mikä ihmisiä vaivaa, jos he eivät ole valmiita näkemään yhtään vaivaa itsensä vuoksi, ja tekemään itselleen nautittavia asioita. Kyllä minä ainakin ihan itsekin nautin lahjoista, koristeista ja tunnelmasta. Tuore, tuoksuva kuusi on ihana!
Tuleeko joistakin niin kyynisiä ja kankeita, ettei mistään enää osata nauttia? Kuten sanoin, surullista.
Jouluna tapaan perhettä. Minulle hyvin läheinen sisko asuu toisella puolen Suomea ja joulun aikaan kokoonnumme porukalla lapsuuden kotiini. Siellä syömme herkkuja ja hyvää ruokaa, katsomme televisiota ja vaihdamme lahjoja. Osan joulusta vietämme kahdestaan mieheni kanssa. Käymme ulkoilemassa koiran kanssa ja nukumme pitkään. Rentoudumme ja saunomme.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:10"]
En mitenkään. Olen sinkku ja ihan normaali vapaapäivä mulle jouluaatto. Varmaan syön pakastepizzaa ja juon viiniä, se on mun monivuotinen jouluperinne ;)
[/quote]
Varmaan myös uskottelet itsellesi, että tuo on juuri se, mitä haluat?
[/quote]
Kyllä se on. Olen hyvin erakko luonne enkä yleensä välitä ihmisseurasta. Joulua en juhlana välitä myös viettää koska en ole kristittykään, juhlan sisältö ei ole minulle merkityksellinen. Vanhempien luona olisi kyllä tarjolla perinteinen sukujoulu, mutta en tykkää mennä sinne. Käväisen sitten pikaisesti tapaninpäivänä vaan.
[/quote]
Voi olla, että tämä pitääkin paikkaansa, mutta monille sinkuille joulu on kyllä ahdistavaa aikaa.
[/quote]
Paskapuhetta. Miksi ihmeessä olisi? Ei kaikki todellakaan viihdy porukassa. Itse nautin olla yksin.
[/quote]
Tuliko mieleen, että useimmat sinkut eivät ole sinkkuja omasta tahdostaan vaan oikeasti kärsivät yksinäisyydestä ja läheisen ihmisen puuttumiesta? Joulun kaltainen juhla on omiaan alleviivaaaan sitä, mitä heiltä puuttuu.
Sinkkuus on totta kai täysin okei valinta, mutta kaikessa sinkkuhehkuttamisessa usein unohtuu, miten vakava ongelma yksinäisyys Suomessa on. Kaikkien ei tarvitse olla onnellisia yksin.