Vasomotorinen nuha, nenä vuotaa lähes koko ajan
Voi että on kiusallinen vaiva! Nenästä valuu kirkasta nestettä vähän väliä, erityisesti kun menee ulos kylmään ulkoilmaan, mutta kyllä ihan sisätiloissakin. Nenäontelossa on jatkuvasti pientä vesinuhaa, jota pitää niistää pois.
Pitkään ajattelin, että minulla on aikuisiällä kehittynyt jokin allergia. Kävin allergiatesteissä, pidin päiväkirjaa, josko tämä liittyisi johonkin tiettyyn vuodenaikaan, katupölyyn tms. Mutta ei, kyllä tuo vesinuha nyt vaan esiintyy joka vuodenaikana ja kaikissa olosuhteissa, kaikissa kodin huoneissa.
Hometta en ole lähtenyt tästä asunnosta mittauttamaan, koska se olisi isompi operaatio. En kuitenkaan huomaa noin silmillä että täällä sellaista olisi.
Tämä ei ole maailman isoin ongelma, mutta häiritsevä kuitenkin. Olen kokeillut Otrivin Compia, en oikein tiedä onko siitä apua.Flixonase lopetti aika hyvin tuon vaivan, mikä mietityttää. Sehän on kortisonipohjainen, nimenomaan allergiseen nuhaan tarkoitettu nenäsumute, kun taas Otrivin on "muu" nenäsumute. En vaan keksi mille ihmeelle olisin allerginen. Pölylle??
Kommentit (42)
Lääkäri selitti minulle suurinpirtein niin, että vasomotorinen nuha johtuu hermotuksen virheellisestä toiminnasta. Ylireagoinnista siis. Avantouinti saattaisi auttaa, mutta takuuta ei luvannut. Onko kukaan kokeillut? Varmaankin pitää käydä säännöllisesti.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:41"]
Vasomotorista nuhaa minulla on ollut vuosikymmeniä. Nyt olen käyttänyt Kestox 2 mg, joka siis on sama aine kuin Kestine, mutta milligramman vahvempaa. Kestine 1 mg ei auttanut mitään, Aereol yhtä vähän samoin muut vastaavat. Vaikka vetistä nuhaa on, niin silti limakalvot kuivuvat, nenäkannua on pakko käyttää pari kertaa päivässä. Paras lääke, jonka olen löytänyt oli Ruohonjuuressa ja joissain luontaistuotemyymälöissä myytävä intialainen auyrveda lääke, nimeltään Allercon tabletti, mutta sitä ei enää saa Suomesta, ikävä kyllä. Tuolla allerconilla kun googlaa, niin samalla nimellä löytyy jotain vahvaa amerikkalaista antihistamiinia, tämä ei olut siis sitä. Tämän jälkeen löysin vastaavaa Maharishi Ayurveda allergialääkkeen, joka tomi. Nyt on syöty kaikki ja mistään Suomessa ei enää näytä löytyvän. Nuo ayurvedapillerit olivat erilaisten mausteyrttien sekoituksia. Ja todella auttoivat. Aamulla kun otin kaksi pilleriä, ei nenä päivällä vuotanut.
[/quote]
Hei, tuota ayurvedatuotetta saa kyllä vielä tästä nettikaupasta: http://www.maharishiayurveda.fi/shop/index.php
Itse asun olosuhteiden pakosta asunnossa, jossa on vessassa hieman hometta. Edellisessä asunnossa oli sama. Molemmat vanhoja kerrostaloasuntoja, joissa ei ole putkiremonttia tehty. Ennen nuhaa oli vain talvisin, nykyään ympäri vuoden. Nenä vuotaa kun menen ulos ja kun tulen sisälle. Pahinta tämä on liikkuessa; ryhmäliikuntatunneilla kun käyn, joudun niistämään n. 5 min välein.
En ole kokeillut tähän mitään sumutteitakaan, en jotenkin usko että on kauheasti apua... Kipeänä olen käyttänyt sumutteita, kun nenä vuotaa kun niagara, mutta ei ole kauheasti apua ollut.
Up. Lisää kokemuksia ja vinkkejä! t. epätoivoinen
Vierailija kirjoitti:
Ei hometta ja haitallisia juttuja sisäilmasta pystykään silmällä erottamaan. Nenä voi alkaa vuotamaan myös esim muovimattoliimoista yms rakennusmateriaaleista, ei tarvitse olla hometta. Vuotaako nenä, jos olet pidemmän ajan pois kotoa?
Mulla on ollut 30 vuotta vasomotorinen nuha, jota esiintyi jo koululaisena kotona asuessani (asuimme useassa paikassa), opiskelija-asunnossa, ekassa omassa kodissani, ulkomailla asuessani, matkustaessani jne.jne., eli se vaan kuuluu elämääni. En käytä nenäsuihkeita enkä mitään muuta kuin nenäliinoja. Se on tosiaan niin vetistä, että on aina oltava valmis niistämään. Ravintolassa syöminen on noloa, muuten olen vaivaani tottunut.
Jatkuva nuha oli tosi ikävä seuralainen varmaan 30v, mutta nyt on saatu tilanne rauhoittumaan aika hyvin. Käsittääkseni oma tilanne syntyi kolmen tekijän summana: limakalvojen 'valuvika', allergia ja nenäsykli. Toki kaikkea mahdollista on kokeiltu ( käytin mmvuosikausia otrivin, joka tosiaan pitemmässäi käytössä vain pahentaa tilannetta. ), mutta näin : setiritsiini ( eli zyrtec, heinix yms) ja nasonex suihke, molemmat ympäri vuoden ja joka päivä. Niin ja säännöllinen nenähuuhtelu. Huuhtelulla saadaan limakalvoilla mahdollisesti olevat karstat pois, jotta lääke saadaan menemään perille. Antihistamine hoitaa allergiaa ja toi kortikoidi-suihke hoitaa tulehdusta ja rauhoittaa . Jonkinlainen tulehdushan tämä on, jatkuva nuha, vaikkei antibiooteilla olekaan hoidettavissa.
Alkutilanteessa, kun vihdoin se parempi nenälääkäri löytyi, tilanne oli sen verran paha että hoidot aloitettiin parin kuukauden isohkoilla kortisonikuureilla, pillereitä ja ampullista nenään annosteltuna. Eikä turvottanut tai lihottanut yhtään, siis oikeasti ei , vaikka joku minua heti oli pelottelemassa:).
Eli nuhan hoito voi onnistuakin pitkänkin kärsimyksen jälkeen.
Itselläni nenä vuotaa lämpötilaeroista. Lämpimästä kylmään ulkoilmaan, niin vuotaa. Ulkoa sisään, niin vuotaa. Limakalvot reagoivat herkästi myös kuivaan ilmaan, esim. pitkä matka ilmastoidussa autossa, saatika laivassa tai lentokoneessa vetävät nokan heti kuivaksi, ellei varaudu kosteuttavilla nenätipoilla. Sitten kun on kuivahtanut ja pääsee ''normi-ilmaan'' niin taas tipottelee.
Homeeseen reagoin vaikealla taiveihottumalla. Sitä oli lapsena, kun asuimme hetken rivarissa, josta löytyi hometta. Aikuisena sama ihottuma lehahti uudessa työpaikassa. Taipeet olivat halkeilevat ja vereslihalla. Oireet loppuivat kun pääsin toiseen työpisteeseen. Tästä vanhasta löytyi samana vuonna ihan massiiviset home-esiintymät. En oireile muuten, sellaisissakaan paikoissa joissa jotkut ''haistavat homeen''. Lyhytaikainen oleskelu ei riitä oireiden aiheuttamiseen, vaan viikkojen aikana ihottuma lehahti.
Hometta hyvinkin, ulkona, luonnossa, normaalia enemmän, sateisen kesän takia, tämä aiheuttaa myös allergiaa.
jos epäilet, että asunnossasi on jotakin vikaa, niin mene pariksi päiväksi asumaan sellaisen ystävän kotiin, jossa on taatusti puhdas ilma (esim. uusi koti). Jos nuha loppuu, nuhan syy on kodissasi.
Toki voit oireilla myös huonekasveista, goolgaa allergisoivat kasvit ja tarkista onko niitä.
Kysy ystävältäsi, että miltä sinun vaatteesi haisevat kun olette ulkona. Nuuhkaiskoon vaatettasi. Jos haisee kummalliselle, homeelle tms niin vika on kotonasi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama juttu. nenä vuotaa vettä aina ulkona, ruokaillessa ja liikkuessa, ja usein muutenkin. Aamuisin on nenänielu limaa täynnä. Eikä minulla mitään allergioita ole ja nenä vuotaa joka paikassa ihan ilman mitään homehysteriaa. Olenkin tullut siihen tulokseen, että se on vain ominaisuus ja johtuu ehkä herkistä limakalvoista. Suolavesisuihketta ja seesamöljyä käytän jonkin verran, huuhtelen välillä nenäkannulla ja jos on oikein tukossa, suihkautan Nasonexia.
Itselläni todettiin astma ja monia allergioita, joihin nyt lääkitys. (kiitos ex-asunnon ja ex-työpaikan, joissa oli kosteusvaurioita ja sisäilmaongelmia). Vasomotorinen nuha on ollut aina, ei tiettävästi liity näihin?
Eniten apua olen saanut höyry/ suolasaunasta ja suolahuoneesta, missä käyn säännöllisesti. Kotona höyryttelen limakalvoja puhtaaksi (= kattilassa kiehautetaan vettä+ suolaa, kattila pois liedeltä ja pyyhkeen alle hengittelemään höyryä). Suolapiippukin minulla on, nenähuuhtelukannua suositeltu, mutta en pysty siihen.
Voimia aloittajalle, jatkuva nuha on ikävä, mutta ei tappava tauti !
Huvittavaa keskustelua nenäsuikeiden käytöstä. Minulla on iltanuha talvikaudella. Nenä menee tukkoon kuin olisi taikinalla täytetty. Avaavat nenä suihkeet ovat olleet pelastus. Ennen niitä sairastin jatkuvasti poskiontelotulehduksia. Nyt niitä ei ole enää ollut viimeiseen 20 vuoteen, kun olen käyttänyt nenää avaavia suihkeita säännöllisesti.
Käytän niitä aina kun on tarvis, jopa puolivuotta yhteen menoon. Sitten tarve loppuu ja kesällä olen aina pärjännyt ilman suihkeita. Toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin en tarvitse suihkeita. Syyskuussa alkaa satunnainen tarve ja vähitellen se kehittyy säännölliseksi. Huhtikuun lopulla taas tarve harvenee.
En tarvitse suihkeita kesällä ollenkaan. Ne eivät siis ainakaan minulle aiheuta nenän limakalvojen muuntumista niin, että niitä tarvitsee jatkuvasti.
Minulla on jo pidemmän ajan ollut kurja nenäongelma joka pahenee koko ajan. Nenästä vuotaa kirkasta nestettä ilman syytä.
Yön aikana tai jos istun paikallani pidemmän ajan vuotoa ei ole.
Aamulla herättyäni ongelma alkaa aamiaisen aikana. Luulin aluksi että kyseessä on yliherkkyys ruoka-aineille.
Mutta ongelma tuli vaikka vaihdoin aamiaisen ruokia.
Olen innokas pyöräilijä. Keväisin esim. VT4 on erittäin pölyinen. On pakko käyttää pölymaskia.
Jo 10 km jälkeen alkaa maski täyttyä nenäeritteestä. Joten on pakko pysähtyä puhdistamaan erite pois.
Vuosi sitten kävin lääkärillä. Diagnoosi oli vasomotorinen nuha. Hän määräsi Atrovent nasal (21mg) nenäsumutetta.
Sumutin sitä nenääni vain aamuisin. Mutta melko pian käytön alettua tuli päänsärkyä. Myös nenää alkoi "pistelemään" kuten kovan flunssan yhteydessä.
Parin viikon jälkeen alkoi nenästä vuotaa verta. Nenäverenvuotoa minulla ei ole ollut kymmeniin vuosiin.
Tosin nenäeritteen tulo väheni paljon. Mutta lopetin sumutteen käytön.
Kokeilin sitä uudestaan tänä vuonna noin viikon ajan , mutta siitä tuli päänsärkyä ja pistelyä. Tosin verta ei tullut. Sumutin sitä kaksi kertaa päivässä.
Minulla on huono ääreisverenkierto. Ja sille eivät lääkärit ole voineet mitään. Ehkä se aiheuttaa myös nenäongelmani?
Muita terveysongelmia ei ole.
Ongelma on tullut myös asuessani muilla paikkakunnilla. Paitsi toissa kesänä pyöräillessäni Ranskassa oli koko ajan yli 32 asteen lämpötila. Nenä ei sillion vuotanut.
Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia tai tietoa ongelman ratkaisuun?
Hauskaltahan tämä kuullostaa, mutta jättäkääpäs kasvikset pois ruokavaliosta hetkeksi niin loppuu nenän valuminen. En kyllä tiedä johtuuko kropan kuivumisesta vai onko osittin allerginen vihreälle. Punaiset kasvikset tätä ilmiötä ei tee.
Yksi vaihtoehto on tietysti polyyppi nenässä, jos sitä ei ole kuvattu. Ei se välttämättä oikein muuten reagoi kun nuhalla.
Itselläkin on ollut tämä vaiva niin kauan kuin muistan, tosin en ole tajunnut tätä mitenkään vaivaksi ennen kuin aikuisiällä kun huomasin että kaikki muut eivät niistä ihan jatkuvasti. Se on ollut niin normaalia, että nenä valuu koko ajan. Toisella vanhemmallani sama juttu, joten pidän tätä lähinnä jonkinlaisena geneettisenä ominaisuutena. Nyt korona-aikaan tästä on muodostunut sikäli ongelma, että ei ole kovin kivaa kun maskin takana nenä vuotaa.
Mulla sama kirkas räkä, ja aivastelu lisänä. Allergiatestit käyty, ei mitään löytynyt. Mulle määrättiin ihan allergiaan tarkoitetut tabletit kuitenkin, yksi päivässä pitää oireet kurissa. Pilleri siis joka päivä, ympäri vuoden. Vaihtelen joskus merkkiä.