Vasomotorinen nuha, nenä vuotaa lähes koko ajan
Voi että on kiusallinen vaiva! Nenästä valuu kirkasta nestettä vähän väliä, erityisesti kun menee ulos kylmään ulkoilmaan, mutta kyllä ihan sisätiloissakin. Nenäontelossa on jatkuvasti pientä vesinuhaa, jota pitää niistää pois.
Pitkään ajattelin, että minulla on aikuisiällä kehittynyt jokin allergia. Kävin allergiatesteissä, pidin päiväkirjaa, josko tämä liittyisi johonkin tiettyyn vuodenaikaan, katupölyyn tms. Mutta ei, kyllä tuo vesinuha nyt vaan esiintyy joka vuodenaikana ja kaikissa olosuhteissa, kaikissa kodin huoneissa.
Hometta en ole lähtenyt tästä asunnosta mittauttamaan, koska se olisi isompi operaatio. En kuitenkaan huomaa noin silmillä että täällä sellaista olisi.
Tämä ei ole maailman isoin ongelma, mutta häiritsevä kuitenkin. Olen kokeillut Otrivin Compia, en oikein tiedä onko siitä apua.Flixonase lopetti aika hyvin tuon vaivan, mikä mietityttää. Sehän on kortisonipohjainen, nimenomaan allergiseen nuhaan tarkoitettu nenäsumute, kun taas Otrivin on "muu" nenäsumute. En vaan keksi mille ihmeelle olisin allerginen. Pölylle??
Kommentit (42)
Koita vielä hoitaa ruokavaliolla. Tai kokeile kannattaako edes. Syö viikko pelkkää riisiä. Jos nuha lähtee, tiedät, että vika on siellä. Se voi olla joku ristiallergia tai yliherkkyys.
Eliminaatioruokavalion avulla selviää nuhan lähde. Se on raskas viedä läpi, mutta kannattaa, koska se on koko loppuelämän sijoitus. Kaikki allergiat ei näy testissä, mutta sillä ne selviää.
Minulla on ollut tämä vaiva n. 13-14-vuotiaasta asti, eli yli 40 vuotta olen niintänyt ja niistänyt. Isällä i oli sama, joten epäilen ainakin perinnöllistä taipumusta. Lapsuuskodissani oli vesivahingosta johtunut sisäilmaongelma ja kärsin toustuvista hengitystieinfektioista ja korvatulehduksista, kunnes tehtiin remontti ja avattiin sekä uusittiin lattiat. Sittenpä aloitinkin yläasteen homeongelmaisessa koulussa ja poskiontelotulehduskierteen. En tiedä tuliko vaiva näistä sisäilmaongelmista johtuen vai muusta, mutta ihan riippumatta olenko työskennellyt ja asunut terveissä tai "sairaissa" rakennuksissa ongelma ei ole parantunut.
Lääkäriltä olen saanut ainoastaan reseptin kortisonia sisältävän nenäsuihkeen käyttöön ja ohjeen käyttää sitä viikkokaupalla putkeen, ennen kuin oireet alkaisivat helpottaa. En huomannut minkäänlaista positiivista vaikutusta, joten lopetin lääkkeen ja jatkan niistämistä. Kiva lukea, että joku on saanut jostain apua. Pitäisiköhän kokeilla. Periaatteessa välttelen turhaa lääkitsemistä. Olen alkanut pitää tätä vain ominaisuutenani.