Päiväkotien lastenhoitajien joululahjat ahdistaa.
En todellakaan tunne ketään heistä niin hyvin, että lahjan osaisin ostaa, ja niitä kukkiahan sinne varmaan tuo yksi sun toinen. Niitäkään eivät kaikki allergiset siedä, joten sekin on tosi huono idea.
Tulisipa päiväkodin oveen tiedote, ettei opettajille tarvitse kenenkään hankkia lahjoja.
Kommentit (61)
jos kaipaat enemmän kommunikaatiota kuin syömiset ja nukkumiset niin otappa itsekin asioita puheeksi ja luulisi sinun äitinä olevan kiinnostunut muustakin lapsesi tekemisestä päivän aikana. lahjoja ei todellakaan tarvitse viedä jos se noin ahdistaa, yleensä lahjan antaja tuo sen sydämestään vaikka se olisikin käpylehmä tai pelkkä kortti tai servettipakkaus, joten jos et tunne sydämessäsi mitään iloa antajana niin ei kannata vaivautua.
Perhepäivähoitaja on sitten erikseen. Lapsella on yksi ja sama hoitaja, joka huolehtii ja syntyy usein todella lämpöinen suhde hoitajan ja perheen välille, joten silloin jo mielellään vanhemmat muistavat hoitajaa lahjalla ja samoin kuin ala-asteen opettajallekin. Jos lapsella on kuitenkin useita hoitajia kuten päiväkodissa niin ei lahja ole välttämätön todellakaan.
.. opettajille eikä kerhon tädeille.. lapset tekee itse kortit ja antavat ne!! Minusta siinä on ihan tarpeeksi muistamista, koska ajattelen niin että lahjoja kuittenkin annetaan vastavuoroisesti... ja ymmärrettävästi opet ja tädit ei jokaista lasta ala muistelemaan lahjoilla! Sitten ostetaan jotain pientä kivaa kun tiedetään että opettaja tai täti vaihtuu... kiitokseksi ja muistoksi yhteisistä hetkistä!
ja kuten todettu... tädit ja opet saa todella sitä pikku krääsää ja suklaata koko vuoden tarpeiksi muutenkin ;)
Ajatuksissa on ollut jotain viedä. Olisiko lisää ideoita ja miel. jotain muuta kuin suklaa/kynttilät/leivonnaiset. Kurja, kun en tunne muita vanhempia - ajatuksena olisi mahtava se yhteislahjajuttu.
Muutkin vanhemmat niin tekevät. Kyse ei ole siitä tosiaankaan, etten arvostaisi heidän työtään. Mutta se nyt on eri juttu. Koen lahjan antamisen ja saamisen aina hyvin henkilökohtaisena asiana.
ap
Vierailija:
jos kaipaat enemmän kommunikaatiota kuin syömiset ja nukkumiset niin otappa itsekin asioita puheeksi ja luulisi sinun äitinä olevan kiinnostunut muustakin lapsesi tekemisestä päivän aikana. lahjoja ei todellakaan tarvitse viedä jos se noin ahdistaa, yleensä lahjan antaja tuo sen sydämestään vaikka se olisikin käpylehmä tai pelkkä kortti tai servettipakkaus, joten jos et tunne sydämessäsi mitään iloa antajana niin ei kannata vaivautua.
Päiväkodissa työskennellessäni minusta on ollut todella mieltä lämmitäävää, kun joku on jouluna muistanut jollain. Minusta lahjan ei tarvitse olla iso, eikä arvokas, ajatus on tärkein, korttikin riittää. Suklaata ym. hoitajille tulee joulun alla paljon, mutta ei todellakaan koko vuoden tarpeiksi. Ole nopea ja vie lahjasi nyt, niin ei ole vielä mitään muuta kahvipöydässä.
Monissa työpaikoissa tulee työnantajalta jouluna arvokkaita lahjoja. Päiväkodin työntekijät eivät saa mitään työnantajalta, kaupungilta. On siksi kivaa nähdä, että joku arvostaa työtämme. Minusta joulun alla kuuluu hyviin tapoihin muistaa sellaisia henkilöitä, joiden kanssa on läheisesti tekemisissä. Lapsenne ovat läheisesti tekemisissä päiväkodin henkilökunnan kanssa, suurimman osan päivästään. Lahja on minusta kiitos lapselta ja hänen perheeltään yhteistyöstä.
Itse vien yleensä vain jotain pientä, sillä lapseni ovat eri ryhmissä ja hoitajia monta. Yhteislahjatkin ovat kivoja, mutta silloin ne saisi olla jotain kuluvaa tai juuri syötävää.
Mitähän, jos antaisin heille lahjaksi mieheni lasten musiikkipäivänä soittamaan joululauluja. Mieheni on hyvä soittamaan. Se olisi lahja, joka ei jää nurkkiin pölyttymään, ja siitä olisi iloa sekä lapsille että hoitajille.
Mitä sanotte?
Itse päiväkodissa työskennellessäni ilahduin eniten tällaisesta koska siitä jää hyvä muisto. Jos haluat lisäksi jotain muuta niin kaunis kynttilä vaikka?
Persoonallinen lahja ja mukavaa piristystä hoitajienkin päivään.
Onhan se ehkä aika epätavallinen lahja, mutta tavaralahjoihin ei oikein ole nyt varaa.
Jos eivät arvosta, en voi mitään. Ajatushan on kuitenkin tärkein, eikö totta? Sitäpaitsi lapseni tarharyhmän tädit ovat jatkuvasti sairaana (enkä moiti heitä siitä, työskenteleväthän he bakteeripesässä) ja heillä on jatkuvasti joku kiertävä sijainen, joten aika vaihtuvaista on ainakin meidän pk:n sakki. Eli suklaa saa riittää kiitokseksi. Toki laitan mukaan kortin (ehkä jopa lapsen itse tekemän) ja kiitän heitä kauniisti.
Vaihtoehtoisesti täytyy järjestää joku ilta vapaata, että pääsen ostoksille hankkimaan jotain perinteisempää päivähoitohenkilökunnalle.
Me olemme olleet tämän lahja-asian kannalta onnekkaassa asemassa siinä mielessä, että kaikkiin lapsiemme hoito/koulupaikkoihin on aina hankittu yhteislahja.
Päiväkoti oli aikoinaan yksityinen päiväkoti ja siellä ostettiin kannatusyhdistyksen varoista (varat muodostuivat perheiden jäsenmaksuista) aina jouluisin ja keväisin kaikille hoitajille ja keittäjälle lahja. Joskus oli herkkukori, kerran keväällä oli lepotuolit kaikille. Kortit lapset tekivät itse erikseen.
Nyt lasten ollessa koulussa sama meille vanhemmille helppo tapa on jatkunut. Luokan varoista ostetaan joululahja opelle. Sähköpostitse vähän käydään keskustelua, että mitä tällä kertaa ja sitten joku käy ostamassa jotain. Kortit taas lasten omatekemiä.
Henkilökohtaisia lahjoja en kannata enkä sellaista, mikä jää hyllyjen täytteeksi, mutta juuri muidenkin ehdottamat suklaat ja vaikka joulukahvi (maustettu kahvi) ovat minusta oikein paikallaan. Näitä olen itse aina antanut lasteni viedä ja jo hyvissä ajoin ennen joululomaa.
Henkilökohtaisia lahjoja lapsemme ovat antaneet vain lähtiessään itse päiväkodista tai hoitajan lähtiessä päiväkodista ja silloin se henkilökohtainen on ollut esim. Aarikan koru (itse asiassa kaikki läksiäislahjamme ovat tainneet olla näitä ;)
Mun mielestä toi menee kyllä vähän yli.. korkeintaan vien suklaarasian.
ryhmän aikuisille todella halvat lahjat, en mä itteäni kipeeksi maksa.
Kyllä olen itse kerran saanut mielestäni arvokkaan lahjan, mariskoolin ja olin kyllä vähän ihmeissäni, miten joku raskii antaa sellasen. olinko sitten niin hyvä hoitaja :)
Päiväkodissa osataan arvostaa yhdessä tehtyjä juttuja, joten askartelkaa kotona, vaikka pienet enkelit tai tontut kullekin. Ei tule kalliiksi ja arvoa ei voi mitata!
Johon olette yhdessä askarrelleet uudet kivat kuoret
Jos olisi pph, niin sitten, ehkä. En todellakaan muista että minun lapsuudessani olisi opettajia tai päiväkodin väkeä " lahjottu" , eli onko tää jokin uusi juttu?
Laitatteko te roskakuskille, lehdenjakajalle, isännöitsijälle jne. lahjat myös?