Minkä ikäinen teillä saa/osaa käydä suihkussa itse?
Meidän 2v käy itse. Ovi tietysti auki ja olen siinä lähellä koko ajan, tulppa pois kylpyammeesta ettei saa vettä mihinkään puolta senttiä enempää. :)
Kaveri kritisoi kauheasti mua tästä kun lapsi voi kuulemma kaatua.
En oikein ymmärtänyt miten se kaatuminen on niin järkyttävää, voihan lapsi kaatua missä tahansa enkä ole aina kädestä pitämässä kiinni. Jos hän kaatuisi, kuulisin HETI ja ryntäisin lohduttamaan.
Aivan kuten hänkin puistossa antaa lapsen olla 50m päässä josta kestää taatusti kauemmin juosta lapsen luokse joka kivillä pomppineena voi lyödä päänsä pahemminkin.
Teenkö jotain todella väärin, tuli paha mieli. Olen kuuloetäisyydellä koko ajan enkä lähde esim tiskaamaan tai muuten meluamaan etten kuulisi kaikkea.
Kommentit (58)
vajaa neljävuotias osaa käydä ite suihkussa. Ja kylvyssäkin vauvan ammeessa käy niin, etten seiso vieressä. Kylppärin ovi on tietenkin auki. En nyt tarkalleen muista kuinka kauan on yksin kylppärissä touhunnut, mutta sanoisin, että ainakin vuoden. Ja lopuksi toki autan pesemisessä. Ihan normaalia on ap:n toiminta siis minusta.
on kaatumisen ja liukastumisen vaara. Lapsi voi juostessaan kompastua kotona ja lyö päänsä olohuoneen pöydän kulmaan jne jne. Meillä 4v ja 1v 1kk käyvät kahdestaan suihkussa siten, että pienemmällä on uimatossut. Itse seison suihkuhuoneen ovella ja katson lapsia "koko ajan". Hauskaa näyttää olevan eikä ainakaan vielä ole kumpikaan kaatunut. Pesuhuoneessa ei juosta mutta muuten saa leikkiä. Yleensä käytän lapset kylvyssä mutta joskus suihku on nopeampi ja lapsille mieluisampi. Älkää aikuiset turhaan vouhottako ja tartuttako lapsiinne sitä pelkoa ja hysteriaa. Jokainen aikuinen tuntee oman lapsensa parhaiten, voiko häntä laittaa suihkuun "itsekseen" vai ei. Jonkun lapsen voi laittaa kun taas toista ei. Jotkut juoksee niin päättömänä liukkaalla lattialla ettei voisi kuvitellakaan suihkuun, toiset taas istua/seistä tössöttää lähes paikallaan ja ovat rauhallisia. Ja niille ylivarovaisillekin vanhempien lapsillekin sattuu vahinkoja.
on kaatumisen ja liukastumisen vaara. Lapsi voi juostessaan kompastua kotona ja lyö päänsä olohuoneen pöydän kulmaan jne jne. Meillä 4v ja 1v 1kk käyvät kahdestaan suihkussa siten, että pienemmällä on uimatossut. Itse seison suihkuhuoneen ovella ja katson lapsia "koko ajan". Hauskaa näyttää olevan eikä ainakaan vielä ole kumpikaan kaatunut. Pesuhuoneessa ei juosta mutta muuten saa leikkiä. Yleensä käytän lapset kylvyssä mutta joskus suihku on nopeampi ja lapsille mieluisampi. Älkää aikuiset turhaan vouhottako ja tartuttako lapsiinne sitä pelkoa ja hysteriaa. Jokainen aikuinen tuntee oman lapsensa parhaiten, voiko häntä laittaa suihkuun "itsekseen" vai ei. Jonkun lapsen voi laittaa kun taas toista ei. Jotkut juoksee niin päättömänä liukkaalla lattialla ettei voisi kuvitellakaan suihkuun, toiset taas istua/seistä tössöttää lähes paikallaan ja ovat rauhallisia. Ja niille ylivarovaisillekin vanhempien lapsillekin sattuu vahinkoja.
Samaa mieltä. :)
Osaa levittä shampoon ja huuhdella kunnolla.
veden haaskaamista jos ideana on lutata siellä juoksevan veden alla pitkään. Pesustahan tässä ei näytä olevan kyse, koska eihän kaksi vuotiaan vastuulle voi jättää shampoo pesusta huolehtimista. Juuri tuollainen turhan päiväinen luonnon kuluttaminen ja tuhlaaminen mua ärsyttää.
Mulla on yksi tuttu, jonka kerrostalon yhtiövastikkeeseen kuuluu vesi. Heillä onkin tapana, että lapset plutaa juoksevan veden alla tuntitolkulla leikkimässä. Siinä sitten kärsii koko talo kun hinnat nousee käytön mukaan. Todella hienoa..
Eli ensin hänet pestään ja sitten saa hetkeksi jäädä suihkuttelemaan. Meillä suihkutellaan laattalattian päällä, joten on toki liukasta jos saippuaa tai shampoota jää siihen. Siksi pitää istua.
Meidän kuopuksen kohdalla isoin riski liityy siihen että haluaa suihkuttaa suoraan suuhun. Eli saattaa iskeä suihkupään suuhunsa, jolloin paineella ampuu vedet suoraan keuhkoon. Ja on kielletty, on ehdottomasti kielletty, vaan ei usko. Siksi en uskalla jättää valvomatta (kyttään kulman takana niin että luulee olevansa yksin).
Pistän tosin aina istumaan lattialle, koska on kerran kaatunut ja löi päänsä. Olin silloin ihan itsekin suihkussa. Myös esikoinen on kerran saunasta tullessamme kaatunut suihkussa ja lyönyt päänsä. Onneksi ei sen vakavammin.
Yksin siis suihkuttelee istuen suihkussa. Itse olen siinä välittömässä läheisyydessä, laitan esim pyykkejä kuivumaan tms.
veden haaskaamista jos ideana on lutata siellä juoksevan veden alla pitkään. Pesustahan tässä ei näytä olevan kyse, koska eihän kaksi vuotiaan vastuulle voi jättää shampoo pesusta huolehtimista. Juuri tuollainen turhan päiväinen luonnon kuluttaminen ja tuhlaaminen mua ärsyttää. Mulla on yksi tuttu, jonka kerrostalon yhtiövastikkeeseen kuuluu vesi. Heillä onkin tapana, että lapset plutaa juoksevan veden alla tuntitolkulla leikkimässä. Siinä sitten kärsii koko talo kun hinnat nousee käytön mukaan. Todella hienoa..
Kyllä itse maksamme vesilaskumme joka on aika pieni. Eihän siellä nyt päivittäin tarvitse lotrata. :)
Joskus on mukava olla hetken lämpimän suihkun alla, voi voi.
Me olen sitten varmaan tosi huono äiti. Lasta on kyllä heti kun on liikkumaan alkanut, varoiteltu, että märät lattiat on liukkaita (pari pientä liukastumista sattunut 4v aikana) ja kuulolla olen aina kun kylpee vauvan ammeessa, muttei siis välttämättä jatkuvaa näköyhteyttä.
Mutta en mä siitä lapsesta ja loukkaantumisesta ole huolissani ollut, vaan siitä että lapsi kantaa tai suihkuttaa ämpäritolkulla vettä kylppärin ulkopuolelle... :)
välillä. Pesut hoitaa vanhemmat:)
Muistakaa laittaa lapselle kypärä kun lähdette puistoon ettei loukkaannu, muistakaa myös pitää kädestä kiinni koko leikkien ajan, voihan hän hukkua vaikka lätäkköön! Siellä voi olla kiviä johon päänsä halkasee joten aina pitää olla käsi kädessä vanhemman kanssa!
Ymmärtäisin kritisoinnin jos kyseessä olisi kylpyamme, mutta että suihkutellakaan ei enää saa ilman että vanhempi pitää lapsesta kiinni.
Reps*
Suihkussa "läträämistä" vai peseytymistä? Itse ajattelen että täytyy osata peseytyäkin itse. En usko että joku 2v osaa peseytyä kokonaan itse, ainakaan niin että tulisi puhdasta.
Meidän 6-veellä on niin pitkät hiukset, että tarvitsee niiden pesuun vielä apua, muuten kyllä osaisi käydä suihkussa itsenäisesti. Suihkussa on kyllä osannut itsenäisesti läträtä jo vuosia.
8-vuotias hoitaa koko suihkuhomman itse: pesee hiukset yms. 6-vuotias haluaa vielä, että aikuinen tulee pesemään tukan. 3-vuotias ei osaa vielä itse pestä tukkaansa, eikä avata saippuapullon korkkia. Kaikki osaa kyllä muuten olla suihkussa itsekseen.
Suihkussa "läträämistä" vai peseytymistä? Itse ajattelen että täytyy osata peseytyäkin itse. En usko että joku 2v osaa peseytyä kokonaan itse, ainakaan niin että tulisi puhdasta. Meidän 6-veellä on niin pitkät hiukset, että tarvitsee niiden pesuun vielä apua, muuten kyllä osaisi käydä suihkussa itsenäisesti. Suihkussa on kyllä osannut itsenäisesti läträtä jo vuosia.
Autan kyllä pyllyt ja korvat ja sellaiset jota ei osaa. :)
Shampoota ei saa käyttää itse ellen ole siinä vieressä, koska lattiasta tulee ihan superliukas sillon.
-ap
Me olen sitten varmaan tosi huono äiti. Lasta on kyllä heti kun on liikkumaan alkanut, varoiteltu, että märät lattiat on liukkaita (pari pientä liukastumista sattunut 4v aikana) ja kuulolla olen aina kun kylpee vauvan ammeessa, muttei siis välttämättä jatkuvaa näköyhteyttä.
Mutta en mä siitä lapsesta ja loukkaantumisesta ole huolissani ollut, vaan siitä että lapsi kantaa tai suihkuttaa ämpäritolkulla vettä kylppärin ulkopuolelle... :)
Enkä osaa pitää itseäni vastuuttomana.
Me olen sitten varmaan tosi huono äiti. Lasta on kyllä heti kun on liikkumaan alkanut, varoiteltu, että märät lattiat on liukkaita (pari pientä liukastumista sattunut 4v aikana) ja kuulolla olen aina kun kylpee vauvan ammeessa, muttei siis välttämättä jatkuvaa näköyhteyttä. Mutta en mä siitä lapsesta ja loukkaantumisesta ole huolissani ollut, vaan siitä että lapsi kantaa tai suihkuttaa ämpäritolkulla vettä kylppärin ulkopuolelle... :)
Enkä osaa pitää itseäni vastuuttomana.
No et olekaan, ihan normaali suojeleva äiti. :) Mutta et ylisuojeleva joka on jo naurettavaa ja varmasti vaarallista lapsen kehityksellekin.
vuotta harjoitellut. Hiuksia tosin ei pestä ja 6-vuotiaan hiuksetkin ehkä parin kuukauden välein kun pelkkä vesi tuntuu riittävän hyvin. Saippuaakaan eivät käytä läheskään jokaisella pesukerralla ja silti ovat puhtoisia eivätkä haise. Pelkkä vesi siis riittää hyvin puhdistumiseen jos nyt ei ole tehty tusseilla sotamaalauksia tms toisin kuin aiempi vastaaja väitti.
itsekseen suihkussa. Leikkii pitkään suihkukaapissa, hoilottaa ja laulaa, useita pesukintaita ja muovileluja uittaa ämpärissä tai vadissa, suihkusta oltava päällä se sumutesäädin ja vaahdottaa pesuainetta. Hauskaa on. Kuusivuotiaasta asti on käynyt suihkussa täysin itsenäisesti eli riisuu omia aikojaan, ottaa itse pesukintaat, lelut ja muut härvelit paikoistaan, laittaa sumutinsäädön päälle, valitsee veden lämpötilan ja avaa hanan jne. Tykkää kovasti suihkusta :)
Liukastumisen vaaran kyllä otan vakavasti, mutta en tosiaan voi sitä estää vaikka seisoisin naama kiinni lapsessa. Okei jos pitäisin häntä kädestä kouluikään asti niin sitten. :D
Mutta tästä syystä olen koko ajan lähettyvillä, korkeintaan viiden metrin päässä jos sitäkään, että säntään heti jos kopahtaa pienestikin. Saatan laittaa vaikka pyykkejä kylppärissä ja välillä vien seinän taakse niitä tai lueskelen siinä lähellä kuunnellen samalla tai muuta touhuta sellaista äänetöntä, että kuulen koko ajan/näen. Ovi ehdottomasti seopposen selällään.
a.p