Minkä ikäinen teillä saa/osaa käydä suihkussa itse?
Meidän 2v käy itse. Ovi tietysti auki ja olen siinä lähellä koko ajan, tulppa pois kylpyammeesta ettei saa vettä mihinkään puolta senttiä enempää. :)
Kaveri kritisoi kauheasti mua tästä kun lapsi voi kuulemma kaatua.
En oikein ymmärtänyt miten se kaatuminen on niin järkyttävää, voihan lapsi kaatua missä tahansa enkä ole aina kädestä pitämässä kiinni. Jos hän kaatuisi, kuulisin HETI ja ryntäisin lohduttamaan.
Aivan kuten hänkin puistossa antaa lapsen olla 50m päässä josta kestää taatusti kauemmin juosta lapsen luokse joka kivillä pomppineena voi lyödä päänsä pahemminkin.
Teenkö jotain todella väärin, tuli paha mieli. Olen kuuloetäisyydellä koko ajan enkä lähde esim tiskaamaan tai muuten meluamaan etten kuulisi kaikkea.
Kommentit (58)
ja sulkea myös oven perässään. Edelleen joutuu häntä passittamaan takaisin suihkuun, kun on esim. shamppoot jääneet osittain huuhtematta tms. 8v käy suihkussa valvottuna, hoitaa siis homman itse, mutta joku seisoo suihkuverhon takana vahtimassa. Muutoin jäisi pesut tekemättä kokonaan.
6v saa suihkutella itse, mutta pesut on aikuisen vastuulla, ja 2v ei tosiaan voi suihkuun mennä itse lainkaan, meillä ainakin on lattia niin liukas, ettei tuo pysy pystyssä, vaan tarvii apua. Ja ammetta ei ole.
ja sulkea myös oven perässään. Edelleen joutuu häntä passittamaan takaisin suihkuun, kun on esim. shamppoot jääneet osittain huuhtematta tms. 8v käy suihkussa valvottuna, hoitaa siis homman itse, mutta joku seisoo suihkuverhon takana vahtimassa. Muutoin jäisi pesut tekemättä kokonaan. 6v saa suihkutella itse, mutta pesut on aikuisen vastuulla, ja 2v ei tosiaan voi suihkuun mennä itse lainkaan, meillä ainakin on lattia niin liukas, ettei tuo pysy pystyssä, vaan tarvii apua. Ja ammetta ei ole.
Voi olla muuten lattian materiaalistakin kiinni. Meillä ei ole koskaan liukastunut, one sellainen aavistuksen karhea pinta laatassa. Eli tuskin on kovin liukas kun ei kukaan ole liukastunut. :)
Enemmän on liukasteltu lakatulla parketilla! :D
-ap
suihkussa ihan itse, pesseet tukkansa ja vartalonsa.
Meidän eka lapsi kaatui samanikäisenä suihkuhuoneen lattialla.(meillä 3 lasta nyt).Vasta 6v. Annan mennä itsekseen.Opin kaatumisesta.Olen aina vieressä nyt.Älä sinä opi vasta kaatumisesta!
Eli kyllä mies käy välillä pesemässä ne. Kun ollut ulkona varpasillaan täytyy myös aikuisen hangata jalat puhtaaksi.
Periaatteessa kuitenkin pärjää
Kaverin lapsi kaatui suihkussa äidin ollessa vieressä, joten...
Onpas naurettava kaverisi. :D
Taitaa olla vähän tekopyhä kun itse antaa leikkiä sitten kivillä kymmenienkin metrien päässä ja kuvittelee että on varaa sanoa siitä kun lapsi on kuuloetäisyydellä koko ajan kun käy suihkuttelemassa ilman ammeita.
Minäkin laitan usein pyykkiä lapsen ollessa suihkussa, saatan hetkeksi käydä viemässä pyykit kaappiin. IIIIIIIIIIIIIIIIKKKK!!! Taikakatseeni ei sillä aikaa pidä lasta pystyssä. :D
Sano suorat sanat vaan. :)
käy itse suihkussa. Ollaan siinä lähettyvillä kyllä kokoajan. Osaa itse laittaa suihkun päälle ja sammuttaa ja laittaa suihkupään paikalleen.
Osaa varmaan joo leikkiä sillä suihkulla. Mutta meillä ainakin suihkussa käymisen tarkoitus on peseytyä, eikä vain lutrata. Sanoisin, että siinä 5-6 -vuotiaana homma alkaa onnistua sillä lailla, ettei välttämättä tarvita aina äitiä mukaan. Tosin meillä pitkätukkainen 6-vuotias tarvitsee edelleen aikuisen pesemään tukkansa.
Kaverin lapsi kaatui suihkussa äidin ollessa vieressä, joten...
Jos äiti on kuuloetäisyyden päässä, on se ihan sama istuuko siinä vieressä tuijottamassa vai koko ajan isinä lähettyvillä. Samalla tavalla voi kaatua molemmissa tapauksissa. Älytöntä vinkumista.
Ihan hyvin voi käydä itsekseen läträämässä jos äiti on lähettyvillä niin, että kuulee koko ajan kaiken.
Vallan mainiosti voi laittaa vaikka pyykit siinä samalla.
Järki käteen nyt. :)
Esikoinen kaatui sen verran pahasti kylppärissä pienenä, että ei kiitos enää.
Ja on ihan eri asia hyppiä ulkona kivillä kuin olla pesuhuoneessa märällä lattialla avojaloin.
Se pesuhuoneen lattia on "hieman" liukkaampi ja kaatumisen riski paljon suurempi.
Keskustelu on täynnä ylihysteerisiä äitejä, joiden vauvoilla on ollut konttauskypärät ja pehmusteet käsissä.Polkupyörälläkin ajetaan vasta ekaluokalla ja veistä ei voi käyttää alle 6 vuotiaana. Näiden äitien lapsista tulee ylivarovaisia, avuttomia aikuisia, joiden elämässä pärjääminen tulee olemaan vaikeaa.
mutta tukkaa ei kyllä osaisi itse pestä (tyttö ja pitkät hiukset)
Esikoisemme liukastui 7-vuotiaana kylppärissä suorilta jaloiltaan selälleen, löi päänsä ja sai kunnon aivotärähdyksen. Pari viikkoa aivotärähdyksestä sai epileptisen kohtauksen, ja toisen kuukauden kuluttua ensimmäisestä kohtauksesta. Molemmat kohtaukset olivat sellaisia, että piti kutsua ambulanssi ja joutui sairaalaseurantaan. Tästä on vielä sen verran vähän aikaa että tutkimukset ovat kesken, mutta epilepsiaksi diagnosoitiin ja sai epilepsialääkityksen.
meillä 2,5v on käynyt jo jonkin aikaa itsekseen suihkussa.
Saaneet leikkiä pienestä asti kylpyhuoneessa, mutta jos lapsi myös oikeasti pesee itsensä ja siten käy suihkussa, niin 7v osaa pestä itsensä suihkussa itsenäisesti.
mutta oon sitten varmaan super huono äiti, kun oon kans kaks vuotiaasta asti antanut käydä suihkussa itse. Siis juurikin leikkinyt siellä lattialla istuessaan tuhlaamassa vettä. Itse olen aina lopuksi sitten pessyt shampoolla ja saippualla. Oon esim itse käynyt suihkussa ensin ja sit laittanut muksun sinne suihkuttelemaan, että oon saanut itse kuivattua ja rasvattua itseni rauhassa...
Ja nyt seuraa tunnustus... Olen jopa antanut lapseni olla lasten kylpyammeessa siellä leikkimässä itsekseen, itse tietenkin lähistöllä.
Meillä tästä plutaamisesta ja kylpyammeessa "sukeltelusta" on ollut ainoana seurauksena vettä pelkäämätön poika, joka jo 2 vuotiaana halusi etelässä laskea aikuisten vesiliukumäestä ja kolmivuotiaana laski sieltä kellukkeilla yksin ja oppi sukeltamalla uimaan ja nyt 6 vuotiaana on ikäisekseen taitava uimari ja sukeltaja. Ikinä ei ole sattunut vahinkoja, mutta tähänhän ei voi luottaa...
Joten sulle ap, tee niin kuin parhaaksi näet ja koet. Itse tunnet lapsesi parhaiten ja osaat luottaa siihen mitä hän tekee. Tsemppiä!
Ei helvetti joku oikeesti pitää lasta kädestä kiinni kun on suihkussa 3vuotiaana. :D
Ihana paras ketju.
Kivillä pomppimisesta: vuosi sitten katsoin puistossa kun lapsi pää auki vietiin ambulanssilla sairaalaan. Oli pomppinu kivillä ja kaatunut terävään kivenkulmaan. Uskoisin tuon olevan PALJON vaarallisempaa kuin se, ettei äiti nyt pidä lasta KÄDESTÄ KIINNI kun käy suihkussa.
Voi luoja sentään, vähän realismia peliin! :D
kesällä saippuan käyttö on ehdotonta, ei tuota tyttöä muuten saa puhtaaksi. Hiuksetkin on pakko pestä shampoolla.