Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monet sanovat että eivät voi muuttaa maalle, koska haluavat asua palveluiden lähellä

Vierailija
24.06.2012 |

Mutta mitä ne erikoispalvelut sitten oikein ovat, joita tarvitsee säännöllisesti, ja joita ei ole maalla?

Olen asunut sekä Helsingissä että maaseutukunnassa, molemmissa on ne "samat" Siwat, Prismat tai Citymarketit, joissa etupäässä tulee käytyä.

Molemmissa oli pari suosikkikahvilaa, joissa tavata kavereita.

Elokuvat ja teatterit oli kummassakin vartin ajomatkan päässä.

Ehkä en vaan ole tajunnut kaivata mitään erityispalveluita jotka erottaisivat maaseutukunnan ja kaupungin?

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä tästä pidät, niin ok, mutta minua ei nappaa. Katuvaloja tarvitsen, koska miehellä on rappeuttava silmäsairaus, joka tekee hämäränäön erittäin huonoksi.

Myrskyjä varten on varauduttu jo ina rakennusvaiheessa puuhellalla ja muulla puulämmityksellä. Vaikka asunkin itse kaupungissa olen sanonut että kun ostamme oman asunnon siinä on oltava varaava takka/leivinuuni ja puuhella.

(kun nyt vertaa esim. tapaninpäivän myrskytuhoja) Lasten harrastaminen on paljon helpompaa, kun pääsevät itse harvinaisemmankin soittimen soittotunneille, tanssitunneille jne. ihan itse tai linja-autolla. Yleisesti ottaen julkinen liikenne. Sitä ei kunnolla ole maalla.

Vierailija
42/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talven sähkökatkojen aikana oli sentään tulisijat, joissa sai ruokaa tehdä ja lämmintä riitti. Maalla ei olla kädettömiä joka haaverin edessä.

Ja maalla niitä taitoja tarvitaankin. Koska jos tulee sähkökatko, niin ensimmäisenä ja nopeimmin ongelma korjataan juuri suurissa kaupungeissa, joissa sähköä tarvitaan muuhunkin kuin "yhdentekeviin" yksityiskoteihin. Helsingissä sähkökatkojen ei anneta kestää niin kauan kuin maalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

prismoja tai citymarketteja. Kävellen pääsee tai ratikalla. Voi mennä katsomaan vaikka Charlotte Gainsbourgia ja sitten kotiin nukkumaan.

Vierailija
44/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suon puuhellat ja agrigaattorit niille, jotka niitä ahaluavat käyttää. Kaupungissa ja kerrostalossa asun siksi, että joku muu saa hoitaa ne säätelyt, lumityöt, putkityöt jne.

Jos sinä tästä pidät, niin ok, mutta minua ei nappaa. Katuvaloja tarvitsen, koska miehellä on rappeuttava silmäsairaus, joka tekee hämäränäön erittäin huonoksi.

Myrskyjä varten on varauduttu jo ina rakennusvaiheessa puuhellalla ja muulla puulämmityksellä. Vaikka asunkin itse kaupungissa olen sanonut että kun ostamme oman asunnon siinä on oltava varaava takka/leivinuuni ja puuhella.

(kun nyt vertaa esim. tapaninpäivän myrskytuhoja) Lasten harrastaminen on paljon helpompaa, kun pääsevät itse harvinaisemmankin soittimen soittotunneille, tanssitunneille jne. ihan itse tai linja-autolla. Yleisesti ottaen julkinen liikenne. Sitä ei kunnolla ole maalla.

Vierailija
45/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä max 2 h.

Vierailija
46/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten kesämökkipaikkakunnan perämetsänä.

Suurin osa maalaisista asuu kuitenkin taajamissa joissa päivittäispalvelut ei juuri kaupungeista eroa.

Täällähän usein haukutaan helsinkiläisiä siitä, että pitävät maalaisina kaikkia pk-seudun ulkopuolella asuvia. Nyt sitten kaupunkilaiset pitävätkin maalaisina vain perämettäläisiä..

Mutta itse asiaan: minusta taajama-asuja ei asu maalla. Ja vaikka asuisikin, kyllä suurimman osan taajamista palvelut totta kai ovat suppeammat kuin kaupungissa, hyvänen aika! Ihan hullua väittää jotakin muuta. Tietty jos itse kaipaa sitä mitä jokaisesta s-marketista saa, rakastaa suosituimpia Hollywood-leffoja ja harrastaa lenkkeilyä niin eihän niitä monipuolismepia palveluita kaipaa.

Vierailija
47/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin epäilen ettei Helsingissä kovin pitkään olisi lämmitys poikki ellei nyt sota syty, eikä se vaikuta niin todennäköiseltä että sen takia muuttaisin haja-asutusalueelle/maalle.

eli millä säädät jos lämmitys katkeaa?

Vierailija
48/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin aamulla soitto klo 8 neuvolaan ja klo 10 voi mennä kävellen lääkärille. Kyllä minä arvostan tämmöistä.

Vierailija
49/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi haluan, että pääsen julkisilla töihin helposti ja nopeasti. Harrastusmahdollisuudet ovat muutaman km säteellä, samoin isom marketti, apteekki, ravintoloita, kirjasto ja lääkäripalvelut.

Olen asunut syrjemmässäkin (en maalla) ja kaipasin em. palveluita.

Harvinaisempaa plussaa on elokuvateatterit, teatterit, lentokenttä, satama yms. Näitä käytämme harvemmin, mutta ihan kiva että voi halutessaan mennä vaikka leffaan tai että reissuun pääsee suoraan kotoa ilman välilentoja ja hotelliöitä.

Vierailija
50/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin aamulla soitto klo 8 neuvolaan ja klo 10 voi mennä kävellen lääkärille. Kyllä minä arvostan tämmöistä.

Vierailija
51/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn Salossa töissä Turusta. Itsellä ei sähkökatkos vaikuttanut viimeksi mitenkään. Salon seudun etäisimmillä perukoilla yksikin työkaveri joutui odottamaan sähköä 11 päivää.

Talven sähkökatkojen aikana oli sentään tulisijat, joissa sai ruokaa tehdä ja lämmintä riitti. Maalla ei olla kädettömiä joka haaverin edessä.

Ja maalla niitä taitoja tarvitaankin. Koska jos tulee sähkökatko, niin ensimmäisenä ja nopeimmin ongelma korjataan juuri suurissa kaupungeissa, joissa sähköä tarvitaan muuhunkin kuin "yhdentekeviin" yksityiskoteihin. Helsingissä sähkökatkojen ei anneta kestää niin kauan kuin maalla.

Vierailija
52/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin epäilen ettei Helsingissä kovin pitkään olisi lämmitys poikki ellei nyt sota syty, eikä se vaikuta niin todennäköiseltä että sen takia muuttaisin haja-asutusalueelle/maalle.

eli millä säädät jos lämmitys katkeaa?

Vierailija
53/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"maalainen" reilu 10 000 asukkaan kylästä...

Vierailija
54/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on elämä paljon mutkattomampaa ja nopeampaa. Jos asut sellaisessa kuntataajamassa, niin 5 minuutissa hurautat mihin tahansa tarpeelliseen. (kauppa, apteekki, kirjasto, terkkari, pankki jne.) parkkipaikkaa ei tarvi koskaan etsiä vaan se on siinä oven vieressä. Lappuliisoja ei kulje ja parkkimaksuja ei tarvi maksaa. Oikeasti niitä "hienompia" palveluita tarvii aika harvoin. Arkiset asiat hoituu niin helposti verrattuna kaupunkiin. Itse asun Tampereen lähiössä ja näennäisesti palveluita on paljon saatavilla, mutta joka hemmetin paikkaan saa ajaa miljoonat liikennevalot, keskustassa etsit parkkia jne. Olen asunut pienemmällä paikkakunnalla vuosia ja tämä nykyinen ottaa hermoon. Ärsyttää, kun jos tarvii jossain käydä, niin se ei käy suit sait. Ja loppujen lopuksi, siellä pienellä paikkakunnalla oli melkein kaikki tarvittava. Kerran viikossa ajoin kaupunkiin ostoksille "pidemmälle", jonne sinnekin ajoi saman ajan suunnilleen kuin nyt ajaa keskustaan ruuhkassa. Silti se oli iso juttu, jos pitää käydä isommassa kaupungissa ostoksilla. Nykyään täällä suhaa edestakaisin huomaamattaan tunninkin päivässä.

Vierailija
55/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakauppa, vaatekauppa.

Posti, pankki, kahvila.

Uimahalli, jalkapallonpeluumahdollisuus, leikkipuisto, kerho lapsille.

Vierailija
56/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä onni ja autuus se julkinen liikenne on? En käytä julkista liikennettä, vaan omaa autoa. Tuotteko te muutamat myös ruokaostoksenne julkisilla. On ihanaa asua rauhassa maalla ja kuunnella luonnon ääniä, halutessani käyn kaupungissa. Terkkaria en kaipaa koska käytän yksityistä. Arvostan laatua, jota ei ole Helsingin surkean pienissä kämpissä.

Vierailija
57/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minusta ainakin ns. maalla. Lähimpään kauppaan on matkaa n. 10km, eli teineille mopot on välttämättömyys. Torstaisin kulkee kauppa-auto. Ihan kivasti tullaan toimeen vaikkei minulla itselläni ajokorttia olekaan - pyörällä pääsee. Teinien harrastemahdollisuudet ovat todella rajalliset (eli kaljottelu ja röökinpoltto, onneksi huumeongelmaan on täällä jokseenkin puututtu) ja toisen asteen koulutusvaihtoehdot on rajalliset. Ruokakaupat on ok, uimahalli löytyy kuten myös ainakin ihan käypä kirjasto. Kouluissa opetus ok, uskoisin kuitenkin että varsinkin yläkoulussa päästään helpommalla kuin vaikkapa Oulussa. Katuvaloja ei meillä asti ole, vaan enpä ole osannut edes kaivata.

Meillä löytyy asunto myös Oulusta, ja siellä varsinkin kesäisin vietetään paljon aikaa - tällä hetkellä asuntoa majoittaa 17v teini joka opiskelee Oulussa. Onhan se asuminen ja oleminen helpompaa kun kauppaan pääsee kävellen ja jos jokin unohtuu sen voi vaan kipaista..

Ymmärrän kyllä että ulkopaikkakuntalaisena (ilman juuria) asettuminen on vaikeaa. Tunkelijana pidetään kun yleensä "kaikki tuntevat kaikki" ainakin ulkonäöltä.

Vierailija
58/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on elämä paljon mutkattomampaa ja nopeampaa. Jos asut sellaisessa kuntataajamassa, niin 5 minuutissa hurautat mihin tahansa tarpeelliseen. (kauppa, apteekki, kirjasto, terkkari, pankki jne.) parkkipaikkaa ei tarvi koskaan etsiä vaan se on siinä oven vieressä. Lappuliisoja ei kulje ja parkkimaksuja ei tarvi maksaa. Oikeasti niitä "hienompia" palveluita tarvii aika harvoin. Arkiset asiat hoituu niin helposti verrattuna kaupunkiin. Itse asun Tampereen lähiössä ja näennäisesti palveluita on paljon saatavilla, mutta joka hemmetin paikkaan saa ajaa miljoonat liikennevalot, keskustassa etsit parkkia jne. Olen asunut pienemmällä paikkakunnalla vuosia ja tämä nykyinen ottaa hermoon. Ärsyttää, kun jos tarvii jossain käydä, niin se ei käy suit sait. Ja loppujen lopuksi, siellä pienellä paikkakunnalla oli melkein kaikki tarvittava. Kerran viikossa ajoin kaupunkiin ostoksille "pidemmälle", jonne sinnekin ajoi saman ajan suunnilleen kuin nyt ajaa keskustaan ruuhkassa. Silti se oli iso juttu, jos pitää käydä isommassa kaupungissa ostoksilla. Nykyään täällä suhaa edestakaisin huomaamattaan tunninkin päivässä.

Kaikki arkielämän asiat hoituvat lapsia tupliksissa lykäten muutaman minuutin, kun asuu keskellä kylää. Arki on niin helppoa!

Kysymys on pitkälle omista vaatimuksista ja tarpeista. En välitä shoppailusta, en kaipaa muitakaan kaupungin menoja. Jos haluaisin, pääsisin puolessa tunnissa kaupunkiin syömään tai leffaan tai mitä nyt tulisi mieleen. Mut ei juuri tuu, musta on parasta kökkiä kotona ja nauttia oman pihan rauhasta.

Vierailija
59/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 km päässä ja tosiaan joku kyläkauppa ja cittariin on 80 km.

Vierailija
60/120 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuu isossa kaupungissa niin töitä on kohtuullisen matkan päässä tarjolla enemmän. Usein täälläkin on aloituksia missä pohditaan kannattaako ottaa työtä vastaan kun matka on pitkä ja siihen menee aikaa ja rahaa.

Itse en suostu käyttämään työmatkaan aikaa kuin max. 1/2 tuntia ja tällä säteellä olen aina työllistynyt. Nyt työmatka alle 10 km..

Työmatka vaikuttaa myös lasten hoitopäivään ja siihen kuinka kauan koululainen joutuu olemaan yksin kotona koulupäivän jälkeen.

Toki maaseudullakin voi saada työpaikan läheltä, mutta jos haluat vaihtaa niin onko toista tarjolla?