Mä en ymmärrä, miten jaksetaan valittaa vauvan ja opiskelun yhdstämisestä??
Ei se ole niin rankkaa, mitä väitetään -_-' Arvosteluasteikko nykyään 1-3, kävin kouluni loppuun vajaassa vuodessa (opiskelin 2 vuoden opinnot), kävin töissä, hoidin kodin, siivosin, pesin pyykin, tein ruoan, luin kokeisiin ja nukuin n. 3 tuntia yössä. AI niin, tämän kaiken tein vielä yksin ja todistuksessa tämän vuoden aikana hommatut numerot olivat vain ja ainoastaan 3... Missä kohtaa se opiskelu on vaikeata?
Ja juu, tein päättötyöni 2 päivässä, päälle 50 sivua... yöllä...
Se on vain asennoitumiskysymys!!
Ja uups, olen muuten vielä kaiken lisäksi nuori äiti :O
Kommentit (51)
kouluun hiihdit paljain jaloin kesät talvet räntäsateessa 20km. ylämäkeä oli molempiin suuntiin ja hirveä vastatuuli, aina.
Okei, takana on siis oikeasti kaksoistutkinto: Lukio sekä ammattikoulun kokkilinja.
Ajattelinkin jo, että miten on mahdollista mutta niin olet käynyt kouluja. Joo. Lukiossa riittää olla läsnä tunneilla, eihän se vaadi oikeasti työtä.
yhdistäneet äitiyden, työnteon ja lääkiksen, mutten ole nähnyn heidän huutelevan asiasta jossain keskustelupalstalla.
puoli vuotta aikataulua nopeammin pienen lapsen kanssa. Amis on helppo.
Kokeile yliopisto- tai edes amk-tasoista opiskelua kotona olevan vauvan kanssa. Siihenkin kyllä pystyy, mutta ihan eri asia kuin toisen asteen amis, jos lapsi on vielä hoidossa :)
ja meidän luokalla on 2 äitiä, jotka käyvät päivisin töissä ja iltaisin koulua.
Ja kyllä, pidän heitä tosi huonoina äiteinä.
Mun mielestä äitiys on niin kova juttu ettei mulle riittäisi että saisin olla lapseni kanssa vaan viikonloppuisin.
Kummatkin saisivat aikuisopiskelutukea + toisen työpaikalla on yt.t, eli sais helposti opintovapaatakin, mutta ei, kun pitää paahtaa.
Ikävä kyllä musta ei ole tollaseen asennoitumiseen ikinä. Ja tällä tavalla lapsi saa olla äitiysloman jälkeen vielä 1,5 v kotihoidossakin.
Lapsi tulee meidän perheessä ykkösenä, ikävää on ettet ajattele samalla tavalla.
Minustakin on kyllä aika eri asia vetää läpi amis tai yliopisto. Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat amiksessa saaneet hyviä arvosanoja tekemättä juuri mitään, mutta yliopistossa on ollut "vähän" eri meininki. No, tämä ap:n aloitus osoitti kyllä, mikä koulu on taustalla, sillä asian monimuotoisempi tarkastelu ei oikein onnistunut.
jolla on monta lasta, ja kävi ihan normaalisti täyspäiväisesti töissä, ja suoritti työn ohella ihan arvostetun maisterintutkinnon muutamassa vuodessa. Erittäin hyvillä arvosanoilla. Ja nukkuikin ihan hyvät yöunet. On aikaisemmin opiskellut ihan eri alaa. Tunnen muitakin aikuisena opiskelleita, kaikki suoritutuneet nopeasti ja tehokkaasti opiskeluistaan, kun ei tarvitse elää sitä 'opiskelijaelämää'.
Minä en jaksaisi illalla töiden jälkeen tehdä vielä jotain tutkintoa, mutta arvostan niitä, jotka jaksavat. Hienoa ap, tosin jatkossa, jos täti-ihmisen neuvot kelpaavat, nuku enemmän.
Moikka!
Olen osittain kanssasi samaa mieltä. Opiskelen ammattikorkeakoulussa. Minulla ei ollut lapsia kun aloitin opiskelun. Olen koulun aikana saanut 2 lasta. Nyt he ovat 2 ja 1-vuotiaat. Opinnäytetyöni on valmis. Tein sen äitiyslomilla.
Nyt teen töihin täyttä listaa, aloitin juuri. Vaihdoin jäljellä olevat opintoni aikuispuolelle. Vuosi vielä jäljellä.
Rankkaa on, mutta palkitsevaa. En olisi selvinnyt ilman osallistuvaa miestäni.
Kämppä on usein kuin pommin jäljiltä. En ehdi lukea juurikaan tentteihin. Mieheni on pitänyt isäkuukausia ja vanhempainvapaata. Rankimpia ovat opiskeluun liittyvät harjoittelut.
Tiedän, eivät kaikki tähän kuitenkaan pystyisi. Olen kai silti aika onnekas että tämä paletti on pyörinyt ja rakkautta on ollut riittämiin kotona. Miehelle ja lapsille. Olen parhaimmillani projekteissa ja tämä on todella haastanut minut! Nyt suunnittelen jo seuraavia opintoja mutta en uskalla vielä puhua miehelleni.... :)
No joo, vähän eri asia tuo kokeisiin lukeminen amiksessa, kuin tenttiin lukeminen yliopistossa ;) Mutta onnea ammattiin valmistumisesta joka tapauksessa! Mä en ainakaan valita, kun itsellä pieni lapsi ja opiskelen. Opinnot joustavat enemmän kuin työelämä.
mutta eri koulutuksen vaativat erilaisia asioita. On ihan eri asia kirjoittaa kokkilinjan päättötyö kuin vaikka gradu hiukkasfysiikasta.