Viides lapsi tulossa, en meinaa jaksaa aiempienkaan kanssa, mitä teen...?
Meillä on neljä lasta, kaksoset ovat nyt 8-vuotiaita he syntyivät pieninä keskosina ja tämän takia heistä toinen on paljon ikäistään jäljessä kehityksessä, ei juuri puhu, käyttää vaippaa, ei kävele jne. ja toinen on aivan normaali ja terve. Kaksosten lisäksi on vielä kohta 5-vuotias ja 2-vuotias. Olimme ajatelleet, että ehkä joskus 10v päästä hankkisimme "iltatähden", mutta tähän tilanteeseen ei ollut tarkoitus tehdä lisää lapsia, kun on jo muutenkin raskasta.
Tai nyt on alkanut siinä mielessä helpottaa, että nuorin on melko omatoiminen jo eikä tarvitse häntä kaikessa auttaa ja nyt sitten pitäisi aloittaa alusta sama rumba.
Ehkäisy on luonnollisesti ollut käytössä, mutta siitä huolimatta tein pari viikkoa sitten positiivisen raskaustestin. Mieskään ei ollut innoissaan kun sai tietää raskaudestani ja olen pohtinut niin aborttia kuin myös adoptiotakin. Adoptiossa mietityttää, että pystyykö sitä oikeasti luopumaan lapsestaan ja aborttikin tuntuu vaikealta enkä tiedä pystyisinkö sitäkään tekemään. Mies on luvannut olla tukenani päätän mitä tahansa, mutta on sanonut, että minä saan päättää, koska lapsen tulisin kantamaankin. Myös lapsen pitämistä olen miettinyt, mutta se tuntuu vaan täydeltä mahdottomuudelta.
Aiempia lapsia olemme jokaista tehneet noin vuoden verran ennen kuin raskaus sai alkunsa. Minulla kun on ollut kasvain munasarjoissa ja munasarjoista on toisesta vain osa jäljellä ja tämä on vaikeuttanut raskaaksi tuloani.
Kaipailisin kokemuksia abortista, pääseekö siitä yli tai adoptiosta, miten siitä selviää? Ahdistaa niin paljon molemmat vaihtoehdot, mutta siltikään en ole varma, että voisimme pitää vauvan, koska sekin olisi raskasta...
Kommentit (47)
että neljäs lapsi vaikuttaa vielä merkittävästi työmäärään, sen jälkeen on ihan sama montako lasta on.
Ite teetin eilen neuvolassa käydessäni raskaustestin ja kuudes on tulossa. Tosin ihan toivottu. Mutta on ihan mahdollista, että se sun vauva on helppo ja ihana.. eikä teillä ollu ihan pientä kuitenkaan, vaikkakin tuo erityislapsi. Ja kunnalla on velvollisuus antaa apua ennalta ehkäisevästi. Ja aina voi käyttää subjektiivista päivähoito-oikeutta, jos tuntuu, ettei muuten jaksa.
Mutta jokaisen on lopulta ihan itse tehtävä päätökset, ku jokaisen pitää itse elää päätöstensä kanssa.
Jaksamisia, ap.
Toiset vaan on fiksumpia kun toiset...
Hienostipa ap osaa, vain kolme viikkoa palstailtuaan tehdä lainauksia..
Haistan provon; ihmisestä ja syvältä.
Kyllä minä ainakin osasin heti lainata toisten kommentteja, kun palstailun aloitin. Ei tuo nyt mitenkään vaikeaksi ole tehty :D.
Eli olet sitä mieltä, että kukaan perheenäiti ei missään oikeasti tule vahingossa raskaaksi ja harkitse esim. aborttia? Just joo.. Eipä tuo nyt hei kovin epätavallista ole.
Mina pitaisin lapsen ehdottomasti. Adoptio kakkosena. Aborttia en miettisikaan. Raskasta todennakoisesti on, mutta ajattele etta se on valiaikaista.
t. neljan aiti
ja sen jälkeen sterilisaatio koska lapsilukusi on täynnä.
Ennemmin järjestelisin 8-vuotiaan vammaisen hoitoa niin että olisi osan ajasta vammaisille tarkoitetussa laitoksessa. Uskon että helpotus elämään löytyy tätä kautta.
Mielestäni olisi epäreilua riistää tulokkaan henki. En usko että kykenette antamaan lastanne adoptioon. Mieti sitä kautta kenet olemassa olevista lapsistasi olisit valmis antamaan pois.
miten jonkun mielestä abortti ei olisi järkevä esim. silloin jos
- nainen on raiskattu
- tyttö tulee raskaaksi huomattavasti alle 20-vuotiaana (Ja kaikki te teiniäidit jotka ootte saaneet lapsenne 14-vuotiaina ja kaikki on mennyt täydellisesti ja mitään ette kadu, voitte nyt saman tien jättää kommentoimatta. Ette pysty sanomaan mulle mitään, mikä saisi mut uskomaan, että teininä äidiksi tuleminen olisi kenellekään se paras ratkaisu.)
- lapsia on jo iso liuta
- nainen tulee raskaaksi edellisen lapsen ollessa ihan pieni vauva
- äidin henkinen tai fyysinen terveys on vaarassa raskauden takia.
Mä en missään tapauksessa kannata abortin käyttöä ehkäisymenetelmänä, mutta jos luotettava ehkäisy (pillerit, kierukka, jälkiehkäisypillerit siinä tapauksessa että kumi on mennyt hajalle) pettää, en käsitä, miksi naisen pitäisi panna koko elämänsä sekaisin vahingon vuoksi.
En ymmärrä miten joku voi pitää aborttia järkevänä juttuna.
pidetään epäitsekkäänä.
Aikuiset ihmiset kantakoon vastuun. Ai, mikä vastuu?
Huh huh :/
Meillä on neljä lasta, kaksoset ovat nyt 8-vuotiaita he syntyivät pieninä keskosina ja tämän takia heistä toinen on paljon ikäistään jäljessä kehityksessä, ei juuri puhu, käyttää vaippaa, ei kävele jne. ja toinen on aivan normaali ja terve. Kaksosten lisäksi on vielä kohta 5-vuotias ja 2-vuotias. Olimme ajatelleet, että ehkä joskus 10v päästä hankkisimme "iltatähden", mutta tähän tilanteeseen ei ollut tarkoitus tehdä lisää lapsia, kun on jo muutenkin raskasta.
Tai nyt on alkanut siinä mielessä helpottaa, että nuorin on melko omatoiminen jo eikä tarvitse häntä kaikessa auttaa ja nyt sitten pitäisi aloittaa alusta sama rumba.
Ehkäisy on luonnollisesti ollut käytössä, mutta siitä huolimatta tein pari viikkoa sitten positiivisen raskaustestin. Mieskään ei ollut innoissaan kun sai tietää raskaudestani ja olen pohtinut niin aborttia kuin myös adoptiotakin. Adoptiossa mietityttää, että pystyykö sitä oikeasti luopumaan lapsestaan ja aborttikin tuntuu vaikealta enkä tiedä pystyisinkö sitäkään tekemään. Mies on luvannut olla tukenani päätän mitä tahansa, mutta on sanonut, että minä saan päättää, koska lapsen tulisin kantamaankin. Myös lapsen pitämistä olen miettinyt, mutta se tuntuu vaan täydeltä mahdottomuudelta.
Aiempia lapsia olemme jokaista tehneet noin vuoden verran ennen kuin raskaus sai alkunsa. Minulla kun on ollut kasvain munasarjoissa ja munasarjoista on toisesta vain osa jäljellä ja tämä on vaikeuttanut raskaaksi tuloani.
Kaipailisin kokemuksia abortista, pääseekö siitä yli tai adoptiosta, miten siitä selviää? Ahdistaa niin paljon molemmat vaihtoehdot, mutta siltikään en ole varma, että voisimme pitää vauvan, koska sekin olisi raskasta...
ja sen jälkeen sterilisaatio koska lapsilukusi on täynnä.
Ennemmin järjestelisin 8-vuotiaan vammaisen hoitoa niin että olisi osan ajasta vammaisille tarkoitetussa laitoksessa. Uskon että helpotus elämään löytyy tätä kautta.
Mielestäni olisi epäreilua riistää tulokkaan henki. En usko että kykenette antamaan lastanne adoptioon. Mieti sitä kautta kenet olemassa olevista lapsistasi olisit valmis antamaan pois.
mitään pientä ihmistä. Abortoinnissa (siis jos nyt jätetään tästä kuviosta pois erilaisten vakavien kehityshäiriöiden vuoksi hyvin myöhäisessä vaiheessa tehdyt abortit) poistetaan kohdusta solurykelmä. Se ei ole vielä ihminen.
ja tähän on tultu: pienen ihmisen tappamista
pidetään epäitsekkäänä. Aikuiset ihmiset kantakoon vastuun. Ai, mikä vastuu? Huh huh :/
Heip! Kukaan ei voi puolestasi päätöstä tehdä, itse joudut vastuun kantamaan. Joka tapauksessa rohkaisisin itse synnyttämään lapsen, koska itse en ainakaan pystyisi aborttia tekemään. Elämä on mielestäni niin arvokas. Adoptiollekin on kova kysyntä suomessa. Voimia sinulle päätitpä mitä hyvänsä!
kuin kersat ja narkkarit.
Ette te ainakaan voi lasta pitää, abortti on teidän valinta.
Sä varmaan lähdet selittämään lapsillesikin että äiti saa lapsen ja se joutaa pois...
Hyvä provo!
Abortti: Ei ole tarvinnut jälkikäteen miettiä asiaa.
Adoptio: Aina joskus sitä pohtii, että saiko lapsi varmasti hyvän perheen. Onko onnellinen, miltä näyttää jne.
Itselläni on tällä hetkellä 4 lasta. Ja ne on kaikki siinä.
Enempää ei tule. En jaksasisi enää, ena halua ja onnekseni en voi saada enää lapsia.
Itsellä 1 lapsista vaativa erityislapsi. 1 ollut oppimisvaikeuksia.
Siinä on ollut työmaata ihan riittämiin.
Mieti oikeasti sitä omaa jaksamista.
Muistathan sen että jos haluat käyttää kondomia ehkäisymenetelmänä, niin sitä on käytettävä aina. Ei riitä että miehesi käyttää sitä aina, vaan myös niiden miesten joiden luona käyt pettämässä on sitä käytettävä sinun kanssasi ollessaan.
Sen jälkeen kun olet antanut lapsen adoptioon, otat sterilisaation tai opettelet käyttämään ehkäisyä oikein.
myöhemmällä iällä raskautumisesi on vielä vaikeampaa.