Uudet ZOELY E-pillerit, kokemuksia??
Kellään kokemuksia tästä?? Kuulemma ihan uusinta uutta... Vähän kyllä jännittää kun pakkausselosteessa lukee yleisenä haittavaikutuksena akne.. muutenkin tuo iho kukkii tosi helposti.. ja löytyi sieltä listaltakin karvankasvu, ei hyvä juttu =/
Kommentit (116)
Zoelyneillä menty nyt 4 kk, lumepillereiden aikana vuoto ollut todella niukkaa mutta nyt jäi sitten sekin kokonaan pois.. Kauhistuttaa vähän kun on aikaisemmin tullut vuotoa? Loppuukohan vuoto nyt kokonaan vai onko teillä ollut jotain kuukausia vuodolla ja seuraavia ilman??
Kokeilin reilu vuoden ajan monia pillereitä eikä mikää toiminu. Menkat oli joka toinen viikko, joskus jopa joka viikko. Zoelyä alotin just toisen liuskan eikä oo ollu menkkoja nyt kuukauteen! Luksusta! Vihdoin tais löytyy pillerit mitkä sopii :)
Olen pitkään miettinyt tätä pillereiden syöntiä, olen aloittanut ekat pillerini muistaakseni 6-7 vuotta sitten ja haluaisin tietää miten se on vaikuttanut minuun, kaikki ne hormonit.... Zoelyita olen syönyt 2-3 vuotta ja minulla menkat on tulleet joka toinen kuukausi nyt jonkin aikaa. Nyt ne on kolmatta kuukautta putkeen poissa, joten lueskelin pakkausselostetta ja huomasin, että täällä on huima määrä muitakin sivuvaikutuksia jotka ovat voineet tulla pillerien mukana. Olisiko nyt oikea sauma jättää pillerit vähäksi aikaa pois ja katsoa miltä tuntuu? Mutta millainen ehkäisy tilalle?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 19:12"]Söin aluksi merciloneja noin 7 vuotta. Välissä oli puolen vuoden tauko, jolloin en syönyt pillereitä. Mutta alotin uudestaan, jotta saisin painon nousemaan. Nämä toimivat minulla muuten erittäin hyvin, ei mitään ongelmia. Kunnes viimeisen vuoden aikana mielialavaihtelut oli jotain aivan järkyttävää. Koko ajan piti sensuroida mitä sanoo, kun tiesi että aivan turhasta huutaisi mutta kun teki mieli räjähtää.
Vaihdoin sitten desogestrel minipillereihin. Se oli ehkä suurin virhe ikinä. Kolmen liuskan aikana paino nousi lisää 5kg, pystynyt edes katsomaan peiliin kun ahdisti kuinka turvoksissa oli. Iho huononi aivan uskomattoman paljon. Ja koska nämä eivät millään riittäneet, vuoto kesti 1,5kk. Yksittäisiä päiviä, jolloin vuotoa ei tullut ja onni siitä, että vihdoin pystyi harrastamaan seksiä valtasi mielen. Mutta aktin jälkeen vuoto yleensä alkoi taas. Ainut positiivinen ajatus kyseisiin näppeihin on, että rinnat kasvoivat hieman. Näin pienirintaiselle se on yleensä onni.
Kärsivällisyys kuitenkin loppui niihin pillereihin ja nyt vaihdettiin takaisin yhdistelmäpillereihin ja juuri zoelyihin. Toivottavasti näillä nyt alkaa arki taas sujua normaaliin tahtiin eikä tarvitsisi vaihtaa taas. Tosin tämän keskustelun sivuoireet alkoi hieman pelottaa, että mitä on tulossa vastaan.
[/quote]
Mä vaihdoin suoraan desogestrel minipillereistä näihin zoelyn-pillereihin, koska minipillereiden aikaan menkat oli kamalat. Kesti parhaimmillaan melkein kuukauden ja taukoa oli n. 2 viikkoa ennen uusia. Nyt pelottaa vähän nettiä selailtuani, koska niin monet tuntuvat päätyneen raskaaksi näiden pillereiden aikana.. Olen lukiolainen ja sellainen ei kävisi päinsä... Kammottaa ajatuskin siinä määrin, että painun varmaan heti huomenna terveydenhoitajani luo kyselemään näistä pillereistä, sillä tahdon taata mahdollisuuteni aborttiin jos pillerit pettää. Mielummin otan ne kuukauden mittaiset menkat, kuin lapsen tähän saumaan.. ;-;
Oon itse syönyt nyt noin 6kk zoelya ja aina on ennen menkat tullut, mutta nyt ne jostain syystä ei. Mietin kannattaako ostaa raskaustesti, koska aiemmin en ollut seksiä harrastanut sillä aikaa kun olen syönyt zoelya, mutta nyt seksin jälkeen menkkoja ei ole kuulunut, vaikka aina ennen ovat tulleet enkä ole unohtanut yhtäkään pilleriä. Voiko tämä johtua yksinkertaisesti vain pillereistä vai kannattaako ostaa raskaustesti?
Söin viime kesänä 3 kk muistaakseni. Ei mitään erikoisia sivuoireita, ei mitään oikeastaan. Eivät kokonaan poistaneet menkkoja, kuten hoitsu mulle vähän lupaili. Tai sanoi, että parin päivän tiputteluvuodolla saatan selvitä. Ihan en siihen yltänyt.
Sitten meni mies pistämään piuhat poikki, eikä mun tarvitse syödä enää nappulaa :)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 17:32"]
Itse olen nyt syönyt vähän yli viikon Zoelyja. Naama kukkii, tai siis hiusrajaan ja otsaan on ilmestynyt sellaista punaista finni"ryyhkää". Saa piiloon meikillä onneksi.
Aamupäivisin olen kiukkuinen kuin ampiainen, kaikki vituttaa ja pinna on kireällä. Mies jo kommentoikin aiheesta ja sai yllättäin melko raivokkaan vastauksen! Alamahassa ja -selässä juilii jatkuvasti menkkamaisesti, ja rinnat on kipeät ja arat. Alapään limakalvot on kuivuneet niin, että wc-käynnin yhteydessä pyyhkiminenkin sattuu :( Seksiä ei voisi vähempää tehdä mieli, ukon munien näkeminenkin ällöttää..
Eli tässä mun reilun viikon saldo, pitää vain toivoa että ovat "alkukankeutta" ja tilanne tasoittuu käytön jatkuessa. Tuon kolmen kk:n pakkauksen ainakin aion syödä näitä pillereitä.. Ehkä.
[/quote]
No niin, tänään loppuu sitten Zoelyt. Herranjestas sentään mitä tuskaa nämä viimeiset kaksi viikkoa noiden myrkkyjen kanssa ovat olleet! Vituttaa, ärsyttää, hermostuttaa (eilen ärähdin tytölle, 6-v., kun oli tullut pissat housuun leikkikentällä...), limakalvot on kuivat kuin Sahara, pelkkä miehen näkeminenkin ärsyttää.. Olo on kuin alkuraskaudessa, huimaa, oksettaa, väsyttää, alavatsa kramppaa ("supistuksia"), koko ajan menkkamaisia kipuja, rinnat on arat ja pinkeät, munasarjaan pistää (toinen vaan jäljellä) jne. Päätä särkee ja nyt viimeisimpänä koko oikea jalka on turra, puutunut ja oudon tuntuinen. Koko ajan pitää suoristella ja pyöritellä ja heiluttaa jalkaa, on kuin levottomat jalat vaan toisessa jalassa. Ihan outo olo muutenkin, öisin olen niin ahdistunut etten saa unta. Pyörin sängyssä, hikoilen peiton märäksi ja minulla on ihmeellisiä, aggressiivisä ajatuksia. Eräs kaveri fb:ssa kirjoittelee aina autoharrastuksestaan, ja huomasin miettiväni eräs yö, että jäisipä sen autonsa alle ettei tarvisi tommoista paskaa lukea fb:sta... Jep jep, eli tänään loppuu nuo hormonit, 13 pilleriä ehdin ottaa, ja enää ikinä en kyllä uskalla e-pillereitä kokeilla :(
Tässä minun kokemukseni, olkaa te onnellisia joille e-pillerit sopivat. Vaikutus on yksilöllinen joten älkää säikähtäkö tätä kirjoitusta!!
[/quote]
Täälläkin yksi, jonka oireet olivat TÄSMÄLLEEN_SAMAT! En tiedä, kuinka se edes on mahdollista. Mutta jouduin päivystävällekin tuon oikean jalan (!!) puutumisen takia! Epäiltiin siis, että liittyisi auralliseen migreeniin/aivoverenkierron häiriöön, minkä pillerit ovat laukaisseet. En tiedä enää varmasti, etenkin, koska ilmeisesti sinulla on ollut ilmeisesti täsmälleen samat oireet. Lisäksi oli juurikin limakalvokuivuutta (haavoilla jopa, omaa kostumista ei tapahdu ollenkaan, seksiä ei tehnyt koskaan mieli, paikat siis ärtyneet, punoittavat, kuumottavat ja kutittavatkin seksin harrastamisen seurauksena, minkä takia seksiä voitiinkin harrastaa vain kolmesti liuskan aikana, ja nekin samana viikonloppuna kaikki - sen jälkeen ei olisi tullut kuuloonkaan). Myös mielialanvaihteluita ja itkuherkkyyttä huomasin. Puhuin miesystäväni kanssa, ja hänkin ihmetteli oireitani, kuinka ne kuulostavatkin alkuraskaudelta: alavatsan juilimista jatkuvasti, rintojen arkuutta ja pingotusta, pahoinvointia, väsymystä, huimausta. Päätä särki kahdesti, kahtena iltana, mutta silloin siihen liittyi kovaa heikotusta, valoarkuutta, rytmihäiriöitä... Lisäksi hikoilu lisääntyi, ihan kuin olisi kuumia aaltoja, vaikka olen vasta kaksikymppinen. Kuitenkin iho oli ärtynyt (??) ensimmäistä kertaa ikinä jatkuvasti kainaloista (punainen ja ärtyneen näköinen). Kasvoista ihoni on pintakuivempi, kuin normaalisti, mutta mustapäitä on enemmän, etenkin kohti liuskan loppua. Myös yläselässä oli normaalia enemmän finnejä läpi liuskan. Lääkäriä konsultoin, ja juurikin tuon puutumisoireilun seurauksena päätimme jättää Zoelyt. Voi olla, että juuri minulle ei estrogeenivalmisteet sovi, joten toistan saman kuin edellinen, tätä kirjoitusta on turha säikähtää! Joillekin varmasti sopii, ja olkaa onnellisia ne, joille ei tule (pahoja) sivuoireita! :-)
Oon syönyt Zoelyä nyt kohta 2v, se on ensimmäinen kokeilemani pillerimerkki ja koska kärsin aurallisesta migreenista, niin ainakin silloin 2 vuotta sitten kuulemma myöskin ainoa minulle sopiva merkki.
Ennen pillereitä menkat oli pitkät, runsaat ja kivuliaat ja tähän Zoely on tuonut apua, nimittäin menkat kestää nykyään ehkä 3-4 päivää joista puolet on tosi niukkaa vuotoa. Kivut eivät ole kokonaan hävinneet, mutta paljon siedettävämmät. Iho-ongelmia mulla ei ole ollut ikinä eikä ole tullut nytkään.
Huonona puolena sen sijaan oon tullut vähän raivohulluksi, kuten pari aikaisempaakin tänne kirjoittanutta :D Saatan olla yhdessä hetkessä tosi onnellinen ja seuraavassa ärsyynnyn jostain niin paljon että itken ja tärisen. Saatan myös esim. itkeä töissä tai muilla julkisilla paikoilla, mitä ei tosiaankaan ole ennen pillereitä ikinä tapahtunut. En myöskään ole koko elämäni aikana itkenyt yhtä paljon kuin viimeisenä 2 vuotena, sekä onnesta että surusta tai vihasta. Näistä syistä aionkin lopettaa Zoelyt näiden pakkausten jälkeen mitä mulla on nyt kotona ja keksin vain vaihtoehtoisen ehkäisyn. Ainiin ja olen 24v.
Mulla tuli migreeni, akne ja lihosinkin kaupan päälle. Olin koko ajan todella väsynyt ja vihainen ja äksyilin turhasta. Kuulin että suvussa veritulppa riski joten vaihdoin minipillereihin. Sen jälkeen kaikki helpottanu. Ainoa haitta niissä on että kuukautiset kestää vähän kauemmin.
Minulla ei tullut kuukautisia melkein viiteen kuukauteen (tein raskaustestin kahdesti). Pakkausselosteessa lukee, että Zoely saattaa jättää kuukautiset pois ja lupaa muutenkin niukemmat kuukautiset.
Minulla ilmeni silminnähtävää turvotusta ja vatsa oli muutenkin kireä ja jännittynyt.
Söin 5kk joista 3 oli on off vuotoa lähes jatkuvasti. Akne tuli ja ei ota lähteäkseen..
Minulle koitui Zoelystä lukuisia sivuvaikutuksia (söin pillereitä n. 9 kk) :
- runsasta hiustenlähtöä ja haurastuneet kynnet
- limakalvojen (etenkin genitaalialueen) kuivumista
- silminnähtävää turvotusta ja vatsan jatkuva jännittyneisyys / kiristys
- kuukautisvuoto alkuun loppuvuodon oloista, tummaa, sitten kuukautiset jäivät pois
- alapään voimakas, epämiellyttävä haju
- voimakas hieneritys
- virtsatietulehdus sekä emätintulehdus (johtui limakalvojen kuivuudesta), oireet jatkuvat yhä
melkein kuukautta pillereiden syönnin lopettamisen jälkeen, vaikka ovat onneksi jo hieman helpottaneet
- lievää virtsankarkailua
Minulle Zoelyn 24+4 -rytmi ei sopinut laisinkaan. Gynekologini kysyy valmistajalta, voiko Zoelyä syödä 21+7 -rytmillä, joka kuulemma saattaisi parantaa mahdollisuutta, että kuukautiset tulisivat.
Havahduin vasta virtsatietulehduksen kohdalla, kun antibiootit eivät poistaneet oireita, että jokin on pielessä. Jos kellään on epäselvä tai itsepintainen virtsatietulehdus tai sen oireita, suosittelen kokeilemaan pilleritaukoa. :)
Söin aluksi merciloneja noin 7 vuotta. Välissä oli puolen vuoden tauko, jolloin en syönyt pillereitä. Mutta alotin uudestaan, jotta saisin painon nousemaan. Nämä toimivat minulla muuten erittäin hyvin, ei mitään ongelmia. Kunnes viimeisen vuoden aikana mielialavaihtelut oli jotain aivan järkyttävää. Koko ajan piti sensuroida mitä sanoo, kun tiesi että aivan turhasta huutaisi mutta kun teki mieli räjähtää.
Vaihdoin sitten desogestrel minipillereihin. Se oli ehkä suurin virhe ikinä. Kolmen liuskan aikana paino nousi lisää 5kg, pystynyt edes katsomaan peiliin kun ahdisti kuinka turvoksissa oli. Iho huononi aivan uskomattoman paljon. Ja koska nämä eivät millään riittäneet, vuoto kesti 1,5kk. Yksittäisiä päiviä, jolloin vuotoa ei tullut ja onni siitä, että vihdoin pystyi harrastamaan seksiä valtasi mielen. Mutta aktin jälkeen vuoto yleensä alkoi taas. Ainut positiivinen ajatus kyseisiin näppeihin on, että rinnat kasvoivat hieman. Näin pienirintaiselle se on yleensä onni.
Kärsivällisyys kuitenkin loppui niihin pillereihin ja nyt vaihdettiin takaisin yhdistelmäpillereihin ja juuri zoelyihin. Toivottavasti näillä nyt alkaa arki taas sujua normaaliin tahtiin eikä tarvitsisi vaihtaa taas. Tosin tämän keskustelun sivuoireet alkoi hieman pelottaa, että mitä on tulossa vastaan.
Mä olen syönyt zoelya reippaan vuoden. Mulla kyllä naama kukkii enempi kun ennen... En tosin akneksi kutsuisi... Olen siis 25v.
Ja mä olen huomannut karvankasvun lisääntyneen, ei musta kuitenkaan apinaa ole tullut. Kaverit on kadehtineet kun tukka kasvanut vuodessa huomattavasti. Sääri ja kainalokarvoja saa olla höyläämässä vähintään jokatoinen päivä jos aikoo niitä vilautella...
Pelottaa että tulee hurjaa hiustenlähtöä kun lopetan nämä joku päivä. Muuten ihan ok: lta vaikuttaa, jos näppyjä ei lasketa!
Stressaatko? Voi johtua siitäkin..
Laitan tänne nyt omat kokemukseni myös. Eka laatta on nyt syöty. Aloitin menkkojen eka päivänä ja ensimmäiset 2 päivää kuukautiset suht normaalit. Seuraavat 4 päivää pientä ruskeaa vuotoa (tiputtelua) sen jälkeen ei enää mitään. Laatan lopussa lumepillerien 27.päivänä alkoi todella niukka ja enemmän rusehtavaa valkovuotoa muistuttavava vuoto eli menkat,jos tätä nyt voi menkoiksi kutsua. Kesti 2 päivää ja loppui, kun aloitin toisen laatan. Iho pysynyt hyvänä ja muitakaan haittoja ei ole ollut ainakaan vielä. Rinnat kasvaneet kuppikoon verran (en tiedä onko hyvä vai huono juttu). Mulle näyttää nämä Zoelyt sopivan. Lihomista en ole huomannut, mutta kuntoilen kyllä säännöllisesti.
Moi!
Oon syönyt nyt ensimmäisen liuskan zoelyjä, kaikki mennyt hyvin. Tissit turvonneet mikä ontosi hyvä :D menkat alkoi siinä toisella lumepillerin aikana. En oo huomannut ihossa muutoksia onneksi, se pelotti eniten. Vaikuttaa tähän mennessä hyviltä! Yasmineita söin joskus ja olin todella allapäin muistaakseni, merciloneista tuli nesteitä pari kiloa kehoon joten niitä en enää ainakaan ikinä ota.. toivotaan että tää on jatkossakin hyvä!
Itse olen syönyt nyt reilun kuukauden kyseistä merkkiä. Sivuvaikutuksista ei tietoakaan, ei tiputtelu vuotoa, ei aknea, ei muitakaan sivuoireita. Migreeniä ennen ollut joten riskinä oli että laukaisee migreenit taas päälle mutta ei onneksi :-) ensimmäiset pillerini ja olen ollut tyytyväinen, ei valittamista!
Missä vaiheesaa olette aloittaneet pillereiden syönnin? Lääkäri sanoi ettei vaikutus ole täysin varmaa jos ei aloita kierron alussa...?! Onko kukaan kuullut samaa? Ei huvittaisi odottaa melkein kuukautta että voisi aloittaa pillereiden napsimisen...ei ne tuola hyllyssä paljoo lohduta.