Uudet ZOELY E-pillerit, kokemuksia??
Kellään kokemuksia tästä?? Kuulemma ihan uusinta uutta... Vähän kyllä jännittää kun pakkausselosteessa lukee yleisenä haittavaikutuksena akne.. muutenkin tuo iho kukkii tosi helposti.. ja löytyi sieltä listaltakin karvankasvu, ei hyvä juttu =/
Kommentit (116)
Olen syönyt Zoelyjä reilut 4 vuotta. Ensimmäiset e-pillerini sain kymmenen vuotta sitten 14-vuotiaana runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin. Ennen Zoelyjä kokeilin muistaakseni 4-5 eri merkkiä, mutta mikään niistä ei auttanut menkkoihini. Zoelyyn olen ollut todella tyytyväinen: vuoto on vähäistä ja kestää yleensä vain pari päivää ja pienet kivutkin saa poistettua perus Buranalla. Menkat alkavat minulla vain harvoin lumepillerien aikana, vaan yleensä vuoto alkaa uuden liuskan ensimmäisten päivien aikana. Ennen menkkojen alkua on vatsa- ja alaselkäkipua ja liuskan viimeisellä viikolla on selkeästi enemmän mielialanvaihtelua ja itkeskelyä. Näitä minulla on kuitenkin ollut aina ennen menkkoja.
Haittavaikutuksia tunnistan muutamia, mutta niiden kanssa pärjää ihan hyvin. Limakalvot ovat usein aika kuivat, hiukset kasvavat nopeasti (mikä on vain hyvä) ja finnejä tulee silloin tällöin (ennen ensimmäisten pillerien aloittamista oli aknea). Välivuotoja oli muistaakseni aluksi välillä, mutta nyt ei niitä ei ole ollut muutamaan vuoteen eli ainakin minun elimistölläni kesti ilmeisesti hetki tottua Zoelyyn.
Ensimmäisten vuosien aikana Zoelyt eivät aiheuttaneet kuukautisten poisjäämistä ollenkaan, mutta nyt viimeisen puolentoista vuoden aikana menkat ovat jääneet monta kertaa väliin (eivät tosin koskaan kahta kertaa peräkkäin). Nyt viimeisimmät kahdet menkat ovat jääneet pois ja seuraavien pitäisi alkaa tämän viikon jälkeen. Raskaustestiä en ole tehnyt, koska en ole unohtanut yhtään pilleriä. Vaikka menkat ovat jääneet pois, on liuskan vaihdon aikoihin ollut kuitenkin normaaleja PMS-oireita eli tuskin olen raskaana.
Olen syönyt pillereitä tauotta niin nuoresta iästä lähtien, että olisi kiinnostavaa nähdä, millaiset esimerkiksi seksihalut ilman niitä olisivat. En kuitenkaan halua luopua Zoelyistä, koska niiden kanssa on mennyt niin mukavasti viimeisten vuosien aikana.
Kokeilin puoli vuotta, kun aiemmin hyvin sopineista Yaz-pillereistä piti välivuotojen takia vaihtaa. Ikää on 42 ja gynepäivystyksen suositteli Zoelyä. Hormonikierukkaa en halunnut aknealttiuden takia enkä muutenkaan ole kuullut hormonikierukasta kovin hyvää, vaikka gynet sitä kaikille varauksetta suositteleekin eivätkä kuulemma juuri koskaan kuule mitään haittavaikutuksia, vaikka niitä on palstat pullollaan....
No, Zoely ei kyllä sopinut mulle. Akne alkoi oireilla, finnejä tuli ihme paikkoihin, kuten hiusrajaan, päänahkaan, niskaan ja olkavarsiin. Iho rasvoittui älyttömästi, samoin hiuspohja. Eikä ne välivuodotkaan jääneet pois, pikemminkin paheni ja kuukautiset pitkittyi pariin viikkoon. No, taas suositeltiin hormonikierukkaa mutta halusin itse kokeilla Yasmin-pillereitä, joissa enemmän estrogeenia ja pitäisi nimenomaan auttaa näihin välivuotoihin ja hyvä iholle. Ei korkeaa verenpainetta, ylipainoa, tupakointia eikä migreeniä. Toistaiseksi on sopinut hyvin. Iho ja hiuspohja palautui ennalleen. Nyt vasta toinen liuska menossa, katsotaan miten sopii jatkossa.
Olen 36 vuotias, nyt pari listaa zoely ollut käytössä. Mielialan tasoittanut loistavasti, ei pms heittelyä ja hyvä tasainen mieliala joka itselle ollut elämää helpottavaa. 🙂 Haluihin ei negatiivista vaikutusta, ei myöskään ongelmia limakalvojen kuivuuden kanssa. Akneakaan en saanut vaikka sitäkin jännitin. Aloitin zoelyn ensimmäisenä vuotopäivänä ja tulos oli se, ettei kunnon vuotoa tullut lainkaan vaan koko kuukauden ajan tiputtelua ja muutamia päiviä ennen lumepillereitä alkoikin kunnon vuoto jatkuen läpi taukopillereiden ihan holisemalla. ( kaikkien vuosia sitten käyttämieni pillereiden kohdalla ollut sama, pillereillä vuodot reippaamat kuin ilman) . Koko ensimmäisen kuukauden rinnoissa arkuutta, vatsakipuja kuukautismaiseen tapaan. Toisen listan aloitettuani ei enää tiputtelua, mieliala edelleen tasainen, halut edelleen tallella ja toisen listan taukopillereillä taas holistaan. 🙂 Tyytyväinen zoelyihin ja käyttöä jatkan. Ennen aloitusta lueskelin ihmisten kokemuksia ja jännitin miten itselle käy. Jos olet samassa tilanteessa niin ota rauhassa, aloita zoelyt ja seuraile mikä olotila tulee. Itse ajattelin ekan kk aikana että raskaudenehkäisy on ainakin loistava kun vatsakipujen ja tiputtelun vuoksi ei kyllä mieli tehnyt mitään harrastaakkaan ja mietin että näinköhän nämä ei sitten minulle sopineetkaan, olin kuitenkin asennoitunut sen kolme kk kokeilemaan ja katsomaan miten käy, ja itselle tässä kävi hyvin. Sopivat mainiosti ja mielialan tasaantumisen myötä elämä mukavampaa. 🤗
Olen 39-vuotias ja käyttänyt Zoelya nyt noin kaksi vuotta. Täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen. Kun aloitin Zoelyt pelkäsin kovasti, että entäs jos tulee akne. No, eipä tullut. Minun Zoely "akne" oli vain yksi jättiläismäinen ja kipeä finni päälaessa, hiusten alla piilossa, ja kun se lähti pois, ei lisää tullut. Tämä tapahtui ensimmäisen liuskan aikana. Se oli ensimmäinen kerta koko elämäni aikana, kun sain sellaisen finnin, joten oletan sen johtuneen Zoelysta. Säikähdin, ja ajattelin että jos finnejä tulee lisää, lentää pillerit romukoppaan. Vaan eipä tullut.
Ensimmäisen liuskan aikana myös vatsaa kouristeli kivuliaasti, mutta vain yhden päivän ajan. Kipu alkoi vasemmalta, aivan kuin se olisi tullut vasemman munasarjan kohdalta, ja siirtyi sitten keskelle, alavatsan kohdalle, ja lopulta oikealle puolelle, ja ikäänkuin oikean munasarjan kohdalle. Kipu kesti tosiaan vain yhden päivän ajan, ja sitten se katosi. Myöskään sellaista kipua ei minulla ole ollut koskaan ennen, joten oletin myös sen johtuvan Zoelysta. Vaikka en virallista lääketieteellistä syytä kyseiselle kiville tiedäkään, kutsun sitä tapahtumaa epävirallisesti "pillereiden sisäänajoksi", ikäänkuin sillä hetkellä elimistö olisi jollain tavalla ottanut uuden aineen vastaan, ja totutellut siihen.
Kuukautiset ovat kadonneet kokonaan, mikä on vain hyvä asia. Mitä mielialavaihteluihin tulee, niin en ole huomannut Zoelyn aiheuttaneen mitään sellaista. Olen aikoinaan käyttänyt paljon muita e-pilleri merkkejä, joista kaikista on tullut outoja mielialan vaihteluja, mutta Zoelysta ei. Kai se on tuurista kiinni, mikä merkki kenellekin sopii, joten ei auta kuin tyytyväinen olla, että minulla on käynyt hyvä tuuri Zoelyn kanssa. Zoely pillereijin vaihdoin aikoinaan, kun edellinen pillerimerkki alkoi aiheuttaa verenpainetta. Pillerimerkin vaihtamisen jälkeen verenpaine katosi kokonaan, joten on varmaa, että se johtui edellisestä pillerimerkistä.
Olen todella tyytyväinen Zoelyyn. Aloittaminen jännitti kovasti kaikkien mahdollisten sivuvaikutuksien takia, mitä olen lukenut tai henkilökohtaisesti kokenut muiden pillereitten kanssa.
Henkilökohtainen kokemukseni:
Hyviä
-hormonifinnit hävisivät. Mitään aknea ei ole tullut vaan päinvastoin ihon kunto parempi
-paino pysynyt samana
-hiukset kasvavat nopeasti
-rinnat suuremmat
-ei ahdistusta tai jatkuvaa mielialanvaihtelua
-niukempaa kuukautisvuotoa on tullut aina lumepäivien aikana. Vuoto kestää pari päivää ja kipu miedompaa vs. luonnoliset kuukautiset
-mielenrauha siitä, että ei tarvitse kumppanin kanssa stressata onko raskaana vai ei ja keskeytyvätkö opinnot tämän takia. Voi rauhassa keskittyä opintoihin ja itsenäistymiseen. Sitten myöhemmin vauva.
Huonoja
-ensimmäisen 3kk:n aikana päänsärkyä, mutta sitten hävisi kokonaan
-herkempi olo, suutun/itken helpommin
-seksihalut vähentyneet, kostuminen vaikeampaa -> kuivuutta
-lumepäivien aikana mielialanvaihtelua: naurattaa, masennuttaa, panettaa, nälkä, naurattaa, itkettää, ei oo nälkä, panettaa, masennuttaa, haluaa, ei halua, ei tiedä mitä haluaa
-paleleva olo, erityisesti 1h pillerin ottamisen jälkeen tulee aina kylmä
Multa jää lapsihaaveiden vuoksi käyttämättä useampi liuska Zoelya, jotka antaisin mielellään tarvitsevalle. Jos löytyy resepti ja pääset noutamaan Espoosta, laita viesti piupau2@luukku.com. Parasta ennen päiväys ensi vuoden puolella.
Lopetin zoelyn syömisen kuukausi takaperin. Aluksi pilleri tuntui taivaanlahjalta, mutta pikkuhiljaa oireita alkoi kasautua... Lopulta olin aikalailla täysin haluton seksuaalisesti, kuiva ja niin masentunut että halusin kuolla. Ehdin syödä merkkiä noin puolitoista vuotta. Omalla kohdallani voi toki johtua yleisesti hormonien sopimattomuudesta, mutta mikään muu merkki ei ole saanut mieltä noin matalaksi. En lopulta tehnyt muuta kuin itkenyt surkeuttani. Olin oikeasti valmis kuolemaan. Onneksi en sentään keksinyt lähteä oman käden kautta.
Nyt olen ollut reilun kuukauden ilman ja mieliala on paljon parempi. Halut ovat myös palanneet ja seksi tuntuu aivan eriltä.
Kuukautisten poisjääminen on täysin normaalia näillä pillereillä älkää siis hätääntykö:)
Olen itse syönyt näitä muutaman vuoden ja ovat sopineet paremmin kuin aiemmat, jotka ovat kuivattaneet limakalvot tai aiheuttaneet tiputtelua. Iho paremmassa kunnossa kuin koskaan (Näppyä nyt on omasta takaa leuassa jne niinkun aina) ja kuukautiset tulevat ehkä kerran vuodessa ja kestävät noin yhden päivän :D elämä helpottunut siis melkolailla näiden kanssa! Itse kanssa jännitin sivuvaikutuksia mutta itsellä ei ole ollut oikein mitään.
oon syönyt nyt n. 5 päivää pillereitä, yhdynnässä olin neljäntenä päivänä, oon syönyt pillereitä samaan kellonaikaan päivästä suunnilleen mutta ensimmäisinä päivinä hetti parisen tuntia, kun en vielä tiennyt että täytyy olla sama kellon aika.
Onko mahdollista tulla raskaaksi vaikka oonkin syönyt niin vähän aikaa? ei käytetty muuta ehkäisyä. Kauhea stressi asiasta. Aloitin pillerit kun menkat alkoi, mutta heti seuraavana yönä ei ollutkaan tullut minkäänäköistä vuotoa eli menkat loppuivat siihen..
Osta Zoely - https://tonzes.com/zoelyfi.htm oma kokemus zoelyistä on ollu ihan hyvä! oon syöny nyt kolme kokonaista laattaa ja osan neljännestä eli n 4kk. kuukautiset oli kokonaan poissa noi 3kk ja nyt neljännellä kuukaudekla tuli normaalin aikaan vuotoa, mutta niukkaa sellaista.
Syönyt noin 1.5 vuotta. Samalla tunnen että en oikein ole elänyt ollenkaan sen jälkeen kuin aloitin. Mieliala on tasainen siis ihan tasapaksu alakulo. Mikään ei huvita. 10kg painoa ja vatsa on tosi pinkeenä koko ajan. Selkä ja niskat jumissa ja koko ajan joku tulehdus hiiva tai pissa. Menka häipyi heti alkuun kokonaan joten niihin liittyvät huolet katosi. En vaan kestä tätä henkistä flegmaattisuutta eli vaihdan takaisin
Olen syönyt Zoelyä n. 10 vuotta. Ikää nyt 35 v. Alkuun tuli niukat kuukautiset noin kerran puoleen vuoteen ja sitten ne jäivät kokonaan pois. Siinä mielessä elämä on tuntunut vapaalta ja helpolta kun ei tarvitse murehtia kuukautisista millään reissuilla, harrastuksissa tai muutenkaan. Ihanan helppoa ja vaivatonta!
Mutta sitten ne huonot puolet... seksihaluja ei ole ollut minkäänlaisia enää aikoihin. En tiedä mikä osuus zoelylla on asiaan ja mikä vaikutus masennuksella ja jatkuvalla kiireellä ja stressillä on. Varmasti näillä kaikilla on osuutta asiaan mutta kuinka paljon milläkin, mahdoton sanoa.
Mä söin Zoelyjä kunnes tuli saatavuusongelmia ja vaihdoin Yasmineihin. Parin vuoden tauon jälkeen vaihdoin takaisin Zoelyihin. Muutamassa kuukaudessa paino nousi 10kg joten vaihdoin kuukausi sitten taas Yasmineihin. Ja paino pudonnut jo 4 kg...
Moii onko kellään tullut mitään uusia kokemuksia näistä tai uusia sivuoireita?
Minä olen käyttänyt nyt noin 10v ja ikää tuli just 37v. Seksihalut aika minimissä, joskus tulee yhtäkkiä jokin pieni puuska että tekee hetken mieli, mutten aina edes tee sille asialle sitten mitään. Ei vaan jotenkin saa mitään aikaiseksi. Aamuisin väsyttää, uni on huonoa, paino on noussut varmaan +20kg ja kokoajan karkituttaa. Lisäksi uutena oireena on alkanut olla mystisiä kramppeja, kuin menkkakipukohtauksia, jotka välillä herättää jopa keskellä yötä. Ei siinä sitten muut auta kun särkylääke ja hengittely/pieni jumppa/jooga. Myös itsetyydytyksen jälkeisen orgasmin jälkeen tulee usein tämmönen kohtaus. Tartteis kai mennä johonkin näytille tästä ja harkita jotakin toista valmistetta tms....Onko muilla ollut tämmösiä oireita??
Oon syönyt nyt 4vuotta näitä putkeen. Kuukautiset tulevat n. Kerran vuodessa, ja silloinkin aika niukat.
Meillä lapset ovat 7v. ja 4v. Ensimmäisen kerran aloin näitä syömään meiän esikoisen synnyttyä. Kun alettiin toivomaan toista, lopetin pillerit. Meni joku 2-3kk kun kuukautiset alkoivat. Ja se on kuulemma ihan normaalia, tiesin siitä siis jo ennen kun lopetin ne. Toisen lapsen synnyttyä aloitin samat pillerit. On sopinut mulle hyvin, enkä oo mitään muuta "oiretta/muutosta" huomannut kuin että kuukautiset tulevat sen 1-2 kertaa vuodessa. Oon siis ennen lapsia kokeillut vaikka mitä pillereitä, ja ne ei oo sopineet.