Paljonko teidän 12-14-vuotiaat POJAT tekee kotitöitä?
Oma lapseni väittää, ettei kaverit joudu tekemään ollenkaan. Meillä pitää siivota oma huone ja vessa kerran kahdessa viikossa, viedä roskat tarvittaessa ja tyhjentää kerran päivässä tiskikone. MInusta tämä on tosi vähän ja varsinkin kesällä voisi tehdä enemmänkin.
Kommentit (62)
ja samoin 8 vuotias poika.
Minusta tärkeää olisi opettaa lapsensa kotona tekemään töitä, jotta aikuisena osaa ottaa oman osansa kotihommista ja saada näin hyvän kotielämän aikuisena.
Kakkosen lapsi on ilmeisesti pojan kaveri
Olin siinä käsityksessä, että kaikki 12-vuotiaat tekee kotitöitä ap
Minulle riittää, että lapsi hoitaa kouluhommat kunnialla kotiin. Vapaa-aikana saa levätä ja leikkiä. Kotitöitä hän saa sitten tehdä kun muuttaa omaan kotiinsa. Kesätöihin patistan heti kun ikää riittää.
-kakkonen
Tiskikoneen tyhjennys, jos pullikoi vastaan tai vetkuttelee, joutuu myös täyttämään.
Roskien vienti, yläkerran imurointi, pyykkien haku narulta, pyykkien keräys lattioilta ja vienti pyykkikoppaan, ruokapöydän siivous, eteisen järjestäminen, postin haku... Mitä nyt milloinkin, ei siis mitään säännöllistä hommaa nämä, mutta jos pyydän/käsken/mainitsen, niin nämä on hoidettava.
Oletteko kotiäitejä Te joiden lapset ei tee kotitöitä? Jos lapseni eivät osallistu kotitöihin, en ehdi tehdä mitään muuta kuin kotihommia ja harrastuskuljetuksia työpäivän jälkeen
ei minun tarvitse teettää kotitöitä lapsella. Ehdin mainiosti tekemään ne itsekin. Lapsen on hyödyllisempää satsata energiansa tietojensa ja taitojensa kehittämiseen.
Minun mielestäni on osittain äidin omaa laiskuutta jos laittaa lapset passaamaan itseään. Minulla ei riittäisi pokkaa sellaiseen. En minä ainakaan lapsuudessa/teini-iässä kotitöitä tehnyt. Ne olivat äidin homma ja minä opiskelin ahkerasti. Eivät kotityöt niin vaikeita hommia ole, ettenkö olisi osannut niitä tehdä kun aikanaan ne piti omassa kodissa tehdä.
Minun mielestäni on osittain äidin omaa laiskuutta jos laittaa lapset passaamaan itseään. Minulla ei riittäisi pokkaa sellaiseen. En minä ainakaan lapsuudessa/teini-iässä kotitöitä tehnyt. Ne olivat äidin homma ja minä opiskelin ahkerasti. Eivät kotityöt niin vaikeita hommia ole, ettenkö olisi osannut niitä tehdä kun aikanaan ne piti omassa kodissa tehdä.
En minäkään ole tehnyt kotitöitä juuri koskaan asuessani vielä lapsuuden kodissa, mutta äitini olikin kotirouva ja minä ainoa lapsi. Se ei kyllä mitenkään poissulje sitä, että minun poikani tekevät kotitöitä meidän kodissa. Meillä käy molemmat vanhemmat töissä, eikä mun vuorokaudessa tunnit riitä tekemään kaikkea yksin.
Toinen tekee pyytämättäkin. Toinen vasta kauhean väännön jälkeen. Ihan samalla tavalla kasvatettu. Ei voi sen laiskemman kanssa antaa periksikään eli sitten väännetään. Joka päivä
Mun poika on 9v. Hän petaa sänkynsä, huolehtii huoneensa yleissiisteydestä, siivoaa ruokapöydän omalta paikaltaan ja vie likapyykkinsä koriin joka päivä.
Kerran viikossa siivoaa huoneensa huolella (imurointi, tavaroiden järjestely, pölyjen pyyhkiminen...). Lisäksi aina kun tyhjennän pyykkinarut, viikkaa omat vaatteensa kaappiinsa.
Joka viikko tekee myös jotain muuta: vie roskapussin, vetää lakanat jonkun kanssa, kattaa ruokapöydän, tyhjentää ostoskassit, avustaa ruuan laitossa tms.
Ja mun mielestä mun poika tekee vähän!
lista, jossa lukee mitä pitää tehdä aina tietyn päivän aikana, muuten ei tipu viikko- tai kuukausirahoja. Alkavat tehdä ja saavat tunteen, että ovat tarpeellisia ja tärkeitä, eikä kaikki tule ja kaikkea saa tuosta vain.
Hän pitää sen kyllä aina niin siistinä, että eipä siellä tarvitse kuin imuroida ja pyyhkiä pölyt. Hän on pari vuotta nuoremman veljensä kanssa vastuussa roskien viemisestä.
siivoaa rojut lastenhuoneen lattialta joka ilta leikin saa jättää =) ja hienoja leikkejä tekeekin viikkaa omat pyykit kaappiin ja vie likaiset pesuun, vie roskia.. astianpesukoneen tyhjennys on pikkuveljen (3,5veen) lemppari homma ja suuttuu jos joku muu sen tekee..
Juu, miehelläni on 14-vuotias poika, joka petaa sängyn kun käsketään, mutta aina pitää käskeä. Tyhjentää tiskikoneen kun käsketään. Mietin, että miehen kasvatustyylillä poikaa pitää olla komentamassa ja neuvomassa vielä 3-kymppisenä tai hän varmaan asuu vielä kotona tuolloin. Miehen mielestä pojan tehtävä on käydä koulua. Sanoin, että selvä, en pyöritä täyshoitolaa joten hommatkoon pojalle palvelijan kun on itse töissä, töissä olen minäkin. Säälin sitä naista joka joskus seurustelee pojan kanssa. Poika kysyy joka ainoa kerta suihkuun mennessä, onko minulla pyyhettä vaikka jokaisella meistä on oma paikka pyyhkeelle kylppärissä. Kysyy myös laitanko vaatteet pyykkkiin. Ja isä kohtalee poikaa kuin pikkuvauvaa, menee antamaan kylppärin naulakosta pyyhkeen ja ottaa lapsen vaatteet ja vie ne pyykkiin... Olen opettanut, että pöydät pyyhitään kostealla luutulla, ei kuivalla paperilla, koska rasvat eivät lähde pinnoista pelkällä kuivalla paperilla. Kerroin, että luutu tulee myös huuhdella ja puristaa niin kuivaksi kuin mahdollista. Olen opettanut, että vessa tulee siivota jos sotkee. Eikö 14-vuotiaan taitojen pitäisi riittää noihin hommiin? Tyttäreni osasi nuo hommat jo 4-vuotiaana...
pojan pitää siivota huoneensa kerran viikossa. Astianpesukoneen tyhjennyksen he hoitavat pikkuveljen kanssa vuorotellen, eli käytännössä hänen pitää tyhjentää kone joka kolmas päivä.
Omat astiat pitää viedä ruoan jälkeen tiskipöydälle, ja omat vaatteet pyykkikoriin. Eipä muuta.
Olen miettinyt, mistä repisin kotitöitä näin kerrostaloasujana, kun ei ole ulkotöitä.
Imurointi...joo....ja imuroi itse sitten perässä. Aika latistavaa lapsellekin ja turhauttavaa minulle.
Vessan pesu ja roskien vienti puistattavat poikaa. En ole vielä niihin pakottanut. Ehkä pitäisi antaa vaihtoehtoja.
enkä tehnyt minäkään lapsena.
Vaan hyvin olen aikuisena oppinut ja osaan pitää kodin siistinä ja tehdä ruokaa ja leipoa ym.
olen kotiäiti, jten minulla riittää aikaa tehdä kotityöt. Mies hoitaa uransa ja tuo rahaa kotiin, viikonloppuisin tekee ruuan.
lapset siivoavat huoneensa käskettäessä.
jos kotona asuvat kakskymppisiksi ja elinikä odote on siinä 80 paikkeilla niin ehtivät siis kotitöitä omassa huushollissaan tehdä kuutisenkymmentä vuotta.
paljon itse teit lapsena kotitöitä ja paljn lapsesi tekee nyt kotitöitä?
Minun ei tarvinnut tehdä paljoakaan, eikä lapsenikaan tee kovin paljoa. Meneeköhän se aina yks yhteen?
Olen samaa mieltä edellisen kanssa: kyllä sitä omassa kotona oppii niitä tekemään. Niin minäkin opin.
60
nimettyjä kotitöitä, joita kuuluu tehdä.
Mutta, täyttävät astianpesukonetta siten, että ruokailun jälkeen laittavat omansa sinne, ei ole iso vaiva eikä mikään kotityö.
Käyttävät koiria ulkona, sopivat vuorot keskenään, ei ole tämäkään kotityö.
Huoneensa pitävät siistinä, eli eivät sitä sinällään edes sotke, eikä ole kotityötä tämäkään.
Likaiset vaatteensa vievät likapyykkikoriin, jos on pikainen tarve puhtaalle vaattelle, laittavat pesukoneen myös päälle, laittavat pyykit kuivumaan.
Pyydettäessä ne sitten tekee, mitä pyydän. Yleensä pojalle lankeaa kylppäreiden ja saunan pesu, tytölle sitten pölyt, imurointi jne. Mutta näitä ei heidän tarvitse tehdä viikottain, vaan tarvittaessa.
Roskiakin vievät, mutta ei ns kotityönä vaan kun aamulla lähtee kouluun ja jos roskis on nostettu ulko-oven viereen, ottavat sen siitä ja vievät roskikseen.
Meillä on viisi lasta. Tytöt ovat 8- ja 10-vuotiaat ja pojat 10-, 12 ja 13-vuotiaat. Meillä on pihassamme 10 hevosen talli, joten minun työmaani on niinkin lähellä. Nuorison tehtäviin kuuluu:
-Omien huoneiden siivoaminen
-Roskien vienti
-Tiskikoneen tyhjennys vuorotellen
-Omien pyykkien haku kodinhoitohuoneesta
-Viikonloppusin auttavat kaikki mielellään aamu- ja iltatallissa
-Perjantaisin koko kööri siivoaa olohuoneen, keittiön, eteiset, vessat ja käytävät jos mielivät viikkorahaa saada
-Töppäilystä (lintsaaminen tms.) taas saa yhden karsinan putsattavaksi.
Meillä toiminut loistavasti. Ei ole tarvinnut napinaa kuunnella ja kyllä nuo muutenkin ovat varsin omatoimisia lapsia. Ei tarvitse erikseen pyytää auttamaan hevosten kanssa. Pojatkin mielellään auttavat tarhojen rakentamisessa ja muussa nikkaroinnissa.
Yhtä monta duunia kuin on luokkia koulussa. Kutosella siis 6 kotitehtävää. Tehtävät on pieniä, saattaa olla esim. roskien vienti, pöntön pesu, pyykin ripustaminen tms, mutta on siis kuitenkin. Nuo siis talvisin kouluaikana.
Kesällä kokkaa vapaaehtoisesti aika usein. On tehnyt esim. salaatteja ja keittoja.
mutta, koska harrastus vie 8-60 tuntia viikossa, en vaan viitsi enää kotona olonsa aikana taistella kotitöistä.
Kunhan huone ei ole sikolätti ja välillä käy kaupassa, sekä vie roskat, riittä mulle.
opettamista sekä tytöille että pojille. Syy on se, että oppivat arvostamaan/pitämään huolta kodistaan sekä perheenjäsenistään. Säälittää monet nuoret, joita ei ole opetettu edes siivoamaan.
Lisäksi saavat hyvän itsetunnon ihan terveellä tavalla. Ystäväni poika oppi jopa pesemään lattiat vessoista puhumattakaan ja on tänä päivänä siellä minne monet haluaa!!