Voihan vene, anoppi myy omaisuuttani ilman lupaani!
Vuosi sitten muutimme väliaikaiseen asuntoon oman talomme rakennusprojektin ajaksi. Väliaikaisasunnon tarkoitus on tietysti asua halvalla ja hetken aikaa vain (myimme vanhan talomme pois alta hyvissä ajoin, nyt vuokralla siis). Koska väliaikaisasunto on hyvin pieni, kysyimme anopilta, voisiko hän ottaa ison talonsa ullakolle (asuu yksin ja talo on iiiiso) muutamia huonekalujamme väliaikaisvarastoon. Lupasi ihan iloisena minusta, ei mitenkään pitkin hampain. Nyt anoppi tuli käymään ja toi minulle 7€. Ihmettekin, että mikäs raha tämä on ja hän totesi viileän rauhallisesti "tämä on siitä pöydästä". No ihmeissäni kysyin tietysti, että mistä pöydästä? "No, siitä teidän sohvapöydästä, joka oli meidän ullakolla. Sain kaupaksi sen avoimella kirpparilla." Että ihan seitsemän euroa sai hinnaksi. SE OLI MONEN SADAN ARVOINEN ARTEKIN SIVUPÖYTÄ. Eipä ihme että meni kaupaksi. Kiva, kun kysyit etukäteen %&¤¤#":n anoppi! Hän kun ihan luuli niitä ylimääräiseksi tavaraksi, vaikka kyse oli nimenomaan väliaikaisesta varastoinnissa. Meillä kun on kauhesti kaikkea liikaa nyttenkin. Joo on, kun asumme KAKSIOSSA väliaikaisesti ja kyllä sinne meidän uuteen taloon tarvitaan joka huoneeseen huonekaluja!!!
Olen niin raivoissani, etten pysty puhumaan sille naakalle enää vähään aikaan. Mieheni lähetin hakemaan muita tavaroita meille turvaan samalla kun vei äiteensä takaisin kotiin. Että loppuaika tässä asutaan sitten entistä ahtaammin sohvat ja pöydät nurkassa pinossa.
Miksi näitä "hyviä ideoita" ei voi ääneen puhua etukäteen??? Hermo menee. Viimeinen kerta, kun pyydän anopin apua.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Miten porukka lähtee aina tähä anoppi provoon mukaan ?
Valitettavasti liian moni näistä anoppi-tarinoista on totta. Ei sitä uskoisi, ennen kuin kohdalle sattuu tuollainen painajainen. Itsekään en uskonut, ennen kuin muutin mieheni luo, ja hieman tunkeilevasta anopista kuoriutui itse Saatana. Itse ehkä kaipaan näistä hieman vertaistukea, koska kukaan tällaista kokematon ei voi tajuta näitä asioita.
Olen kohta 60-vuotias, mutta sen verran järjellä varustettu kuitenkin, etten ikinä lähtisi myymään tai lahjoittamaan lastemme meillä säilössä olevia tavaroita, siis mitä ihmettä joku edes alkaa sellaista puhua, että mitäs veit sinne eli syyllinen onkin tavarat anoppinsa luo vienyt. Opiskelevien lasteni tavaroita on todellakin täällä meillä säilössä. On sänkyä, sohvaa, pöytää. En ikimaailmassa voisi pitää niitä omassa hallinnassani olevina tavaroina, enkä ikinä voisi tehdä sellaista temppua, että ilmoittaisin, että nyt hakemaan ne kamat täältä (kun tiedän, ettei se ole mahdollista vielä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma anoppini varmasti kyllä tunnistaisi artekit, mutta on samanlainen: ei kunnioita toisten tavaroita. Kun olimme nuorempia, niin anoppi teki juuri samoin miehen tavaroille, n. 10 vuoteen ei olla sinne mitään viety hetkeksikään säilöön. Ja kyläillessä on oltava tarkka, ettei mitään jää. En ymmärrä miksi luvataan auttaa tuollaisessa ja sitten käyttäydytään noin. Olen tulkinnut sen olevan jonkinlaista rajattomuutta, aikuisen lapsen "omaa" ei hahmoteta. Sama näkyy myös sen suhteen, miten meidän kodissa käyttäydytään. Ei kerta kaikkiaan vain kykene kunnioittamaan toisten omaa ns. normaalien käytöstapojen mukaan.
Ja en varmasti itsekään ole mikään täydellisyys, mutta joku raja sentään itselläni on, miten on tapana käyttäytyä toisia kohtaan.
Jäi kiinnostamaan, millä tavalla ei kunnioita toisten omaa?
Jahas tämä olikin vanha ketju, mutta aihe lienee kuitenkin monille ajankohtainen. Mutta vastauksena kysymykseesi: availee kaappeja ja laatikoita, tutkii paperipinoja ja postia, saattaa napata karkkia joka ei ole ns. tarjolla eli pussissa kaapissa (no olen itse aika antelias ruokien suhteen, joten ei tämä mua haittaa, mutta liittyy käytökseen siis), ja toki tämä kaikkien anoppitarinoiden äiti eli siivoaa estelystä huolimatta ja tuo (kohteliaista kieltäytymisistä huolimatta) sisustuskrääsää. Eihän nämä nyt mitään sellaisia asioita ole, että välit poikki pitäisi laittaa tai jäädä katkeroitumaan, mutta anopille on vaikeaa jotenkin hahmoittaa mikä on omaa ja mikä toisen. Paras lienee kun anoppi vei postiamme kotiinsa, siis ihan kun olimme kotona, meidän huomaamatta. Oli luullut jotain kirjettä laskuksi ja "halusi auttaa".
Vierailija kirjoitti:
Anoppi teki virheen ja on joko dementoitunut tai muuten outo, mutta ap:n reaktio siihen on silti uskomaton. Ei anoppi tahallaan eikä salaa myynyt toisten tavaroita, vaan luuli tehneensä hyvän työn. Jotain on ollut hampaankolossa anoppia kohtaan jo ennestään, ja nyt löytyi hyvä syy katkaista miehen välit äitiinsä.
Saa kai täällä harmistustaan purkaa. Sanoin jo, etten laita välejä poikki tai anopille nosta sotaa, koska haluan pitää hyvät välit. Mutta jos asia minua harmittaa, niin täälläkö en asiasta saisi sanoa, koska se on ilkeää?
Sanoin jo itsekin aiemmin, että en usko anopin tehneen ilkeyttään, mutta silti harmittaa asia, koska en olisi halunnut kyseistä pöytää kenellekään myydä. Ymmärrätkö? Ihan sama vaikka olisi ollut oma äiti, isä, sisko, aviomies. Niille vaan olisi helpompi antaa asiasta palautetta kuin anopille!
En ole katkaisemassa välejä anoppiin. Kaipaan vaan pöytääni :-(. Seitsemän euroa ei paljon lohduta.[/quote
Ymmärrän sinua niin hyvin ap. enkä usko että tämä on provo. Itsekin olen tällä avautunut siitä, kun oma anoppini oli ottanut mökiltämme omaan käyttöönsä fleecetakkini ja myy kirpparilla lapsillemme tarkoitettuja vaatteita. Miehen sisko taas antaa minun hänelle antamiani lahjoja anopille - viime jouluna anoppi sai tyttäreltään minun ostamani kirjan :)
Ymmärrän, että harmittaa! Olisin itse vihainen, kuten olin näistä kertomistani jutuista. Toisten tavaroita ei myydä ilman lupaa!
Oma keissini päättyi anopin kyyneliin ja siksi minun piti antaa anteeksi, en usko, että asiat koskaan selvitetään reilusti :(
En maksaisi Artekin pöydästä 7 euroa..
Makuja on monia kirjoitti:
En maksaisi Artekin pöydästä 7 euroa..
En minäkään. Artekin tuotteet on järjestäen ihan helkkarin rumia. Ymmärrän toki aloittajan harmituksen.
Jos anoppi möisi mun tavaraa, niin saattaisin mennä ja vastapainoksi myydä häneltä vaikkapa telkkarin. On semmoinen tapaus, ettei muu varmaan tehoaisi.
Mun anopilla oli rasittava tapa tulla meille ja sisustaa. Vaihteli huonekalujen paikkoja. Mikron paikka muuttui joka kerta anopin käydessä, itse siirsin sen takaisin paikalleen. Mies puolusti aina äitiinsä, kumpikaan ei ymmärtänyt, että minä tuoreen vauvan äitinä käytän mikroa enemmän, kuin muut, selkäkipuisena halusin mikron olevan korkeammalla. Kumpikin sekä mies, että anoppi kaveli mun selkäkivun yli aina, kun anoppi laittoi mikron alatasolle.
Ratkaisin asian niin, että mennessäni anopille siirsin hänen kahvinkeittimen ja mikron paikkaa. Saadessani torut ilmoitin, että "näinhän sinäkin teet minun kodissa". Siihen loppui mun tavaroiden siirtely.
Vierailija kirjoitti:
Voiko jollakin oikeasti olla noin juntti anoppi ettei ymmärrä Artekin pöydän arvosta mitään? Joltakin parikymppiseltä pissikseltä voisi tuollaista toilailua odottaakin, mutta että aikuinen nainen... Huh!
Käyn pian neljättä kymmentä eikä mulla ole pienintäkään aavistusta miltä näyttää Artekin kalusteet.
Oon 53 enkä ymmärrä minkään astioiden tai huonekalujen arvosta mitään. Paitsi joskus arvelen, että jos pohjassa lukee made in Finland niin sitten googletan että onko minkään arvoinen, tai jos on jotain vanhaa hyväkuntoista. googlen mukaan 90 % ei ole kovinkaan arvokasta, mutta joskus jotain, löysin lapsuudenkodistani 150 arvoisen muumilautasen, limited edition (nettihinnastojen mukaan). Mutta en ymmärrä mistään esineiden arvoista ilman googlea tai muuta apua mitään noin vain, kun ei kiinnosta. Mutta en mä toisten tavaroita myy. säilytyksessä on nyt opiskelevien poikien tavaroita, vaikka on muutettu pois sieltä, missä heidän lapsuudenkotinsa oli. Heille ei yksiöihin mahdu. saavat sitten itse päättää, mitä ottavat kun pystyvät.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L35
35 luku (24.8.1990/769)
Vahingonteosta
1 § (24.8.1990/769)
Vahingonteko
Joka oikeudettomasti hävittää tai vahingoittaa toisen omaisuutta, on tuomittava vahingonteosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
2–3 momentit on kumottu L:lla 10.4.2015/368.
2 § (10.4.2015/368)
Törkeä vahingonteko
Jos vahingonteolla aiheutetaan
1) erittäin suurta taloudellista vahinkoa,
2) rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa vahinkoa tai
3) historiallisesti tai sivistyksellisesti erityisen arvokkaalle omaisuudelle huomattavaa vahinkoa
ja vahingonteko on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä vahingonteosta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
3 § (24.8.1990/769)
Lievä vahingonteko
Jos vahingonteko, huomioon ottaen vahingon vähäisyys tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä vahingonteosta sakkoon.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L28
4 § (24.8.1990/769)
Kavallus
Joka anastaa hallussaan olevia varoja tai muuta irtainta omaisuutta, on tuomittava kavalluksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.
Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta.
Kavalluksesta tuomitaan niin ikään se, joka saatuaan toimeksiannon perusteella tai muulla sellaisella tavalla haltuunsa varoja, joiden arvo hänen on tilitettävä toiselle, oikeudettomasti käyttämällä sanottuja tai niiden tilalle tulleita varoja taikka muulla sellaisella tavalla aiheuttaa tilitysvelvollisuuden täyttämättä jäämisen joko sovittuna tai muuten edellytettynä aikana.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun anastamisen yritys on rangaistava.
Vierailija kirjoitti:
niinpä kirjoitti:
Minun anoppi teki muuten aivan saman, mutta tässä tapauksessa sieltä katosi useita tavaroita ja rahat piti itse tai otti tavaroita omaan käyttöönsä. Jätin pienempänä yhdet erikoiset sakset ja kun hokasin nämä sen kotona niin sanoi saksien pudonneen hänen kumikenkäänsä ja sitten vaan otti ne kun ne oli nyt pilalla. Varastosta kun haluttiin tavaraa niin milloin oli avain kateissa ja milloin muu kiire. Sitten selvisi, että tavarat on kadotettu sieltä. Nytkin on erään hänen tutun tavarat siellä, mutta jo on niitäkin antanut pois. Mahtaa mies suuttua kun palaa Espanjasta kesän korvalla.
Eikä tässäkään kaikki. Kasteli kukat kotonamme loman aikana niin varasti vaatteitani ja luki salaa tiliotekirjeeni kun kirje muka meni vahingossa hänen kotiinsa ja sitten vahingossa sen avasi.
Kannatti tehdä näin, koska ei ole käynyt meillä nyt 7-vuoteen, kun mieskään ei uskalla sitä varasta tänne kutsua.
Niin ja kun hävitti omasta kotoaan erään korun niin minua syytti sen ottamisesta. Myöhemmin huomattiin, että niin se vaan oli taas sen kaulassa.
Kuulostaa, siis nuo selitykset, valitettavan tutuilta. Juuri näitä "kompastuin kadulla banaaninkuoreen ja samalla sun oman sukus perintökorvikset lensi sun makkarin korulippaasta sinne ulos mun tuulitakin taskuun". Ja usein nämä henkilöt ovat sellaisia, että itse hamstaavat jätettä mutta toisilta varastavat käyttö- ja arvotavaraan eteenpäin välitettäväksi.
Katso Areenasta loistava leffa Liian paksu perhoseksi, jossa naisen anoppi on tällainen hullu. Loistava kuvaust tästä ihmistyypistä.
Jotenkin kuulostaa omalta anopiltani. Veimme heidän tyhjillään olevaan taloonsa muutamat huonekaluni säilöön, kun asuimme väliaikaisesti pienemmässä asunnossa. Kun olimme muuttaneet uuteen omakotitaloon ja tulivat meille käymään, pyysin tuomaan samalla yhden pienemmän huonekalun, joka olisi hyvin heidän autoonsa mahtunut ja jota tarvitsimme, alkoi anoppi keksiä kaiken maailman selityksiä, miksi kyseinen huonekalu olisi lapsiperheessä vaarallinen ja miten se heillä on paremmassa tallessa. Kun olemme käyneet heillä, ei minua tai miestäni ole pyynnöistä huolimatta päästetty tilaan, missä näitä huonekaluja on säilytetty. Herättää hieman kysymyksiä siitä, onko kyseisiä huonekaluja enää tallella/ehjinä.
Argh, kuulostaa niin tutulta. Äiti, joka kuvittelee olevansa aina lain ja kaiken yläpuolella, vastatkoon rikosilmoitukseen. Näin tulee meillä tapahtumaan.
Jaahas, onko se taas iltapaskan toimittajaksi itseään kutsuva ollut asialla ja nostanut iänikuisen vanhan ketjun kommentoitavaksi?
Huomenna sitten saamme taas lukea, kuinka vauvapalstalla kuohuu... Koittaisit nyt tehdä ihan oikeita artikkeleita luettavaksi vai etkö osaa?
Vierailija kirjoitti:
Anoppi teki virheen ja on joko dementoitunut tai muuten outo, mutta ap:n reaktio siihen on silti uskomaton. Ei anoppi tahallaan eikä salaa myynyt toisten tavaroita, vaan luuli tehneensä hyvän työn. Jotain on ollut hampaankolossa anoppia kohtaan jo ennestään, ja nyt löytyi hyvä syy katkaista miehen välit äitiinsä.
Anoppi tai kuka tahansa, joka myisi tilapäiseen säilytykseen ottamaansa toisen omaisuutta, menettelisi rikollisesti. Kyllä tulisi iso hammassärky moisesta, vaikka ei olisi mitään aiemmin ollut.
Mutta sinulle ei varmaan merkkaisi, vaikka tilapäisesti varastoimasi lempitavarasi myytäisiin kysymättä, iloitsisit vain kun kerran ei ole mitään hampaankolossa omaisuutesi hukkaajaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, onko se taas iltapaskan toimittajaksi itseään kutsuva ollut asialla ja nostanut iänikuisen vanhan ketjun kommentoitavaksi?
Huomenna sitten saamme taas lukea, kuinka vauvapalstalla kuohuu... Koittaisit nyt tehdä ihan oikeita artikkeleita luettavaksi vai etkö osaa?
Toivottavasti joku media nostaisi aiheen esille, miksi jotkut äidit ja anopit ilkeyttään myyvät tai hävittävät salaa lastensa omaisuutta. Oikea artikkeli kertoisi nykyajan asumisesta, yhteiskunnasta ja arvomaailmasta. Lapset asuvat yksiöissä, opinto- ja asuntovelkoineen taistelleen toimeentulosta. Ja vanhemmat asuvat (perimissään) omakotitaloissaan, lasten omaisuutta vallanhimossaan tuhoten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi tai kuka tahansa, joka myisi tilapäiseen säilytykseen ottamaansa toisen omaisuutta, menettelisi rikollisesti. Kyllä tulisi iso hammassärky moisesta, vaikka ei olisi mitään aiemmin ollut.
Mutta sinulle ei varmaan merkkaisi, vaikka tilapäisesti varastoimasi lempitavarasi myytäisiin kysymättä, iloitsisit vain kun kerran ei ole mitään hampaankolossa omaisuutesi hukkaajaa vastaan.
Äiti, joka tekee ilkeyttään lapselleen vahinkoa lapsensa omaisuutta hävittämällä, ei ole äiti. Sellaiselle äidille ei sopisi se, että joku toinen tekisi vastaavaa hänelle itselleen. On kyse perusymmärryksen ja äidin empatian puutteesta lastaan/kin kohtaan, jos äiti toimii noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niinpä kirjoitti:
Minun anoppi teki muuten aivan saman, mutta tässä tapauksessa sieltä katosi useita tavaroita ja rahat piti itse tai otti tavaroita omaan käyttöönsä. Jätin pienempänä yhdet erikoiset sakset ja kun hokasin nämä sen kotona niin sanoi saksien pudonneen hänen kumikenkäänsä ja sitten vaan otti ne kun ne oli nyt pilalla. Varastosta kun haluttiin tavaraa niin milloin oli avain kateissa ja milloin muu kiire. Sitten selvisi, että tavarat on kadotettu sieltä. Nytkin on erään hänen tutun tavarat siellä, mutta jo on niitäkin antanut pois. Mahtaa mies suuttua kun palaa Espanjasta kesän korvalla.
Eikä tässäkään kaikki. Kasteli kukat kotonamme loman aikana niin varasti vaatteitani ja luki salaa tiliotekirjeeni kun kirje muka meni vahingossa hänen kotiinsa ja sitten vahingossa sen avasi.
Kannatti tehdä näin, koska ei ole käynyt meillä nyt 7-vuoteen, kun mieskään ei uskalla sitä varasta tänne kutsua.
Niin ja kun hävitti omasta kotoaan erään korun niin minua syytti sen ottamisesta. Myöhemmin huomattiin, että niin se vaan oli taas sen kaulassa.
Kuulostaa, siis nuo selitykset, valitettavan tutuilta. Juuri näitä "kompastuin kadulla banaaninkuoreen ja samalla sun oman sukus perintökorvikset lensi sun makkarin korulippaasta sinne ulos mun tuulitakin taskuun". Ja usein nämä henkilöt ovat sellaisia, että itse hamstaavat jätettä mutta toisilta varastavat käyttö- ja arvotavaraan eteenpäin välitettäväksi.
Katso Areenasta loistava leffa Liian paksu perhoseksi, jossa naisen anoppi on tällainen hullu. Loistava kuvaust tästä ihmistyypistä.
Jotenkin kuulostaa omalta anopiltani. Veimme heidän tyhjillään olevaan taloonsa muutamat huonekaluni säilöön, kun asuimme väliaikaisesti pienemmässä asunnossa. Kun olimme muuttaneet uuteen omakotitaloon ja tulivat meille käymään, pyysin tuomaan samalla yhden pienemmän huonekalun, joka olisi hyvin heidän autoonsa mahtunut ja jota tarvitsimme, alkoi anoppi keksiä kaiken maailman selityksiä, miksi kyseinen huonekalu olisi lapsiperheessä vaarallinen ja miten se heillä on paremmassa tallessa. Kun olemme käyneet heillä, ei minua tai miestäni ole pyynnöistä huolimatta päästetty tilaan, missä näitä huonekaluja on säilytetty. Herättää hieman kysymyksiä siitä, onko kyseisiä huonekaluja enää tallella/ehjinä.
Miten voitte hyväksyä tilanteen? Onko pohjalla jotain muutakin, miksi ette pidä puolianne omaisuuden hallitsijaanne vastaan? Ehkä luotatte liikaa.
Tehkää rikosilmoitus, jos omaisuuttanne on hävitetty. Eivät rikolliset äiditkään miksikään muutu, elleivät joudu kunnolla vastuuseen.
Meillä on myös vähän eriskummallinen miehen äiti.
Taloyhtiössä tehtiin taannoin putkiremonttia ja päätettiin sitten päivittää myös vessan kaapistot + lavuaari jne. Pieni vessa, pienet kaapit. Meinattiin kaupata niitä jossain kirppariryhmässä, mutta miehen äiti halusi ne itselleen. Jemmasi johonkin vintille.
Ihan tässä talvella kyseli että mitä noille teidän vessan kaapeille pitää tehdä kun ne on tuolla viemässä tilaa...
Samaten perkasin keittiön kaapeista eripari lasit + mainos-hupimukit ym. opiskelijastatukset pois ja roskalavalla ajattelin tarjota. Miehen äiti halusi ne ja silloin tällöin voivottelee kun kaapissa on niin paljon laseja ja mukeja, että eikö me tarvittaisi niistä mitään.
Miten porukka lähtee aina tähä anoppi provoon mukaan ?