Oisko aivan tavatonta antaa kaksosista toinen adoptioon heti
syntymän jälkeen? Mua pelottaa tuleva aivan kauheasti, sama miten päin mietin.. Ennestään lapset 5v ja 2v (jolla alkanu nyt oireilla uhma rajuna), tämä raskaus toivottu ja suunniteltu yhdessä mutta kuinka ollakaan mies häipyi rv 14, oli löytänyt uuden jo ennnen kuin tulin raskaaksi!!Ja lopulta kuulemma tuli siihen tulokseen että tämä toinen nainen on se hänen elämänsä rakkaus ja mun kans on vaan vaikeaa (totta että raskausaikana olen ollut väsynyt ja ärtyisä, kiukkuinenkin kun hormonit heittää)
Mutta niin,asiaan. Shokki oli suuri kun selvisi että odotan kaksosia! Mies tapaa vanhempia lapsiamme niin että ovat eksällä + uudella naisellaan sen joka toinen vloppu, syntyvistä vauvoista ei kuulemma halua kuulla mitään,eikä tutustua heihin. Mä en ole ollut mikään hyvä vauvojen kans aiemminkaan (oon esim tosi huono kestämään univajetta)ja tukiverkot heikot (esim omat vanhemmat asuu kaukana,sisaruksia ei ole), mua suoraan sanottuna pelottaa aivan sairaasti. Eronkin käsittely vielä kesken. Neuvolassa kun itkin, terkka väläytti mahdollisuutta antaa adoptioon toisen vauvoista. Kuulosti alkuun ihan mahdottomalta ajatukselta,mut nyt oon alkanu jo puolitosissasi miettiä sitä. Kommentteja?
Kommentit (122)
Neuvolassa kun itkin, terkka väläytti mahdollisuutta antaa adoptioon toisen vauvoista.
ammattilaisen kommentti.
mutta missä neuvolassa sä oot ollut?
jotenkin empatiakyvytöntä... lyhytnäköistä...
onpa kyllä tosi TÖKERÖ ja asioista ilmeisen tietämätön neuvolantäti ap:lle osunut. Perhetyöntekijän apua todellakin SAA, jos osaa tarpeeksi vakuuttavasti vedota uupumukseen tms. ja ap:n tapauksessa ei tarvitse edes liioitella. Itsekin sain apua aikoinani (olen myös yh), vaikka elämäntilanteeni ei ollut läheskään niin paha kuin ap:lla.
Sinun kannaltasi siis. En usko että pystyisit loppu elämäsi katsomaan sitä toista kaksosta ja miettimään että sinulla olisi toinenkin jonka annoitkin pois. Nyt se oppisi kävelemään puhumaan. Täyttäisi vuosia.
Mikset mielummin vaikka muuta lähelle sukua missä olisi turvaverkosto?
milloinka he saavat tietää, tulevatko he kaipaamaan toisiaan, mutta näin kai tehdään, koska ei kai muuten kaksoistutkimuksia olisi mutta ehkä niissä molemmat kaksoset annetaan adoptioon.
Sinun kannaltasi siis. En usko että pystyisit loppu elämäsi katsomaan sitä toista kaksosta ja miettimään että sinulla olisi toinenkin jonka annoitkin pois. Nyt se oppisi kävelemään puhumaan. Täyttäisi vuosia. Mikset mielummin vaikka muuta lähelle sukua missä olisi turvaverkosto?
hyvin tod.näk.katkeaa myös isompien lasteni suhde isäänsä kokonaan,ja sitä en lasten takia halua. Tottakai osa minusta haluaa pitää nämä molemmat ja uskoa vaan että kaikki kääntyy parhain päin..Mutta olen liian realisti ja muistan liian hyvin kuopuksen vauvavuoden,mikä zombie olin..se oli ihan kamalaa, vaikka mies jonkin verran osallistuikin vauvan hoitoon.Nyt oisin kahden kans ihan yksin!Hoitajan voisi toki palkata jos ois varaa,raha-asiatkin heitti häränpyllyä kun yksin jäin muksujen kans.Kaikki on nyt yhtä kaaosta :(( Meidän kunta ei luvannu mulle kotiapua suoraan kun kysyin,neuvolan kautta voisin kuulemma saada jokun perhetyöntekijän jokakäy kanssani juttelemassa,mutta en mä sitä kaipaa vaan sitä hoitoapua ja mahdollisuuksia nukkua :/ Tiukkaa tekee jaksamisen kans jo nyt,vaik tuplat vielä mahassa!ap
muita puolueita kuntienne johtoon!
Meidänkin kunnassa esim.lasten terapioiden määrärahat ovat vedetty nolliin. Katsopa huviksesi ap kuntasi nettisivuilta millä puolueella on eniten paikkoja. Ihmiset kun kuvittelee, että politiikalla ei olisi väliä.
Kokoomus ei ainakaan syydä lisämäärärahoja tällaisille "tapauksille" (siis kunnolliseen perhetyöhön) ja nämä on juuri niitä tapauksia, joista voi kehkeytyä vaikka mitä. Enkä tarkoita juuri ap:ta, mutta väitänpä, että ko. olosuhteissa riskit kasvavat!
Mietityttääkö muitakin? Jos olet ap linjoilla niin olisi kiva kuulla teidän kuulumisia.
Olen sitä mieltä, että molemmat pois tai ei kumpikaan. Itse olen identtinen kaksonen ja elämän kuvitteleminen ilman hänen tukeaan kautta vuosien on mahdotonta. Kaksosten side on huomattavasti vahvempi kun muut pystyvät edes kuvittelemaan. Pilaisit molempien lasten elämän antamalla toisen pois ja miettisit sitä lopun elämääsi. Kaksoset tarvitsevat toisiaan. ovat jo kohdussa kasvaneet yhdessä!
siis sinun kannaltasi henkisesti, mutta toisaalta se voisi kuitenkin olla kaikkien kannalta parempi: sinä jaksaisit paremmin ja joku lapseton pariskunta saisi lapsen. Lasta rakastettaisiin varmasti, adoptioperheet valitaan todella huolellisesti!
lopun elämääsi. Toki arki yksinhuoltajana kahden vauvan kanssa on raskasta, mutta yllättävän isoista jutuista sitä ihminen selviää.
Lasten kannalta olisi myös tärkeää säilyttää yhteys kaksoseen, kyllä se vain niin on että kaksosten välillä on muita tiukempi side. Jos adoptioon on pakko ruveta, niin anna mieluummin molemmat ja tietysti samaan kotiin!
t. kaksosten äiti
Miten ihmeessä sä tekisit sen valinnan kummasta luovut ja kumpi jää? Miten ihmeessä sä voisit elää tuon valinnan kanssa ilman katumusta, syyllisyyttä jne? Aivan sairasta mun mielestä!
Sinuna panostaisin tukiverkkojen haalimiseen, selvittelisin mahdollisuutta saada kotiapua jne. ja lähtitin sitä kautta ratkaisemaan tätä ongelmaa, en luopumalla lapsestani.
Ja molemmista luopumista olen miettinyt myös..Jostain syystä se on vieläkin kamalampi ajatus kestää :( Inhottaa sanoa,mutta olen toivonut keskenmenoa,tai että toinen sikiöistä ei selviäis eikämun tarttis tehdänäitäpäätöksiä,jotka on aivan liian vaikeita. Ahdistaa ja tahtoisin vaan karkuun..En tiedä mistä kehitän tukiverkot tässä ajassa, kunnalta ei tunnu juuri apua heruvan mitä oon kysellyt,kun ei olla ls-tapaus.ap
Sinun kannaltasi siis. En usko että pystyisit loppu elämäsi katsomaan sitä toista kaksosta ja miettimään että sinulla olisi toinenkin jonka annoitkin pois. Nyt se oppisi kävelemään puhumaan. Täyttäisi vuosia.
Mikset mielummin vaikka muuta lähelle sukua missä olisi turvaverkosto?
lopun elämääsi. Toki arki yksinhuoltajana kahden vauvan kanssa on raskasta, mutta yllättävän isoista jutuista sitä ihminen selviää.
Lasten kannalta olisi myös tärkeää säilyttää yhteys kaksoseen, kyllä se vain niin on että kaksosten välillä on muita tiukempi side. Jos adoptioon on pakko ruveta, niin anna mieluummin molemmat ja tietysti samaan kotiin!
t. kaksosten äiti
Jos arki on niin raskasta, että siitä vaan "selviää" niin ihmisellä on oikeus tehdä hyviä päätöksiä parantaakseen lastensa elämää. Ja ei tarvi antaa molempia pois, olet kyllä tavan moukka.
saada kotiin apua? Tampereella asuessani huomasin et oli mahdollista saada aika halvalla hoitaja esim. 4 tuntia silloin tällöin. Saisit nukkua tms. Hoitaja maksoi 20e muistaakseni 8 tuntia. Mietin myös et eikö melkein perhepäivähoitajakin työllistyisi sinun lapsillasi?
Katuisit sitä kumminkin myöhemmin.
Sulla on nyt ajatukset ja hormonit sekaisin koska miehesi on lähtent. Ja olet raskaana.
Kyllä kaikki varmasti selviää, älä erota kaksosia toisistaan ja uskon että tulet olemaan heille hyvä äiti. Jos kuitenkin ajan kanssa tilanne näyttää TOSI pahalta niin mieti sijaiskotia. Unohda adoptio koska se on lopullinen mitä et voi purkaa. Jos luovut vauvoistasi niin et ikinä tule unohtamaan sitä ja ovathan kaksoset myös nykyisten lapsiesi sisarrukset (=rikkaus heille varsinkin isompana).
Voimia sulle, älä ajattele pahinta, nauti että saat tuplat. Kaikki kyllä järjestyy. Mieti nyt, kaksi ihanaa pientä vauvaa! ja kai kunnalta edes joskus jotain apua saa sun tilanteessa?
Mutta tärkeintä: älä tee vielä hätiköityjä päätöksiä. OLet siinä tilassa nyt ettet voi päättää lastesi tulevaisuudesta. Miten neuvolassa voidaan edes ehdottaa tollaista...
Älä eroita heitä. Jos et jaksa molempia, anna pois molemmat.
Jos jaksavuutesi jo nyt niin ja näin, suosittelisin lasten parhaaksi, että annat heidät adoptioon.
kuin lapsen antaminen pois? Minne neuvola unohti ap:n oikeuden saada hoitaja kotiin, perhetyöntekijä ja tukiperhe? Eihän se nyt niin mene, että jos et jaksa lapsen kanssa niin lapsi annetaan pois, hyvänen aika. Silloinhan meiltä puolelta ois jossain vaiheessa lapsen lapsuutta pistetty lapsi kiertoon.
Hae ennemmin apua.
Soita lastensuojeluun ja pyydä apua. Sitä saa, ja on vieläpä ilmaista asiakkaalle.
Hae tukihenkilöä lapsillesi, ja perhetyöntekijä itsellesi avuksi. Pyydä ammattilaisilta kaikki mahdolliset vertaistukiryhmät ja yksinhuoltajaillat, monikkoperheryhmät ja apumahdollisuudet.
Hae toimeentulotukea häpeämättä jos sellaista on mahdollista saada.
Miehesi on tehnyt sinulle sikamaisen tempun, mutta sinulla on mahdollisuus selvitä.
Kaksosvauvoille usein se jonka perään itketään, on juuri toinen kaksonen eikä äiti. Yöllä voivat nukkua samassa sängyssä ja saavat toisistaan lämpöä ja läheisyyttä ihan eri lailla kuin yksösvauvat.
Etsi tukiverkkoja. laita vaikka ilmoitus lähikaupan seinälle että 2v ja 5v etsivät uutta leikkiseuraa tai varamummoa/vaaria, varatätiä/setää elämäänsä.