Oisko aivan tavatonta antaa kaksosista toinen adoptioon heti
syntymän jälkeen? Mua pelottaa tuleva aivan kauheasti, sama miten päin mietin.. Ennestään lapset 5v ja 2v (jolla alkanu nyt oireilla uhma rajuna), tämä raskaus toivottu ja suunniteltu yhdessä mutta kuinka ollakaan mies häipyi rv 14, oli löytänyt uuden jo ennnen kuin tulin raskaaksi!!Ja lopulta kuulemma tuli siihen tulokseen että tämä toinen nainen on se hänen elämänsä rakkaus ja mun kans on vaan vaikeaa (totta että raskausaikana olen ollut väsynyt ja ärtyisä, kiukkuinenkin kun hormonit heittää)
Mutta niin,asiaan. Shokki oli suuri kun selvisi että odotan kaksosia! Mies tapaa vanhempia lapsiamme niin että ovat eksällä + uudella naisellaan sen joka toinen vloppu, syntyvistä vauvoista ei kuulemma halua kuulla mitään,eikä tutustua heihin. Mä en ole ollut mikään hyvä vauvojen kans aiemminkaan (oon esim tosi huono kestämään univajetta)ja tukiverkot heikot (esim omat vanhemmat asuu kaukana,sisaruksia ei ole), mua suoraan sanottuna pelottaa aivan sairaasti. Eronkin käsittely vielä kesken. Neuvolassa kun itkin, terkka väläytti mahdollisuutta antaa adoptioon toisen vauvoista. Kuulosti alkuun ihan mahdottomalta ajatukselta,mut nyt oon alkanu jo puolitosissasi miettiä sitä. Kommentteja?
Kommentit (122)
Adoptio olisi erittäin hyvä idea. Paljon on perheitä ketkä lasta kipeästi kaipaavat :)
Yhdessäkin vauvassa on ihan riittävästi hoidettavaa
olla nyt oikein tiukkana! Kyllä kunta sulle perhetyöntekijän on velvollinen antamaan, se hoitaa lapsia kun sä itse vaikka nukut. Siivoa ei, mut en tiä tekiskö lapsille ruuat.
Raha-asiat, saathän sä korotetut lapsilisät ja elatustuet, eikö niillä ihan palkkaisikin apua sillointällöin alkuun?
Kaksosten välinen side on jotain aivan erityistä eikä sitä voi verrata edes sisarusten välisiin suhteisiin. Sanokaa mitä sanotte. Tätä ei välttämättä ymmärrä ellei ole monikkolasten vanhempi.
Löytyisikö paikkakunnalta ketään monikkovanhempaa kenen kanssa voisit jutella? Monikko-onnea -foorumi on myös ihan mahtava paikka saada vertaistukea. Sinne pitää rekisteröityä ennen kuin voi kirjoittaa ja se usein kestää, mutta jos pääsisit sinne juttelemaan niin varmasti auttaisi. Siellä on myös paljon ihmisiä joilla on jo valmiiksi useampia lapsia ennen kaksosia ja yksinhuoltajiakin.
Ymmärrän että sinua pelottaa ja tilanteesi on vaikea ja raskas. En moralisoi eikä minulla ole antaa oikeastaan muuta neuvoa kuin se, että jos päätät lapsesta luopua niin anna molemmat adoptioon samaan perheeseen. Monet ihmiset toivovat kaksosia. Älä vie lapsiltasi ainutlaatuista kaksossuhdetta.
ei sitä sidettä muodostu, jos toinen annetaan jo synnärillä adoptioon.
Kaksosten välinen side on jotain aivan erityistä eikä sitä voi verrata edes sisarusten välisiin suhteisiin. .
Nyt vaan isommat päiväkotiin ja hoidat itse molemmat. Ihan sairaan raskasta tulee varmaan olemaan, mutta mietit nyt kaikki keinot, joilla voisit selvitä.
Voisiko mummi/ukki tulla teille asumaan silloin tällöin/joksikin aikaa? Itse muuttaisin samalle paikkakunnalle, jos vain sieltä apua olisi saatavilla. Kysyisin myös kaikki mahdollliset ja mahdottomat tukiverkot. Palkatusta lastenhoitajasta vapaaehtoistyöntekijää (esim. ystäväpalvelu, varamummi, varavaari, tukiperhe tms.). Laittaisin vaikka lehti-ilmoituksen tai ilmoituksen läheiseen leikkipuistoon "Tarvitaan apua...esim. ulkoiluun jne." Raha-asiat voi olla paremmallakin tolalla nyt, tee vähän laskelmia, saat kuitenkin elarit, lapsilisät, äitiysrahat jne.
Ihmiset ihan oikeasti ovat usein valmiina auttamaan, kunhan kysyy.
Tietenkin tulee olemaan raskasta seuraavat 20 vuotta. Mutta ehkä sinäkin löydät jonkun miehen jakamaan arkea. Elätte nyt päivän kerrallaan.
olla ls:n piirissä kuin antaa toinen lapsi pois????
Jos saat tukea ls:sta, ota se hyvä ihme vastaan. En tiedä tarkkaan, mutta meillekin on väläytetty esim. tukiperheen mahdollisuutta ja perhetyötä ym. ym.
Meidän kunnassa saa myös kotiapua, vaikkei olisi ls:n piirissä.
Me ei siis olla ls:n asiakkaita, mutta olen oikeasti harkinnut että jos tukea saa sieltä, haluan lapseni asiakkaaksi.
T: tukiverkostoton useamman lapsen äiti pulassa
kenellekään, että annoit toisen adoptioon. Jos oot jo kertonut että odotat kaksosia voit sanoa että toinen menehtyi synnytyksessä.
olla ls:n piirissä kuin antaa toinen lapsi pois???? Jos saat tukea ls:sta, ota se hyvä ihme vastaan. En tiedä tarkkaan, mutta meillekin on väläytetty esim. tukiperheen mahdollisuutta ja perhetyötä ym. ym. Meidän kunnassa saa myös kotiapua, vaikkei olisi ls:n piirissä. Me ei siis olla ls:n asiakkaita, mutta olen oikeasti harkinnut että jos tukea saa sieltä, haluan lapseni asiakkaaksi. T: tukiverkostoton useamman lapsen äiti pulassa
joista on koko elämän tuntunut että jotain puuttuu kunnes ovat saaneet tietää että ovat toinen puolisko kaksosista? Kaksosten välinen suhde alkaa jo kohdussa, tästä on paljon tietoa.
Miksi et ap tehnyt aborttia?
Herranjestas! Mitä ihmettä sä kyselet? Latelet tänne että raha-asiat huonosti, yksin olet jo kahden kanssa, ei tukiverkkoja, huonot muistot edellisten lasten vauva-ajasta. Et voi saada kunnalta tollaseen tilanteeseen apua, enkä kyllä sitä sinulle soisikaan. Muutat lähemmäs tukiverkkoja tai lapset adoptioon. Ota vastuu lasten tulevaisuudesta! Ei takuulla kukaan lapsi haluaisi syntyä tollaseen tilanteeseen, muista se!
päiväkotiin jo ennen synnytystä. Neuvolan kautta yhteys sosiaalitoimeen ja sitä kautta apua. Kyllä perhetyöntekijä hoitaa myös lapsia, ainakin meidän kunnassa. Lasten isä hommiin isompien lasten kanssa useammin kuin 2 viikonloppua kuussa.
nyt ovat sellaista Regina-hömppää, nyt pitää olla realisti. Toinen vauva adoptioon on ihan järkiratkaisu.
lopun elämääsi. Toki arki yksinhuoltajana kahden vauvan kanssa on raskasta, mutta yllättävän isoista jutuista sitä ihminen selviää. Lasten kannalta olisi myös tärkeää säilyttää yhteys kaksoseen, kyllä se vain niin on että kaksosten välillä on muita tiukempi side. Jos adoptioon on pakko ruveta, niin anna mieluummin molemmat ja tietysti samaan kotiin! t. kaksosten äiti
olet kyllä tavan moukka.
ei tee valintoja auttaakseen itse itseään? Kun ei halua muuttaa tukiverkkojen luo. Kun isä ei halua olla tekemisissä tulevien lastensa kanssa ja äiti ei ole realisti voimavarojensa suhteen.
päiväkotiin jo ennen synnytystä. Neuvolan kautta yhteys sosiaalitoimeen ja sitä kautta apua. Kyllä perhetyöntekijä hoitaa myös lapsia, ainakin meidän kunnassa. Lasten isä hommiin isompien lasten kanssa useammin kuin 2 viikonloppua kuussa.
kaksosten välillä on voimakkaampi side. Miten valitsisit sen poisanettavan lapsen? Taitaisi olla vaikea valinta. Ovatko lapset identtiset? Jos ovat,niin vielä vaikeampi tilanne lapsille ja sinulle. Sinun tilanteessasi olisi paras antaa adoptioon molemmat lapset samaan perheeseen, koska en ole ollenkaan varma osaisitko olla sitten tasapainoinen äiti tuolle perheesessi jäävälle kaksoselle. Ajattele nyt enemmän sitä lasten parasta kuin mikä sinulle itsellesi tuntuisi parhaalta.
josta voi seurata pääsy tuen piiriin eli ls:n asiakkuus.
hyvin tod.näk.katkeaa myös isompien lasteni suhde isäänsä kokonaan,ja sitä en lasten takia halua. Tottakai osa minusta haluaa pitää nämä molemmat ja uskoa vaan että kaikki kääntyy parhain päin..Mutta olen liian realisti ja muistan liian hyvin kuopuksen vauvavuoden,mikä zombie olin..se oli ihan kamalaa, vaikka mies jonkin verran osallistuikin vauvan hoitoon.Nyt oisin kahden kans ihan yksin!Hoitajan voisi toki palkata jos ois varaa,raha-asiatkin heitti häränpyllyä kun yksin jäin muksujen kans.Kaikki on nyt yhtä kaaosta :(( Meidän kunta ei luvannu mulle kotiapua suoraan kun kysyin,neuvolan kautta voisin kuulemma saada jokun perhetyöntekijän jokakäy kanssani juttelemassa,mutta en mä sitä kaipaa vaan sitä hoitoapua ja mahdollisuuksia nukkua :/ Tiukkaa tekee jaksamisen kans jo nyt,vaik tuplat vielä mahassa!ap