Oletteko olleet prometheusjuhlissa? Millaista siellä on?
Kommentit (23)
Milloin kastetaan?
Luterilaisessa kirkossa kastetaan kaikenikäisiä lapsista aikuisiin. Henkilö voidaan kastaa vain kerran. Suurin osa kastetuista on vauvoja.
Alle 12-vuotias voidaan kastaa kirkon jäseneksi, jos ainakin toinen hänen vanhemmistaan tai yksi hänen huoltajistaan on kirkon jäsen. 12-14-vuotiaan lapsen kastamiseen tarvitaan hänen oma kirjallinen suostumuksensa.
Lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhteisöön päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan. Jos tuomioistuin on päättänyt tehtävien jaosta lapsen huoltajien kesken toisin, noudatetaan tuomioistuimen päätöstä.
Kun haluat tuoda lapsesi kasteelle, tai haluat itse liittyä kirkkoon eikä sinua ole vielä kastettu, ota yhteyttä oman paikallisen seurakuntasi kirkkoherranvirastoon.
Minä en ainakaan pystyisi pitämään juhlaa jota tarkoittaa että teini avoimesti kieltää Jumalan
Ymmärrän hyvin, sillä minä en pystyisi pitämään juhlaa, joka tarkoittaa, että lapseni uskoo yliluonnollisiin olentoihin.
Meillä ei vielä protuleiri ajankohtainen, mutta koska meillä ei kumpikaan vanhemmista kuulu kirkkoon, lapsi todnäk ei mene rippileirille.
Kun lapsi syntyi, mietimme pitkään ja olisimme olleet valmiita lapsen kirkolliseen kastamiseen.
Se ei tietenkään käynyt, vaikka olisimme olleet valmiita toimituksesta maksamaan.
Kuka silloin kielsi avoimesti ja kenet?
Miksi kirkko ei ollut valmis tulemaan vastaan, kun me olimme?
Lapsi olisi saanut itse isompana päättää jatkaako kirkon piirissä vai ei.
Toki hän saa päättää nytkin,mutta aika kova uskonnollinen kutsumus täytyy olla, että ottaisi kasteen sitten riipikouluiässä.
Luulenpa että meidän lapsemme valitsee protun.